مزایای اصلی MBA

مزایای اصلی MBA
مدیریت کسب و کار (MBA)

مزایای اصلی MBA

مزایای اصلی MBA: یکی از رشته های پررونق و رو به رشد در سالهای اخیر در جهان که به تازگی در ایران نیز مورد توجه علاقه مندان قرار گرفته است رشته مدیریت پیشرفته کسب و کار یا همان MBA است. اما بسیاری از علاقه مندان به این رشته با محتوا و فواید این رشته آشنا نیستند. MBA چیست؟ MBA چه فایده و تاثیری بر کسب و کار شما دارد؟ پس از گذراندن دوره MBA چه فرصت های شغلی در انتظار شما خواهد بود؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

مزیت های شغلی MBA (مزایای اصلی MBA)

موقعیت شغلی شما قبل و بعد از دریافت مدرک MBA تفاوت اساسی با هم خواهد داشت. کسب مدرک معتبر MBA و مهمتر از آن ارتقای مهارت های فردی و شغلی می تواند شما را در موفقیت در کسب و کارتان یاری کند. اگر هم قصد داشته باشید در بازار کار به دنبال یک شغل مناسب باشید می توانید با تکیه به اعتبار مدرک MBA و  مهارت هایی که به دست آورده اید در بازار کار شانس بیشتری برای به دست اوردن یک شغل خوب داشته باشید. در ادامه چند مزیت شغلی و حرفه ای MBA به تشریح بیان شده اند.

فرصت های شغلی بهتر

اکثر فارغ التحصیلان رشته های فنی و مهندسی کار خود را با یک شغل اجرایی و عملی شروع می کنند. اگر سازمانی که در آن کار می کنند فرصتی برای رشد داشته باشد بعد از چند سال کار کردن می توانند اندکی ارتقای جایگاه داشته باشند اما اوضاع برای فارغ التحصیلان MBA فرق می کند. در بازار امروز کسب و کار تعداد دارندگان مدارک تحصیلی بسیار زیاد است و برای هر شغل تعداد زیادی از داوطلبان وجود دارند. آنچه که شما را از دیگر داوطلبان هم رده متمایز خواهد کرد داشتن دید و توانایی های مدیریتی و رهبری است. با گذراندن دوره های تحصیل MBA و به دست آوردن مهارت هایی که در این دوره ها به دست می آورید شما می توانید در مصاحیه های شغلی یک مزیت اساسی داشته باشید. به طور مثال Fortune  گزارش می دهد که در سال گذشته میلادی ۸۴% درصد از صاحبان کسب و کار علاقه مند به استخدام فارغ التحصیلان MBA بوده اند که این درصد نسبت به سال قبل ده درصد ارتقا یافته است.

برای بسیاری از افرادی که اکنون از کار خود راضی نیستند و می خواهند زمینه های کاری متنوع تر و بیشتری را برای انتخاب پیش رو داشته باشند MBA یک فرصت طلایی است. زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان MBA بسیار متنوع است و به طور مثال با تحصیل در MBA گرایش بازاریابی شما می توانید در مشاغلی از جمله مدیر بازاریابی، مدیر برند، تحلیل گر تحقیقات بازار، مدیر فروش و مدیر رسانه در سازمان مشغول به کار شوید. فرصت های کاری و گرایش های متنوع تحصیلی MBA باعث خواهد شد هر کسی بتواند در زمینه مورد علاقه خود به کسب مهارت بپردازد.

اگر نگاهی به لیست صلاحیت های مدیران رده بالای سازمان های بزرگ بیاندازید می بینید داشتن مدرک MBA یک مزیت و نقطه قوت اساسی است. مهارت های مدیریتی MBA باعث شده اکثر سازمان ها به داشتن مدیرانی با مدرک MBA علاقه نشان دهند. جالب توجه است که از میان ده سازمان بزرگ جهان تعداد هفت شرکت از مدیران عامل با مدرک MBA استفاده می کنند. شرکت های بزرگی مثل اپل و والمارت و فورد از این جمله هستند.

مزایای اصلی MBA

دید جامع تر نسبت به بازار کسب و کار

یکی از تصورات غلط میان نیروهای ماهر فنی این است که اگر شما یک مهندس خوب باشید می توانید یک شرکت مهندسی را هم به خوبی مدیریت کنید. این نگاه غلط باعث می شود بسیاری از کسب و کارهای جدید علی رغم برخوردار بودن از نوآوری و فناوری جدید و ابعاد فنی قوی در بازار شکست بخورند. مدیریت یک علم است و اوضاع ناپایدار و رقابتی بازار کسب و کار در سالهای اخیر نشان دهنده لزوم داشتن یک دید مدیریتی جامع برای همه صاحبان کسب و کار است. گذراندن دوره MBA به واسطه بررسی کیس استادی ها و مطالعه های موردی متنوع، کسب مهارت هایی از جمله برنامه ریزی استراتژیک، رهبری و مدیریت سازمان، شناخت و برنامه ریزی بازار و … می تواند برداشتی جامع تر نسبت به یک کسب و کار را به شما بدهد. با گذراندن دوره MBA می توانید در مدیریت کسب و کار خود موفق تر از قبل ظاهر شوید.

توسعه مهارت تفکر سیستمی و برنامه ریزی استراتژیک، برنامه ریزی برای سازمان و تهیه یک طرح کسب و کار که از دستاوردهای تحصیل در دوره MBA است برای شروع یک استارتاپ و یا توسعه یک کسب و کار لازم و ضروری است. MBA و مهارت های مدیریتی می تواند به مثابه پیوند دهنده اجزای فنی سازمان عمل کند و از یک ایده و محصول خوب یک کسب و کار موفق بسازد.

ساختن شبکه حرفه ای بزرگتر

برخی از مشاغل نیاز به ارتباط زیادی با دیگر افراد ندارند. برنامه نویس و یا طراح به تنهایی کار خود را انجام می دهد و با کسی تعامل نمی کند، بااطبع با کسی نیز رابطه کاری چندانی برقرار نخواهد کرد اما دانش پذیران MBA به واسطه نفس کار گروهی، رهبری و مدیریتی باید با دیگر دانش پذیران تعامل کنند و به همکاری با آنها بپردازند.

فرصت همکاری و آشنایی با دیگر دانش پذیرانی که درآینده به کارآفرینان موفق و مدیران رده بالای سازمان ها تبدیل می شوند یک فرصت کاری عالی برای شما فراهم می کند. علاوه بر این بهره مندی از تجارب اساتید معتبر و با تجربه در یک مدرسه کسب و کار معتبر و همچنین بهره مندی از ایده ها و مهارت های هم کلاسی هایتان برای شما فوق العاده مفید خواهد بود. آنچه که از ارتباط با دانش پذیران مدارس کسب و کار بزرگ و معتبر نصیب شما می شود می تواند برای آینده کاری شما بسیار مفید باشد.

درآمد بیشتر

داشتن مدرک MBA از یک مدرسه کسب و کار معتبر نه تنها در یافتن یک شغل رده بالاتر و بهتر به شما کمک می کند بلکه باعث می شود شما از شغلی با حقوق بالاتر برخوردار شوید. مدیریت در رده های بالای سازمان و یا راه انداختن و مدیریت یک کسب و کار برای خودتان می تواند شما را به حقوق بالایی برساند. آمارهای Furtune  در ایالات متحده حاکی از آن است که جویندگان کار با مدرک MBA نسبت به همتایان خود با مدرک کارشناسی، ۸۰% حقوق بیشتری کسب کرده اند.

دانشگاه آکسفورد نیز در گزارشی رشته MBA را در صدر ۵ رشته پولساز برای تحصیل قرار داده است.

گرچه دریافت مدرک MBA می تواند هزینه های تقریبا زیادی برای دانشجویان داشته باشد اما با توجه به پرداخت حقوق بالاتر می توان امید داشت که ظرف مدت کمتر از ۳ سال این هزینه به فارغ التحصیل برگردد.

در ایران نیز در سالهای اخیر گرایش بازار کار به این رشته نوظهور عالی بوده و هم اکنون اکثر فارغ التحصیلان MBA می توانند حتی در حین تحصیل نیز در بازار کار مشغول شوند.

تحصیل MBA یک هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری سودآور است.

مزایای اصلی MBA

کارآفرینی و MBA

فرصت راه اندازی یک کسب و کار جدید برای بسیاری وسوسه کننده و جذاب است، اما درصد بالای شکست استارتاپ ها نشان دهنده این امر است که هر کسی در این عرصه موفق نخواهد بود. داشتن مهارت و دید مدیریتی برای پیدا کردن نیاز بازار، خلاها و کمبودها در میان محصولات موجود، توان تحلیل رقبا و بازار برای یافتن یک حوزه جدید برای کسب و کار بسیار ضروری است. در ادامه نیز داشتن مهارت هایی مثل تهیه طرح تجاری (Business Plan) ، تامین سرمایه و تعیین استراتژی ها و راهبرد های سازمان از جمله مهارت های مورد نیاز برای موفقیت یک کسب و کار تازه تاسیس است.

مهارت هایی که در بالا ذکر شد جزیی از توانایی ها و دانسته های یک مدیر با مدرک MBA است. توانایی بالا در کار تیمی، روحیه شکست ناپذیر و کارآفرین و جسور، توانایی در مذاکره و برقراری ارتباط با دیگران  باعث می شود یک مدیر MBA توانایی بالایی در مدیریت و راه اندازی یک استارتاپ داشته باشد. آشنایی با دیگر مدیران برجسته، مطالعه موردهای موفق و شکست خورده داخلی و خارجی در طول تحصیل نیز به مثابه تجربه ای ارزشمند، فارغ التحصیل MBA را در فرآیند پرپیچ و خم کارآفرینی یاری می کند.

آمارها حاکی از این است که تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان MBA در خارج از کشور پس از اتمام تحصیل نسبت به راه اندازی کسب و کار خود اقدام کرده اند. به طور مثال ۱۷ درصد از فارغ الحصیلان MBA دانشگاه استنفورد، ۸ درصد از فارغ التحصیلان مدرسه کسب و کار هاروارد، ۷ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه MIT  یک استارتاپ را راه اندازی کرده اند. علاوه بر این اعداد، رقم قابلی قبولی نیز به کسب و کار های جدید و تازه تاسیس پیوسته اند.

مزایای اصلی MBA

MBA در خارج از کشور

MBA رشته با سابقه و معتبری در خارج از کشور و به ویژه ایالات متحده است. سبقه تاریخی MBA به اوایل قرن بیستم می رسد؛ زمانی که دانشگاه Tuck برای اولین بار مدرک پیشرفته “کارشناس ارشد علوم تجاری” را عرضه کرد. این رشته به عنوان رشته قبل از MBA شناخته می شود. سپس در سال ۱۹۰۸ دانشکده مدیریت کسب و کار هاروارد برای اولین بار برنامه دوره MBA را اجرا کرد. آمریکا به عنوان پیشگام دوره های MBA برای اولین بار مبانی مدیریت علمی تیلور را وارد عرصه کسب و کار کرد. MBA پس از نشان دادن محتوای مفید و کاربردی راه خود را در سال ۱۹۵۷ در اروپا نیز پیدا کرد و کم کم رونق بیشتری گرفت. در سال ۱۹۹۴ نیز نخستین دوره آنلاین MBA در کانادا کلید خورد.

اکنون اکثر دانشگاه های برتر جهان اقدام به برگزاری دوره های MBA می کنند.و به واسطه آموزش مهارت های مفید و کاربردی به دانشجویان، علی رغم شهریه های سنگین این دوره ها، رغبت فراوانی به این دوره در خارج از کشور وجود دارد. مدیران فارغ التحصیل MBA علاوه بر امکان مدیریت در شرکت های بزرگ، امکان موفقیت زیادی نیز در عرصه کارآفرینی دارند.

با شرکت در دوره جامع مدیریت کسب وکار مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان با این مزایا بیشتر آشنا میشوید و باعث میشود که کسب و کارتان بیش از پیش رونق پیدا کند و به خواسته ها و درآمد مدنظرتان برسید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام