معرفی دانشگاه حاجت‌تپه

دانشگاه حاجت‌تپه
آزمون های بین المللی

معرفی دانشگاه حاجت‌تپه

دانشگاه حاجت‌تپه ترکیه یکی از دانشگاه های دولتی پیشرو در کشور ترکیه است. حاجت‌تپه در شهر آنکارا واقع شده . این مجموعه دربین رتبه هایی برتر دانشگاه های دولتی کشور ترکیه قرار گرفته است. دانشگاه بزرگ حاجت‌تپه به دو بخش اصلی تقسیم می شود، پردیس اول که در مرکز شهر قدیمی آنکارا قرار دارد و میزبان مراکز پزشکی و درمان برای بزرگسالان و کودکان است. پردیس بی تپه که در چند کیلومتری مرکز شهر قرار دارد  و میزبان دانشکده های علوم اقتصادی، اداری، حقوق، آموزش، مهندسی و … است. علاوه بر این دو بخش اصلی این مجموعه دارای یک دانشکده دیگر یعنی کار اجتماعی است.

تاریخچه دانشگاه حاجت‌تپه

در تاریخ ۱۵ ژوئن ۱۹۶۳ دانشگاه حاجت‌تپه، دانشکده پزشکی را تاسیس کرد و یک بیمارستان آموزشی عمومی ساخته شد. پس از گذشت ۳ ماه دانشکده دندان پزشکی نیز تاسیس شد.

در تابستان ۱۹۶۴، دانشکده علوم پایه افتتاح شد که دوره های علوم  طبیعی، علوم اجتماعی و علوم انسانی را ارائه می داد. در آن زمان کلیه موسسات آموزشی حاجت‌تپه وابسته به دانشگاه آنکارا بود و تحت عنوان مرکز علمی حاجت‌تپه گروه بندی می شدند.

موسسات آموزش عالی این دانشگاه هسته اصلی مجموعه حاجت‌تپه را تشکیل داده است و در کنار آن دانشکده های پزشکی، علوم اجتماعی، مهندسی و اداری تاسیس شدند. پس از این با‌‌گذشت زمان هر چند مدت دانشکده جدیدی تاسیس می شد یا دانشکده های قبلی بازسازی می شدند. مانند سال ۱۹۷۳ که دانشکده فناوری تاسیس شد. و در سال ۱۹۸۴ دانشکده خدمات بهداشتی و در ۱۹۸۹ دانشکده علوم و فنون ورزشی راه انداری شدند.

دانشگاه حاجت‌تپه

رتبه دانشگاه حاجت تپه در ترکیه و جهان

در گزارشی که توسط موسسه US news داده شده است دانشگاه حاجت تپه ترکیه در رتبه بندی جهانی دانشگاه ها رتبه ۵۳۱ را کسب کرده است. در رتبه بندی QS نیز این دانشگاه نهمین دانشگاه در ترکیه و ۸۰۱ مین دانشگاه در جهان است بر اساس همین رتبه بندی حاجت تپه هفتمین دانشگاه ترکیه می باشد.

شرایط پذیرش دانشگاه حاجت تپه ترکیه

تنها آزمونی که دانشگاه برای پذیرش در دانشگاه Hacettepe مورد قبول می باشد آزمون sat ترکیه است و این دانشگاه از طریق آزمون یوس دانشجو پذیرش نمی کند. البته در برخی از رشته ها و در زمان های مشخصی از سال از طریق پذیرش بدون آزمون نیز می توان در این دانشگاه قبول شد.

دانشگاه حاجت تپه ترکیه، علاوه بر روش های ذکرشده از طریق بورسیه تحصیلی نیز دانشجو می پذیرد. زمان ثبت نام بورسیه تحصیلی از اواخر دی تا اوایل اسفند می باشد. متقاضیانی که میخواهند از طریق آزمون SAT در این دانشگاه تحصیل کنند باید نمره بالا ۱۲۰۰ را در آزمون کسب نمایند و برای قبولی در رشته های پزشکی و دندان پزشکی باید نمره بالای ۱۴۵۰ از ۱۶۰۰ را کسب نمایید. مورد آخر و نسبتا کم اهمیت برای تحصیل در این دانشگاه داشتن معدل بالای ۱۸ در دوسال آخر مدرسه است. البته بسیار مهم است که متقاضیان این مورد در اولویت نبوده و صرفا جهت تکمیل ظرفیت از آن ها پذیرش می شود . در رشته هایی مانند پزشکی، دندان و دارو متقاضیان مورد آخر شانسی برای پذیرش ندارند.

پذیرش دانشگاه حاجت تپه در مقطع ارشد و دکتری

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در دوره های فوق لیسانس و دکتری دانشگاه حاجت تپه ترکیه را دارند، می توانند در دو آزمون GRE و ALES شرکت نمایند. آزمون آلس برای ورود دانشجویان ترکی زبان و اهل کشور ترکیه است. آزمون GRE آزمون اصلی برای پذیرش در دوره های تکمیلی حاجت تپه بوده و چه متقاضیان داخلی، جه خارجی می توانند از این طریق اقدام به تحصیل در این دانشگاه نمایند.

نکته مهم: توجه نمایید که برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد ترجمه انگلیسی دوره کارشناسی و برای دوره دکتری ترجمه انگلیسی مدرک دوره کارشناسی ارشد مورد نیاز است. همچنین برای پذیرش مدرک زبان تافل و آیلتس مورد نیاز است.

دانشگاه حاجت‌تپه

دانشکده های دانشگاه حاجت تپه

  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده ارتباطات
  • دانشکده دندان پزشکی
  • دانشکده اقتصاد و علوم اداری
  • دانشکده آموزش
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده هنرهای زیبا
  • دانشکده علوم بهداشت
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده پرستاری
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده فیزیوتراپی و توانبخشی
  • دانشکده علوم
  • دانشکده علوم ورزشی و دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی است.

مدارس عالی و انستیتوهای دانشگاه حاجت تپه نیز مشتمل بر مدرسه عالی واکسینولوژي، مدرسه عالی مطالعات ترکی، مدرسه عالی مطالعات جمعیتی، مدرسه عالی بهداشت عمومی، مدرسه عالی علوم هسته ای، مدرسه عالی علوم عصب شناسی، مدرسه عالی بهداشت کودکان، مدرسه عالی انفوماتیک، مدرس عالی علوم اجتماعی، مدرسه عالی علوم مهندسی، مدرسه عالی علوم بهداشت، مدرسه عالی هنرهای زیبا، مدرسه عالی علوم آموزشی، انستیتو سرطان و انستیتو آتاتورک هستند.

دانشگاه حاجت تپه دارای دو مدرسه کاربردی به نام های مدرسه زبان‌های خارجی و مدرسه تکنولوژی حرفه ای است. دانشگاه حاجت تپه دارای تعدادی مدرسه حرفه ای نیز بوده که علوم مختلفی در آن تدریس می کردند. از جمله مدارس حرفه ای می توان مدرسه حرفه ای علوم اجتماعی، مدرسه حرفه ای خدمات بهداشت، مدرسه حرفه ای منطقه صنعتی باشکنت و مدرسه حرفه ای مناطق صنعتی سازمان یافته دانشگاه حاجت تپه را معرفی نمود.

دانشگاه حاجت‌تپه

شرایط بورسیه دانشگاه حاجت تپه ترکیه

دانشگاه حاجت تپه یکی از دانشگاه هایی است که برای بورسیه تحصیلی می توانید به آن درخواست ارسال نمایید. زمان ارسال درخواست از اواخر دی تا اوایل اسفند می باشد. در هنگام ثبت در خواست در سایت ترکیه بورسلاری به موارد زیر توجه نمایید. از طریق بورسیه تحصیلی هم برای رشته های کارشناسی و هم برای رشته های کارشناسی ارشد و دکتری می توانید درخواست دهید.

  1. معدل و ریز نمرات دبیرستان را به صورت ترجمه شده در سایت بارگزاری نمایید.(معدل را می توان از اصلی ترین شرط های قبولی دانست ولی کافی نیست) حداقل نمره پیش دانشگاهی باید ۱۸ باید.
  2. انگیزه نامه ای که می نویسید بسیار مهم است سعی کنید در نوشتن انگیزه نامه از افراد متخصص راهنمایی بخواهید.
  3. داشتن مقالات ثبت شده، اختراع، کتاب نوشته شده و هر رزومه دیگری نکته مثبتی به حساب می آید که به شدت تاثیر گذار است.
  4. اگر مدرک زبان مانند تومر، تاقل و یا آیلتس داشته باشید در قبولی شما تاثیر گذار خواهد بود.

نکته مهم: توجه کنید که اگر همه مدارک ذکر شده را داشته باشید شانس شما برای بورسیه شدن در دانشگاه حاجت تپه ترکیه بسیار زیاد خواهد بود.

امکانات دانشگاه حاجت تپه ترکیه

در هر دو پردیس دانشگاه امکاناتی مانند: استخر، سالن های ورزشی، فوتبال، والیبال، بسکتبال، مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه های مختلف، کتابخانه مرکزی، کتابخانه های مخصوص رشته پزشکی، کافی شاپ، رستوران، گالری های هنری و معماری، سالن های کنسرت و سینما، مراکز بهداشت، شعبه بانک های مختلف، اداره پست و …. از امکانات دانشگاه حاجت تپه ترکیه به حساب می آید. در دانشگاه حدود ۱۴۰ باشگاه مختلف وجود دارد که در زمینه های مختلف مانند موسیقی، کوه نوردی، انواع مسابقات ورزشی و …. فعالیت می کنند. مراکز آموزش موسیقی ترکیه و جهان هم اکنون در این دانشگاه فعالیت می کند و در حدود ۳۰۰ دانشجوی دختر و پسر همه ساله در آن مرکز فعالبت می کنند.

خوابگاه های دانشگاه حاجت تپه

پردیس صحیه دارای ۳ بلوک خوابگاه است که هر یکی از اتاق های آن ها نسبت به مساحتی که دارد دو یا یک دانشجو اسکان می گیرد. پردیس دوم دانشگاه (بیتپه) که در خارج از شهر قرار دارد دارای دو نوع خوابگاه به صورت خانه دانشجویی و خوابگاه های خصوصی می باشد. ظرفیت خانه های دانشجویی به تعداد ۱۸۸۰ و خوابگاه های خصوصی به ۱۳۴۰ دانشجو را پذیرش می کنند. تعداد کل بلوک های خوابگاهی پردیس بیتپه ۵ واحد می باشد.

افرادی که تمایلی به اسکان یافتن در خوابگاه های دانشگاه نیستند می توانند از آپارتمان ها یا خوابگاه های در اطراف دانشگاه واحدی را اجاره نمایند. خوابگاه های غیر دانشگاهی در اطراف هر دو دانشگاه وجود دارد. هزینه هر ماه خوابگاه ها و خانه های دانشجویی دانشگاه حاجت تپه ترکیه ۲۵۰ تا ۳۱۰ لیر متغیر می باشد. هزینه یک ماه آپارتمان کوچک و تک خوابه در آنکارا نیز ماهی ۳۰۰ دلار به بالا می باشد.

دانشگاه حاجت‌تپه

شهریه دانشگاه حاجت تپه ترکیه ۲۰۲۰

بنابه گزارشی که توسط این دانشگاه ارائه شده است هزینه تحصیل دانشگاه حاجت تپه ترکیه در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به صورت زیر است.

رشته زبان تحصیلی لیر دلار قیمت به تومان
پزشکی انگلیسی و ترکی ۴۶۶۳۲ ۶۷۵۶ ۲۸ میلیون
دندانپزشکی ترکی ۱۶۸۲۱ ۲۴۳۷ ۱۰ میلیون
داروسازی ترکی ۱۶۸۲۱ ۲۴۳۷ ۱۰ میلیون
پرستاری انگلیسی و ترکی ۶۱۵۹ ۸۹۲ ۳٫۷ میلیون
هنرهای زیبایی ترکی ۱۱۵۴۴ ۱۶۷۲ ۷ میلیون
اقتصاد، حقوق ترکی ۶۹۳۰ ۱۰۰۴ ۴٫۲ میلیون
مهندسی انگلیسی و ترکی ۹۱۷۱ ۱۳۲۸ ۵٫۶ میلیون
مدارس حرفه ای انگلیسی و ترکی ۴۶۱۷ ۶۶۸ ۲٫۸ میلیون
رشته های پیراپزشکی انگلیسی و ترکی ۶۱۵۹ ۸۹۲ ۳٫۷ میلیون

پردیس های دانشگاهی حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه ترکیه از لحاظ مساحت بسیار بزرگ بوده و به دو پردیس صحیه و بیتپه Beytepe تقسیم می شود. تمامی دانشکده های این دانشگاه در این دو پردیس قرار گرفته اند.

پردیس صحیه

پردیس رشته های علوم پزشکی، پردیس اصلی دانشگاه می باشد. این پردیس در منطقه صحیه شهر آنکارا قرار گرفته و دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، علوم بهداشت، بهداشت عمومی و جمعیت، بهداشت کودکان، روانشناسی، علوم اعصاب، دانشکده های مدیریت بهداشت و فناوری سلامت، فیزیوتراپی و … است. از مراکز اداری نیز می توان به: اداره آموزش، واحد تحقیقات زیست پزشکی، خوابگاه دانشجویی، مراکز تفریحی و ورزشی، ۳ بیمارستان آموزشی کتابخانه زیست پزشکی، مرکز توانبخشی اشاره کرد. دانشگاه حاجت تپه ابتدا از ساختمان پردیس صحیه تاسیس شد سپس گسترش یافت.

دانشگاه حاجت‌تپه

پردیس بیتپه (Beytepe)

بیتپه پردیس دوم دانشگاه حاجت تپه می باشد و در جهت افزایش دانشکده ها و گسترش دانشگاه حاجت تپه ترکیه تاسیس شد. این دانشکده محیط بسیار بزرگی بالغ بر ۶۰۰ هزار هکتار زمین را شامل می شود که دارای فضای باز، جنگل و کوهستان می باشد. دانشجویان از این محیط ها جهت پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهنوردی استفاده می کنند. این پردیس در ۱۴ کیلومتری شهر قرار دارد اما از لحاظ امکانات رفاهی کامل بوده و مجهز به درمانگاه تخصصی نیز می باشد.

عموما تمامی رشته هایی که به پزشکی مربوط نیستند در این پردیس تدریس می شوند که می توان به موارد مقابل اشاره کرد: رشته های علوم اقتصادی، رشته های علوم اجتماعی و ادبیات، دانشکده زبان های خارجی، دانشکده علوم ورزشی، دانشکده کامپیوتر و فناوری، موسسات مطالعه تاریخ ترکیه، دانشکده علوم هسته ای، دانشکده مهندسی، رشته های زیبایی شناسی، علوم طبیعی، دانشکده فنی و حرفه ای و … همچنین این پردیس شامل مراکز اداری مانند: اداره آموزش دانشگاه، کتابخانه، دفاتر اداری، خوابگاه های دانشجویی، مراکز تفریحی و ورزشی است.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون تحصیل در ترکیه و آزمون YOS در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام