جذب ایده پرداز

جذب ایده پرداز

به فرد صاحب ایده، ایده‌پرداز می‌گویند و منظور از ایده پردازی، تفکر همراه با خلاقیت است.ایده‌پردازی بایدهمراه با مهارت و توانمندی‌هایی باشد که از جمله آنها توانایی و مهارت بارش مغزیاست. برای آشنایی بیشتر با مبانی مفهومی و نظری ایده و نیز چگونگی طراحی یک ایده،بهتر است که با تفکر خلاق بیشتر آشنا شویم.

تفکر خلاق درجذب ایده پرداز:
به تفکری خلاق می گوییم که ابتکار و کشف و نوآوری در آن وجود دارد. یعنی با این تفکر می توانیم این ویژگی ها را انجام دهیم. خلاقیت یا خلق کردن یا به وجود آوردن به نوعی فرآیند ذهنی است که مسئولیت تولید ایده ها و مفاهیم جدید و یا ارتباط بین این ایده ها و مفاهیم را به عهده دارد. از نظر علمی به وجود آمدن تفکر خلاق بیشتر به اصالت تناسب موضوع اشاره دارد. حالا به بیان امروزی تر: “خلاقیت بیشتر به معنی به وجود آوردن ایده ها و چیزهای نو و یا ابتکار در موضوع های هنری که متخصصان به عنوان یک ورزش علمی، هنری یا اجتماعی و فن آوری پذیرای آن هستند.

ایده پرداز
ایده پرداز

دربررسی ادبیات ایده پردازی با این درس ها نیز روبرو می شویم:

– ایده پردازی،پیوند دقیقی با تفکر انتقادی دارد.

– ایده پردازی برنوعی خلاقیت و یا تفکر خلاق مبتنی است.

– ایده پردازی بایدخواه ناخواه همراه با نوعی مهارت ها و توان مندی هایی باشد که از جمله آن هاتوانایی و مهارت بارش مغزی است.

معیارهای خلاق بودن ایده:
ساده بودن
زیرکانه بودن
به خوبی ترسیم و ارائه شدن
آشنا و مأنوس بودن

برای اینکه بتوان به یک تفکر خلاق دست یافت:

 در صورت نیاز به مشاوره، راهنمایی بیشتر و آشنایی با خدمات مذکور، دریافت مستندات تکمیلی، برگزاری جلسه معارفه و تبادل درخواست ها با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم روبرو را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

تکنیک های ساده ی ایده پردازی به شرح ذیل می باشد:

1.یادداشت کردن

بیشتر اوقات برایمان پیش آمده که ایده های زیبایی برای یک لحظه از ذهنمان خطور کرده است که اگر بخواهم این جمله را به صورت کاملا متفاوت برایتان بگویم، ایده مانند یک ماشین پر سرعت بوده که با نهایت شتاب از خیابان ذهن ما عبور می کنند. پس بیایید با یادداشت کردن ایده خود، سرعت گیری را در این خیابان نصب کنیم.یادتان باشد اغلب جاهایی که می روید غیر ممکن بوده که با کسی محاوره ای نداشته باشید، پس نکته اول در مورد ایده پردازی همین گفتگو هایی بوده که با افراد نزدیک خود دارید، مانند صحبت با اقوام خانواده، صحبت با دوستان و حتی رفتن به مهمانی هم تاثیر بسزایی در ایده پردازی شما خواهد داشت.
ایده پردازی در شرایط گوناگون را به هیچ وجه دست کم نگیرید. هر جایی می تواند مکانی مناسب برای شتاب ایده ها از ذهن شما باشد. برای یادداشت کردن ایده ها می توانید از یک دفترچه کوچک استفاده کنید و در صورت گیر کردن قلاب ایده می توانید آن را به صورت چند کلمه ای یا کلمه کلیدی نوت برداری کنید. حتی این کار را با استفاده از گوشی هم می توان انجام داد، این گونه دیگر نیازی به دفترچه نخواهد بود که در واقع با این امکان می توانید جمله مربوطه را در قالب صوت ذخیره کنید.

2. داشتن دوست صمیمی

داشتن دوست صمیمی در ایده پردازی بسیار مفید می باشد که در واقع اگر نگاهی به رهبران کسب و کار بیاندازید، اکثر آن های از یک دوست صمیمی برخوردار بوده اند. نکته جالبش اینجاست که هر چقدر صمیمیت بینتان بیشتر باشد، امکان جرقه زدن ایده شما هم بیشتر خواهد بود. البته من پیشنهاد میکن که حتما او را به عنوان شریک خود در ایده پردازی و صاحب امتیاز ایده داشته باشید. شاید باورتان نشود ولی این نکته یکی از زیبا ترین مسیر ها برای ایده پردازی شما خواهد شد. چرا که از گفتگوی همدیگر هیچ وقت سیر نخواهید شد و آغاز کردن کلمه ای در گفتگوی خود منجر به جاده ای بی پایان در شفاف سازی ایده خود خواهد شد. در ضمن سعی کنید قرار ملاقاتی که با دوست خود دارید را در مکان های متنوع تجربه کنید تا تصویر ذهنی شما برایتان داغ و تازه شود.

3. داشتن یک تیم

همانطور که اشاره شد داشتن دوست صمیمی بسیار موثر می باشد، حال شما به این فکر کنید تا این صمیمیت را در بین چند نفر گسترش دهید. بله این دقیقا همان نکته ای است که برای داشتن یک تیم موفق در ایده پردازی خود خواهید داشت. همانطور که می دانید انسان دارای اعضای بدن است که کمبود هر یک از آن ها منجر به فاجعه ای عظیم در آناتومی بدن می شود.

پس چرا برای ایده پردازی می خواهید انقدر سخت به خودتان فشار بیاورید، چرا نمی خواهید یک سیسمتی راه اندازی کنید تا هر یک با انجام وظیفه ی خود بار سنگینی را از دوش شما بردارند. در واقع همین نکته ایده ای زیبا برای ایده پردازی خود می باشد. با این حساب شما تنها یک مغز نیستید بلکه چندین مغز هوشمند دیگر را را هم بر روی نرم افزار ایده ی خود نصب کرده اید.

4. رفتن به سفر

شما از همان صبحی که بیدار می شوید تا خود شب که به رخت خواب می روید، مدام در حال دیدن دوست و اقوام خود در یک شهر کوچک و در یک کشور کوچک و از همه مهمتر در گوشه ای از قاره هستید. پس چرا نمی خواهید حتی برای لذت خود هم که شده چمدانتان را ببندید و سفری به کشور های دیگر هم داشته باشید تا از آب و هوای آنجا و طعم های متنوعشان بهره مند شوید.
شاید باور نکردنی باشد که بگویم احتمال ایده پردازی در رفتن به سفر ۱۰۰ است، زیرا شما با این کار مغزتان را برای دیدن مکان های متنوع آنلاین کرده اید که در واقع با این امکان فعالیت مغز بیشتر می شود. در واقع رفتن به سفر جایگاه باشگاه بدن سازی را برای ایده پردازی ذهنتان دارد.

5. مطالعه کردن

بیایید از همین لحظه برنامه ای برای مطالعه کردن خود چه به صورت روزانه و چه به صورت هفتگی برای خودتان بچینید. اگر شما روزانه نیم ساعت خود را به مطالعه کردن خود اختصاص دهید نتیجه ی مثبت آن را هم به صورت کاملا واضح در زندگی خود احساس میکنید. شاید جالب باشد که بدانید قدرت کلمات بیش از آن چیزی بوده که فکر می کردید.

در واقع خواندن کتاب جایگاه مواد مغزی برای ایده پردازی شما به حساب می آید و شما پس از پایان مطالعه خود، ذهنتان را آماده ی ایده پردازی در زمینه های گوناگون می کنید. یکی از دلایل به فکر فرو رفتن و تقویت قدرت تفکر همین مطالعه کرد می باشد که امروزه برایمان بسیار ساده می باشد، چرا که شما در هر جایی که باشید می توانید با تلفن همراه خود اکثریت کتاب را همراه خود داشته باشید.

6. متفاوت بودن

سعی کنید شخصیت کاملا متفاوتی را برای خود به تصویر بکشید، چرا که همین متفاوت بودن شما است که شخصیت شمار را نسبت به دیگران متمایز کرده است و شما با رعایت این اصول فکرتان را کاملا یونیک سازی کرده اید. بزارید واضح بگم شما باید معیار هایی را برای خودتان به ارمغان آورید تا دنیا را با یک دید کاملا متفاوت ببینید. به هیچ عنوان هم نگران قضاوت و دید دیگران به خود نباشید، اصلا بذارید سایر اینطور فکر کنند که شما آدم دیوانه ای هستید. اتفاقا برای ایده پردازی باید کاملا دیوانه بود که همین یک نکته کفایت ایده پردازی در ذهن شما را را می دهد. از یک بعد دیگر هم همیشه دنبال تفاوت و تک بودن باشید، با کمی تحقیق و جستجو می توان جای خالی بسیاری از ایده ها را حس کرد. یادتان باشد که همیشه باید جای خالی تخم مرغ طلایی را در میان یک شانه تخم مرغ به صورت کاملا شفاف ببینید تا متوجه شوید که چقدر جای خالی آن می تواند بی تاثیر باشد.

7. گوش دادن به موسیقی

بیشتر اوقات برایمان پیش میاید که با خودمان خلوت می کنیم، این تنها لحظه ای بوده که شما با سرعت به سمت هندزفری خود رفته تا بتوانید موزیک دلخواه را گوش کنید. در واقع شما با گوش دادن به موسیقی قادر به قدم زدن در ذهنتان خواهید بود و در این لحظه هزاران فکر در ذهنتان است که دارید به تک تک آن ها پاسخ می دهید. با این اوصاف لحظه ای کاملا زیبا برای ایده پردازی شما خواهد بود.

پیشنهاد من در این زمینه این است که به هیچ وجه به موسیقی های غمگین و منفی گوش ندید که این نکته باعث حاشیه رفتن فکر شما می شود. پس تا می توانید به موزیک های شاد گوش کنید تا ثمره ی آن را در لحظه پیدا کنید. بهترین زمان برای گوش دادن به موزیک برای ایده پردازی شب بوده که شما باید خودتان را با یک آهنگ آرامش بخش غافلگیر کنید.

 

تفکر انتقادی

به تفکری انتقادی می گوییم که براساس سنجش و ارزیابی دقیق از اتفاقات و مشاهدات پیش رود و با در نظر گرفتن همه عوامل مربوط و شیوه درست منطقی به نتایجی برسیم که قابل لمس هستند و ممکن است که افراد زیادی بتوانند به همان نتایج برسند.

براساس تفکر انتقادی اطلاعات ما به وسیله مشاهده، تجربه، دلایل و ارتباط با دیگران به دست می آید. اطلاعاتی را نیز که به دست آوردیم براساس ملاک های صحیح و درست و به دقت و همچنین براساس سندهای معتبر، روشن و بدون هیچ ابهام، بی طرفانه و منصفانه ارزیابی و قضاوت می شود.

مراحل و اجزای تفکر انتقادی چیست؟

  • باید بتوانیم افکار و دیدگاه هایمان را دسته بندی کنیم و آن ها را بر اساس موضوعات مختلف طبقه بندی کنیم. این یکی از اجزای مهم تفکر انتقادی است.
  • برای ادعاهایمان، مثلا برای این که درستی حدس و پاسخ خود را برای یک رویداد مشخص کنیم، باید دلیل داشته باشیم.
  • باید بتوانیم کلمات و تعبیرهای خود را در مورد هر موضوع و رویداد درست انتخاب کنیم و برای آن دلیل روشنی داشته باشیم و همین طور بتوانیم آنها را ارزیابی کنیم.
  • دلایل خود را از طریق جمع آوری اطلاعات به دست آورده باشیم.
  • بتوانیم، با استفاده از اطلاعاتی که در دسترس داریم، حدس ها و تحلیل خود در مورد یک موضوع، مساله یا رویداد را ارزیابی کنیم و بالاخره به جمع بندی و نتیجه گیری برسیم و قضاوتی به جا از موضع یا مساله و پدیده داشته باشیم.