آزمون پادفک چیست؟

پادفک
آزمون های بین المللی

آزمون پادفک چیست؟

ادامه تحصیل در روسیه نیازمند گذراندن دوره‌ای خاص است که در خلال آن متقاضی علاوه بر آشنایی با فرهنگ و زبان مردم روسیه، با اصطلاحات و مفاهیم علمی مربوط به رشته تحصیلی‌اش آشنا خواهد شد. در ادامه به بررسی آزمون پادفک روسیه خواهیم پرداخت.

روسیه

کشور روسیه به‌عنوان پهناورترین کشور جهان در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع‌شده است. این کشور با دریای سیاه، دریای خزر، دریای ژاپن، کشورهای اطراف دریای برینگ، دریای بالتیک،، اقیانوس منجمد شمالی و اقیانوس آرام شمالی مرز آبی مشترک دارد.

پایتخت روسیه، شهر مسکو است که دومین شهر پرجمعیت اروپا محسوب می‌شود. روسیه به‌عنوان نهمین شهر پرجمعیت جهان، جمعیتی در حدود ۱۴۷ میلیون نفر را در خود جای‌داده است. زبان رسمی مردم روسی و پول رایج در کشور، روبل است. (هر روبل معادل ۰.۰۱۶ دلار آمریکا است.)

روسیه کشوری فرهیخته بافرهنگی غنی است. بر اساس گزارش‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، روسیه دارای بیشترین جمعیت تحصیل‌کرده در سطح جهانی می‌باشد و در سال‌های اخیر میزان عملکرد بهتری در مقایسه با کانادا، آمریکا و ژاپن ارائه داده است.

پادفک

تحصیل در روسیه

بسیاری از افراد ممکن است به دلایل متعدد نتوانند در رشته و دانشگاه موردعلاقه خود در داخل کشور ادامه تحصیل دهند. از طرفی دیگر مهاجرت تحصیلی یکی از انواع رایج مهاجرت به کشوری دیگر است.

کشور روسیه یکی از کشورهایی است که شرایط تحصیل در آن دشواری چندانی ندارد. با گذراندن دوره‌ای آموزشی به نام آزمون پادفک روسیه که قبل از شروع ترم اول دانشگاه به‌منظور آشنایی با زبان روسی و افزایش سطح علمی به این زبان برگزار می‌شود، می‌توان در دانشگاه موردنظر شروع به تحصیل نمود.

بیشتر از نیمی از مردم روسیه دارای تحصیلات عالیه هستند. این کشور به دلیل داشتن دانشگاه‌های مختلفی درزمینهٔ های پزشکی، مهندسی، علوم انسانی، فنی و… که در جهان جایگاه ویژه‌ای دارند، به مقصدی برای تحصیل بسیاری از افراد از سرتاسر جهان تبدیل‌شده است.

تحصیل در روسیه نسبت به تحصیل در انگلیس، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بسیار مقرون‌به‌صرفه تر خواهد بود. هزینه تقریباً تمامی دوره‌های تحصیلی کمتر از ۵۰۰۰ یورو در سال خواهد بود؛ البته در برخی موارد نیز این مبلغ در حدود ۲۰۰۰ یورو نیز از دانشجویان دریافت خواهد شد.

دوره پادفک چیست ؟

همان طور که گفته شد پذیرفته شدگان دانشگاه های روسیه پیش از آغاز تحصیل در مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند در حدود یک سال به یادگرفتن زبان روسی و دروس پایه رشته خود به زبان روسی در دپارتمان آمادگی دانشجویان خارجی دانشگاه های روسیه بپردازند . این دوره آمادگی زبان روسی که پادفک نام دارد شامل برنامه آموزشی فشرده زبان روسی به مدت زمان حدود 4 – 6 ساعت در روز بوده و دانشجویان را برای تحصیل رشته دلخواه خود به زبان روسی آماده می کند .

در دوره پادفک علاوه بر زبان روسی ، به شرکت کنندگان در زمینه دروس پایه مرتبط با رشته تحصیلی آن ها آموزش داده می شود تا این افراد برای تحصیل در رشته دلخواه خود آمادگی کامل را کسب نمایند . به عنوان مثال به متقاضیان تحصیل مهندسی در روسیه علاوه بر زبان روسی ، دروس ریاضی و فیزیک و به متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه دروس شیمی ، زیست شناسی و … تدریس می شود .

متقاضیان رشته مهندسی می‌بایست پادفک مهندسی (engineering) را بخوانند و متقاضیان تحصیل در رشته‌های عمومی می‌بایست پادفک علوم پزشکی (pre-medical) را بگذرانند.

گذراندن آزمون پادفک روسیه برای ورود به دانشگاه‌های روس زبان این کشور از الزامات است. بر اساس قوانین آموزشی، گذراندن آزمون پادفک و اخذ مدرک آن، فقط در روسیه، اوکراین و بلاروس و دانشگاه‌های این کشورها امکان‌پذیر و مورد تائید است. بنابراین هیچ موسسه‌ای مجوز برگزاری پادفک و اخذ مدرک آن را ندارد.

پادفک

زمان ثبت‌نام برای آزمون پادفک

 تاریخ ثبت‌نام آزمون پادفک روسیه بستگی به دانشگاه محل تحصیل دانشجو دارد ولی عموماً از اواسط فروردین تا اوایل مرداد خواهد بود. به دلیل تمایل بسیار افراد برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های روسیه، ظرفیت این دوره‌ها به‌سرعت تکمیل می‌شوند.

برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، بهتر است در اوایل شروع زمان ثبت‌نام، اسم‌نویسی نمایید. زمان شروع دوره از اواخر شهریور است و معمولاً تا تیرماه سال آینده طول خواهد کشید.

مزیت‌های شرکت در دوره پادفک روسیه

تسلط کافی به زبان روسی

شرکت در دوره پاک روسیه موجب می‌شود که شما به عنوان یک داوطلب ادامه تحصیل در کشور روسیه تسلط و مهارت کافی‌ به زبان روسی را پیدا کنید و‌ با چهار مهارت اصلی خواندن، نوشتن، گفتگو و شنیدن به زبان روسی‌ آشنایی پیدا کنید.‌ زندگی و تحصیل در کشوری که‌ زبان اصلی آن روسی است،‌ بدون آشنایی با زبان‌ رسمی ‌آن مشکل خواهد بود.‌ چرا که شما باید‌ هنگام حضور در کلاس مفاهیم‌ درسی را که به زبان روسی ارائه می‌شوند متوجه شوید و سپس بتوانید‌ در آزمون‌ها و مباحث کلاسی شرکت نمایید.‌ همچنین‌ داشتن تسلط کافی به زبان روسی موجب می‌شود که بتوانید با همکلاسی‌ها و اساتید ارتباط برقرار کنید.‌

در دوره پادفک روسیه‌ دانشجویان علاوه بر مهارت‌های زبانی با‌ مباحث پایه‌ی رشته‌ای که قرار است در آن به ادامه تحصیل در دانشگاه بپردازند، آشنا می‌شود.‌ بنابراین‌ تمرکز این دوره‌ها روی‌ تقویت مهارت‌های‌ زبانی بر پایه‌ی موضوع‌هایی است که در کتاب‌های درسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.‌ تمرین‌ها و دروس مربوط به مهارت خواندن و درک متون زبان روسی در سطح نیمه دشوار است و‌ داوطلبان را برای شرکت در دوره‌های دانشگاهی آماده می‌کند.‌

در این دوره برای تقویت مهارت نوشتاری از تمرین‌هایی مانند پر کردن پرسشنامه، نوشتن زندگی‌نامه و نوشتن مطالبی‌ در مورد موضوع‌های عمومی‌ و فراگیر و همچنین موضوع‌های مربوط به‌ درس‌ها‌ استفاده می‌شود.‌ مهارت شنیداری نیز با استفاده از تمرین‌هایی مانند‌ گوش دادن به‌ صداهای ضبط شده یا تماشای فیلم‌های آموزشی و پرسش و پاسخ در مورد آنها تقویت می‌گردد. علاوه بر محیط درس و دانشگاه، دانشجویان‌ خارجی باید‌ بتوانند‌ نیازهای روزمره‌ی خود را‌ در حین زندگی در یک کشور روسی زبان‌ تامین کنند و برای این کار لازم است که بتوانند به زبان روسی با‌ مردم بومی ‌کشور ارتباط برقرار نمایند.‌ بنابراین آشنایی با زبان روسی و شرکت در دوره پادفک روسیه به شما کمک می‌کند که بتوانید زندگی راحت‌تری در یک کشور روسی زبان داشته باشید و کارهای خود را به راحتی انجام دهید.

تدریس توسط اساتید بومی روسی

یکی دیگر از مزیت‌های دیگر شرکت در دوره پادفک روسیه این است که این دوره‌ها توسط اساتید روس زبان‌ تدریس می‌شوند.‌ بنابراین داوطلبان با مدرسانی سر و کار دارند که زبان اصلی و رسمی ‌آنها زبان روسی است.‌ باید گفت که‌ محیط آموزشی مناسب و مدرسان با تجربه نقش مهمی ‌در‌ کیفیت آموزشی‌ زبان‌های خارجی دارند.‌ به خصوص برای آن دسته از داوطلبانی که هیچ گونه آشنایی با زبان روسی ندارند، شرکت در دوره‌هایی که توسط مدرسان زبان اصلی‌ برگزار می‌شوند، دارای اهمیت بسیاری است. چرا که‌ در این دوره‌ها‌ داوطلبان با‌ صورت‌های صحیح‌ گفتاری و‌ جمله‌بندی درست از لحاظ گرامری‌ آشنا می‌شوند و‌ با‌ به کارگیری اصطلاحات روزمره‌ سرعت برقراری ارتباط با‌ اطرافیان خود را افزایش می‌دهند.

پادفک

آشنایی با فرهنگ و تمدن روسی

در دوره پادفک روسیه علاوه بر‌ آموزش زبان روسی سعی می‌شود که داوطلبان با فرهنگ و تمدن کشور روسیه آشنا شود.‌ همانطور که می‌دانید یکی از شروط لازم برای یادگیری زبان یک کشور و آماده شدن برای زندگی یا تحصیل در آن، آشنایی با فرهنگ و‌ رسوم آن کشور است.‌ در این دوره مباحث مربوط به فرهنگ، تاریخ، ادبیات، هنر، و‌ آداب‌ و رسوم‌ مربوط به کشور روسیه‌ آموزش داده می‌شوند.

تسلط بر دروس پایه‌ای به زبان روسی

همان طور که گفته شد در ترم‌های بالا در دوره‌ پادفک روسیه‌ مطالب درسی علوم پایه‌ مانند درس‌های زیست شناسی، شیمی‌، فیزیک و … به زبان روسی تدریس می‌شوند.‌ به این ترتیب دانشجویان با اصطلاحات علمی ‌و رایج‌ درسی آشنا شده و‌ می‌توانند به راحتی مطالب‌ مورد بحث در کلاس‌های دانشگاهی را متوجه شوند.

آشنایی با دانشگاه‌های مختلف

داوطلبان در حین تحصیل در دوره پادفک روسیه می‌توانند با‌ دانشگاه‌های مختلف روسی آشنا شوند و به ارزیابی شرایط‌ آنها بپردازند. سپس می‌توانند تصمیم بهتری‌ در مورد انتخاب دانشگاه و مقصد تحصیلی خود‌ بگیرند‌ و با شرایط بهتری به ادامه تحصیل در کشور روسیه بپردازند.

امکان تحصیل در سایر کشورهای روسی زبان

یکی دیگر از مزیت‌های شرکت در دوره پادفک روسیه این است که این مدرک علاوه بر کشور روسیه دارای اعتبار در کشورهای روسی زبان دیگر است.‌ بنابراین دانشجویان می‌توانند با در دست داشتن این‌ مدرک در‌ دانشگاه‌ها و کشورهای دیگر که به ارائه برنامه‌های تحصیلی به‌ زبان روسی می‌پردازند‌، تحصیل کنند.

مدارک لازم برای ثبت‌نام

مدارکی که برای ثبت‌نام در آزمون پادفک روسیه نیاز دارید، عبارت‌اند از :

  • اصل پاسپورت به همراه ترجمه آن به زبان روسی
  • ریزنمرات دبیرستان و پیش‌دانشگاهی به همراه ترجمه آن‌ها
  • مدارک دیپلم و پیش‌دانشگاهی به همراه ترجمه روسی
  • برگه تائیدیه گرفتن اپلای از دانشگاه موردنظر
  • عکس

نحوه ثبت‌نام در آزمون

متقاضیان تحصیل در روسیه می‌توانند وارد وب‌سایت دانشگاه موردنظر خود شوند. زبان انتخابی را روسی بگذارند. برنامه موردنظر را انتخاب کرده و درخواست ثبت‌نام را ارسال کنند. برای گذراندن این دوره توصیه می‌شود دانشگاه‌ها و کالج‌هایی را انتخاب کنید که در پایتخت واقع‌شده‌اند؛ این کار باعث می‌شود رفت‌و‌آمد به سفارت آسان‌تر باشد.

منابع آموزشی‌ تدریس شده در‌ دوره پادفک روسیه

-‌ کتاب‌های دوره‌ی کاربردی آموزش زبان روسی

-‌ کتاب‌های مکالمه به زبان روسی

-‌ کتاب صرف فعل افعال روسی و کتاب‌های گرامر‌ زبان روسی

-‌ کتاب‌های لغت و اصطلاحات زبان روسی

-‌ کتاب‌های‌ درسی علوم پایه ( با توجه به رشته‌ای که‌ داوطلب قصد ادامه تحصیل در آن را در دوره‌ی دانشگاهی دارد).

پادفک

هزینه آزمون پادفک روسیه

آزمون پادفک روسیه podfak که با هدف آماده‌سازی دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌های روسیه برگزار می‌شود، ضمن آموزش زبان روسی به تدریس درس‌های موردنیاز همچون فیزیک، شیمی، زیست، ریاضی و… می‌پردازد.

آزمون پادفک علاوه بر دانشگاهی که قصد تحصیل در آن رادارید، می‌تواند در کالج‌ها و دانشگاه‌های دیگر نیز می‌تواند گذرانده شود. هزینه این دوره با توجه به رشته تحصیلی موردنظر و دانشگاه انتخابی به‌صورت میانگین می‌تواند بین ۱۵۰۰ الی ۴۰۰۰ دلار در سال باشد.

دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه شده‌اند، می‌توانند به‌صورت رایگان در این دوره‌ها شرکت کنند؛ ولی در صورت عدم قبولی در این دوره، بورسیه تحصیلی آن‌ها از دست خواهد رفت.

چگونگی اخذ مدرک

تنها افرادی که موفق به دریافت بورسیه شده‌اند می‌توانند رایگان در این دوره شرکت کنند، مابقی افراد ملزم به پرداخت هزینه هستند. دانشجویانی که بتوانند نمره قابل‌قبول دوره را اخذ کنند، مستقیماً وارد دانشگاه می‌شوند.

متقاضیانی که نتوانند در انتهای دوره نمره قبولی اخذ کنند، می‌توانند با پرداخت هزینه مجدداً در کلاس‌ها شرکت نمایند. افرادی که از طریق داشتن بورسیه، به‌صورت رایگان در این دوره شرکت کرده بودند، در صورت عدم قبولی، می‌بایست با پرداخت هزینه، مجدد آزمون پادفک روسیه شرکت کنند.

سطح سؤالات آزمون پادفک

سؤالات آزمون پادفک در حد سؤالات ساده و پایه‌ای دبیرستان است و متقاضیان نباید به‌هیچ‌وجه نگرانی در خصوص قبولی در این امتحان داشته باشند. این آزمون شامل سؤالات شیمی، فیزیک، زیست و ریاضی در حد بسیار ساده ولی به زبان روسی است.

درواقع افرادی که متقاضی رشته‌های تخصصی مانند پزشکی و مهندسی هستند و در آینده باید واحدهای دانشگاهی دشواری را بگذرانند نباید استرسی برای این امتحان ساده داشته باشند.

سؤالات متداول

کدام دانشگاه‌ها و مراکز علمی مورد تائید آزمون پادفک روسیه را ارائه می‌دهند؟

دانشکده اقتصاد دانشگاه سنت پترزبورگ، پژوهشکده ملی دانشگاه پلی‌تکنیک تامسک، موسسه فیزیک و فناوری مسکو، دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک، دانشگاه فدرال اورال، دانشگاه فدرال کازان، دانشگاه ایالتی Lobachevsky در ایالت نیژنی نووگورود چند مورد از معتبرترین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده آزمون پادفک هستند.

آیا برای شرکت در این دوره محدودیت سنی وجود دارد؟

شرایطی که برای گذراندن آزمون پادفک روسیه از نظر سنی وجود دارد، داشتن حداقل ۲۵ سال برای مدرک دیپلم و حداکثر ۳۰ سال برای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

روند تشکیل پرونده چگونه است؟

متقاضی تحصیل در این دوره، پس از ثبت نام در سایت دانشگاه موردنظر، برای تشکیل پرونده و انجام امور اداری تحصیلی می بایست به سفارت ایران در اوکراین مراجعه نماید.

آیا هزینه شرکت در دوره پادفک به زبان انگلیسی یا روسی متفاوت است؟

بله، پذیرش دوره پادفک در دانشگاه‌های روسیه از زبان انگلیسی یا روسی متفاوت است؛ به‌نحوی‌که به زبان انگلیسی ۴۵۰۰ و به زبان روسی ۳۵۰۰ دلار می‌باشد.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون مهاجرت و تحصیل در کنار شما خواهد بود و با مشاوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام