۶ اصل وارن بافت در سرمایه گذاری ارزشی

سرمایه گذاری ارزشی
بورس

۶ اصل وارن بافت در سرمایه گذاری ارزشی

سرمایه گذاری ارزشی (Value Investing) یکی از روش های پرطرفدار برای معامله گران حرفه ای و موفق می باشد .

سرمایه گذاری ارزشی (Value Investing) یکی از روش های پرطرفدار برای معامله گران حرفه ای و موفق می باشد که ارزش فعلی سهم را نادیده گرفته و دید بلند مدت دارند. به طور خلاصه سرمایه گذاری ارزشی یعنی خرید سهم هایی که در حال حاضر به دلایل مختلف ارزش آنها کمتر از مقدار واقعی می باشد.در ادامه 6 اصل و سبک مهم وارن بافت را برای موفقیت در این شیوه سرمایه گذاری را معرفی خواهیم کرد.

سرمایه گذاری ارزشی چیست؟

سرمایه گذاری در بورس به شیوه های مختلفی انجام میشود؛ به طوریکه اغلب افراد به دنبال خرید و فروش سهام شرکت های گوناگون با کمک داده های بدست آمده از تحلیل تکنیکال هستند و نوعی سرمایه گذاری کوتاه مدت به شمار می رود. در مقابل، افراد حرفه ای تر در این حوزه بیشتر به دنبال سرمایه گذاری بلند مدت و رهایی از نوسانات مداوم قیمت سهام در دوره های کوتاه می باشند. سرمایه گذاری ارزشی نوعی دیدگاه بلند مدت در بازار سرمایه می باشد که لازمه موفقیت در آن استفاده از تکنیک ها و ابزارهایی همچون تحلیل بنیادی می باشد.

سبک وارن بافت در سرمایه گذاری ارزشی یعنی راهکارهایی که بتوان سهام شرکت هایی را خریداری کرد که در حال حاضر قیمت ارائه شده برای آنها بسیار کمتر از نرخ و ارزش واقعی آنها باشد. به عبارت دیگر، در این شیوه سرمایه گذری باید بتوانید سهام هایی را جستجو کنید که به دلایل مختلف در حال حاضر و حتی ماه های آینده ارزشی کمتر از ارزش ذاتی شان داشته باشند و به مرور احتمال رشد صعودی در قیمت سهام آنها وجود دارد.

سرمایه گذاری ارزشی

توضیح مختصری از وارن بافت

وارن بافت در سال 1930 در ایالت اوماها متولد شد.

وی در سنین پایین علاقه‌مند به دنیای تجارت و سرمایه‌گذاری از جمله در بازار بورس شد. بافت تحصیلات خود را قبل از دانشگاه نبراسکا، که در آن موفق به دریافت مدرک کارشناسی در رشته مدیریت تجارت شد، در دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا آغاز کرد.

بعدها بافت به دانشکده بازرگانی کلمبیا رفت و تحصیلات خود را در رشته اقتصاد ادامه داد.

بافت کار خود را به عنوان یک فروشنده در حوزه سرمایه‌گذاری در اوایل دهه 50 آغاز کرد اما در سال 1956 شرکت “شرکا بافت” را تشکیل داد.

کمتر از 10 سال بعد، در سال 1965 ، او صاحب برکشایر هاتاوی بود.

در ژوئن سال 2006 ، بافت برنامه خود را برای اهدای کل ثروت خود به امور خیریه اعلام کرد. سپس در سال 2010 ، بافت و بیل گیتس اعلام كردند كه برای تشویق سایر افراد ثروتمند به دنبال کردن کارهای بشردوستانه، خیریه Giving Pledge را تشکیل دادند.

در سال 2012، بافت اعلام كرد كه به سرطان پروستات مبتلا شده است. وی از آن زمان درمان خود را با موفقیت انجام داده است.

اخیراً ، بافت همکاری خود را با جف بزوس و جیمی دیمون برای ایجاد یک شرکت بهداشت و درمان جدید با محوریت مراقبت‌های بهداشتی کارکنان آغاز کرد.

فلسفه سرمایه‌گذاری وارن بافت

بافت مکتب ارزش‌گذاری بنیامین (یا بنجامین) گراهام را دنبال می‌کند. سرمایه‌گذاران ارزشی با توجه به ارزش ذاتی سهام، به دنبال اوراق بهادار با قیمت‌های پایین‌تر از ارزش ذاتی خود هستند.

یک روش استاندارد یا پذیرفته شده جهانی برای تعیین ارزش ذاتی وجود ندارد، و اینکار اغلب با تجزیه و تحلیل بنیادی یک شرکت ارزیابی می‌شود.

مانند شکارچیان، سرمایه‌گذار ارزشی در جستجوی سهامی است که اعتقاد دارد در بازار قیمتش نسبت به ارزش ذاتی کم شده، یا سهامی که با ارزش هستند اما توسط اکثر خریداران دیگر شناخته نمی‌شوند.

بافت این رویکرد سرمایه‌گذاری ارزشی را به سطح بالاتری رسانده است.

بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزشی از فرضیه بازار کارآمد (efficient market hypothesis یا به اختصار EMH) پشتیبانی نمی‌کنند.

نظریه بازار کارا یا نظریه بازار کارآمد بیان می‌کند سهام همیشه با ارزش منصفانه خود معامله می‌شود و این باعث می‌شود خرید سهام ارزان‌قیمت و یا فروش آنها به قیمت‌های بالاتر از ارزش ذاتی برای سرمایه‌گذاران دشوار شود.

آنها اطمینان دارند که بازار سرانجام شروع به حمایت از سهام با کیفیت خواهد کرد که برای مدتی کم ارزش بوده است.

مهم: سرمایه‌گذارانی مانند بافت اعتماد دارند که توجه فعالان بازار سرانجام به سمت سهام باارزشی که برای مدت معینی کاهش قیمت یافته است، جلب خواهد شد.

با این حال بافت نگران پیچیدگی‌های عرضه و تقاضای بازار سهام نیست.

در حقیقت، او به هیچ وجه نگران نوسانات و فعالیت‌های بازار سهام نیست.

این دلالت بر این پاراگراف از نقل قول معروف خودش داردکه: “در کوتاه مدت، بازار یک مسابقه بر سر محبوبیت است. در درازمدت یک دستگاه توزین.”

او به طور کلی به هر شرکتی که نگاه می‌کند، سهام را صرفاً براساس پتانسیل کلی آنها به عنوان یک شرکت انتخاب می‌کند.

با نگه داشتن این سهام برای طولانی‌مدت، بافت به جای اینکه با خرید و فروش‌های پیاپی به دنبال افزایش سرمایه خود باشد به دنبال مالکیت در شرکت‌های با کیفیت بالاست که قادر به سودسازی هستند.

وقتی بافت در یک شرکت سرمایه‌گذاری می‌کند، نگران این نیست که آیا بازار نهایتا ارزش آن را تشخیص دهد یا خیر؛ او نگران این مسئله است که این شرکت چگونه می‌تواند به عنوان یک تجارت، پول و سود بدست آورد.

سرمایه گذاری ارزشی

روش وارن بافت

وارن بافت زمانیکه به دنبال ارزیابی رابطه بین سطح تعالی سهام و قیمت آن است، سوالاتی از خود می‌کند تا سهام با ارزشی که در قیمت پایین‌تر از ارزش ذاتی است را بیابد.

به خاطر داشته باشید که اینها همه چیزهایی نیستند که او تحلیل می‌کند بلکه خلاصه‌ای مختصر از آنچه او در رویکرد سرمایه‌گذاری خود دنبال می‌کند است.

1. بررسی عملکرد شرکت

بازده حقوق صاحبان سهام (return on equity یا به اختصار ROE) یک شرکت، نرخ سود سهامداران را در سهام خود نشان می‌دهد.

بافت همیشه به ROE نگاه می‌کند تا ببیند آیا یک شرکت در مقایسه با سایر شرکت‌ها در همان صنعت به طور مداوم عملکرد خوبی داشته است یا خیر.

ROE به شرح زیر محاسبه می‌شود:

ROE= درآمد خالص شرکت تقسیم بر مجموع حقوق صاحبان سهام

نگاه کردن به ROE فقط در یک سال گذشته کافی نیست. سرمایه‌گذاران باید در 5 تا 10 سال گذشته ROE را مورد بررسی قرار دهند تا عملکرد تاریخی را تحلیل کنند.

2. بررسی میزان بدهی شرکت

از دیگر فاکتورهای مهم که باید با دقت بررسی و محاسبه شود، میزان بدهی بر حقوق سهام داران است که با D/E نمایش داده میشود. با محاسبه این فاکتور در واقع می توان به دارایی های شرکت مورد نظر پی برد و بدون شک هر چه مقدار آن بیشتر باشد، به معنای بدهی بیشتر آن خواهد بود.

3. محاسبه حاشیه سود

برای محاسبه دقیق و بدست آوردن داده های واقعی و تاثیرگذار، وارن بافت اطلاعات آماری و داده های مالی حداقل 5 سال گذشته شرکت مورد نظر را بررسی می کند. در نهایت با تقسیم درآمد خالص بر میزان فروش به مقدار واقعی حاشیه سود پی خواهد برد.

4. توجه به عمر شرکت

برای وارن بافت در سرمایه گذاری ارزشی، عمر و مدت زمان فعالیت آن در بازار اهمیت بسیار زیادی دارد. به عبارت دیگر، وارن بافت و سایر افراد موفق در این زمینه به دنبال شرکت هایی هستند که امتحان خود را پس داده اند، اما در حال حاضر به دلایل مختلف ارزش سهم آنها به مقدار واقعی عرضه نمیشود. به همین دلیل شرکت هایی را برای این منظور انتخاب میکند که حداقل 10 سال از عمر آنها گذاشته باشد.

سرمایه گذاری ارزشی

5. بررسی ویژگی محصولات شرکت

از مهم ترین مواردی که می توان به عنوان سبک وارن بافت در سرمایه گذاری ارزشی از آن یاد کرد، بررسی کامل ویژگی های محصولات آنها می باشد. این گروه از افراد و معامله گران حرفه ای شرکت هایی را برای سرمایه گذاری انتخاب میکنند که محصولات آنها دارای ویژگی های منحصر به فرد نسبت به رقبا باشند. این کاملا طبیعی است که هر چه محصولات شرکت مورد نظر از ویژگی های بهتری برخوردار باشد، در بازار بهتر می تواند رقابت کند و قطعا به زودی به ارزش ذاتی و واقعی خود دست پیدا خواهد کرد.

6. آیا سهم آن در قیمتی مناسب است؟

اینجا موضوع کمی مشکل می‌شود.

پیدا کردن شرکت‌هایی که پنج معیار قبلی را رعایت کنند یک طرف ماجراست، اما طرف دیگر ماجرا که دشوارترین بخش سرمایه‌گذاری ارزشی است پی بردن به این قضیه است که آیا قیمت سهام آن شرکت پایین‌تر از ارزش ذاتی است یا خیر و این مهمترین مهارت بافت است.

برای بررسی این موضوع، یک سرمایه‌گذار باید با تجزیه و تحلیل تعدادی از داده‌های شرکت از جمله سود، درآمد و دارایی، ارزش ذاتی شرکت را تعیین کند.

ارزش ذاتی یک شرکت معمولاً بالاتر (و پیچیده‌تر) از ارزش تصفیه سهام (Liquidation Value) آن است.

ارزش تصفیه‌ای سهام معادل مقداری است که اگر شرکت ورشکسته و فروخته شود بدست می‌آید. ارزش تصفیه‌ای شامل نامشهودهایی مانند مقدار نام تجاری، که مستقیم در صورت‌های مالی بیان نشده است، نمی‌شود.

هنگامی که بافت ارزش ذاتی شرکت را به عنوان یک اصل کلی تعیین کرد، آن را با ارزش بازار فعلی خود مقایسه می‌کند یعنی ارزش فعلی کل شرکت در بازار.

اگر ارزش ذاتی که محاسبه کرده، حداقل 25 درصد بیشتر از ارزش فعلی شرکت باشد، بافت شرکت را به عنوان یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری با ارزش‌ می‌بیند.

شاید آسان به نظر می رسد اما اینطور نیست. موفقیت بافت، به مهارت بی‌بدیل او در تعیین دقیق این ارزش ذاتی بستگی دارد.

در حالی که ما می‌توانیم برخی از معیارهای او را بیان کنیم، هیچ راهی وجود ندارد که وارد ذهن او شویم و دقیقاً بدانیم که چگونه او چنین تسلط دقیقی در محاسبه ارزش ذاتی کسب کرده است.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون انواع سرمایه گذاری در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *