معرفی و آموزش تصویری موتور فیوژن برای بازی سازی دیجیتال

فیوژن
بازی سازی دیجیتال

معرفی و آموزش تصویری موتور فیوژن برای بازی سازی دیجیتال

پیش از این در خوارزمی بارها در مورد موتورهای بازی سازی مختلف صحبت کرده‌ایم و سعی داشته‌ایم برخی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین انجین‌ها را به شما معرفی کنیم.

علاوه بر انجین‌هایی مثل یونیتی یا گودوت که با کارآیی بالا میتوانند به شما در بازی سازی کمک کنند انجین‌های دیگری هم هستند که کار را ساده‌تر کرده‌اند و بدون نیاز به کدنویسی میتوانید به بازیسازی مشغول شوید.

یکی از این انجین‌ها کلیک تیم فیوژن (clickteam fusion) است که با حذف کدنویسی کار را بسیار ساده‌تر کرده. در ادامه این موتور بازیسازی را بیشتر معرفی میکنیم و تا حدودی به معرفی بخش‌های مختلف آن میپردازیم.

در مورد کلیک تیم فیوژن

فیوژن یک موتور بازیسازی دو بعدی چند پلتفرمی (Cross platform) است که از طریق روش بدون کد شبیه به کانستراکت یا استنسیل کار میکند. اولین بار به نام Klick and play در سال 1995 منتشر شد، بعدها دوباره به نام The Games Factory نام گذاری شد و بعد از آن به Multimedia Fusion و در نهایت به Clickteam Fusion تغییر نام داد.

ابزار فیوژن بر روی ویندوز قابل اجرا است و از طریق افزودنی‌ها و ماژول‌‌ها قادر به هدف قرار دادن Windows, IOS, Android, Flash, Html, Mac OS هست. البته توجه کنید که برخی از این ماژول‌ها به صورت پکیج فروشی و دارای قیمت پایه هستند. و در حال حاضر در استیم در دسترس و قابل خرید هستند.

فیوژن

توجه کنید که قیمت‌های داخل عکس به دلار کانادا هستند. همچنین فیوژن اکثر اوقات تخفیف تا 75٪ و بیشتر دارد در نتیجه هیچ‌وقت قیمت کامل را پرداخت نکنید. نسخه رایگان اکثرا امکانات و عملکرد‌ها و امکان تولید یک بازی که خارج از فیوژن اجرا شود را دارد. همچنین منابع محدودی نیز در اختیار شما میگذارد. پکیج توسعه دهنده (Developer) نیازمند نشان دادن پیام بازی توسط کلیک استریم ساخته شده (از طریق اسپلش اسکرین و..) و همچنین کنترل‌های بیشتر داخل بازی که بیشتر مربوط به بازی نیستند را حذف میکند.(قابلیت‌هایی مربوط به خود موتور بازی سازی که در بازی قابل مشاهده نیستند)

بازی‌های تقریباً موفقی وجود دارند که از طریق فیوژن ساخته شده‌اند. که معروف ترین آن‌ها The Five Nights در سریال Freddy است. بازی‌های دیگر شامل Escapists, Freedom Planet و ده‌ها بازی دیگر که در گوگل پلی، استیم و یا اپ استور در دسترس هستند. در نتیجه این یک موتور بازی سازی آماده برای تولید بازی است. البته فقط برای بازی‌های دو بعدی مناسب است.

بازی ایرانی آناهیتا: دختر خوب نیز توسط همین موتور بازی سازی ساخته شده و Click team ناشر آن بوده است.

نگاهی به داخل کلیک تیم فیوژن

قطعاً مهم‌ترین چیز فیوژن ابزاهایی است که همراهش هستند. تمام کارها در فیوژن در این ادیتور انجام میشوند:

فیوژن

یکی از بزرگترین مشکلات فیوژن قدیمی شدن رابط کاربری آن است. گرچه شاید خیلی مورد توجه نباشد اما اغلب مؤثر است.

در سمت چپ شما فضای کاری Toolbar را دارید، که میتوان از آن به عنوان گراف صحنه استفاده کرد. صحنه‌ها در فیوژن گیج‌کننده هستند و به عنوان فریم در نظر گرفته می‌شوند. بازی شما از یک یا چند فریم ساخته می‌شود و زمانی که شما یک فریم را انتخاب میکنید level editor در سمت راست نمایش داده می‌شود. این قسمت برای قرار دادن و تعامل با آیتم‌های مختلفی که فریم صحنه شما را تشکیل می‌دهند استفاده می‌شود. در پایین سمت چپ پنل Properties را میبینید، این پنل بر اساس ابجکتی که در حال حاضر انتخاب شده تغییر میکند. همچنین ادیتور برای ابجکت‌های فعال در اینجا نمایش داده می‌شود.

به زودی خواهیم دید که ابجکت‌های فعال بسیار مهم هستند. همچنین پنجره‌هایی برای کنترل لایه‌ها، انتخاب است‌ها(منابع) و.. وجود دارند. پنجره‌ها میتوانند از قفل باز شوند، پین شوند و به راحتی در رابط کاربری حرکت کنند.

سرویس ویژه ویرایش برای درست کردن مراحل و نقشه‌ها به راحتی از طریق درگ اند دراپ استفاده می‌شود:

فیوژن

همینطور شما میتوانید آیتم‌های جدیدی را وارد فریم کنید:

فیوژن

سپس از میان‌ ده‌ها نوع ابجکت موجود ساخته شده و در دسترس انتخاب کنید:

فیوژن

تقریباً 90٪ مواقع آنچه که میخواهید استفاده کنید یک ابجکت فعال است که در اصل در فیوژن نوعی Entity یا Sprite است.

ابجکت اکتیو در فیوژن

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی مجری رسمی برگزاری دوره های آموزشی بازی سازی دیجیتال به صورت حضوری و آنلاین. ارائه ی گواهینامه بین المللی مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای آموزش کشور قابل ترجمه با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه

دوبار روی ابجکت فعال جدید ساخته شده کلیک کنید تا ادیتور مربوط به ابجکت فعال را داشته باشید:

فیوژن

این ابزار ترکیبی از ابزارهای مختلف در یک ابزار است. پکیج کامل نقاشی با ابزارهای حرفه‌ای وجود دارد. ابزارهایی برای کارهای معمول مثل تنظیم نقطه محور و جهت و ابزارهایی برای تعریف و پیش نمایش انیمیشن‌ها هم وجود دارند.

علاوه بر ابجکت‌های ساخته شده و موجود در داخل نرم افزار، تعدادی قابلیت اضافی دیگر نیز هستند که میتوانید از طریق Extensions manager اضافه کنید:

فیوژن

علاوه بر این‌ها فیوژن یک فروشگاه برای افزودنی‌های اضافه که به صورت آزادانه (اجباری در تهیه آن‌ها نیست) و برای فروش در دسترس هستند پیشنهاد میکند:

تصویری از فروشگاه

به صورتی گیج‌کننده هیچ اتصال مستقیمی بین فروشگاه و فیوژن وجود ندارد. در نتیجه شما باید افزودنی‌های خریداری شده را به صورت دستی دانلود و سپس نصب کنید. محتوای فروشگاه بیشتر رایگان و همچنین مثال‌هایی از بازی‌های ساخته شده با فیوژن هستند که در آن آموزش و کد بازی و.. نیز یافت می‌شود که برای شروع می‌تواند مناسب باشد.

کد نویسی در کلیک تیم

در این نقطه شما حتماً میتوانید به خوبی تصور کنید که چطور باید منابع خود را برای ساخت بازی بسازید…چطور باید کمی منطق به آن اضافه کنید؟ برای انجام اینکار از این چهار ابزار استفاده می‌شود:

انواع ادیتورهای موجود

از چپ به راست: Story Board editor، Frame Editor، Event Editor، Event List هستند.

Story Board Editor

تصویری از این ادیتور فیوژن

این یکی بسیار ساده است. این فقط یک نمای کلی از فریم‌هایی است که بازی شما را میسازند. یادتان باشد که بازی شما در نهایت از چند فریم تشکیل شده است. مثل:

نمایی از فریم‌های یک بازی

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﺷﺮﮐﺖ در دوره ﺑﺎزي ﺳﺎزي دﯾﺠﯿﺘﺎل (ﻃﺮاﺣﯽ ﺑﺎزي ﻫﺎي دﯾﺠﯿﺘﺎل) ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

Frame Editor

ادیتور فریم‌ها

فریم ادیتور به سادگی لول ادیتور است که ما پیش از این نگاهی به آن انداختیم.

Event Editor

ادیتور اونت‌ها

این جایی است که کدنویسی صورت میگیرد. اساساً یک فلوچارت بالا به پایین از اتفاقاتی است که در بازی شما صورت میگیرند. برای مثال اینجا کد برای انتخاب Flying Saucer Active در بازی Saucer Squad را میبینید:

رویدادهای موجود در فیوژن

در سمت چپ اونت‌ها هستند(38 و 39 اونت، 36 تیتر گروه است و 37 یک کامنت ساده). اونت اول نشان دهنده وقتی است که کاربر روی Saucer object کلیک میکند. در سمت راست صفحه اکشن‌هایی که باید اتفاق بیفتند نمایش داده میشود.

اکشن‌ها در فیوژن

در نتیجه برای اونت خط 38 وقتی که کاربر روی Saucer object کلیک چپ میکند موسیقی sample Button_1 در میان سایر فعالیت‌ها پخش می‌شود. در اصل این اونت‌ها و اکشن‌هایی هستند که شما برای ساخت بازیتان استفاده میکنید. بیایید یک مثال خیلی ساده درست کنیم..بیایید یک اکشن بسازیم که وقتی فریم(صحنه)ساخته شد یک افکت صوتی پخش کند.

اول از insert گزینه condition را انتخاب میکنیم.

وارد کردن شرط در فیوژن

این کار گزینه‌های شروط (کاندیشن‌ها یا شروط چیزی شبیه به if در زبان‌های برنامه نویسی است) را می‌اورد:

برخی از شروط موجود در فیوژن
در این مورد من روی Storyboard Controls کلیک کردم. سپس Start of Frame را انتخاب میکنم. اینکار یک اکشن جدید ایجاد میکند که هنگام شروع فریم انجام میشود. حالا در سمت راست فضای زیر ایکون بلندگو را انتخاب کنید، مثل:
اونت نویسی در فیوژن

راست کلیک کنید و تمام گزینه‌های در دسترس به شما نمایش داده می‌شوند:

تنظیمات و گزینه‌های ابجکت

بعد از آن ادیتور مناسب نمایش داده می‌شود.

یکی از ادیتورهای موتور بازیسازی

Event List Editor

این ادیتور عملکردهایی شبیه به Event Editor را انجام می‌دهد اما به جای اینکه به صورت شبکه‌ای و تا حدی ناپسند باشد اونت‌ها را با فرمی خواناتر نمایش می‌دهد:

برخی از اونت‌ها

آخرین ادیتور برای ایجاد شروطی بسیار حرفه‌ای تر و منطقی‌تر است:

کار با برخی متغیرها و شروط
کار با برخی متغیرها و شروط در فیوژن

همچنین افراد میتوانند در این فریم اونت‌های خاص خود را داشته باشند که در پنل آیتم‌های انتخاب شده ست می‌شود:

تصویری دیگر از داخل انجین

با کلیک بر روی edit شما را دقیقاً به همان رابط کاربری که در موردش صحبت کردیم خواهد برد. همینطور در پنل properties میتوانید متغیرها را تعریف کنید:

تصویر از پراپرتیس

این متغیرها می‌توانند از طریق اونت‌ها و کنترل کننده‌های دیگر با هم ارتباط برقرار کنند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام