موتور بازی سازی چیست؟ معرفی معروف ترین موتورهای بازی سازی

موتور بازی سازی
بازی سازی دیجیتال

موتور بازی سازی چیست؟ معرفی معروف ترین موتورهای بازی سازی

یک موتور بازی سازی نرم‌افزاری است که مجموعه‌ای از امکانات و ویژگی‌های مورد نیاز برای ساخت یک بازی به صورت سریع و کارآمد را فراهم می‌کند. یک موتور بازی‌سازی فریم‌ورکی (Framework) است برای توسعه بازی که از چندین هسته اصلی تشکیل شده است. توسعه‌ دهنده می‌تواند آرت و دارایی دو بعدی و سه بعدی را از دیگر نرم‌افزارها نظیر Maya یا 3D Max یا فوتوشاپ وارد موتور کند و با آن‌ها مرحله‌ها و محیط‌های بازی را بسازد. همچنین نور، صدا، افکت‌های خاص، فیزیک، انیمیشن، تعامل و منطق گیم‌پلی (Gameplay) اضافه کند. همین‌طور می‌تواند آن‌ها را ویرایش کند، عیب‌یابی یا دیباگ (Debug) انجام بدهد و بازی خود را برای پلتفرم‌های مختلف بهینه‌سازی کند.

گرافیک

موتورهای بازی‌سازی مدرن قدرت گرافیکی خیره‌کننده‌ای دارند و به سهولت فرایند تولید کمک می‌کنند. همانند فرآیند وارد کردن دارایی‌ها از پلتفرم‌های مختلف، اصلا نیازی به صرف وقت زیاد برای ایمپورت کردن (Import) نیست. برای ساخت بیشتر بازی‌ها، موتورهای بازی‌سازی قابلیت‌های رندر با عملکرد بالایی را فراهم می‌کنند. با دسترسی به API گرافیکی سریع می‌توان از نظر بصری بسیار به بازی خود رسید.

صدا

توسعه‌دهنده این امکان را دارد تا صداهای بازی را از پایه طراحی کند. این صداها شامل موسیقی، صداهای محیطی و صوت‌های کاراکترها می‌شود. همین‌طور می‌توان صداهای موردنظر خود را از پلتفرم‌های مخصوص صدا و موسیقی انتخاب و تهیه کرد و در بازی استفاده کرد. موتورهای بازی سازی کمک می‌کنند تا با جمع‌آوری این صداها از منابع مختلف، آن‌ها را به صورت خلاقانه‌ای در متن بازی خود استفاده کنیم. توسعه‌دهنده با به کارگیری هوشمندانه صداها می‌تواند احساس‌های گوناگون در بازیکن را برانگیزد.

شبکه‌سازی

بسیاری از بازیکن‌ها دوست دارند با دوستان خود به صورت گروهی و آنلاین بازی کنند. چه از طریق موبایل و چه از طریق کامپیوترهای شخصی و کنسول‌ها. برای بعضی از بازی‌ها شبکه‌سازی (Networking) نیازمند یک سرور قدرتمند است که پردازش‌ها و محاسبات پیچیده و زیاد را هندل کند. خوشبختانه بیشتر موتورهای بازی سازی امروزی دارای جریان‌کاری، کامپوننت‌های قابل تنظیم و APIهای داخلی هستند که این امکان را به توسعه‌دهنده می‌دهند تا برای بهینه‌سازی بازی‌های آنلاین و چندنفره از آن‌ها استفاده کنند.

موتور بازی سازی

فیزیک

سیستم فیزیک در یک موتور بازی سازی، قابلیت شبیه‌سازی مفاهیم فیزیکی را با به کارگیری کامپوننت‌های (Component) فیزیکی فراهم می‌کند. با این سیستم دیگر توسعه‌دهنده مجبور نیست مفاهیم پایه‌ای فیزیک، برخورد بین گیم‌آبجکت‌ها و همچنین حرکات ناشی از برخوردها را خودش بنویسد. با استفاده از موتور بازی‌سازی فقط با نوشتن چند خط کد می‌توان کاری کرد که گیم‌آبجکت‌ها به واقعی‌ترین شکل ممکن رفتار کنند.

رابط کاربری گرافیکی

بسیاری از بازی‌ها رابط کاربری گرافیکی (Graphical User Interface: GUI) خود را دارند که متناسب با تم (Theme)، آرت استایل (Art Sryle) و روایت (Narration) بازی است. به همین دلیل است که بیشتر موتورهای بازی‌سازی ابزارهایی را برای طراحی رابط کاربری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند؛ عناصری مثل دکمه‌ها، منوهای کشویی، اسلایدرها و ترکیبی از عناصر تعاملی مختلف.

اسکریپت‌نویسی

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر موتور بازی سازی اسکریپت‌نویسی (Scripting) در آن است. توسعه‌دهنده، منطق قسمت‌های مختلف بازی را در فایل‌هایی تحت عنوان اسکریپت می‌نویسد. یک امکان که توسط بعضی از موتورهای بازی‌سازی فراهم شده با استفاده از اسکریپت‌های پیش‌ساخته (Pre-build Script)  از اختیار ما قرار می‌گیرد. توسعه‌دهنده به راحتی و بدون درگیر شدن با کدنویسی اضافه می‌تواند دوربین، رفتار بین عناصر، سیستم انیمیشن بازی و موارد دیگر را با استفاده از آن کنترل کند.

بهترین موتور های بازی سازی روز دنیا

موتور بازی سازی همان نرم افزاری برای ساخت بازی های سه یا دو بعدی هستش که شمارشون خیلی خیلی زیاده ولی چنتا از معرف تریناشو معرفی میکنم:

1. موتور بازی‌سازی Cry Engine

کرای‌انجین توسط شرکت آلمانی Crytek که یک شرکت بازی‌سازی است به وجود آمده و در ساخت تمام بازی‌های این شرکت نیز مورد استفاده قرار گرفته است.اولین ورژن آن در بازی Far Cry مورد استفاده قرار گرفت و همچنان آپدیت می شود تا از کنسول ها و سخت افزارهای بازی ها پشتیبانی کند.شرکت Ubisoft از یک نسخه داخلی کرای انجین از بازی اصلی Far Cry به نام Dunia Engine استفاده می کند که اصلاحات فراوانی روی آن انجام شده است و در عناوین بعدی سری Far Cry مورد استفاده قرار گرفته است.

چند نمونه از بازی های ساخته شده با  موتور بازی سازی Cry Engine

— Far Cry
– Crysis
– Enemy Front
– Sniper: Ghost Warrior 2
– Snow
– BattleCry
– Evolve
– Homefront: The Revolution
– Sniper: Ghost Warrior 3

2. موتور بازی‌سازی Unreal Engine

این موتور بازی‌سازی برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و تا به امروز به یکی از محبوب‌ترین موتورهای بازی‌سازی حال‌حاضر دنیا تبدیل شده است، از زبان ++C پشتیبانی می‌کند و گرافیک خارق‌العاده‌ای نیز به شما ارائه می‌دهد، در ضمن به لطف قابلیت Blueprint تا حدود زیادی شما را از کدنویسی بی‌نیاز می‌کند، چراکه ده‌ها هزار خط کد در آن نوشته‌شده و شما می‌توانید تنها با استفاده از کشیدن و رها کردن المان‌ها بخش اعظمی از بازی خود را طراحی و ایجاد کنید.

چند نمونه از بازی های ساخته شده با  موتور بازی سازی Unreal Engine

— Gears Of War

— Mass Effect

— Borderlands 2

— Batman

— Infinity Blad

— Dishonored

3. موتور بازی‌سازی Unity

این موتور بازی‌سازی از زبان‌های جاوا اسکریپت و #C برای ساخت بازی پشتیبانی می‌کند، همچنین امکان طراحی بازی بدون کدنویسی را نیز برای علاقه‌مندان فراهم کرده است، بازی‌های موبایلی بسیار زیادی توسط این پلتفرم خلق شده‌اند.

چند نمونه از بازی های ساخته شده با  موتور بازی سازی Unity

— Pokemon GO

— FireWatch

— Alto’s Adventure

— FAR: Lone Sails

— Ori and the blind forest

— Syberia 3

— ReCore

— Hollow Knight

4. موتور بازی‌سازی Stingray

کمپانی صاحب نام Autodesk موتور بازی‌سازی خودش به نام Stingray را به صورت عمومی منتشر کرد. اگر چه این اولین تجربه آن‌ها در زمینه‌ی موتورهای بازی‌سازی است اما از همان اول سعی کردند قدم خود را محکم بردارند.شاید بزرگترین مزیت این موتور یکپارچه بودن آن با دیگر نرم‌افزارهای کمپانی اتودسک همانند Maya، Maya LT و 3Ds Max مکس است.این موتور از قدرت نورپردازی واقع‌گرایانه‌ی بسیار خوبی برخودار است.

5. موتور بازی‌سازی id Tech

این موتور بازی‌سازی قادر است بازی‌های ۳ بعدی قدرتمندی را تولید کند که البته اجرای آن‌ها به پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندی نیز احتیاج دارد، خروجی این پلتفرم معمولا بازی‌های پرحجم و با کیفیت است.

چند نمونه از بازی های ساخته شده با  موتور بازی سازی id Tech

— Doom

— Rage

— Quake

6. موتور بازی‌سازی RAGE

این موتور بازی‌سازی مخفف RockStar Advanced Game Engine یک پلتفرم کاملا خصوصی بوده و همانطور که از نام آن پیداست متعلق به کمپانی راک‌استار (سازنده‌ی سری بازی‌های محبوب GTA) است، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این موتور بازی‌سازی ماژولار بودن آن است و به کاربران امکان افزودن مودهای دلخواهشان را می‌دهد، در حدی که حتی بازی‌کنان ایرانی نیز مودهای مورد نیاز خود را ساخته و به این بازی‌های اضافه می‌کنند (به عنوان مثال ماشین‌های ایرانی برای بازی GTA)

چند نمونه از بازی های ساخته شده با  موتور بازی سازی RAGE

— GTA V

— GTA IV

— Red Dead Redemption

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام