معرفی صرافی بایننس

بایننس
ارزهای دیجیتال

معرفی صرافی بایننس

صرافی بایننس لقب بزرگترین اکسچنج رمز ارز جهان را در اختیار دارد. عمده تریدرهای ایرانی نیز بیشتر از طریق Binance خرید و فروش و ترید ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهند. در قبال کاربران ایرانی سیاست صرافی بایننس چیست و چطور می‌توان به صورت ایمن در این صرافی فعالیت کرد. در این مقاله به صورت کامل با این صرافی و سیاست‌ها و محصولات آن آشنا خواهیم شد.

کمتر کسی را می‌توان یافت که به نوعی با صنعت رمزارزها آشنا باشد ولی اسم صرافی بایننس به گوشش نخورده باشد. اما بایننس چیست؟ Binance نام یک صرافی محبوب ارزهای دیجیتال است که ابتدا در چین تاسیس شد.این صرافی توانست در سال ۲۰۱۸ از سایر رقبای خود پیشی بگیرد و به بزرگترین صرافی ارزهای رمزنگاری شده در جهان تبدیل شود و توانسته کماکان این عنوان را برای خود حفظ کند. آیا کاربران ایرانی می‌توانند در این صرافی فعالیت کنند؟ شرایط وریفای حساب در این صرافی با هویت ایرانی امکان‌پذیر است؟ آیا فعالیت در این صرافی با استفاده از VPN امکان‌پذیر است؟ در این مقاله، این موارد و سوال‌های دیگری که در مورد این صرافی مطرح می‌شود را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

صرافی بایننس چیست؟

بایننس یک صرافی مخصوص رمز ارزها است و خرید، فروش و تبادل آن‌ها توسط کاربران را امکان‌پذیر می‌کند. مبادلات بین کاربران در ابتدا فقط با استفاده از ارزهای دیجیتال صورت می‌گرفت و ارزهای رایج نظیر دلار و یورو پذیرفته نمی‌شدند، اما امروز وضعیت متفاوت است.

این پلتفرم در سال 2017 و در کشور چین متولد شد، اما خیلی زود پیشرفت کرد و توانست لقب بزرگترین صرافی کریپتوکارنسی دنیا را از آن خود کند. با توجه به قوانین بسیار سرسختانه پیرامون ارزهای دیجیتال در کشور چین، بنیان‌گذاران Binance خیلی زود مجبور به مهاجرت به ژاپن شدند، کشوری که با روی باز رمز ارزها را پذیرفته و عاشق آن‌ها است!

چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zao) که با نام مستعار CZ شناخته می‌شود، بنیان‌گذار بایننس است. او پیش از تاسیس بزرگترین صرافی کریپتوکارنسی دنیا، چند سیستم مبادله برای بورس کشور ژاپن توسعه داده بود. بدون شک این تجربه به او برای تبدیل کردن بایننس به غولی که اکنون شاهد هستیم، کمک زیادی کرده است. در رزومه چانگ پنگ ژائو موقعیت‌های شغلی قابل توجهی نظیر مدیر فنی شرکت Blockchain.com، توسعه‌دهنده کیف پول بلاک چین، نیز دیده می‌شود.

بایننس

پیش از شروع به کار Binance، سازندگان از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) سرمایه مورد نیازشان را جمع‌آوری کردند. این کار را می‌توان به سرمایه گذاری جمعی (Crowdfunding) تشبیه کرد که افراد با سرمایه گذاری و پشتیبانی از یک شرکت در حال تاسیس از آن حمایت می‌کنند. این افراد سپس سود بیشتری در مقایسه با سایر کاربرانی که بعدا سهام‌ها را خریداری می‌کنند، دریافت خواهند کرد. با این حال ICO تفاوتی اساسی دارد، چرا که کاربران به جای ارزهای رایج نظیر دلار و یورو، در یک ارز دیجیتالی سرمایه گذاری می‌کنند.

طی عرضه اولیه سکه توسط بایننس نزدیک به 15 میلیون دلار جمع‌آوری شد. صرافی نام برده در عوض، به کاربران خود توکن ارز دیجیتالش با نام بایننس کوین را اهدا کرد که در روز نگارش مطلب، هر واحد آن 26 دلار قیمت دارد، هر چند در ابتدا ارزش هر واحد 0.1 دلار بود! این موضوع نشان می‌دهد سرمایه افرادی که از بایننس در شروع فعالیتش حمایت کردند، 260 برابر شده است! گفتنی است اگرچه نام آن بایننس «کوین» انتخاب شده، اما یک رمز ارز مستقل نبوده و توکنی ساخته شده بر بستر بلاک چین اتریوم است.

با توجه به تاریخچه کوتاه شرکت و تاسیس آن در سال 2017، سرعت رشد صرافی Binance فوق‌العاده قلمداد می‌شود. به طور متوسط روزانه 1 میلیارد دلار معامله بر بستر این پلتفرم صورت گرفته و از نظر حجم تبادلات، اکنون بزرگترین صرافی مبادلات آلت کوین‌ها است. سرعت رشد بایننس به حدی بود که در ژانویه سال 2018، کمتر از یک سال بعد از تاسیس و شروع به کار، شرکت به خاطر حجم انبوه کاربران متمایل به ساخت حساب کاربری، برای مدتی مجبور به توقف ثبت نام و عدم پذیرش کاربران جدید شد! تنها در یک روز 240 هزار اکانت جدید در بایننس ایجاد شده بود.

تا اینجا به دید خوبی درباره صرافی بایننس، چگونگی پیدایش آن و میزان محبوبیتش دست پیدا کردیم. با این حال، Binance تنها اکسچنج مخصوص ارزهای دیجیتال نیست و رقبای بزرگ زیادی دارد.

محصولات صرافی Binance

صرافی بایننس را می‌توان از جمله شرکت‌هایی دانست که محصولات خلاقانه و ایده‌های نوینی را در بازار ارزهای دیجیتال معرفی و اجرا کرده و می‌کند. با وجود عمر کوتاه این صرافی ارز دیجیتال، محصولات متنوعی را ارائه می‌دهد که در این بخش قصد داریم این محصولات را معرفی کنیم.

صرافی متمرکز بایننس

 Binance Exchange پلتفرم صرافی متمرکز بایننس اولین و اصلی‌ترین محصول این شرکت است و مابقی پروژه‌ها حول آن و پس از این پلتفرم شکل گرفته‌اند. تعداد بسیار زیادی از پروژه‌های مطرح بازار در این پلتفرم لیست شده و در جفت ارزهای مختلفی قابل معامله هستند. میانگین حجم معاملات روزانه در صرافی بایننس ۲ میلیارد دلار است که بسیار بالاتر از سایر رقبا بوده و به همین دلیل به عنوان بزرگترین صرافی رمز ارز جهان شناخته می‌شود. در این صرافی در هر ثانیه بیش از ۱,۴۰۰,۰۰۰ تراکنش و معامله انجام می‌شود که عملا مشکل نقدینگی و نقدشوندگی برای تریدرها وجود ندارد. علاوه بر بازار اسپات، در این پلتفرم بازار معاملاتی فیوچرز و مارجین نیز ارائه می‌شود و از این رو طیف گسترده‌ای از خدمات مورد نیاز تریدرها را برطرف کرده است.

آکادمی بایننس

Binance Academy در جهت بالا بردن سطح آگاهی کاربران در مورد فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال در اواخر سال ۲۰۱۸ اقدام به تاسیس آکادمی آنلاین خود تحت عنوان Binance Academy نمود. در این آکادمی آموزش های مختلفی در مورد مسائل فنی، امنیتی و مالی این صنعت، در قالب ویدیو، مقاله و آموزش های آنلاین به صورت کاملا رایگان موجود است.

بایننس

لانچ پد صرافی بایننس چیست؟

در ژانویه ۲۰۱۹، بایننس یک پروژه جدید برای فروش توکن‌ها و جذب سرمایه به نام لانچ پد (LaunchPad) را معرفی کرد؛ از آن زمان تا به حال، بایننس بیش از ۱۱ مبادله توکن و ایردراپ ۶ پروژه جدید را به طور موفق برگزار کرده است. بایننس با دقت بررسی می‌کند و در صورتی که یک پروژه شرایط لازم را داشته باشد، آن را برای فروش توکن تایید می‌کند. این فروش توکن همچنین با نام عرضه اولیه صرافی (IEO) نیز شناخته می‌شود و در بین سرمایه گذاران بسیار محبوب است. بایننس تمام تحقیقات برای لیست کردن یک ارز در صرافی را انجام می‌دهد؛ زیرا اعتبار و اعتماد زیادی در بین کاربران خود به دست آورده است و قصد ندارد که با لیست کردن یک پروژه ضعیف یا کلاهبردار اعتبار خود را خدشه دار کند. برای شرکت در IEO شما باید یک حساب تایید شده داشته باشید.

لانچ پول بایننس

لانچ پول همانطور که از نامش پیداست، پلتفرمی برای راه اندازی و جمع‌آوری پروژه‌های کریپتویی است. لانچ پول به کاربران اجازه می‌دهد تا از توکن‌های خود برای فارمینگ استفاده کنند و یا توکن‌های جدید به دست آورند. شما می‌توانید توکن‌های جدید را از طریق استیکینگ کوین‌های بایننس (BNB یا BUSD یا آلتکوین‌های مرتبط) به دست آورید. این کار مبتکرانه باعث می‌شود که شانس بیشتری برای افزایش قیمت کوین‌های بایننس وجود داشته باشد. این کار حتی می‌تواند باعث ایجاد برتری کوین‌های بایننس نسبت به دیگر رمز ارزها مثل اتریوم یا ریپل شود.

اولین پروژه‌ای که توکن‌های بایننس میزبان آن بودند، پروتکل Bella بود. کاربران می‌توانستند با استیکینگ BNB، BUSD یا ARPA در سه استخر مختلف، توکن‌های BEL‌ را فارم کنند. پس از فارم کردن مقدار قابل توجهی از توکن‌های BEL، بایننس این توکن را به منظور ایجاد جفت ارز با دیگر کوین‌های خود لیست کرد. این همچنین به کاربران کمک کرد تا پروتکل‌های دیفای جدید را فراهم کنند، تا توکن‌های جدید به دست آورند. دیفای در حال حاضر بیشترین تقاضا را دارد. توکن‌های دیفای سعی می‌کنند کل بازار رمز ارزها را به سمت غیرمتمرکز  بودن پیش ببرند. لانچ پول پلتفرمی است برای استیکینگ ارزهای دیجیتال و دریافت پاداش. در پروتکل‌های دیفای، به این نوع از دریافت پاداش، ییلد فارمینگ (Yield Farming) می‌گویند.

خیریه‌ی مبتنی بر بلاک چین بایننس

 Bianane Charity یکی دیگر از محصولات این صرافی است. Binance با بهره‌مندی از تکنولوژی بلاک چین توانسته است یک خیریه‌ی کاملا شفاف ایجاد کند که می‌توان با استفاده از رمزارها در امور خیریه مشارکت داشت. مزیت استفاده از یک بلاکچین عمومی آن است که میزان کل پرداخت‌ها به آدرس‌های خیریه و انتقال آن‌ها به موسسات غیر انتفاعی معتبر به شکلی کاملا شفاف صورت می‌گیرد ضمن آنکه هویت پرداخت کننده‌ها می تواند ناشناس باقی بماند.

کوین مارکت کپ

بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان در خصوص خرید کوین مارکت کپ یکی از مهم ترین سایت‌های مرجع اطلاعات ارز دیجیتال به توافق رسیده است. این شرکت ها به طور رسمی در تاریخ فروردین ۱۳۹۹ این خبر را اعلام کردند. چانگ پنگ ژائو موسس و مدیرعامل بایننس گفت: بایننس و کوین مارکت کپ بسیار مشابه یکدیگر هستند زیرا هر دو، دسترسی به ارزهای دیجیتال را به کاربران ارائه می‌دهند و دارای چشم‌انداز مشترکی در زمینه دسترسی راحت و کاربردی تر کردن ارزهای دیجیتال برای مردم سراسر جهان هستند.

بایننس

لابراتوار بایننس

Binance Lab یک موسسه تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه تحلیل و بررسی پروژه‌ها و استارت‌آپ ها در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال است. این پژوهشکده، علاوه بر شناخت پروژه‌های قوی در این حوزه در آنها سرمایه‌گذاری کرده و مسیر را برای پیشرفت آن پروژه فراهم خواهد کرد.

پژوهشکده بایننس

Binance Research یکی دیگر از محصولات مشهور و کاربردی صرافی بایننس است. اگر به دنبال منبع و مرجعی معتبری برای تحلیل و تجزیه بنیادی کوین‌ها و توکن‌ها هستید، این محصول بایننس کمک زیادی به شما خواهد کرد. در این محصول Binance به صورت جامع ابعاد فنی و اقتصادی پروژه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تراست والت

Trust یک کیف پول در نسخه موبایل رمز ارزها با قبلیت نگهداری ارزهای دیجیتال مختلف و یکی دیگر از محصولات بایننس است. کیف پول تراست والت، کلیدهای خصوصی شما را با لایه‌های امنیتی مختلف تنها بر روی موبایل شما ذخیره می‌کند و هیچ کدام از آن‌ها را نزد خود نگه نمی‌دارد. این کیف پول به شما امکان تعامل با اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (Dapp) و اینترنت نسل سوم (Web3)  را می‌دهد. همچنین این کیف پول با راه‌اندازی صرافی غیر متمرکز بایننس (Binance DEX) با آن سازگار شده بود و به شما امکان مبادله‌ی توکن‌هایی که بر روی این کیف پول نگه می‌دارید را بدون به خطر انداختن آن‌ها، می‌دهد.

مزایا و ویژگی‌های صرافی بایننس

قبل از ایجاد حساب کاربری و شروع به خرید و فروش بیت کوین و آلت کوین‌ها در اینجا، ابتدا بهتر است مزایا و معایب پلتفرم را بشناسید. ابتدا به ویژگی‌های مهم صرافی بایننس اشاره می‌کنیم.

پشتیبانی از بیشتر آلت کوین‌ها

هر ارز دیجیتالی که بعد از بیت کوین متولد شد، یک آلت کوین محسوب می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت بالای بایننس پشتیبانی از گستره‌ای از ارزهای دیجیتال است، به طوری که هر کاربر، بدون در نظر گرفتن نوع دارایی خود، قادر به تبادل با دیگران خواهد بود.

پشتیبانی از بیش از 200 کوین بی‌نظیر است! خرید اتریوم، خرید ترون و دیگر کریپتوکارنسی‌های معروف و همچنین گزینه‌هایی نه چندان شناخته شده نظیر زدکوین در اینجا امکان‌پذیر است. این در حالی است که کوین بیس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا از نظر حجم تبادلات بیت کوین، تنها از 25 کوین پشتیبانی می‌کند.

کارمزد پایین تراکنش‌ها در بایننس

حین مبادلات کریپتو – کریپتو، کارمزد تراکنش‌ها در بایننس بسیار پایین و کاملا رقابتی است. در هر خرید یا فروش، مشتریان تنها 0.1 درصد کارمزد پرداخت می‌کنند. برای درک بهتر، در صورتی که 1 اتریوم مبادله کنید، تنها 0.001 آن به عنوان هزینه انتقال کسر خواهد شد.

از طرفی سپرده‌گذاری همیشه رایگان و بدون هزینه است. به عبارتی برای دریافت ارز دیجیتال و نگهداری آن در حساب کاربری خود، نیازی به پرداخت کارمزد به بایننس نیست. در آن سو برای دریافت‌ها، باید هزینه پرداخت کنید. اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال به شیوه‌ای یکسان عمل می‌کنند. گفتنی است برداشت از حساب بسته به نوع ارز دیحیتال و مقدار تراکنش، کارمزد متفاوتی دارد.

در اینجا محاسبات بر مبنای بیت کوین صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در صورت تشکیل شدن دارایی شما از چند آلت کوین نظیر ترون، تتر و اتریوم، ارزش معادل مجموع آن‌ها به بیت کوین را مشاهده خواهید کرد. برای سپرده‌گذاری محدودیتی از نظر حجم تبادل وجود ندارد، اما برداشت بیشتر از 2 بیت کوین (دقیقا 2 بیت کوین یا معادل آن) نیازمند تایید حساب کاربری به وسیله ارسال یک سری مدارک است. به این منظور باید اطلاعات هویتی خود نظیر پاسپورت را ارسال کنید.

بایننس

اهدای جایزه به کاربران توسط Binance

معاملات عادی در صرافی بایننس ممکن است مشمول دریافت جایزه شوند! جوایز به طور مستمر تغییر می‌کنند، اما در اغلب مواقع، ارز دیجیتال رایگان به کاربر اهدا خواهد شد. تا امروز شاهد ارائه جوایز عجیب و باورنکردنی نظیر یک دستگاه خودرو از برند مازراتی نیز بوده‌ایم!

بایننس لانچ پد برای عرضه اولیه (ICO Launchpad)

بایننس به فهرست کردن ارزهای جدید بلافاصله بعد از تکمیل عرضه اولیه آن‌ها مشهور است. این موضوع نشان می‌دهد برای اغلب شرکت‌های توسعه‌دهنده رمز ارزها، Binance محبوب‌ترین صرافی است. برای لیست کردن یک کوین یا توکن، جدید یا قدیمی بودن آن برای بایننس ملاک نیست و معیار اصلی، داشتن زیر بنایی قوی و مستحکم محسوب می‌شود.

امنیت بالای صرافی بایننس

این صرافی برای امنیت، ارزش خاصی قائل است، به همین دلیل از کاربران بعد از ثبت نام درخواست می‌کند احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) را برای حساب خود فعال کنند. احراز هویت دو مرحله‌ای یک سد امنیتی قوی و لایه‌ای اضافی برای محافظت از حساب‌های کاربری است، به طوری که حین ورود، برداشت ارز یا انتقال از کاربر درخواست می‌کند علاوه بر رمز عبور ثابت اکانت، کد یکبار مصرف ارسال شده به شماره موبایل یا ایمیلش را نیز وارد کند.

آیا صرافی بایننس امن است؟ جواب با اطمینان «بله» است. این پلتفرم از استاندارد CCSS برای محافظت از اکانت‌ها بهره می‌برد. این استانداردی تایید شده و قدرتمند در دنیای کریپتوکارنسی بوده و بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال از آن استفاده می‌کنند.

حجم بالای مبادلات ارز دیجیتال

از آن جایی که بایننس بزرگترین صرافی رمز ارز دنیا شده و بیشتر کوین‌ها و توکن‌ها در آن خرید و فروش و تبادل می‌شوند، در هر ثانیه، حجم بالایی از مبادلات درونش صورت می‌گیرند. انبوه کاربران پلتفرم، سرعت بالای درخواست‌ها را تضمین می‌کند. به این ترتیب شانس فروش سریع ارزهای دیجیتال شما بسیار بالا است. در بیشتر مواقع، سفارش فروش یا خرید شما، طی کسری از ثانیه توسط کاربری دیگر تایید می‌شود. البته این سرعت بالا، به لطف قابلیت استفاده از ربات‌ها توسط تریدرها است.

اگر در پی خرید یک ارز دیجیتال با حجم مبادله پایین هستید، به خاطر پایین بودن تعداد فروشندگان، باید زمان بیشتر منتظر بمانید. سرعت تایید شدن سفارش، با محبوبیت و حجم مبادلات یک رمز ارز رابطه مستقیم دارد. به عنوان نمونه اتریوم، تتر، بیت کوین و ترون خیلی سریع‌تر از بقیه قابل خریداری بوده یا به فروش می‌روند. گفتنی است تکنولوژی پشت پلتفرم صرافی بایننس، از 1.4 میلیون تراکنش در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند!

بایننس

معایب و مشکلات صرافی بایننس

شبیه به هر سرویس، پلتفرم یا اپلیکیشن، بایننس نیز فاقد عیب و ایراد نیست. با در نظر گرفتن این موارد، بهتر می‌توانید درباره صرافی ارز دیجیتال خود تصمیم‌گیری کنید.

پشتیبانی ضعیف از کاربران

درباره نحوه پشتیبانی این صرافی از کاربران نظرات مختلف و گهگاه متناقضی وجود دارند. اگرچه همواره می‌توانید از طریق ارسال ایمیل یا حتی گفتگوی زنده با پشتیبان‌ها گفتگو کنید، اما برخی کاربران از کندی و تاخیر در پاسخ‌گویی گله دارند.

ریشه این مشکل را شاید بتوان در حجم بالای کاربران صرافی دنبال کرد، اما انتظار می‌رود بایننس چاره‌ای برای مشکل پیدا کرده و تعداد افراد پاسخگو به کاربران را به نسبت افزایش آن‌ها، افزایش بدهد. از طرفی امکان دریافت پشتیبانی تلفنی وجود ندارد، قابلیتی که صرافی بزرگ کوین بیس در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

عدم امکان سپرده‌گذاری و برداشت ارزهای فیات

به‌روزرسانی 2020: بایننس اکنون از 15 ارز فیات شامل دلار و یورو پشتیبانی می‌کند.

یکی از بزرگترین مشکلات و کاستی‌های صرافی بایننس، عدم توانایی افراد برای سپرده‌گذاری سرمایه از طریق روش‌های پرداخت سنتی و عادی است. سایر صرافی‌های شناخته شده نظیر کوین بیس، کراکن و لایو کوین به کاربران خود اجازه استفاده از کارت‌های بانکی برای پرداخت را می‌دهند، اما در Binance تنها امکان معاملات کریپتو – کریپتو وجود دارد. برخی حتی از درگاه‌های بانکی نیز پشتیبانی کرده و امکان انتقال وجه به حساب‌های بانکی عادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند!

بایننس از سپرده‌گذاری ارزهای فیات پشتیبانی نمی‌کند، به همین دلیل کاربران تازه وارد در آن قادر به خرید ارز دیجیتال برای نخستین مرتبه نیستند. این افراد ابتدا باید با پرداخت پول به دیگر اشخاص یا صرافی‌های کوچکتر، بیت کوین، اتریوم یا دیگر رمز ارزها را خریداری کرده و آدرس کیف پول خود در بایننس را ارائه کنند. در ادامه با استفاده از دارایی منتقل شده به حساب بایننس، قادر به ترید خواهند بود.

شبکه بلاک چین بایننس

شبکه بلاک چین بایننس یا Binance Chain در آپریل سال ۲۰۱۹(فروردین ماه ۱۳۹۸) معرفی و راه‌اندازی شد. کوین اصلی این شبکه BNB است. اما شبکه هوشمند بایننس یا Binance Smart Chain، یک شبکه بلاکچین موازی با شبکه اصلی بایننس است که امکان برنامه نویسی را برای شبکه بلاکچین بایننس فراهم کرده است. اساسا با ورود شبکه هوشمند بایننس، شبکه بلاکچین بایننس به یک سیستم دو زنجیره بلوکی تبدیل شد. شبکه هوشمند بایننس از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و با ماشین مجازی اتریوم کاملا سازگاری دارد. برای یک کاربر معمولی شبکه بایننس و شبکه هوشمند بایننس یک شبکه بلاک چین است( که در ظاهر نیز همینطور است) اما ساختار این دو شبکه تفاوت دارند. شبکه هوشمند بایننس را می‌توان مانند اتریوم در نظر گرفت که امکان نوشتن قرارداد هوشمند و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند. صرافی غیر متمرکز بایننس یا Binance Dex یکی از محصولات دیفای راه‌اندازی شده بر روی شبکه هوشمند بایننس است (همانند صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ که بر روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شده است).

بایننس

فعالیت تریدرهای ایرانی در بایننس

در بخش انتهایی این مقاله به بحث مهم فعالیت تریدرهای ایرانی در صرافی بایننس می‌پردازیم. همانطور که همه می‌دانیم، به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های که در زمینه فعالیت‌های اقتصادی ایرانیان در ابعاد بین‌المللی وجود دارد، یکی از مشکلات همیشگی ما ممنوعیت فعالیت در صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان است. تقریبا می‌توان گفت تمام صرافی‌های ارز دیجیتال فعالیت ایرانی‌ها را ممنوع اعلام کرده‌اند. لذا همواره یکی از دغدغه تریدرهای ایرانی انتخاب راهی برای فعالیت در صرافی‌های رمز ارز است.

فعالیت در صرافی بایننس بدون احراز هویت نیز امکان‌پذیر است. البته در این حالت اجازه برداشت بیش از ۲ بیت کوین در روز را نخواهید داشت. بسیاری از ایرانی‌ها نیز به همین دلیل از این صرافی استفاده می‌کنند. صرافی Binance با وجود اینکه به صراحت در مورد فعالیت ایرانی‌ها در این صرافی هشدار داده و آن را خلاف قوانین خود اعلام کرده و ایرانی‌ها را از فعالیت در این صرافی منع کرده، اما بسیاری از ایرانی‌ها با استفاده از VPS (آی پی شما را ثابت نگه میدارد)در این صرافی فعالیت دارند. اگر بدون VPN به صرافی بایننس متصل شوید، اجازه معامله نخواهید داشت و احتمال بلوکه شدن سرمایه شما وجود دارد. هرچند صرافی بایننس تقریبا در تمامی موارد به کاربران ایرانی مجوز خروج سرمایه خود از صرافی بایننس را می‌دهد و این محدودیت حداقل باعث نابودی سرمایه افراد نخواهد شد.

هشدارهای لازم برای استفاده از صرافی بایننس

اگر اکانت خود در بایننس را از قبل ساختید:

  • به هیچ عنوان از IP ایران استفاده نکنید و قبل از اتصال از یک VPN یا VPS استفاده کنید.
  • اگر از VPN استفاده می‌کنید؛ اطمینان حاصل کنید که IP که از آن استفاده می‌کنید برای آمریکا  و آلمان نباشد.
  • اگر با یکی از این IP ها تا امروز به اکانت خود وصل شدید؛ حتما سرمایه خود را از آن خارج کنید و یک حساب جدید بسازید و از آن استفاده کنید.

اگر اکانت خود را احراز هویت کردید؛ بعد از اتصال با IP ایران یا آمریکا برای شما پیغامی می‌آید که بایننس به کشورهای ایران و آمریکا سرویس نمی‌دهد و به شما اجازه می‌دهد تا پول خود را خارج کنید. اگر بعد از خارج کردن پول باز هم قصد استفاده از بایننس را دارید؛ حتما با مشخصات غیر ایرانی احراز هویت کرده تا با حاشیه امن مبادلات خود را در این صرافی انجام دهید.

سرویس‌ها و خدمات صرافی بایننس

به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا، انتظارات از بایننس بالا است. البته این پلتفرم توانسته به لطف ارائه قابلیت‌ها و امکاناتی ویژه، نیاز کاربرانش را برطرف کند. در ادامه بیشتر با خدمات Binance آشنا خواهیم شد.

خرید و فروش ارز دیجیتال

طبق انتظار از یک صرافی، خرید فروش انواع ارز در اینجا امکان‌پذیر است. سه روش کلی برای خرید ارز دیجیتال وجود داشته و می‌توان دارایی خود را به طور مستقیم، بدون واسطه، به دست مشتریان نهایی رساند و آن‌ها را خیلی سریع فروخت.

  1. تبادل نظیر به نظیر (P2P): به لطف این سرویس خریداران و فروشندگان به طور مستقیم با هم در ارتباط بوده و انواع ارزهای دیجیتال خود را به یکدیگر می‌فروشند. روش‌های پرداخت متعددی وجود داشته و به خاطر این قابلیت پرداخت‌های فیات تسهیل شده است.
  2. کارت بانکی: بایننس به تازگی در همکاری با شرکت Simplex پرداخت از طریق کارت‌های بانکی با ارزهای فیات را ممکن کرده تا بتوان خیلی راحت از طریق درگاه‌های بانکی عادی، 31 ارز دیجیتال مختلف خریداری کرد. البته باید کارمزد بالای استفاده از این سرویس را در نظر گرفت. حین پرداخت با دلار آمریکا، کارمزد تا 3.5 درصد افزایش پیدا خواهد کرد!
  3. انتقال الکترونیکی / SEPA: در همکاری با سه شرکت، صرافی Binance اکنون به کاربران اجازه می‌دهد در دل پلتفرم، با استفاده از ارزهای فیات، به طور مستقیم رمز ارز خریداری کند. این روش با توجه به صفر بودن کارمزد حوزه پرداخت‌های یکپارچه یورو (SEPA)، توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده است. مشکل آن، عدم امکان پرداخت با دلار آمریکا است، هر چند از دلار کانادا و استرالیا پشتیبانی می‌شود.

در نهایت باید به مرورگر متمرکز بر حفظ حریم خصوصی Brave اشاره کنیم که برای ترید سریع ارزهای دیجیتال از داخل مرورگر، علاوه بر مشاهده خلاصه وضعیت حساب کاربری، با Binance Widget یکپارچه شده است.

ترید رمز ارزها در صرافی بایننس

ترید در یک رابط کاربری ساده و قابل فهم برای همه صورت گرفته و نیازی به حرفه‌ای بودن نیست. می‌توان انواع ارز دیجیتال را به یکدیگر تبدیل کرد. به عنوان نمونه قادر خواهید بود ترون خود را به تتر یا بیت کوین را به اتریوم و بالعکس تبدیل کنید. مبادلات کریپتو به فیات نیز به تازگی اضافه شده است. رابط کاربری بسته به انتخاب کاربر به سه قسمت ساده (Basic)، کلاسیک (Classic) و حرفه‌ای (Advanced) تقسیم می‌شود تا همه، بدون توجه به سابقه حضورشان در دنیای کریپتوکارنسی، قادر به استفاده قابلیت‌های صرافی بایننس باشند.

1- معاملات لحظه‌ای (اسپات – Spot)

این نوع معامله را تقریبا همه ما انجام داده‌ایم. معاملات اسپات به صورت آنی تسویه شده و خریدار و فروشنده در یک قیمت مشخص، مقدار معینی از دارایی را در آن واحد مبادله می‌کنند. برای معامله لحظه‌ای، هر سه رابط کاربری اشاره شده در بالا در دسترس قرار دارند. برای کاربران تازه وارد هر دو حالت کلاسیک و حرفه‌ای پیچیده به نظر رسیده و برای آن‌ها تفاوتی ندارند. تفاوت رابط کاربری Avanced، نمایش ابزارهای رسم اضافی است، در حالی که نمایش کلاسیک، فقط خلاصه‌ای سریع از وضعیت بازار ارائه می‌کند.

به کاربران غیر حرفه‌ای بایننس نمایش ابتدایی (Basic) پیشنهاد می‌شود. در این حالت فقط قیمت تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر را مشاهده خواهید کرد.

2- معاملات مارجین (Margin)

در مارجین تریدینگ، کاربر قسمتی از سرمایه‌اش تحت عنوان “Margin” را درگیر معامله می‌کند. بعد از تصمیم‌گیری درباره مقدار سرمایه وارد شده به یک معامله مارجین، اهرم یا Leverage مشخص خواهد شد. لوریج ضریبی است که کاربر با استفاده از آن تعیین می‌کند چند برابر مارجین خود قصد دریافت وام دارد. به عنوان مثال اگر یک کاربر 10 دلار را برای یک معامله مارجین اختصاص داده و قصد افزایش سرمایه خود از طریق وام به 100 دلار را دارد، باید از اهرم یا لوریج 10 برابری استفاده کند.

در تبدیل برخی ارزها به یکدیگر، این نوع معامله توسط بایننس پشتیبانی می‌شود. برای برخی کوین‌ها تا سقف 10 برابر (10x) می‌توان اهرم تعیین کرد. در اینجا کاربران بین دو حالت Cross Margin و Isolated Margin حق انتخاب دارند؛ در حالت Cross تمام حساب مارجین شما در معرض ریسک قرار می‌گیرد. در واقع قیمت لیکوئید شدن هر پوزیشن، به مارجین اختصاص یافته به همان پوزیشن محدود نشده و در صورت زیان بالاتر، این زیان تا لیکوئید شدن کل حساب شما ادامه پیدا می‌کند. در حالت Isolated کاربر به هر پوزیشن خود مقداری مارجین اختصاص داده و در صورت لیکوئید شدن، به همان مقدار تعیین شده زیان خواهد دید. در صورت استفاده از حالت ایزوله یعنی روش دوم، هرگز تمام حساب فرد لیکوئید نمی‌شود.

بایننس فیوچرز (Binance Futures)

بایننس فیوچرزر در سال 2019 عرضه شد و به معامله‌کنندگان اجازه می‌دهد قیمت و ارزش آتی ارزهای دیجیتال را حدس زده و به نوعی ریسک کنند (به جای این که آن‌ها را در همان لحظه با قیمت کنونی، خریداری کنند). این امکان برای بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم، لایت کوین، ریپل و چند رمرز ارز محبوب دیگر وجود دارد.

اهرم در اینجا تا 125 برابر قابل افزایش است. فراموش نکنید بایننس فیوچرزر تماما با ریسک همراه است، به طوری که تریدرها در صورت سرمایه گذاری درست دارایی خود را تا سقف 125 برابر افزایش داده یا با همین ضریب، از دست می‌دهند. این ضریب از آن چه سایر پلتفرم‌های مشابه با بایننس ارائه می‌کنند بیشتر است.

موجودی‌های Binance Futures جدا از حساب کاربری عادی افراد در بایننس نگهداری شده و نیازمند تعیین وثیقه بر اساس تتر هستند. همه سودها و ضررها بر اساس تتر یا همان دلار آمریکا محاسبه می‌شوند.

رابط کاربری بایننس فیوچرز تقریبا شبیه به معاملات لحظه‌ای پلتفرم اصلی بایننس است، هر چند گزینه‌هایی اضافی برای نمایش پوزیشن‌های باز و کنترل مقدار اهرم در اختیارتان قرار می‌دهد. در مقایسه با معاملات لحظه‌ای، کارمزد در بایننس فیوچرز کمی متفاوت و حداکثر 0.04 درصد برای هر معامله است. هر چه حجم معاملات کاربر در هر ماه کمتر باشد، کارمزد کاهش پیدا خواهد کرد. کارمزد برای تبادل‌هایی که قبل از اجرا به فهرست سفارش‌ها نقدینگی اضافه می‌کنند نیز پایین است.

پس انداز (Savings) در بایننس

این ویژگی اجازه می‌دهد بابت نگهداری بخش بدون استفاده از دارایی دیجیتال خود در صرافی بایننس، سود دریافت کنید. دو روش انعطاف‌پذیر (Flexible) و قفل شده (Locked) به این منظور وجود دارند. در روش دوم، طی مدت زمانی مشخص، نمی‌توانید به موجودی (قفل شده) دست بزنید، اما در عوض، سود بیشتری دریافت خواهید کرد. در روش اول، بسته به میزان برداشت‌های مستمر، سود متفاوت خواهد بود.

ارزهای پشتیبانی شده و روش‌های پرداخت

بیشتر از 200 ارز دیجیتال برای ترید، سپرده‌گذاری و برداشت وجود دارند. در این فهرست نام مهمترین آلت کوین‌ها علاوه بر بیت کوین وجود دارد. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • بیت کوین
  • اتریوم
  • لایت کوین
  • ریپل
  • بیت کوین کش
  • چین لینک
  • بایننس کوین
  • بایننس یو اس دی
  • اتم
  • دش
  • ایاس
  • نانو
  • پاکسوس استاندارد
  • ترون
  • تتر
  • استلار

بعد از آپدیت اخیر بایننس امکان معامله ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات میسر شد. همچنین اکنون برای شروع کار نیازی به خرید رمز ارز از دیگر افراد یا صرافی‌ها نبوده و به طور مستقیم از طریق کارت بانکی، SEPA و انتقال‌های بانکی قادر به خرید خواهید بود. البته با توجه به محدودیت‌های پیش روی کاربران ایرانی، امکان پرداخت‌های بین الملل برای آن‌ها میسر نیست، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای ترید در صرافی بایننس ابتدا ارزهای دیجیتال مورد نظرتان را از صرافی بیت 24 خریداری کرده و به عنوان آدرس مقصد، آدرس والت خود در Binance را ارائه کنید.

بایننس

کارمزد استفاده از خدمات صرافی بایننس

در فضای کاملا رقابتی این روزهای بازار ارز دیجیتال، ساختار تعیین کارمزد صرافی بایننس فوق‌العاده است. برای هر تریدری که نیازمند تسویه سریع نیست، نرخ کارمزد ثابت 0.1 فوق‌العاده محسوب می‌شود. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، کاربران سرویس بایننس فیوچرز حتی کارمزد پایین‌تری از این مقدار پرداخت می‌کنند که برای ایجاد‌کننده و دریافت‌کننده به ترتیب 0.02 درصد و 0.04 درصد است.

در مقایسه با بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا، کارمزدهای بایننس بسیار پایین‌تر است. برخی از آن‌ها 0.2 درصد و بیشتر کارمزد دریافت می‌کنند. برای تریدرهایی که حجم بالایی از تبادلات را به صورت مستمر انجام می‌دهند، دو برابر شدن کارمزد مساوی پرداخت مبالغ کلان به صرافی است.

BNB به عنوان توکن انحصاری Binance، دارای پایین‌ترین میزان کارمزد بوده و در مبادلات، 50 درصد تخفیف شامل حال آن می‌شود. سپرده‌گذاری همواره رایگان بوده و بابت دریافت ارز دیجیتال در والت حساب کاربری‌تان هیچ کارمزدی پرداخت نخواهید کرد، هر چند همیشه ارسال‌کننده باید کارمزد شبکه بلاک چین که توسط شرکت توسعه‌دهنده ارز مورد نظر تعیین شده است را پرداخت کند. حین برداشت باید هزینه‌ای مجددا جزئی پرداخت کنید، هر چند آن‌ها به طور کلی با کارمزد معاملات بلاک چین ارتباط دارند. برای رقابتی نگه داشتن وضعیت به نفع بایننس، کارمزد برداشت از حساب به طور مستمر تغییر می‌کند.

مقایسه بایننس با دیگر صرافی‌ها

از آن جایی که بایننس فقط سرویس‌های خرید و فروش را به کاربران ارائه می‌کند، آن را از نظر کارمزد تریدها با دیگر پلتفرم‌های محبوب مقایسه خواهیم کرد.

مقایسه کوین بیس و بایننس

کوین بیس پرو، پلتفرم ترید کوین بیس محسوب می‌شود. این یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا از نظر محبوبیت و میزان انطباق‌پذیری است. به جز محدودیت در دسترسی به آن (محدود شدن به 103 کشور)، کارمزد تراکنش‌ها نیز در مقایسه با بایننس بسیار بیشتر است؛ Coinbase از هر ترید، 0.25 درصد را به عنوان کارمزد کم می‌کند که در مقایسه با Binance دو و نیم برابر بیشتر است.

مقایسه بیترکس و بایننس

شبیه به کوین بیس این صرافی رمز ارز نیز واقع در آمریکا بوده و راه‌اندازی آن به اولین سال‌های ظهور بیت کوین، سال 2014، برمی‌گردد. از آن زمان، این پلتفرم محبوبیت زیاد نزد تریدرها پیدا کرده است. رشد پیوسته و مستمر Bittrex آن را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین صرافی‌های مخصوص خرید و فروش آلت کوین‌ها کرده است.

برای همه معاملات، کارمزد ثابت 0.20 درصد در نظر گرفته شد که دو برابر Binance است. از نزدیک به 250 آلت کوین در اینجا پشتیبانی می‌شود. از نظر تعدد ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده، بیترکس وضعیت بهتری از بایننس دارد.

مقایسه بیت فینکس و بایننس

از نظر حجم معاملات بیت کوین، بیت فینکس یکی از بزرگترین صرافی‌های جهان شناخته می‌شود. این پلتفرم قابلیت‌هایی حرفه‌ای برای خرید و فروش و انجام انواع معاملات در اختیار کاربران قرار می‌دهد، به همین دلیل برخلاف بایننس، برای کاربران تازه وارد گزینه مناسبی نیست.

از نزدیک به 100 ارز دیجیتال و توکن در اینجا پشتیبانی می‌شود که کمتر از بایننس است. Bitfinex روال متفاوتی برای تعیین کارمزدها دارد. کاربرانی که سفارش جدیدی به لیست اضافه می‌کنند، حداکثر 0.1 درصد کارمزد (مساوی Binance) پرداخت خواهند کرد. کاربران تایید و حذف‌کننده درخواست‌ها از فهرست صرافی، حداکثر 0.2 درصد کارمزد (دو برابر Binance) پرداخت می‌کنند. در صرافی ارز دیجیتال بیت فینکس هر چه حجم معاملات افزایش پیدا می‌کند، درصد کارمزدها کاهش خواهد یافت.

مقایسه کراکن و بایننس

کراکن نیز یک صرافی آمریکایی بوده و یکی از قدیمی‌ترین‌ها در دنیای کریپتوکارنسی است. محدوده فعالیتش ایالات متحده آمریکا (به جز نیویورک)، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن است، به همین دلیل برخلاف بایننس همه کاربران سراسر دنیا قادر به دریافت خدمات از آن نیستند.

تعداد ارزهای پشتیبانی شده به 30 مورد کاهش پیدا می‌کند. شبیه به صرافی قبلی، در اینجا نیز کارمزد ایجادکننده و حذف‌کننده سفارش‌ها متفاوت و به ترتیب 0.16 درصد و 0.26 درصد (حداکثر) است.

کلام آخر

در این مقاله به سوال صرافی بایننس چیست پاسخ دادیم. همچنین محصولاتی که در این صرافی ارائه شده را معرفی کردیم. صرافی Binance بزرگترین صرافی رمز ارز جهان از نظر حجم معاملات است و از آنجا که فعالیت در این صرافی در صورتی که برداشت روزانه از آن زیر ۲ بیت کوین باشد، نیازی به احراز هویت ندارد، مکان مناسبی برای ایرانی هاست. البته هشدارهای لازم را ارائه دادیم که تحت هیچ شرایطی با آی پی ایرانی خود به این صرافی متصل نشوید زیرا خطر بلوکه شدن سرمایه شما وجود دارد.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه موضوعات در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام