حداقل سرمایه مورد نیاز برای شروع معاملات فارکس

فارکس
فارکس

حداقل سرمایه مورد نیاز برای شروع معاملات فارکس

فارکس به عنوان یکی از بازارهای مهم جهان امروز اقبال خوبی در میان مردم سراسر جهان به خصوص ایرانی‌ها پیدا کرده است. مخصوصاً این که این بازار بر اساس ارز می‌باشد و ارز چیزی است که در ایران هیچ‌وقت قیمتش پایین نمی‌آید! از این رو افراد بسیاری دوست دارند که بازار فارکس حضور فعل داشته باشند. از این رو اولین سؤالی که در ذهن آن‌ها ایجاد می‌شود این است که حداقل سرمایه برای فارکس چه میزان می‌تواند باشد؟

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید حداقل سرمایه در بازار سرمایه بورس ایران اکنون ۵۰۰ هزار تومان می‌باشد؛ یعنی شما به عنوان یک تریدر در بازار ایران حق معامله خرید کمتر از ۵۰۰ هزار تومان (با احتساب کارمزدها اندکی بیشتر) نخواهید داشت.

از این رو یک فرد ایرانی اگر بخواهد در این بازار فعالیت داشته باشد باید این میزان هزینه را پرداخت کند تا اولین سهم خود را معامله کند. حالا سؤال ایجاد می‌شود که در بازار جهانی حداقل سرمایه برای فارکس چه میزان می‌تواند باشد؟ آیا حداقل سرمایه برای فارکس در این بازار در نظر گرفته شده است یا نه؟ اگر حداقل سرمایه برای فارکس وجود ندارد میزان سرمایه‌گذاری منطقی ما چه قدر باشد بهتر است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

مدیریت ریسک و الزامات معاملات فارکس

معامله‌گران فارکس نباید در هر معامله، بیش از ۱ درصد دارایی خود را ریسک کنند. اگر حساب فارکس شما ۱،۰۰۰ دلار است، پس بیشترین ریسکی که می‌توانید در هر معامله داشته باشید، ۱۰ دلار است. اگر حساب شما ۱۰٬۰۰۰ دلاری است، پس نباید بیش از ۱۰۰ دلار ریسک کنید. حتی معامله‌گران حرفه‌ای، رشته‌های ضرر و زیان داشته و وقتی ریسک هر معامله را پایین نگه می‌دارند، حتی ۱ ردیفی از معاملات بازنده، موجب ته کشیدن سرمایه‌ی آن‌ها نمی‌شود. درصد ریسک، با اختلاف میان قیمت ورودی و مبلغ سفارش توقف ضرر ضربدر اندازه‌ی موقعیت و ارزش پیپ (در سناریوی پایین به تفصیل توضیح داده شده است)، تعیین می‌شود.

فارکس

حداقل سرمایه مورد نیاز برای شروع معامله در فارکس

برخلاف بازار سهام، هیچگونه حداقل قانونی برای شروع معاملات فارکس تعیین نشده است. بنابراین، می‌توانید با مبلغ بسیار کم‌تری نسبت به حداقل مبلغ ورودی بازار سهام آمریکا (۲۵،۰۰۰ دلار) معاملات فارکس را شروع کنید. بازار فارکس در طول “پیپ”ها حرکت می‌کند. ارزش جفت برابری ارز EUR/USD را ۱٫۳۰۲۵ در نظر بگیرید؛ رقم اعشاری ۴، نشان‌دهنده‌ی ۱ پیپ حرکت است. اگر EUR/USD به ۱٫۳۰۲۶ تبدیل شود، این جفت ۱ پیپ جابه‌جا شده و اگر به ۱٫۳۱۲۵ برود، ۱۰۰ پیپ و رو به بالا حرکت کرده است.

جفت ارزهای فارکس در واحدهای ۱،۰۰۰؛ ۱۰،۰۰۰ و ۱۰۰،۰۰۰ تایی که به آن‌ها لات میکرو، مینی و استاندارد گفته می‌شود، معامله می‌شوند. هنگام شروع معاملات فارکس، به معامله‌گران تازه‌کار توصیه می‌شود که ابتدا ۱ حساب میکرو باز کنند. معامله‌ی میکرولات‌ها، به شما انعطاف بیشتری داده و بنابراین، ریسک هر معامله کم‌تر از ۱ درصد خواهد بود. برای مثال، یک معامله‌گر میکرولات، می‌تواند به ارزش ۶،۰۰۰ دلار، ۱۴،۰۰۰ دلار یا ۲۳۸،۰۰۰ دلار ارز معامله کرده ولی یک معامله‌گر مینی‌لات تنها می‌تواند در مضارب ۱۰ هزارتایی معامله کند؛ یعنی ۱۰،۰۰۰؛ ۲۰،۰۰۰؛ ۳۰،۰۰۰ دلار و … معامله‌گران استاندارد نیز تنها در موقعیت‌هایی با مضرب ۱۰۰٬۰۰۰، یعنی ۱۰۰٬۰۰۰؛ ۲۰۰٬۰۰۰؛ ۳۰۰٬۰۰۰ و … می‌تواند معامله کند.

هنگامی که USD جفت ۲ قرار می‌گیرد (مثلاً در EUR/USD یا AUD/USD) ارزش پیپ ثابت است. اگر شما ۱ میکرولات ۱،۰۰۰ تایی داشته باشید، هر پیپ ۰٫۱ دلار می‌ارزد. اگر ۱ مینی لات ۱۰ هزارتایی داشته باشید، ارزش هر پیپ ۱ دلار است. اگر ۱ لات استاندارد ۱۰۰ هزارتایی داشته باشید، ارزش هر پیپ ۱۰ دلار است. مقادیر پیپ براساس قیمت و جفت متغیر است؛ پس دانستن مقدار پیپ جفت ارزی که قصد معامله‌ی آن را دارید برای تعیین موقعیت و درصد ریسک شما در معاملات فارکس، الزامی است.

انواع لات و تأثیر آن در حداقل سرمایه برای فارکس چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که لات‌ها به ۴ دسته اساسی تقسیم می‌شود.

۱- لات استاندارد: این نوع لات در واقع به اندازه ۱۰۰ هزار واحد ارزی یا همان صد هزار دلار ارزش دارد. این نوع لات در هر پیپ به اندازه ده دلار تغییر ایجاد می‌کند؛ یعنی این که شما با خرید یا فروش یک سهم به ازای هر یک پیپ که تغییر اتفاق افتاده است، شما ده دلار سود یا ضرر کرده‌اید. حداقل سرمایه برای فارکس برای این لات ۲۵ هزار دلار می‌باشد. این نوع لات عموماً شرکت‌های تجاری و … استفاده می‌شود.

۲- مینی لات: نوعی دیگر از لات است که اتفاقاً تأثیر بسیار زیادی در مورد حداقل سرمایه برای فارکس می‌گذارد. این لات به اندازه ۱۰ هزار واحد مالی یا همان ۱۰ هزار دلار می‌باشد. همچنین در این لات میزان مبدل هر پیپ ۱ دلار محسوب می‌شود. برای این که بتوانید از این لات استفاده کنید حداقل سرمایه برای فارکس شما باید هزار دلار باشد. این لات بسیار مورد استقبال تریدرها به خصوص تازه‌کاران قرار می‌گیرد.

۳- میکرو لات: این لات را کوچک‌ترین واحد تجاری – عملی می‌دانند. اندازه لات هزار دلار است و شما می‌توانید با سرمایه ۱۰۰ دلار وارد این لات شوید. هر پیپ تغییر در این لات به اندازه ۱۰ سنت محاسبه می‌شود. این نوع لات را کسانی که سرمایه کمتری دارد مناسب است اما واقعیت این است که چندان سوددهی مناسبی نخواهد داشت.

۴- نانو لات: این لات به طور کلی نه سود خاصی دارد و نه حداقل سرمایه خاصی می‌خواهد. از آن جهت که این لات چندان مورد استفاده ما قرار نمی‌گیرد از توضیح آن صرف نظر می‌کنیم و به مبحث جذاب حداقل سرمایه برای فارکس برمی‌گردیم.

شاید تا الآن متوجه شده باشید که حداقل سرمایه برای فارکس باید در چه حد و حدودی باشد. احتمالاً گزینه مورد نظر شما یکی از گزینه‌های مینی لات و میکرو لات خواهد بود. پس بیایید حداقل سرمایه برای فارکس برای هرکدام از این لات‌ها را حساب کنیم.

فارکس

مزایا و معایب معاملات آزمایشی

هنگامی‌که صحبت از حداقل سرمایه است، باید یک روش معامله بدون ریسک را یادآور شویم که نیازی به هزینه اولیه نقدی ندارد. این روش، افتتاح حساب آزمایشی است. حساب آزمایشی راه مناسبی برای آشنایی با بازار فارکس است، اما این حساب‌ها محدودیت‌های خاص خود را دارند که به آن خواهیم پرداخت.

حساب‌های آزمایشی برای باز کردن و تجربه انجام معاملات عالی هستند و امکان آشنایی با پلتفرم را برای شما فراهم می‌کنند. همچنین نحوه محاسبه حجم معاملات را به شما می‌آموزد. به محض آشنایی با این اصول، برای ورود به بازار واقعی و درک معامله‌گری با پول خود، باید برای باز کردن یک حساب معاملاتی کوچک اقدام کنید.

سناریوی حداقل سرمایه برای معاملات فارکس

فرض کنید یک حساب ۱۰۰ دلاری باز کرده‌اید (یعنی حداقل سپرده‌ اولیه‌ای که اغلب کارگزاران فارکس می‌پذیرند). بنابراین ریسک شما در هر معامله ۱ دلار (۱۰ درصد ۱۰۰ دلار) است. اگر بخواهید جفت ارز EUR/USD را معامله کنید و بخواهید ۱ میکرولات بخرید یا بفروشید، سفارش توقف ضرر شما باید در عرض ۱۰ پیپ از قیمت ورودی شما باشد. از آن‌جایی که هر پیپ ۰٫۱ دلار است، اگر سفارش توقف شما ۱۱ پیپ دورتر باشد، ریسک شما ۱۱*۰٫۱ دلار=۱٫۱ دلار است که از ریسک مجاز شما بیشتر است. بنابراین، افتتاح حساب با ۱۰۰ دلار، معاملات فارکس شما را به شدت محدود می‌کند و توصیه نمی‌شود. همچنین، وقتی دارید دلارهای کمی برای هر معامله ریسک می‌کنید، با گذر زمان هم پول زیادی درنمی‌آورید. سپرده‌ی ۱۰۰ دلاری و به امید کسب درآمد نشستن، برای شما پول نمی‌شود.

سرمایه بیشتر، سود بیشتر

تصور کنید که یک حساب ۵۰۰ دلاری دارید. حداقل سرمایه توصیه شده برای ورود به بازار فارکس ۵۰۰ دلار است. با این حساب، میزان ریسک شما در هر معامله نباید بیش از ۵ دلار باشد که انعطاف‌پذیری بیشتری هم با خود به همراه دارد. شما می‌توانید سفارش توقف ضرر خود را ۱۰ پیپ دورتر از مبلغ ورودی خود قرار دهید و ۵ میکرولات بردارید. زیرا ۱۰ پیپ*۰٫۱ دلار*۵ میکرولات= ۵ دلار ریسک.

یا اگر منطقی‌تر است که سفارش توقف ضرر خود را ۲۵ پیپ دورتر از مبلغ ورودی خود قرار دهید، پس با برداشتن تنها ۲ میکرولات، می‌توانید ریسک معامله را زیر ۱ درصد سرمایه‌ی خود نگه دارید. می‌توانید ۲ میکرولات بردارید زیرا ۲۵ پیپ*۰٫۱ دلار*۲میکرولات=۵ دلار و ۵ دلار بیشترین مبلغی است که می‌توانیم با داشتن حساب ۵۰۰ دلاری، در هر معامله از معاملات فارکس خود ریسک کنیم.

افتتاح حساب ۵۰۰ دلاری نسبت به حساب ۱۰۰ دلاری درآمد بیشتری به شما می‌دهد ولی اغلب معامله‌گرانی که مرتباً معامله می‌کنند، از حساب ۵۰۰ دلاری بیشتر از ۵ تا ۱۵ دلار در روز درآمد کسب نمی‌کنند. اگر با ۵۰۰۰ دلار شروع کنید، انعطاف بیشتری خواهید داشت و حتی می‌توانید با لات‌های مینی و استاندارد و همچنین میکرو معامله کنید. حالا اگر EUR/USD را به ارزش ۱٫۳۰۲۵ بخرید و در ۱٫۳۰۱۷ سفارش توقف ضرر خود را ثبت کنید (یعنی ۸ پیپ ریسک کنید)، اندازه‌ی موقعیت شما چقدر می‌شود؟

فارکس

حداکثر ریسکی که می‌توانیم برای برای هر معامله بپذیریم، ۵۰ دلار (۱ درصد ۵۰۰۰ دلار) است و می‌توانیم در مینی لات‌ها معامله کنیم زیرا ارزش هر پیپ ۱ دلار است و سفارش توقف ضرر ما روی ۸ است. ۵۰ دلار تقسیم بر (۸ پیپ*۱دلار)= ۵۰ دلار تقسیم بر ۸ دلار=۶٫۲۵ مینی لات یا ۶ مینی لات و ۲ میکرولات که برابر است با ۶۲۰۰۰ دلار.

با این میزان سرمایه و توانایی ریسک ۵۰ دلاری، پتانسیل درآمد بالا می‌رود و معامله‌گران فارکس پتانسیل کسب روزی ۵۰ تا ۱۵۰ دلار را بسته به استراتژی فارکس خود دارند. لورج یا اهرم به معامله‌گران معاملات فارکس کمک می‌کند بتوانند با سرمایه‌ی ۵۰۰۰ دلاری، در موقعیت ۶۲۰۰۰ دلاری حضور داشته باشند. تا وقتی که ریسک هر معامله کنترل شده باشد، لورج یک آوانتاژ و مزیت قابل توجه در بازار معاملات فارکس است.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون بازار فارکس در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام