شبکه و ارز دیجیتال ترون

ارز دیجیتال ترون
ارزهای دیجیتال

شبکه و ارز دیجیتال ترون

ارز دیجیتال ترون این روزها یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های بلاک چینی و یکی از جذاب‌ترین ارزهای دیجیتال بازار است که توجه هر سرمایه‌گذاری را به خود جالب می‌کند. در این مقاله به بررسی ترون، چگونگی کار آن، تحولات قیمت این ارز دیجیتال، کیف پول‌ها و نحوه خرید آن می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ترون چیست؟

ترون (Tron) یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ها در فضای کنونی ارزهای دیجیتال و بلاک چین است. هدف ترون ساخت یک اینترنت واقعا غیرمتمرکز است. پروتکل ترون در میان بزرگترین سیستم‌های اجرایی مبتنی بر بلاک چین دنیا قرار دارد.

به ادعای تیم ترون این شبکه بسیار مقیاس‌پذیر، دارای توان اجرایی بالا بوده و قادر است تا طیف وسیعی از برنامه‌های غیرمتمرکز را پشتیبانی کند. به برنامه‌هایی که روی بلاک چین و با استفاده از قراردادهای هوشمند اجرا می‌شوند، برنامه غیرمتمرکز یا دی‌‌اپ (Dapp) می‌گویند. این برنامه‌ها پس از اجرا بدون نیاز به واسطه‌ها و بدون احتمال از کار افتادن، به حیات خود ادامه می‌دهند.

شبکه ترون مدعی است که در حال حاضر ظرفیت انجام ۲,۰۰۰ تراکنش بر ثانیه با کارمزد نزدیک صفر را دارد، در حالی که اتریوم و بیت کوین به ترتیب ۱۵ و ۷ تراکنش در ثانیه انجام می‌دهند. ترون امیدوار است تا اکوسیستمی بسازد که همه بتوانند در تمام نقاط دنیا تمام نیازهای خود بر روی اینترنت را به صورت غیرمتمرکز و بدون واسطه انجام دهند.

مانند اتریوم با ترون می‌توانید قرارداد هوشمند، برنامه‌های غیرمتمرکز و توکن بسازید. دو استاندارد ایجاد توکن در ترون به نام‌های TRC-10 و TRC‌-20 وجود دارد. وب‌سایت رسمی ترون درباره این دو مفهوم می‌نویسد:

استاندارد TRC-10 بدون استفاده از ماشین مجازی ترون (TVM) توسط بلاک چین ترون پشتیبانی می‌شود. از سوی دیگر TRC-20 استانداردی است که برای قراردادهای هوشمند ترون با استفاده از ماشین مجازی ترون (TVM) کاربرد دارد. این استاندارد از نظر ساختاری با ERC-20 قابل قیاس است. توکن‌های TRC-10 می‌توانند با هزینه ۱۰۲۴ واحد TRX روی شبکه ترون صادر شوند. برای ساخت این نوع توکن نیاز به دانش برنامه نویسی خاصی نیست.

یکی از شناخته شده ترین توکن‌هایی که تاکنون روی ترون ساخته شده است، توکن بیت تورنت (BTT) است. این توکن از نوع TRC-10 است. برای قراردادهای هوشمند پیشرفته باید از استاندارد TRC-20 استفاده شود.

ارز دیجیتال ترون

ارز دیجیتال ترونیکس چیست؟ (TRX)

ارز دیجیتال ترون با نشانه اختصاری TRX، ارز داخلی بلاک چین ترون است. این ارز دیجیتال یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است که هدف آن ایجاد یک شبکه جهانی اشتراک‌گذاری مطالب رایگان در حوزه سرگرمی است. به عبارت ساده، ترون از تکنولوژی بلاک چین به عنوان بستری برای توسعه بازار جهانی استفاده می‌کند که این شامل دنیای سرگرمی، رسانه و انواع محتواست (اما به صورت غیرمتمرکز). این بدان معناست که سازمان‌های مرکزی فعلی اینترنت (که واسطه‌ای برای سازندگان نیز به حساب می‌آیند) از این حلقه خارج می‌شوند (مانند فروشگاه اپل استور، GooglePlay ،YouTube ،Google ،Facebook و …). این ویژگی، به سازندگان محتوا این امکان را می‌دهد تا مستقیما با کاربران در ارتباط باشند و سود کار خود را از آن‌ها دریافت کنند (بدون پذیرش ریسک عدم رعایت خط مشی‌های یک شرکت.) ارز دیجیتال رسمی ترون، ترونیکس نام دارد. کد رسمی که در پلتفرم‌های معاملاتی با نشانه اختصاری TRX نمایش داده می‌شود، به کوین ترون اشاره دارد. درست مانند اتریوم یا EOS، تمام تراکنش‌های ترونیکس در یک دفترچه عمومی ثبت می‌شوند و از طریق Tron Explorer قابل پیگیری هستند. اگر کسی صحبت از داشتن مقداری ترون در یک کیف پول نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری می‌کند، منظور آن ارز دیجیتال ترونیکس است، نه بلاک چین ترون. اما صحبت از ساخت یک اپلیکیشن در ترون، به معنای بهره‌گیری از بلاک چین ترون است. مخاطبان محتوا می‌توانند برای دسترسی به محتوای مورد نظرشان در شبکه، از ارز دیجیتال ترونیکس برای پرداخت استفاده کنند. سپس این کوین‌ها به حساب تولیدکنندگان محتوا واریز می‌شود و آن‌ها می‌توانند ترونیکس را با ارزهای رمزنگاری شده دیگری مبادله کنند و یا برای پرداخت هزینه خدمات بلاک چین از آن استفاده کنند.

تاریخچه ارز رمزپایه ترون (TRX)

آوریل سال 2017 – شرکت TRON با مدیریت جاستین سان کار خود را آغاز نمود.

آگوست سال 2017 – عرضه اولیه سکه TRX آغاز شد و ترون توانست از این طریق بیش از 70 میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کند. در این عرضه اولیه قیمت هر واحد TRX معادل 0.0019 دلار بود.

سپتامبر سال 2013 – ترون در کوین مارکت کپ و سایر صرافی‌های ارز دیجیتال با قیمت 0.002 دلار لیست شد. حجم معاملات ترون در آن روز 48,512 دلار بود.

ژانویه سال 2018 – در تاریخ 5 ژانویه TRX به بالاترین قیمت خود تا به امروز یعنی 0.3 دلار رسید و درست در روز قبل آن یعنی چهارم ژانویه بیشترین حجم معاملات به ارزش 4,089,410,000 دلار را تجربه کرد.

می سال 2018 – شبکه انحصاری TRON معرفی شد.

ژوئن سال 2018 – توکن های ERC20 ترون از بلاک چین اتریوم به شبکه اصلی TRON منتقل شدند.

چه کسی ترون را اختراع کرد؟

خالق ارز رمزنگاری شده ترون شخصی به نام جاستین سان (Justin Sun) مدیر عامل و بنیانگذار شرکت Tron است. جاستین سان پیش از این نماینده ارشد ریپل در کشور چین بود. علاوه بر Tron آقای سان مدیر عامل اپلیکیشن Peiwo که در حال حاضر بیش از 10 میلیون کاربر فعال دارد نیز هست. لازم به ذکر است این برنامه کاملاً با شبکه ترون سازگار است.

دومین شخصیت مهم در تیم اجرایی ترون لوشن چن (Lucien Chen) است. چن از کارشناسان ارشد شرکت های بزرگی مانند Tencent و Alibaba بوده و در حال حاضر مدیریت بخش فنی Tron را بر عهده دارد.

ترون چگونه کار می‌کند؟

ساختار و معماری ترون بسیار پیچیده و بحث برانگیز است.ویتالیک بوترین، خالق اتریوم ساختار ترون را خلاف اصل تمرکززدایی دانسته است و اخیرا هم یکی از اعضای سابق بنیاد ترون ادعا کرده که این شبکه دیگر غیرمتمرکز نیست. در این بخش سعی می‌کنیم به زبان ساده معماری و نحوه اجماع در شبکه ترون را توضیح دهیم.

معماری ترون

ترون از یک معماری سه لایه در شبکه خود بهره می‌برد. این سه لایه عبارتند از:

  • لایه ذخیره‌سازی (Storage layer)
  • لایه هسته (Core layer)
  • لایه برنامه کاربردی (Application layer)

لایه ذخیره سازی

پروتکل ذخیره‌سازی توزیع شده ترون برای ذخیره سازی بلاک و ذخیره‌سازی حالت طراحی شده است. بنابر گفته تیم ترون، نظریه دیتابیس گراف در طراحی لایه ذخیره سازی گنجانده شده است تا گوناگونی‌ ذخیره داده به معنای واقعی امکان پذیر شود.

لایه هسته

ماژول قرارداد هوشمند، ماژول مدیریت حساب و ماژول اجماع در داخل لایه هسته قرار دارند. زبان برنامه نویسی قراردادهای هوشمند ترون جاوا (Java) بوده و قرار است که زبان‌های برنامه نویسی دیگر هم اضافه شوند. همچنین نوع اجماع در ترون، اثبات سهام نمایندگی شده (DPOS) است.

لایه برنامه کاربردی

توسعه دهندگان می‌توانند از واسط‌های کاربری (اینترفیس‌ها) برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و سفارشی‌سازی کیف پول‌ها بهره ببرند.

انواع نود در شبکه ترون

در شبکه ترون سه نوع نود تعریف شده است که عبارتند از:

۱- نودهای شاهد نماینده‌ٔ ارشد (Super Representative Witness) – به اختصار فول‌نودهای SR
۲- فول‌نود (Full Node)
۳- سالیدیتی نود (Solidity Node)

فول‌نودهای SR وظیفه تولید بلاک را دارند و در حقیقت از تایید تراکنش‌ها در عمل اثبات سهام، سود می‌برند. نود SR شدن یک سری شرایط بسیار خاص را می‌طلبد. همین موضوع باعث شده تا بر سر مدل حاکمیتی در ترون بحث‌ و جدل‌های فراوان شکل بگیرد.

فول‌نودهای معمولی وظیفه ارائه API و انتشار تراکنش‌ها و بلاک‌ها را بر عهده می‌گیرند.

سالیدیتی نودها هم بلاک‌های قطعی (irrevocable blocks) را همگام‌سازی می‌کنند و همچنین API های استعلام را ارائه می‌دهند.

ارز دیجیتال ترون

صرافی های ترون

ارز دیجیتال ترونیکس را می‌توان در صرافی‌هایی مانند Binance ،OKEx ،Huobi ،Bittrex و غیره به سایر ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین یا اتریوم تبدیل کرد. در حال حاضر خرید ترونیکس (TRX) با ارزهای فیات امکان‌پذیر نیست.

مزایای ارز دیجیتال ترون

  • تراکنش‌های ارزان

هزینه تراکنش ترون تقریباً صفر است. در بسیاری از شبکه‌ها برای انجام تراکنش باید هزینه پرداخت شود، اما ترون هزینه‌ بسیار کمی دارد که حدود ۰٫۰۰۰۰۰۵ سنت به ازای هر تراکنش است.

  • امکان حجم بالای تراکنش

سیستم ترون این امکان را فراهم می‌کند تا تراکنش‌ها بدون محدودیت انجام شوند. همچنین، این سیستم قادر است حدود ۱۰۰۰ تراکنش را در ثانیه مدیریت کند (در مقایسه با رقیب خود اتریوم که حدود ۱۵ تراکنش در ثانیه را انجام می‌دهد).

  • پشتیبانی و محبوبیت

صحبت‌های زیادی در خصوص ترون شنیده می‌شود که عمدتا به دلیل بنیان‌گذار آن جاستین سان است که یکی از افراد تحت حمایت جک ما (JackMa)، بنیان‌گذار علی بابا است. همچنین این پلتفرم در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از راه‌اندازی‌اش، در بسیاری از صرافی‌ها مورد معامله قرار گرفت و کاربران زیادی را به خود اختصاص داد. پشتیبانی از ترون بسیار عظیم بوده و در حال حاضر تعداد کاربرانش حدود یک میلیون نفر گزارش شده ‌است (به نقل از Smartereum).

معایب ارز دیجیتال ترون

  • عرضه‌ عظیم

این امر به منظور پایین نگه داشتن قیمت‌ کوین و حمایت از پذیرش گسترده این پروژه انجام شده‌ است، اما دارای اثرات وارونه‌ای نیز هست و بسیاری از کاربران با این ویژگی “قیمت پایین و عرضه‌ بالا” راحت نیستند. هیچ محصولی پشتوانه ارزش آن نیست.

ذخیره سازی ارز رمزنگاری شده TRX

برای نگهداری کوین های TRX باید از کیف پول های دیجیتال استفاده کنید. کیف پول های دیجیتال انواع مختلفی دارند که هریک با توجه به ویژگی های خود امکانات امنیتی مختلفی را برای کاربران فراهم می‌کنند. همیشه در نظر داشته باشید که در هنگام انتخاب کیف پول دیجیتال امنیت کیف پول را اولویت اول خود قرار دهید.

بهترین کیف پول های دیجیتال برای نگهداری ترون (TRX) عبارتند از:

  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول انحصاری شرکت ترون (موبایل و تحت وب)
  • کیف پول دیجیتال Cobo

آیا ارز دیجیتال ترون امن است؟

اگر شما کاربر پلتفرم ترون باشید، به خوبی می‌دانید که این شبکه از شهرت خوبی برخوردار است. یکی از مهندسان امنیت این سیستم، جورج گو (Jorge Guo) است که سابقه‌ کار در Google ،Qualcomm و Huawei را دارد و او تمام تحقیقات و توسعه امنیت ترون را بر عهده دارد. اما به یاد داشته باشید که همانند نگهداری ایمن رمزهای عبورتان، باید نسبت به ذخیره‌ کوین‌های خود نیز حساس باشید. می‌توانید کوین‌های خود را در کیف پولی مانند myetherwallet.com ذخیره کنید، اما حتماً باید کلید خصوصی خود را یادداشت کرده باشید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است کوین‌های خود را برای همیشه از دست بدهید. از آنجایی که کریپتو کارنسی‌ها غیر متمرکز هستند، سایت‌هایی مانند myetherwallet.com اطلاعات شما را به هیچ وجه ذخیره نمی‌کنند. آن‌ها نسخه بک آپی از نام کاربری و رمز عبور شما را در اختیار ندارند و اگر آن را فراموش کنید نمی‌توانید مانند ایمیل، رمز جدیدی تنظیم کنید. برای دسترسی به کوین‌هایتان، حتماً و حتماً باید کلید خصوصی را به خاطر داشته باشید. این تنها راه ورود به حساب کاربریتان است. درست مانند هر دارایی دیجیتال دیگری، ترون نیز می‌تواند مورد سوء استفاده قرار بگیرد و امنیتش دچار مشکل شود. این ریسکی است که شما باید در عصر دیجیتال آن را بپذیرید، اما قطعا انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند این ریسک را تا حدودی کاهش دهد.

ارز دیجیتال ترون

اجماع و تولید بلاک در ترون

ترون بر خلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال (مثل بیت کوین و اتریوم)، مبتنی بر ماینینگ و اثبات کار نیست. همانطور که احتمالا می‌دانید در فرایند ماینینگ داوطلبان می‌توانند سخت افزارهای کامپیوتری خود را برای انجام محاسبات در اختیار شبکه قرار دهند و کسب درآمد کنند. با استفاده از این روش انگیزشی، حملات از شبکه دفع می‌شود و امنیت آن حفظ می‌گردد.

با این حال یکی از مشکلات اساسی ماینینگ، در حال حاضر مصرف برق بالای آن است. همچنین نیاز به خرید دستگاه استخراج هم یکی دیگر از مسائلی است که در نظر گرفته می‌شود. از سوی دیگر به عقیده تیم ترون امکان انحصاری شدن ماینینگ در آینده وجود دارد و کسانی که هیچ اعتقادی به یک ارز دیجیتال ندارند هم می‌توانند بخش بزرگی از عملیات ماینینگ را در دست گیرند.

یکی از راهکارهایی که برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و انحصاری شدن ماینینگ پیشنهاد شده، الگوریتم اثبات سهم (Proof of Stake – POS) است. در فرایند اثبات سهام، دارندگان واحدهای یک ارز دیجیتال می‌توانند با اختصاص دارایی خود به شبکه، در عمل تولید و تایید بلاک مشارکت و کسب درآمد کنند. با این روش علاوه بر اینکه نیازی به مصرف برق و خرید سخت افزار نیست، تنها کسانی مشارکت خواهند کرد که واحدهای یک ارز دیجیتال را بخرند.

به عقیده تیم ترون الگوریتم اثبات سهام به خودی خود مشکل ساز خواهد بود و باید این الگوریتم را در جهت بهبود شبکه، سفارشی‌سازی کرد. به اعتقاد آن‌ها در اثبات سهام معمولی، افراد ثروتمند شانس بیشتری برای تولید بلاک دارند و ممکن است تاثیرگذاری آن‌ها به حدی بالا برود که شبکه را به خطر بیاندازد.

ترون از الگوریتم اثبات سهام نمایندگی‌ شده (Delegated Proof of Stake – DPoS) بهره می‌برد. در این الگوریتم همه در تولید بلاک و تایید تراکنش‌ها نقش ندارند و به جای آن ۲۷ نماینده از کل شبکه در کار تولید بلاک شرکت و کسب درآمد می‌کنند. در واقع همه دارندگان توکن TRX می‌توانند به نامزدهای نمایندگی رای بدهند و در نهایت ۲۷ نماینده برای تولید بلاک انتخاب می‌شود. اگر نماینده‌ای قصد خراب کاری داشته باشد، آفلاین شود یا هر چیز دیگری، خیلی سریع با رای جامعه، نماینده دیگری جایگزین می‌شود. برای نامزد شدن در انتخابات، یک سری شرایط خاص وجود دارد که یکی از آن‌ها پرداخت ۹,۹۹۹ واحد ترون (TRX) است. رای‌گیری هر ۶ ساعت یکبار دوباره انجام و لیست نمایندگان به‌روز می‌شود. ترون سیستم خود را نوعی دموکراسی واقعی می‌داند که در آن شهروندان یک جامعه برای بهبود وضعیت خود به نمایندگان واجد شرایط رای می‌دهند. نمایندگان از نوع نودهای ارشد (Super Representative Witness) هستند که در بالا توضیح داده‌ایم.

زمان بلاک ترون ۳ ثانیه بوده و پاداش بلاک آن ۳۲ واحد TRX است. به طور کلی سالانه ۳۳۶,۳۸۴,۰۰۰ واحد ترون (TRX) به نمایندگان منتخب تعلق می‌گیرد. همچنین بین ۱۲۷ نامزد نمایندگی هم هر ۶ ساعت ۱۱۵,۲۰۰ واحد TRX توزیع می‌شود. میزان رای دریافتی در میزان پاداش دریافتی موثر است.

برای اینکه کاربران بتوانند در رای‌گیری شرکت کنند باید چیزی به نام TronPower یا به اختصار TP داشته باشند. برای بدست آوردن TP افراد جامعه باید توکن‌های TRX خود را به شبکه اختصاص دهند یا به اصطلاح فریز کنند. هر واحد TRX برابر با یک TP است.

طبق اعلام بنیاد ترون تا ژانویه سال ۲۰۲۱ این شبکه تورم نخواهد داشت اما پس از آن هر سال به طور خودکار یک درصد کوچکی از تورم را شاهد خواهیم بود. ویتالیک بوترین، خالق اتریوم به شدت منتقد روش اجماع ترون و ایاس بوده و می‌گوید که این روش چیزی جز انحصار نیست. با این حال ما بی طرفی را حفظ می‌کنیم و نتیجه‌گیری را به عهده شما کاربران عزیز می‌گذاریم.

ارز دیجیتال ترون

ارز دیجیتال ترون و همکاری با سامسونگ

در اکتبر ۲۰۱۹ ترون اعلام کرد که با شرکت سامسونگ قرارداد همکاری امضا کرده است. با این همکاری ارز دیجیتال ترون در فروشگاه بلاک‌چین کی‌استور سامسونگ (Samsung Blockchain Keystore) در دسترس خواهد بود.

این فروشگاه مخصوص اپلیکیشن‌های غیرمرکزی است که سامسونگ مشخصا برای در دسترس قرار دادن چنین اپلیکیشن‌هایی ایجاد کرده است. با این کار ارز دیجیتال ترون به‌راحتی در دسترس تمام کاربران گوشی‌ها کامپیوترهای سامسونگ در جهان قرار می‌گیرد.

علاوه بر این‌ها ترون برای ساخت ارز دیجیتال پایدار دیگری به اسم USDJ و JST نیز استفاده شده است.

همه این‌ها نشان می‌دهد که ترون یکی از ارزهای دیجیتالی است که شاید ارزش سرمایه‌گذاری برای آینده را داشته باشد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام