ارز دیجیتال اکو

اکو
ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال اکو

اکو اسمارت (Eco Smart)، یک طرح کلاهبرداری با برچسب «قرارداد هوشمند ترون» است که با ادعای جذب سرمایه برای ایجاد توکن «ECS»، از کاربرانِ خود ارز دیجیتال ترون دریافت می‌کند.

جذابیت ارزهای دیجیتال برای مردم و فقدان آگاهی کافی در سطح جامعه، فرصت را برای کلاهبرداران فراهم کرده است تا با ایجاد پروژه‌های کلاهبرداری که هیچ فعالیت مفیدی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد و هیچ پشتوانه علمی ندارند، به سود برسند. در ماه‌های اخیر این پروژه‌ها بیشتر از گذشته گسترش پیدا کرده‌اند. دابل‌ وی، دگ کوین و پای نتورک تعدادی از این پروژه‌ها هستند، که حالا اکو اسمارت نیز به آنها پیوسته است.

اکو اسمارت چیست؟

اکو اسمارت ادعا می‌کند یک قرارداد هوشمند بر بستر ترون است. در این طرح هر فرد با سرمایه‌گذاری حداقل ۵,۰۰۰ ترون در این پروژه مشارکت می‌کند. توسعه‌دهندگان ادعا می‌کنند که از این مبالغِ سرمایه‌گذاری‌شده، برای توسعه توکنی به نام ECS استفاده خواهد شد. طبق ادعای کاملاً دروغ این طرح، کاربرد این توکن در پرداخت‌های مربوط به بازی‌های کامپیوتری، ربات‌های تحلیل تکنیکال بازارهای مالی و صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال خواهد بود.

همان‌طور که گفته شد، هر فرد برای مشارکت در این پروژه، حداقل باید ۵,۰۰۰ ترون در قرارداد هوشمند سرمایه‌گذاری کند. مشابه تمام پروژه‌های کلاهبرداری دیگر، در این طرح هم گفته شده است هرچه مبلغ سرمایه‌گذاری شده بیشتر باشد، سود دریافتی نیز بیشتر خواهد بود. هیچ سقفی برای میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه مشخص نشده است.

اُکو

نحوه توزیع سود

اکو اسمارت از فرایند ریفرال یا دعوت از دیگران برای گسترش جامعه خود استفاده می‌کند. هر کاربر به‌ازای جذب زیرمجموعه، بخشی از آورده‌ی عضو جدید را به عنوان پورسانت دریافت می‌کند. اگر اعضای زیرمجموعه این کاربر نیز اعضای دیگری را وارد شبکه کنند، کاربر از آورده آنها نیز سود خواهد گرفت، اما میزان این سود نسبت به سطح اول کمتر خواهد بود.

اکو اسمارت یک پروژه هرمی ۱۵-سطحی است. به این معنی که ادعا می‌شود هر کاربر با زیرمجموعه‌گیری تا سطح پانزدهم، از ورود افراد جدید سود خواهد گرفت. هر چه فاصله فرد تازه‌وارد با رأس هرم بیشتر می‌شود، پورسانت دریافتی فردی که در رأس است، کمتر خواهد شد.

هر کاربر فقط می‌تواند ۳ زیرمجموعه داشته باشد و آن سه کاربر نیز می‌توانند ۳ زیرمجموعه داشته باشند. این روند تا سطح پانزدهم ادامه می‌یابد.

البته تمام کاربران اکو اسمارت نمی‌توانند از تمام این ۱۵ سطح استفاده کنند. در سیستم اکو اسمارت، کاربران به سه دسته تقسیم می‌شوند. کاربرانی که بیش از ۵,۰۰۰ ترون سرمایه‌گذاری کرده‌اند جزو پلن ۱، آن‌هایی که بیش از ۱۰,۰۰۰ ترون سرمایه‌گذاری کرده‌اند جزو پلن ۲ و افرادی که ۲۰,۰۰۰ ترون یا بیشتر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، جزو پلن ۳ محسوب می‌شوند.

کسانی که جزو پلن ۱ هستند فقط می‌توانند از ۵ سطح استفاده کنند. کسانی هم که جزو پلن‌های ۲ و ۳ هستند، به ترتیب می‌توانند از ۱۰ و ۱۵ سطح استفاده کنند. نکته جالب توجه این است که برای پر کردن تمام این ۱۵ سطح (۳ نفر به ازای هر نفر)، به بیش از ۱۴,۳۴۸,۰۰۰ عضو نیاز است!

اما علاوه بر جذب عضو، اکو اسمارت روش دومی نیز برای سوددهی به کاربران دارد. در این روش، کل افراد موجود در شبکه به سه دسته یا استخر تقسیم می‌شوند.

استخر عمومی: تمام افرادی که در این پروژه شرکت می‌کنند، حتی اگر زیرمجموعه‌ای نداشته باشند، جزو این استخر خواهند بود. پرداختی‌ها در این استخر به‌صورت هفتگی انجام می‌شود؛ به این صورت که ۱۰ درصد از مجموع سرمایه‌ای که در آن هفته توسط کاربران تازه‌وارد اکو اسمارت به شبکه وارد می‌شود، بین اعضای استخر عمومی توزیع خواهد شد.

استخر میانی: این استخر مخصوص کسانی است که سه سطح از زیرمجموعه‌های خود را تکمیل کرده باشند؛ یعنی کاربری که سه زیرمجموعه دارد و آن سه نفر نیز هر کدام سه زیرمجموعه و آن نه نفر نیز هر کدام سه زیرمجموعه دیگر داشته باشند. پرداختی این استخر به‌صورت ماهانه انجام می‌شود؛ هر ماه ۷ درصد از سرمایه جدید وارد شده به سیستم بین کاربران استخر میانی توزیع می‌شود. اعضای این استخر، جزو استخر عمومی نیز هستند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

استخر بازنشستگی: کسانی که ۶ سطح خود را به‌طور کامل تکمیل کنند، در این استخر قرار خواهند گرفت و علاوه بر بهره‌مندی از مزایای دو استخر قبلی، ۳ درصد از کل سرمایه جدید وارد شده به سیستم نیز بین آن‌ها توزیع خواهد شد.

اگر بخواهیم کمی فنی‌تر به این موضوع بپردازیم و بطور خلاصه عملکرد آن را بیان کنیم:

یکی از روش‌های سرقت رمز ارزها جابجایی توکن‌های ارسال و دریافت توسط سارقان سایبری (کِرَکِرها ) است که با استفاده از بد افزارها اقدام به انجام این کار می‌کنند یا با استفاده از دسترسی غیر مجازی که از تلفن‌های همراه، رایانه‌های شخصی و یا سرورها دارند اقدام به سرقت رمز ارزها می‌کنند.

اُکو و کیف پول اُکو با قابلیت منحصر به فرد خود در لحظه، قبل از تایید و انجام تراکنش، اقدام به شناسایی این مدل حملات سایبری کرده و بعد از بررسی وضعیت پایداری معامله، اقدام به انجام تراکنش می‌کند.

با بررسی وایت پیپر(white paper) یا همان خط مشی اُکو متوجه می‌شویم که اُکو نه تنها ایمنی و پایداری بیشتری را نسبت به سایر رمز ارزها دارد؛ بلکه از درآمد حاصل از پروژه اُکو پروژه‌های امنیتی دیگری برای افزایش امنیت فضای سایبری کلید خواهد خورد. از جمله پروژه بسته نرم افزاری سایبون که یک نوع فایروال اختصاصی برای تمامی رمز ارزها است.

شعار اُکو توسعه امنیت پایداری برای دنیای سایبری است.

اُکو

چرا اکو اسمارت کلاهبرداری است؟

این پروژه نیز مانند تمام طرح‌های پانزی دیگر از سیستم زیرمجموعه‌گیری برای سوددهی به سرشاخه‌ها استفاده می‌کند. هیچ فعالیت اقتصادی یا سرمایه‌گذاری مولدی وجود ندارد. البته نداشتن فعالیت اقتصادی مولد، ویژگی تمام پروژه‌های پانزی است، با این تفاوت که سایر پروژه‌ها حداقل ادعا می‌کنند که سود کاربران را با سرمایه‌گذاری و انجام فعالیت مولد تأمین می‌کنند؛ اما در این پروژه به وضوح ذکر شده است که سود کاربران، از سرمایه افراد تازه‌وارد تأمین خواهد شد!

این پروژه برخلاف پروژه‌های مشابهی مانند دابل وی، ظاهر تروتمیزتری دارد و به خوبی بزک شده است. کارهای گرافیکی انجام‌‎گرفته در دو وب‌سایت اکو اسمارت و توکن ECS در سطح بالایی قرار دارد؛ اما پروژه خالی از محتواست. هیچ وایت‌پیپری در هیچ‌کدام از این دو وب‌سایت دیده نمی‌شود.

مثل تمام پروژه‌های پانزی دیگر، در اکو اسمارت نیز سود افرادی که زودتر وارد شبکه شده‌اند، از سرمایه کاربران جدیدتر پرداخت شده و کاربران جدید متضرر خواهند شد. اما در وب‌سایت این پروژه، ادعا شده است ازآنجاکه این پروژه یک قرارداد هوشمند است، امکان برداشت مبالغ از این قرارداد هوشمند برای شخص یا اشخاص توسعه‌دهنده وجود ندارد. اما سؤال اینجاست که اگر برداشت سرمایه‌ها امکان‌پذیر نیست، چگونه از این مبالغ برای توسعه توکن ECS استفاده خواهد شد؟

همچنین کاربرانی که وارد می‌شوند هیچ راه فراری از پروژه ندارند.

شما هرگز قادر نخواهید بود اصل مبالغی را که در قالب ترون در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اید بازپس بگیرید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *