چرا کیف پول بلاکچین یک گزینه مناسب برای ایرانیان نیست؟

کیف پول بلاکچین
ارزهای دیجیتال

چرا کیف پول بلاکچین یک گزینه مناسب برای ایرانیان نیست؟

اگر به دنبال یک کیف پول امن و مشهور بوده‌اید، احتمالا کیف پول بلاکچین در لیست شما بوده است.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم در مورد کیف پول بلاکچین صحبت کنیم تا به فهم عمیق‌تری نسبت به یکی از معروف‌ترین کیف پول‌های مخصوص ارز دیجیتال دنیا برسید.

در این مطلب درباره تاریخچه، اهداف و عملکردهای کیف پول بلاکچین صحبت کرده و در مورد چرایی و چگونگی رسیدن به این حد از محبوبیت آن بحث خواهیم کرد.

ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط کیف پول بلاکچین را بررسی کرده و در انتها نقاط مثبت و منفی آن را خواهیم نوشت.

کمپانی بلاکچین

کمپانی بلاکچین با آدرس سایت blockchain.info و blockchain.com در سال 2011 میلادی در شهر لوکزامبورگ تاسیس شد و تخصص آن در زمینه بلاکچین و محصولات آن است.

توجه: شباهت نام این کمپانی با دفتر کل و یا همان بلاکچین شما را گمراه نکند. تکنولوژی بلاکچین یک بحث کاملا جداست. نام این سایت صرفا بلاکچین است و نباید آنرا با تکنولوژی بلاکچین یا بلاکچین بیت‌کوین اشتباه بگیرید.

این کمپانی اطلاعات و آمار مربوط به بیت‌کوین را ارائه داده، ابزارهای جستجوی بلاکچین را تولید کرده و همچنین کیف پول جذاب و مشهوری دارد که در این مقاله می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

ابزار جستجوی بلاکچین اصطلاحی است که برای مشاهده و آنالیز بخش‌هایی از بلاکچین بیت‌کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. با به کارگیری این بازار می‌توانید تراکنش‌های خودتان را پیگیری کرده و یا تراکنش‌های دیگر کاربران را آنالیز کنید.

هرچند که در هدف اصلی این کمپانی فراهم کردن ابزارهای جستجو و مشاهده بلاکچین بود؛ اما به سرعت پیشرفت کرد و در سال 2013 پربازدیدترین سایت حوزه بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال شد.

در انتهای سال 2013 میلادی، بلاکچین کمپانی دیگری با نام Zero Block LLC را خریداری کرد که تخصصش در زمینه نرم‌افزار موبایلی بیت‌کوین بود و در همان سال معروف‌ترین اپلیکیشن مربوط به بیت‌کوین در بازار را تولید کرده بود.

هدف بلاکچین در آن سال‌ها آن بود که به پیشروترین استارت آپ بیت‌کوین تبدیل شود.

شرکت بلاکچین فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پاک شدن نرم‌افزارشان از استور اپل اشاره کرد. با این وجود بلاکچین هنوز هم یکی از بهترین کمپانی‌های فعال در حوزه بیت‌کوین است.

از همان ابتدا تا به امروز وظیفه سرپرستی و مدیریت کمپانی بر عهده پیتر اسمیت (Peter Smith) بوده که یکی از بنیانگذاران شرکت و مدیرعامل فعلی آن است.

از نظر آقای اسمیت دلیل موفقیت این کمپانی، صبر، تیم خوب و ساختن محصولاتی است که مردم در سراسر جهان از استفاده از آن‌ها لذت می‌برند.

حال با این اطلاعاتی که در مورد کمپانی به دست آوردید بهتر است که به سراغ بررسی کیف پول برویم.

کیف پول بلاکچین

بررسی کیف پول بلاکچین

همانطور که در ابتدای متن به این موضوع اشاره کردم، یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های شرکت در زمینه تولید کیف پول ارزهای دیجیتال است.

اصلی‌ترین دلیل محبوبیت این کیف پول را می‌توان قدیمی بودن آن دانست. بعد از بلاکچین، امروزه کیف پول‌های بسیار بهتر و با امکانات بیشتر وجود دارند و هیچ‌کس مجبور نیست از کیف پول‌های محدودی مانند بلاکچین استفاده کند.

در هرحال، از نظر برخی از افراد و کاربران، کیف پول بلاکچین بهترین کیف پول تولید شده برای ارزهای دیجیتال است؛ اما تا به امروز فقط قابلیت ذخیره بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، استلار و اتریوم را دارد که یک نقطه ضعف بزرگ برای آن محسوب می‌شود.

سایر نقاط قوت و ضعف این کیف پول را در ادامه بخوانید.

نقاط قوت

طبق اعلام سایت رسمی شرکت بلاکچین تا به این تاریخ تقریبا 30 میلیون کیف پول درون این پلتفرم ساخته شده است و افراد حاضر در این شرکت با افتخار اعلام کرده‌اند که سازنده نه تنها محبوب‌ترین؛ بلکه امن‌ترین و مورد اعتمادترین کیف پول ارزهای دیجیتال دنیا نیز هستند.

بلاکچین به شما اجازه می‌دهد که اکانت خود را ساخته و برای امنیت آن می‌توانید رمزعبور تعیین کرده، تایید دو مرحله‌ای را فعال کرده و عبارت ریکاوری را یاداشت و ذخیره کنید. بعد از این کارها آن‌ها به شما اطمینان می‌دهند که کیف پول شما امن است.

همچنین با استفاده از کیف پول می‌توانید رمزارزهای مختلف را به هم تبدیل کنید که این موضوع کارهارا سریعتر، آسان‌تر، بی استرس‌تر و امن‌تر می‌کند.

کیف پول بلاکچین نسخه آنلاین دارد و نسخه اندروید و IOS آن نیز در دسترس است. در حال حاضر این کیف پول از 22 ارز فیات (دلار، یورو، ین و…) پشتیبانی کرده و در 25 زبان قابل استفاده است.

نقاط ضعف

اگر تعدادی از نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های تحلیلی در مورد کیف پول بلاکچین را بخوانید متوجه می‌شوید که مشکلاتی در استفاده از این کیف پول وجود داشته است.

علاوه بر این، خیلی از کاربران اعتقاد دارند که ذخیره‌سازی کلیدهای شخصی در سرورهای شرکت عیب بزرگی است؛ زیرا امکان هک و حمله به سرورهای آن‌ها وجود دارد؛ در حالی که برخی دیگر اعتقاد دارند در صورت گم کردن کلید شخصی و رمزعبور خود می‌توانند به راحتی کیف پول خود را بازیابی کنند.

برخی به دلیل اینکه این سایت نیاز به نصب نرم‌افزار ندارد شروع به استفاده از آن می‌کنند.

دو اشکال بزرگ دیگری که کیف پول بلاکچین دارد:

  • متمرکز بودن: امنیت یک کیف پول متمرکز بستگی زیادی به تیم سازنده آن دارد.
  • نیاز به ثبت‌نام: وارد کردن ایمیل برای ساخت کیف پول، در بین کیف پول‌های جدید تقریبا یک فرایند منسوخ‌شده است ولی سایت بلاکچین هنوز کاربران را مجبور به ثبت‌نام با ایمیل می‌کند.

اگر تیم سازنده، صادق، کارشان شفاف و سخت کوش در رسیدن به اهدافشان هستند؛ پس احتمالا می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید ولی مشکل اینجاست که حتی اگر تیم بلاکچین صادق باشند، کیف پول شما در معرض خطر بیشتری از سمت هکرها قرار دارد.

به همین دلیل بسیاری از مردم به کیف پول‌های متمرکز اعتماد ندارند؛ زیرا از اساس شرکت‌های واسطه را در مورد دارایی‌های دیجیتال خود قبول ندارند.

ارزهای دیجیتال باید تا حد ممکن بی‌واسطه باشند.

عدم ناشناس بودن در سایت بلاکچین نیز یکی دیگر از مشکلات این کمپانی است. هرچند که بلاکچین امنیت کیف پول خود را تضمین می‌کنند؛ اما باز هم کاربران هراس دارند که اطلاعات و آی‌دی آن‌ها لو رفته و تراکنش‌های آن‌ها ردیابی شود.

کیف پول بلاکچین

اپلیکیشن کیف پول بلاکچین

برای کیف پول بلاکچین یک نرم‌افزار خاص تولید شده است که هم نسخه اندروید و هم نسخه ios آن در دسترس است.

نسخه موبایلی اپلیکیشن بسیار خوب طراحی و تنظیم شده است که بسیار خوب هم کار می‌کند. با استفاده از اپلیکیشن می‌توانید کوین‌ دریافت و یا ارسال کنید و این کار به راحتی و فقط با استفاده از آدرس و یا QR Code مخصوص حساب مقصد انجام می‌شود.

اپلیکیشن بلاکچین همچنین یک لایه محافظتی که با اثر انگشت فعال می‌شود را داراست که امنیت را به حد بالایی می‌رساند.

اگر تلفن همراه خود را گم کرده و یا از شما سرقت شود، باز هم کیف پول شما با یک پین کد محافظت شده و در صورت پاک شدن نرم‌افزار، تمام اطلاعات روی یک دیتابیس آنلاین ذخیره شده است.

خلاصه بررسی کیف پول بلاکچین

اکنون به انتهای مقاله نزدیک شده‌ایم و بهتر است که یک نگاه کلی و گذرا به بررسی کیف پول بلاکچین بیاندازیم.

کیف پول بلاکچین در حال حاضر شاید معروف‌ترین کیف پول بیت‌کوین در تمام دنیا باشد و از 25 زبان مختلف پشتیبانی می‌کند؛ اما تنها قابلیت ذخیره‌سازی 4 ارز دیجیتال را دارد.

این کیف پول مدعی شده ویژگی‌های امنیتی خاصی دارد که می‌تواند خیال شما را از بابت نگهداری دارایی‌های دیجیتال‌تان راحت کند. ولی هرچقدر هم که امن باشد، نسخه تحت‌وب این کیف پول بیشتر در معرض حملات هکرها قرار دارد.

علاوه بر نسخه تحت وب کیف پول، اپلیکیشن مخصوص اندروید و ios آن نیز طراحی شده است. با استفاده از اکسچنج داخلی، تبدیل ارزها فراهم شده و این فرایند در داخل خود کیف پول انجام می‌پذیرد.

در مجموع به نظر می‌رسد که کیف پول بلاکچین برای کسانی که به دنبال یک کیف پول راحت، متمرکز و با کیفیت برای ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال خود هستند گزینه بدی نباشد ولی قطعا گزینه‌های بهتری از این کیف پول وجود دارد.

چند کیف پول پیشنهادی برای جایگزین کردن به جای کیف پول بلاکچین:

  • معرفی کیف پول Trust wallet
  • معرفی کیف پول Atomic wallet
  • معرفی کیف پول Coinomi
  • معرفی کیف پول Guarda

نتیجه‌گیری: آیا از کیف پول بلاکچین استفاده کنید؟

اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم: این کیف پول را برای کاربران ساکن ایران توصیه نمی‌کنیم.

علاوه بر مشکلاتی که گاها ایرانیان در ورود به کیف پول مشاهده کرده‌اند این کیف پول از دسته کیف پول‌های تحت وب است که برای عضویت در آن باید ایمیل و رمز عبور وارد کنید.

اپلیکیشن کیف پول بلاکچین نیز برای ایرانیان قابل نصب نیست:

کیف پول بلاکچین

وقتی ده‌ها کیف پول نرم‌افزاری وجود دارد که امنیت خوبی دارند، امکان پشتیبان‌گیری را فراهم کرده‌اند، نیاز به ایمیل و ثبت‌نام ندارند، از ده‌ها و حتی 100 ها ارز پشتیبانی می‌کنند به نظر نمی‌رسد کیف پول بلاکچین با پشتیبانی از 4 ارز و خطراتی که دارد یک گزینه مناسب برای ایرانیان محسوب شود.

تعداد زیادی بررسی در فضای مجازی در مورد بلاکچین و کیف پول آن وجود دارد و ده‌ها کیف پول دیگر نیز برای انتخاب شما در دسترس هستند و ممکن است که شما را کاملا گیج کنند.

یک کیف پول جذاب و با رابط کاربری زیبا وقتی که هک شده و دارایی‌های دیجیتالتان بر باد می‌رود نمی‌تواند هیچ کاری کند!

علاوه بر این، اگر با چندین ارز دیجیتال سروکار دارید نباید مجبور شوید 2-3 اپلیکیشن و نرم‌افزار کیف پول مختلف نصب کنید!

کیف پول‌های مختلف ممکن است برای جذب شما تبلیغات خاصی انجام دهند، برای مثال از رابط کاربری خوب خود بگویند و یا از متمرکز و غیرمتمرکز بودن خود صحبت کنند؛ اما تمام این موارد در صورت عدم وجود امنیت و کاربرد، هیچ اهمیتی ندارند.

خوب در این جا بررسی کیف پول بلاکچین به اتمام رسید و من امیدوارم که اطلاعات خوبی در مورد کمپانی و کیف پول بلاکچین به دست آورده باشید؛ اما هیچگاه دست از مطالعه و تحقیق برندارید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام