معرفی دانشگاه رودن روسیه

دانشگاه رودن
مهاجرت

معرفی دانشگاه رودن روسیه

دانشگاه رودن روسیه که در زبان روسی با نام Российский университет дружбы народов و در زبان انگلیسی با نام People’s Friendship University of Russia شناخته شده و با نام دانشگاه پاتریس لومومبا و دانشگاه ملل دوستی روسیه نیز شناخته می شود، در سال 1960 میلادی توسط مدیران آموزشی اتحاد جماهیر شوروی برای ارائه دوره های آموزش عالی به دانشجویانی از کشورهای جهان سوم تاسیس شد. تا پیش از سال 1992 و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این دانشگاه با نام دانشگاه پاتریس لومومبا به فعالیت می پرداخت و تمرکز آن بر روی گسترش آموزش عالی در میان جوانان کشورهای غیر متعهد بود. وجه تسمیه آن نام پاتریس لومومبا رهبر استقلال کشور کنگو بود که در طی کودتایی کشته شد. بیش از ۷۷۰۰۰ فارغ ‌التحصیل این دانشگاه در ۱۷۰ کشور جهان مشغول به کار هستند که از این میان بیش از 5500 نفر آنان دارای مدرک دکتری و بالاتر هستند. هم اکنون نیز دانشگاه رودن یا دوستی ملل روسیه، بیشترین دانشجوی خارجی را در میان تمامی دانشگاه های کشور روسیه دارد.

طرحی در روسیه تدوین شده که به 5-100 شهرت دارد و برنامه ای بلند مدت برای قرار گرفتن 5 دانشگاه این کشور در میان 100 دانشگاه برتر دنیاست. دانشگاه رودن یا دوستی ملل روسیه یکی از دانشگاه های شرکت کننده در این طرح می باشد و این خود نشان دهنده ارزش بالای تحصیل در این دانشگاه است.

در دهه 90 میلادی بیشترین توسعه کمی و کیفی در دانشگاه رودن یا دوستی ملل روسیه اتفاق افتاد و دانشکده اکولوژی، دانشکده اقتصاد، دانشکده حقوق، دانشکده فلسفی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشکده آموزش تازه سازی برای متخصصان مراقبت‌ های بهداشتی، پژوهشکده زبانهای خارجی، انستیتوی آموزش از راه دور، انستیتو تجارت و گردشگری میهمان نوازی و مؤسسه گرانش و کیهان ‌شناسی در این دانشگاه افتتاح شدند.

دانشگاه رودن یا دوستی ملل روسیه در حال حاضر بیش حدود 22 هزار دانشجو دارد و با بیش از 5000 کادر اجرایی و آموزشی، به این افراد خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی ارائه می نماید. طول دوره های تحصیل کارشناسی در این دانشگاه 4 سال، دوره های کارشناسی ارشد 2 سال، دوره های دکتری 2 تا 3 سال و دوره های پزشکی 6 سال می باشد.

دانشگاه رودن

مقاطع مختلف دانشگاه رودن

در دانشگاه رودن دانشجویان می توانند در مقاطع مختلف دانشگاهی درس بخوانند. اولین برنامه در این دانشگاه، برنامه های مدارس تابستانی می باشد که دوره های 6الی 9 ماه، برای یادگیری زبان روسی ویژه دانشجویان خارجی برگزار می شود. داوطلبان در صورت نیاز می بایست در این دوره شرکت کنند تا بتوانند در مقطع لیسانس و یا پزشکی تحصیل خود را آغاز کنند. مدت زمان تحصیل مقطع لیسانس 4 سال و پزشکی 5 الی 6 سال می باشد. مدت زمان اخذ سایر مدارک تحصیلی مانند مدرک کارشناسی ارشد پیوسته، کارشناسی ارشد، دکترا و دکترای پزشکی به ترتیب 5 سال، 2 سال، 3 سال و 6 سال می باشد.

بخش های مختلف دانشگاه رودن:

این دانشگاه دارای 6 دانشکده، 10 موسسه و یک آکادمی است.

دانشکده های دانشگاه رودن

دانشکده اکولوژی
دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی
دانشکده زبان روسی و رشته های آموزشی عمومی
دانشکده علوم
دانشکده فلسفه
دانشکده اقتصاد

موسسه های دانشگاه رودن

موسسه پزشکی
موسسه فناوری فضایی
موسسه اقتصاد و تجارت جهانی
موسسه تحقیقات علمی گرانش و کیهان شناسی
موسسه هتلداری و گردشگری
موسسه زبانهای خارجی
موسسه حقوق
موسسه کشاورزی و فناوری
موسسه فناوری بیوشیمیایی و فناوری نانو

آکادمی دانشگاه رودن

آکادمی مهندسی

دانشجویان

در حال حاضر بیش از 21 هزار دانشجو داخلی و خارجی در مقاطع مختلف این دانشگاه مشغول تحصیل می باشند.

هزینه های تحصیل در دانشگاه رودن

روال کار بدین صورت است که در ابتدای هر سال تحصیلی یعنی ماه سپتامبر، هزینه های تحصیل در دانشگاه رودن باید به حساب دانشگاه واریز شود. هزینه های تحصیل در دانشگاه رودن برای تحصیل در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت است و به عنوان مثال دوره های پادفک و پیش دانشگاهی آن 4300 دلار در سال، دوره های کارشناسی بین 2800 تا 8650 دلار در سال، دوره های کارشناسی ارشد بین 2800 تا 8650 دلار در سال و دوره های دکتری بین 2900 تا 5300 دلار در سال شهریه دارند. به طور معمول یک دانشجو ماهی 300 تا 350 دلار نیز هزینه زندگی در مسکو را باید در نظر بگیرد.

دانشگاه رودن

رتبه دانشگاه رودن روسیه

دانشجویان بین المللی برای انتخاب دانشگاه محل تحصیل خود در خارج از کشور، معمولا رنکینگ های معتبر بین المللی همچون رنکینگ موسسه کیو اس را نیز ملاک عمل قرار می دهند. طبیعتا تحصیل در دانشگاهی که رتبه و اعتبار بین المللی بالاتری داشته باشد، مطلوب تمامی دانشجویان است. دانشگاه رودن یا دوستی ملل روسیه همه ساله یکی از برترین دانشگاه های این کشور در رنکینگ های بین المللی محسوب شده و از رتبه بین المللی فاخری نیز برخوردار بوده است. برای تبیین بهتر این موضوع دانشگاه رودن یا دوستی ملل روسیه را در یک دوره 3 ساله از سال 2019 تا ۲۰۲۱ بر اساس رتبه بندی موسسه کیو اس خدمتتان ارائه می نماییم.

بر این اساس در سال 2019 رتبه دانشگاه رودن روسیه در میان دانشگاه‌ های این کشور، 14 و در بین دانشگاه های دنیا بین 446 بوده است. رتبه دانشگاه رودن روسیه در سال ۲۰۲۰ میلادی در میان دانشگاه‌ های این کشور با یک رده رشد، 13 بوده و این دانشگاه با چندین پله صعود رتبه 392 دانشگاه های دنیا را از آن خود کرده است. در آخرین رتبه بندی اعلام شده توسط موسسه کیو اس برای سال تحصیلی ۲۰۲۱، رتبه دانشگاه رودن روسیه در میان دانشگاه‌ های دنیا با چندین پله رشد مواجه شده و به رتبه 326 رسیده است. در این سال این دانشگاه با رشدی قابل توجه رتبه 9 ام دانشگاه های برتر کشور روسیه را نیز از آن خود کرده است. رتبه دانشگاه رودن روسیه در رتبه بندی موسسه تایمز نیز در سال ۲۰۲۱ در میان دانشگاه‌ های دنیا رتبه ای بین 801 تا 1000 را از آن خود کرده است.

دوره آمادگی مقدماتی

دوره مقدماتی این دانشگاه که “دوره پادفک” می باشد، سالانه با پذیرش 200 دانشجو خارجی برگزار می شود. شهریه این دوره 4500 دلار است. در این دوره به آموزش زبان روسی می پردازند و دانشجویانی که قصد شرکت در آزمون ورودی را دارند علاوه بر یادگیری زبان روسی بر اساس رشته ای که انتخاب می کنند دروسی مانند زیست، شیمی، فیزیک و ریاضی را می خوانند. برای گرفتن پذیرش در دوره پادفک دانشگاه رودن کافی است فقط مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید.

تحصیل پزشکی در دانشگاه رودن مسکو

برای دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از دوره تحصیل در روسیه، به ایران بازگشته و در وطن خود مشغول به کار شوند، انتخاب دانشگاه از میان دانشگاههایی که در ایران مورد تایید هستند، الزامی است. برای تحصیل رشته های غیر پزشکی در خارج از کشور ، دانشجویان باید دانشگاهی که نام آن در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران در همان سال قرار گرفته است را به عنوان دانشگاه محل تحصیل خود برگزینند و بر این اساس برای آنان دانشگاه رودن یا دوستی ملل روسیه یک گزینه ایده آل است، زیرا در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران برای سال تحصیلی 2020 -2021 نام این دانشگاه به چشم می خورد.

می دانیم دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته های علوم پزشکی و رشته های مرتبط با سیستم بهداشت و درمان در خارج از کشور را دارند، باید دانشگاه محل تحصیل خود را از میان دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در همان سال تحصیلی که لیست آن ها در سایت این وزارتخانه منتشر می شود انتخاب نمایند تا در صورتی که پس از تحصیل به ایران بازگشته و قصد کار در وطن خود را داشته باشند، مدارک آنان در ایران قابل ارزشیابی باشد. بر اساس لیست اعلام شده توسط وزارت بهداشت ایران برای سال تحصیلی 2020 2021، دانشگاه رودن یا دوستی ملل روسیه جزو دانشگاه های مورد تایید محسوب نمی شد. اما خوشبختانه برای سال تحصیلی 2021 2022 این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفته است. از این رو تحصیل پزشکی در دانشگاه رودن مسکو برای افرادی که قصد دارند پس از اتمام دوره تحصیل خود به ایران بازگشته و به طبابت در وطن مشغول شوند گزینه مناسبی است و این افراد بدون مشکل می توانند مدارک اخذ شده در این دانشگاه را در ایران معادل سازی نمایند. همچنین با توجه به اینکه روسیه عضو کنوانسیون بولونیاست، مدارک تحصیلی ارائه شده در دانشگاه های این کشور از جمله این دانشگاه در کلیه کشورهای اروپایی مورد تایید است. به عنوان مثال اگر فردی به تحصیل پزشکی در روسیه در دانشگاه رودن یا دوستی ملل روسیه پرداخته و مدرک زبان آلمانی نیز اخذ کند، بدون نیاز به طی کردن فرآیند معادل سازی مدارک تحصیلی علوم پزشکی در آلمان، می تواند مجوز کار در سیستم بهداشت و درمان این کشور را بدست آورد و مدارک وی در آلمان مورد تایید خواهند بود.

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه رودن مسکو به زبان انگلیسی سالی 9500 دلار و به زبان روسی سالی 8500 دلار است و طول این دوره های تحصیلی 6 سال است. هزینه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه رودن یا دوستی ملل روسیه به زبان انگلیسی 9500 دلار در سال و به زبان روسی 8500 دلار در سال است و این دوره ها 5 ساله هستند. هزینه تحصیل داروسازی در دانشگاه رودن یا دوستی ملل روسیه نیز که به زبان روسی برگزار می شود 5000 دلار در سال است و این دوره ها نیز 5 ساله می باشند.

دانشگاه رودن

خوابگاه های دانشگاه رودن

دانشگاه رودن دارای 14 خوابگاه واقع در آن طرف خیابان میکلوخا ماکلای مقابل محیط دانشگاه است که هر کدام از انها طرفیت پذیرش 800 دانشجو را دارند.

دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی در اتاق هایی با ظرفیت نهایتا 4 نفر سکونت می یابند و سرویس بهداشتی و آشپزخانه به صورت مشترکی میان چند اتاق وجود دارد.

در هر واحد تلویزیون و اینترنت در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و امنیت دانشجویان از طریق دوربین ها تحت کنترل است ، معمولا هر ساختمان 12 طبقه بوده و دانشجویان باید هزینه سکونت خود را به صورت ماهانه پرداخت کنند ، در محوطه خوابگاه نیز می توانید به آرایشگاه ، خشک شویی ، پارکینگ و بانک دسترسی داشته و به راحتی در زمان کوتاه به دانشگاه رفت و آمد نمایید.

در خوابگاه ها حتی تدابیری جهت ایام امتحانات دانشجویان درنظر گرفته می شود تا بتوانند با آسودگی خاطر به مطالعه بپردازند ، معمولا دانشجویان پس از اتمام کلاس های درس خود در رستوران های محیط دانشگاه از انواع غذاهای بین المللی لذت می برند.

دانش آموختگان برجسته دانشگاه دوستی ملل روسیه

لیست بلندبالایی از دانش آموختگان برجسته دانشگاه دوستی ملل روسیه می توان ذکر نمود که هر یک در کشور خود به مدارج عالی رسیده اند و برخی از مشهورترین آن ها عبارتند از:

– ماهیندا راجاپاکسا: رئیس جمهور سابق کشور سری لانکا از سال 2005 تا 2015

– عمر بونگو: رئیس جمهور سابق گابن از سال 1867 تا 2009

– اولوسگون اوباسانجو: رئیس  جمهور سابق کشور نیجریه

– محمود عباس ابومازن: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از سال 2005 تا کنون

– تابو امبکی: دومین رئیس جمهور آفریقای جنوبی پس از نسلون ماندلا

– پورفیریو لوبو: رئیس جمهور سابق هندوراس از سال 2010 تا 2014

– دانیل اورتگا : رئیس جمهور نیکاراگوئه

– بهارات جاگدئو: رئیس جمهور سابق کشور گویان از سال 1999 تا 2011

– تامار بروچواشویلی: وزیر امور خارجه گرجستان

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *