دیجیتال مارکتینگ در فیسبوک

فیسبوک
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ در فیسبوک

فیسبوک را می‌توان از جمله نخستین شبکه‌های اجتماعی دانست که به سرعت در ایران پیشرفت کرد و فالورهای زیادی را جذب خود کرد‌ حتی فیلترینگ این شبکه اجتماعی نتوانست باعث مانع از محبوبیت روز افزون آن شود. فیسبوک مارکتینگ را می‌توان از جمله نخستین روش‌های بازاریابی دیجیتالی در کشور ایران دانست.

اما با اعمال فیلترینگ و روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی جدیدی مانند توییتر ( که در مقاله ای جداگانه به آشنایی با توییتر و اصول بازاریابی در آن پرداخته ایم)، فعالیت کاربران در این شبکه اجتماعی به شدت محدود شد و امروزه حتی با استفاده از شماره‌های ایرانی نمی‌توان در این شبکه اجتماعی ثبت نام کرد. به دلیل وجود چنین مشکلاتی، امروزه کسب‌و‌کار در این شبکه اجتماعی با محدودیت‌هایی همراه است و افراد نمی‌توانند به آسانی از طریق فیسبوک درآمدزایی کنند؛

اما به دلیل محبوبیت این شبکه اجتماعی در سطح جهانی، هنوز هم افرادی که از قبل یک حساب کاربری داشته باشند می‌توانند در این شبکه فعالیت کرده و کسب‌و‌کار خود را در سطح بین المللی ایجاد کنند. همچنین می‌توان بک لینک‌های دریافتی از این شبکه را برای کار سئو مهم دانست؛

به‌ طوری‌که بک لینک‌های دریافتی از این شبکه می‌توانند رتبه سئو کاربران را افزایش دهند. بنا به دلایلی که گفته شد، ایجاد یک صفحه تجاری در شبکه اجتماعی فیسبوک می‌تواند بسیار مفید باشد و به پیشرفت ایده کسب ‌و کار کاربران کمک کند؛ اما پیش از شروع و راه اندازی کسب‌و‌کار و صفحه تجاری خود در فیسبوک، لازم است به طور کامل با تکنیک‌های استفاده از این شبکه اجتماعی به صورت تجاری آشنایی داشته باشید.

خواندن این مقاله می‌تواند تا حد زیادی به آشنایی شما با تکنیک‌های تجاری و بازاریابی فیسبوک و نحوه صحیح استفاده از این شبکه اجتماعی کمک کند؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که برای راه‌اندازی یا گسترش کسب‌و‌کار خود در این شبکه اجتماعی، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چه افرادی عضو فیس بوک هستند؟

هرچند ممکن است که فیس بوک در ابتدا به عنوان یک شبکه اجتماعی برای دانش آموزان کالج بوده باشد، اما اکنون تقریبا هر کسی که کاربر دائمی اینترنت باشد عضو این شبکه اجتماعی نیز شده است.

حداقل سن ضروری برای عضویت در فیس بوک ۱۳ سال است و مبنی بر دلایلی همچون وارد کردن اطلاعات کاربری غیر واقعی در هنگام ساخت حساب کاربری فیس بوک برای دور زدن قانون محدودیت سنی این شبکه) می توان در نظر گرفت که تمام رده های سنی در این شبکه حضور دارند.

 فیس بوک اطلاعات عمومی، از جمله اطلاعاتی درباره ی محبوب ترین گروه سنی خود را منتشر نمی کند، اما یک نظرسنجی توسط  Pew نشان داده است که گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال بیشترین کاربران حاضر در فیس بوک را تشکیل می دهند که البته محبوبیت این شبکه اجتماعی با افزایش سن کاربران، برای آن ها کمتر می شود. کمترین محبوبیت فیس بوک در افراد بالای ۶۵ سال است.
بنابراین اطمینان داشته باشید که تعداد کثیری از کاربران هدف شما، در فیس بوک حضور دارند.

فیسبوک

اثرات رفتاری فیسبوک بر رفتار مخاطبان

فیسبوک در طی این پانزده سال از تاسیس خود تأثیرات انکار ناپذیری بر جنبه های مختلف زندگی مردم جهان داشته است.
فیسبوک سبک زندگی و لایف استایل ها را تغییر داده است.
این شبکه :

  • علایق مردم
  • چیزهایی که دوست دارند
  • چیزهایی که دوست ندارند
  • زندگی شخصی
  • و از همه مهمتر رفتار خرید

آن ها را عوض کرده است.

می توان از همین ظرفیت فیسبوک برای بازاریابی استفاده کرد.
اگر فیسبوک قدرت اثر گذاری دارد چرا ما از این قدرت اثر گذاری برای بهبود وضعیت کسب و کار خود استفاده نکنیم؟

معیارهای مهم برای بازاریابی در فیسبوک

۱- بازاریابی در فیس بوک : نرخ تعامل یا Engagement

هر شبکه اجتماعی مستلزم فعالیت زیاد است. نمی‌توان پست نگذاشت و انتظار بالا رفتن فالوورها و مخاطبین خود را داشت. هر چقدر فعالیت بیشتری در این شبکه داشته باشید، کاربران دیگر هم تعامل بیشتری با شما خواهند داشت. تعداد لایک‌هایی که می‌گیرید، گرفتن کامنت‌های بیشتر، اشتراک‌گذاری بیشتر پست‌هایتان توسط دیگران و کلیک کردن روی لینک‌های گذاشته شده، نشان می‌دهد که چقدر تعامل دریافت کرده‌اید.
سعی کنید پست‌هایی که محبوبیت بیشتری داشته‌اند را شناسایی کنید و پست بیشتری از همان دست تولید کنید. در این صورت تعامل خود را افزایش می‌دهید. این مورد اهمیت زیادی دارد و به شما کمک می‌کند که در تولید پست دقت بیشتری داشته باشید. برای اینکه نرخ تعامل خود را بیشتر کنید، توصیه‌هایی برای شما داریم. می‌توانید از هشتگ‌های مرتبط با پست خود استفاده کنید. در ادامه با روش‌های دیگر هم آشنا می‌شوید.

۲- بازاریابی در فیس بوک : Reach

این مورد نشان می‌دهد که به طور کلی چه تعداد فرد محتوای شما را مشاهده کرده‌اند. این مورد هم به صورت عادی و هم با پرداخت هزینه بیشتر می‌شود. ریچ ارتباط مستقیم با تعداد فالوورها یا دوستانتان ندارد. حتی ممکن است خیلی بیشتر یا خیلی کمتر از تعداد فالوورهایتان باشد. به هر حال باید این بخش هم بیشتر باشد تا کسب و کار شما شانس رونق داشته باشد.
هر چقدر این مقدار بیشتر باشد، نشان می‌دهد که افراد بیشتری به دیدن پست‌های شما علاقه‌مند هستند و شانس تعامل هم بالا می‌رود. اگر می‌خواهید این مورد بالاتر برود، باید افراد بیشتری شما و پست‌هایتان را ببینند و بیشتر در دسترس باشید.
برای رسیدن به ریچ بیشتر کافی است که محتوا و پست‌هایتان را در گروه‌ها به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید از تبلیغات فیسبوک استفاده کنید و با دادن هزینه، پست‌هایتان را تبلیغ کنید. این پست‌ها می‌توانند صرفا مطالب فان و سرگرمی برای جمع کردن فالوور باشند؛ یا به صورت مستقیم محصول و خدمات شما را معرفی کنند.

۳- بازاریابی در فیس بوک : Impressions

این معیار هم اهمیت دارد و نشان می‌دهد که محتوایتان چقدر دیده شده‌است. این مورد با ریچ تفاوت دارد. ریچ تعداد کل افراد منحصربه‌فردی که پستتان را دیده‌اند نمایش می‌دهد. اما ممکن است هر نفر ۲-۳ بار پست شما را دیده باشند. این مقدار با ایمپرشن نمایش داده می‌شود. معمولا ایمپرشن بالاتر یا حداقل برابر با ریچ است. این معیار نشان می‌دهد که پست‌هایتان چقدر جذاب هستند و کاربر را دوباره به سمت آن می‌کشند. اگر می‌خواهید این معیار را بالاتر ببرید، باید پست بیشتری به اشتراک بگذارید و از طرف بقیه هم تعامل داشته باشید.

۴- بازاریابی در فیس بوک : لایک و فالوورهای صفحه فیسبوک

فالوور در واقع نمایشگر تعداد کاربرانی است که طرفدار و دنبال‌کننده شما هستند. لایک هم تعداد افرادی که پست و محتوای شما را دوست داشته‌اند را نشان می‌دهد. این دو هر چقدر بالاتر باشند، شانس شما برای موفقیت بیشتر خواهد بود. زیرا افراد بیشتری شما را می‌شناسند و به کارتان علاقه دارند. می‌توان با پست‌های کیفی‌تر، تبلیغات، فعالیت در گروه‌ها و گذاشتن پست‌های خود در آن‌ها، تبلیغ لینک صفحه فیس بوک در سایت خود یا سایر شبکه‌ها، این موارد را افزایش داد.

۵- کسب و کار در فیس بوک : ترافیک رفرال (Referral Traffic) فیسبوک

این مورد تعداد بازدیدکنندگان شما در فیسبوک را نشان می‌دهد. هر فعالیتی که کاربران انجام داده‌اند، مانند لایک کردن، اشتراک‌گذاری پست‌ها و … در این معیار محاسبه می‌شود. هر چقدر این مورد بالاتر باشد، نشان می‌دهد که پست شما مفیدتر و جالب‌تر بوده‌است. هر چقدر به جذابیت محتوایتان بیشتر اهمیت دهید و پست‌های بهتری منتشر کنید، این نرخ هم بالاتر می‌رود.

فیسبوک

ترفندهایی برای بهبود وضعیت بازاریابی در فیس بوک

۱- طرفدارها و فالوورها در فیس بوک

سعی کنید افرادی را به صفحه خود جذب کنید که به محصول و خدمات شما علاقه دارند. باید این افراد مرتبط با کسب و کار شما باشند و به نوعی مخاطب هدف به حساب بیایند. به طور مثال مردان مخاطبین خوبی برای برند لوازم آرایشی شما نیستند. بهتر است که دوستان طرفدارانتان هم بتوانند به صفحه شما دسترسی داشته باشند.
با گذاشتن تبلیغات و پست‌های جالب مخاطبین را تحت تاثیر قرار دهید و ارتباط موثر داشته باشید. با در نظر گرفتن نرخ تعامل، پست و محصولات مورد علاقه اکثر آن‌ها را بدانید و سعی در تبلیغ و ارائه آن‌ها داشته باشید. می‌توانید از طرفدارانتان بخواهید که پست‌هایتان را به اشتراک بگذارند. از بخش Facebook Insights استفاده کنید و در مورد فالوورهایتان اطلاعاتی کسب کنید. در قسمت‌های قبلی به این بخش اشاره‌ای شد. اما در ادامه آن را مفصل‌تر بررسی می‌کنیم.

۲- بازاریابی در فیس بوک : نحوه افزایش تعامل یا engagement

از قسمت Insights برای فهمیدن اطلاعات مفید استفاده کنید. این اطلاعات در رابطه با نرخ تعامل اهمیت زیادی دارند. به طور مثال می‌توانید ببینید که چه اقداماتی تعامل بیشتری برایتان داشته‌است. چه پست‌هایی جذاب‌تر بوده‌اند و از چه تصاویری بیشتر استفاده کنید. می‌توانید به طور مستقیم از فالوورها سوال بپرسید و نظرخواهی کنید تا هم تعامل بیشتری داشته باشید و هم اینکه نظر آن‌ها در موارد خاصی بدانید. اطلاعات مفید در پست‌هایتان قرار دهید و در کنار آن به جذابیت هم اهمیت بدهید. از زمان آنلاین بودن بیشتر طرفداران برای تنظیم محتوا و پست‌ها استفاده کنید.

این ابزار بسیار مهم و قدرتمند است و باید از آن استفاده کنید. می‌توانید بفهمید که چه پست‌هایی بیشترین لایک، نظر و … را داشته‌اند. از این اطلاعات برای بهتر کردن کیفیت پست‌هایتان استفاده کنید و آن‌ها را طبق نظر کاربرانتان انتخاب و ارسال کنید.
همچنین ببینید که پست‌های محبوب در چه زمانی منتشر شده‌اند. همان زمان را برای انتشار پست‌های بعدی انتخاب کنید. لایک‌های خود را بررسی و به صفحات آن‌ها توجه کنید. همواره به افراد در قسمت People Engaged بیشتر توجه کنید. این افراد در تعامل صفحه شما نقش داشته‌اند. برنامه‌ریزی ارسال پست‌هایتان را بر اساس این افراد انجام دهید.

۳- تایم لاین فیسبوک

از این بخش نیز بهره ببرید. ابعاد تایم‌لاین باید ۸۵۱*۳۱۵ پیکسل باشد. همچنین ابعاد تصاویر پروفایل هم اهمیت دارد و باید ۱۸۰*۱۸۰ پیکسل باشد. حتما در کاور خود دکمه‌ فراخوان را بیفزایید. از این بخش برای تبلیغ محصولات جدید استفاده کنید. از اپ فیسبوک هم استفاده کنید و اطلاعات مفیدی مانند شماره تماس را در آن و همچنین سایت خود قرار دهید.

۴- مسابقه (contest) در بازاریابی در فیس بوک

از این پیشنهاد استفاده کنید و به برگزاری مسابقه بپردازید. در این صورت تعامل مخاطبینتان بیشتر می‌شود. می‌توانید سوالات مختلف بپرسید، جوایز جالب در نظر بگیرید و این مسابقه را در سایر شبکه‌هایتان تبلیغ کنید. از افراد معروف و موفق در زمینه کاری خودتان کمک بگیرید یا مشارکت داشته باشید. از کاربرانتان بخواهید که در مورد محصولات جدیدتان نظر بدهند و محصول مورد علاقه خود را انتخاب کنند. از تصاویر جذاب برای مسابقات و نظرسنجی‌ها استفاده کنید. سعی کنید تا حدامکان شرایط شرکت در مسابقه را راحت در نظر بگیرید.

۵- نحوه درآمدزایی از طریق فیس بوک

نیاز مخاطبین را بشناسید و روی آن‌ها تمرکز کنید. بن رایگان ایجاد کنید و برای کاربرانتان ارائه دهید. از مخاطبین بخواهید در ازای دریافت بن، آدرس ایمیل خود را بدهند. در ادامه به بازاریابی ایمیلی هم بپردازید.

۶- اقدامات مربوط به سایت برای بازاریابی در فیس بوک

سعی کنید دکمه فراخوانی برای صفحه فیسبوک خود در سایتتان قرار دهید. یک لایک باکس به منظور لایک کردن پست شما در فیسبوک در صفحات وب‌سایتتان قرار دهید.

۷- تبلیغات فیسبوک

یکی از روش‌های مفید و البته ضروری برای موفقیت در کسب و کار فیسبوک، استفاده از تبلیغات است. البته در ابتدا باید هدف خود را بدانید. قصد دارید ترافیک بیشتری داشته باشید یا محصولاتتان را بفروشید؟ البته می‌توانید پست‌های بیشتری هم بگذارید ولی تبلیغات هم کار می‌کند. برای سرنخ‌ بازاریابی از آشنایان خود در فیسبوک کمک بگیرید. همچنین تبلیغات محلی برای افراد نزدیک به خودتان بهتر است. حتما نتایج تبلیغات را بررسی نمایید و ببینید سرمایه شما چقدر بازگشت داشته‌است. اگر نتایج خوبی دریافت کردید، باز هم تبلیغ کنید.

۸- پروفایل خود را بهینه کنید

یکی از موارد مهم برای بازاریابی در فیس بوک پروفایل است. بازدید پروفایل شما توسط افراد زیادی انجام می‌شود. پس به آن اهمیت دهید. جملات جذاب و مختصری در مورد کسب و کارتان بنویسید. تصاویر جالب و با کیفیت برای پروفایل و کاور خود انتخاب کنید. بهتر است که این تصاویر با سایر اکانت‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی هماهنگی داشته باشد. از لینک سایتتان در پروفایل استفاده کنید تا حرفه‌ای‌تر به نظر برسید. در این صورت دسترسی سایت را نیز راحت‌تر کرده‌اید.

فیسبوک

۹- مخاطبین هدف را به صفحه فیسبوک دعوت کنید

مخاطبین هدف خود را بشناسید و از ابتدا آن‌ها را دعوت کنید. آشنایانتان لزوما مخاطب هدفتان نیستند. مشتریان مغازه، افرادی که ایمیل آن‌ها را دارید، مخاطبین اکانت‌ خود در اینستاگرام، توئیتر و … مخاطب هدف شما هستند.

۱۰- ارتباط با مخاطبان برای بهبود بازاریابی در فیس بوک

سعی کنید با مخاطبان ارتباط خوبی داشته باشید و به سوالاتشان پاسخ دهید. این نکته اهمیت زیادی دارد و برای رسیدن به موفقیت مهم است. دقت و حوصله داشته باشید و به آن‌ها احترام بگذارید. با پاسخ‌های درست و اصولی، اعتبار خود را حفظ کنید. در این صورت اعتماد بیشتری به شما می‌شود و فروشتان هم بیشتر خواهد بود. اگر تعداد سوالات و پیام‌ها زیاد بود، از یک کارمند برای پاسخ به آن‌ها کمک بگیرید. می‌توانید برای سوالات پر تکرار هم جواب آماده ایجاد کنید تا وقت کمتری از شما گرفته شود.

۱۱- یک گروه در رابطه با کسب و کار خود ایجاد کنید

گروهی مرتبط با بیزنس خود ایجاد کنید تا جایی برای بحث و تبادل نظر وجود داشته باشد. مشتریان خود را در آن عضو کنید. این کار باعث می‌شود که ارتباط راحت‌تری با مشتریان داشته باشید و علاقه‌مندی‌هایشان را بدانید. اطلاعاتی مانند راهنمای استفاده از محصول، راهنمای خرید و … را به صورت واضح در گروه قرار دهید.

۱۲- دکمه اتصال به فیسبوک را در سایت خود قرار دهید

در کنار فیسبوک، اینستاگرام و … یک سایت هم داشته باشید. هم حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسید و هم اینکه کلی ایده پیش روی خود خواهید دید. پرداخت مشتریان از طریق سایت راحت‌تر انجام می‌شود و نیازی به فرستادن پیام و اسکرین شات پرداخت نیست. ترافیک سایتتان بالاتر می‌رود و در این دو پلتفرم لینک‌هایی به هم می‌دهید.

۱۳- داشتن توجه به سلیقه و علایق مخاطبین

می‌توانید در مورد سلیقه مخاطبین و موارد مورد علاقه آن‌ها تحقیق کنید و این‌ها را در تولید محصولات در نظر بگیرید. همچنین ببینید بیشتر به تصویر علاقه دارند یا متن؟ ویدیوها را می‌بینند یا لینک‌ها را باز می‌کنند؟ از خواندن چه نوع مطالبی لذت می‌برند؟

۱۴- بررسی صفحه فیس بوک رقبا

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید انجام دهید، بررسی صفحه رقیبانتان است. می‌توانید از روش‌های موفق آن‌ها درس بگیرید. فالوورهای آن‌ها را بشناسید و ببینید بیشتر به چه محتوایی علاقه دارند. سعی کنید الگو بگیرید ولی تقلید نکنید. خلاقیت به خرج دهید و مطالب تازه منتشر کنید.

۱۵- ایجاد Call To Action

دکمه Call To Action را در فیس بوک خود قرار دهید. این مورد برای بازاریابی در فیس بوک تاثیر زیادی دارد. مراحل زیر را برای انجام این مورد طی کنید:

۱- وارد صفحه خود در فیسبوک شوید.
۲- روی قسمت Create Call-to-Action بزنید.
۳- گزینه‌های مختلفی می‌بینید. یکی را به انتخاب خود برگزینید. به طور مثال می‌توانید از بین ثبت نام، تماس، کتاب، استفاده از اپ و … انتخاب کنید.
۴- لینک موردنظر را وارد کنید و گزینه NEXT را بزنید.
۵- مشخص کنید که می‌خواهید کاربران به سایت یا اپ راهنمایی شوند. هر یک را می‌خواهید انتخاب کنید.

فیسبوک

نتیجه گیری

فیسبوک مارکتینگ یکی از روش‌های کسب درآمد از طریق شبکه اجتماعی فیسبوک است. برای انجام این کار بهتر است که شما ابتدا دوره آموزش بازاریابی در فیسبوک را دیده باشید تا با استراتژی‌‌های بازاریابی از طریق فیسبوک آشنایی پیدا کنید.

در این مقاله، ما یک سری از نکات جذاب و کاربردی را در زمینه جذب مخاطب و کسب درآمد از طریق فیسبوک مارکتینگ برای شما مخاطبین، جمع آوری کردیم که امیدواریم خواندن آن‌ها توانسته باشد تا حدی به ارتقا و بهبود فعالیت‌های شما در زمینه فیسبوک مارکتینگ کمک کرده باشد.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با شاخه های دیجیتال مارکتینگ در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *