آشنایی با توییتر و اصول بازاریابی در آن

توییتر
دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با توییتر و اصول بازاریابی در آن

هر وقت صحبت از توییتر و عبارت “توییت کردن” می‌شود، خیلی از ما به یاد خبرهای فوری، رقابت‌های انتخاباتی و موضع‌گیری‌های جنجالی دونالد ترامپ می‌افتیم. اما باید بدانیم که واقعیت توییتر و کاربردهای آن چیزی فراتر از این‌ها است.

توییتر با بیش از 335 میلیون کاربر فعال در ماه و پشتیبانی بیش از 40 زبان مختلف، یکی از قدرتمندترین و اثرگذارترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا بوده و از ابزارهای عالی برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

با نوشتن متن‌های کوتاه و تاثیرگذار، استفاده از هشتگ‌های قدرتمند و تعامل فعال با دیگر کاربران، می‌توانید یکی از موثرترین کمپین‌های تبلیغاتی خود را در توییتر به راه بیندازید و از قابلیت “ریتوئیت” توسط کاربران نهایت استفاده را ببرید؛ چرا که توئیتر یکی از قوی‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای وایرال کردن محتوای شماست.

با وجود فیلتر بودن توئیتر، این شبکه یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است. قدرت، میزان اثرگذاری و قابلیت موج سازی آن در حدی است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ ایرانی، سیاستمداران از تمامی طیف‌ها و سلبریتی‌های فراوانی از آن به عنوان رسانه‌ای برای معرفی، تبلیغات و کمپین‌های خود استفاده می‌کنند. محتوای توییتر معمولا آنقدر فراگیر می‌شود که سر از شبکه‌های اجتماعی دیگر از جمله اینستاگرام و پیام‌رسان‌ها هم ‌درمی‌آورد.

خلاصه اینکه اگر هنوز از توییتر برای ترویج کسب و کارتان استفاده نمی‌کنید، بهتر است که همین حالا به سراغش بروید. در ادامه مطلب، به چگونگی کار با توییتر، امکانات آن و ویژگی‌هایی که این شبکه را از پلتفرم‌های اجتماعی دیگر متمایز می‌کنند خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

توییتر چیست؟

توییتر یک سیستم ارسال پیام کوتاه است که امکان فرستادن پیام (توییت) تا 280 کاراکتر (140 کاراکتر تا 7 نوامبر سال 2017) را فراهم می‌کند.
هر توییت می‌تواند حاوی یک لینک (به یک پست وبلاگی، فایل PDF یا هر چیز دیگری) و یک عکس یا ویدئو باشد. از آنجایی که می‌توان از طریق هر تصویر، مفاهیم متعددی را به مخاطب انتقال داد، بنابراین محدودیت 140 کاراکتری برای بازاریابی در توییتر آن‌قدرها هم دست و پاگیر نخواهد بود.
کاربران توییتر می‌توانند شما را فالو (Subscribe) یا دنبال کنند و شما نیز می‌توانید دیگران را دنبال کنید. این دنبال کردن، امکان مشاهده، پاسخ و به اشتراک گذاری توییت‌ها با دنبال‌کنندگانتان (ریتوییت) را فراهم می‌آورد.
توییتر

توییتر چه امتیازاتی دارد؟

به دلیل محدودیت تعداد کاراکتر و کوتاهی پیام‌ها، توییتر در گروه ابزارهای میکروبلاگینگ (مانند تامبلر و Plurk) قرار می‌گیرد. توییتر نقاط اشتراک بسیاری با شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار امروزی، مانند فیس‌بوک، پینترست، لینکدین و همچنین یوتیوب دارد؛ اما از امتیازاتی در مقابل هر کدام از آن‌ها بهره می‌برد که آن را نسبت به بقیه متمایز می‌کند:
• فیس‌بوک: توییت‌ها مانند پیام‌های فیس‌بوکی هستند؛ با این تفاوت که برخلاف فیس‌بوک که عوامل متعددی را برای نمایش پست‌ها به دنبال‌کننده‌های هر کاربر یا برگه در نظر می‌گیرد، هر توییت در فید توییتر همه دنبال کنندگان ظاهر می‌شود؛
• اینستاگرام و پینترست: توییتر نیز همانند اینستاگرام و پینترست امکان به اشتراک گذاری تصاویر و ثبت نظر برای تصاویر ارسالی را فراهم می‌کند؛ اما امکانات و پتانسیل آن برای شکل‌گیری یک گفتگوی منسجم و توسعه بحث در مقایسه با قابلیت ارسال نظر در اینستاگرام و پینترست بسیار بیشتر است.
• لینکدین: توییت به پست‌های به‌روزرسانی وضعیت (status update) لینکدین شباهت دارد؛ اما رویکرد لینکدین مبتنی بر روابط حرفه‌ای و اعتماد یا موافقت دوطرفه است؛ در حالیکه توییتر امکان دنبال کردن همه، از جمله غریبه‌ها را نیز فراهم می‌کند. این قابلیت برای هدف قرار دادن مشتریان بالقوه بسیار کاربردی است.
• یوتیوب: علیرغم اینکه امکان ایجاد کانال مجزا برای ویدئوها وجود ندارد، اما می‌توانید در توییت‌های خود ویدئو ارسال کنید یا به ویدئوی مورد نظرتان لینک بدهید.
با توجه به چنین قابلیت‌هایی که توییتر را به آمیزه‌ای از امکانات سودمند و کاربردی سایر شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌کند، استفاده از توییتر در بازاریابی می‌تواند مزایای عمده‌ای را برای کسب‌وکار در بر داشته باشد؛ در عین حال، بازاریابی در توییتر مستلزم برنامه‌ریزی و انجام اقدامات هدفمند و حساب شده است؛ بنابراین برای بازاریابی در توییتر پیش از هر چیزی به یک استراتژی مدوّن نیاز خواهید داشت.

توضیحاتی در خصوص توییتر، بخش‌های مختلف و اصطلاحات آن

توییتر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و اصطلاحات خاصی دارد که منحصرا در توییتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کل پیچیدگی چندانی ندارد و به سرعت می‌توانید طرز استفاده از آن را فراگیرید.

همانطور که عنوان شد توییتر توسط نسخه دسکتاپ، اپلیکیشن‌های موبایل و بسیاری اپکلیشن و سیستم‌های تحت وب دیگر که توسط API به این شبکه متصل شده‌اند قابل دسترسی است. از جمله اپلیکیشن‌هایی که از API شما را به توییتر مرتبط می‌کنند می‌توان ربات‌های تلگرامی را نام برد. توصیه ما به شما به جهت حفظ امنیت همواره استفاده از نسخه دسکتاپ یا اپلیکیشن‌های موبایل که به صورت رسمی توسط توییتر عرضه شده‌اند می‌باشد.

برای عضویت در توییتر شما نیاز به یک ایمیل، نام کاربری و شماره تلفن جهت دریافت پیامک تایید نیاز دارید. در ادامه به برخی از اصطلاحات متداول این شبکه می‌پردازیم.

‏Tweet:

 همانطور که عنوان شد هر نوشته‌ای که توسط کابران در توییتر منتشر می‌شود توییت نامیده می‌شود. توییت محدودیت 140 کاراکتری دارد و می‌تواند شامل متن، عکس و فیلم باشد.

‏Follow:

 برای این که بتوانید توییت‌های یک کاربر را بخوانید باید کاربر را دنبال و یا اصلاحا فالو کنید. افرادی که شما دنبال می‌کتید Following و دنبال‌کنندگان شما Follower نامیده می‌شوند.

‏Retweet:

 ریتوییت قابلیتی است که باعث بازنشر یک توییت و نمایش آن برای دنبال‌کنندگان فرد ریتوییت‌کننده می‌شود.

‏Timeline:

 تایم‌لاین صفحه‌ی اصلی حساب توییتر شماست که شامل توییت‌های فالوئینگ‌های شما و یا ریتوییت‌های آن‌ها می‌باشد. گاها ممکن است توییت‌های ببینید که ارتباط به فالوئینگ‌های شما ندارند. این توییت‌ها تبلیغاتی می‌باشند و توسط شبکه توییتر برای شما نمایش داده می‌شوند.

توییتر

‏Mention:

 در صورتی که نام کاربری فردی در توییت شما باشد، شما این فرد را  منشن کرده‌اید. کاربران توسط بخش نوتیفیکیشن از منشن‌ها آگاه می‌شوند. منشن‌ها توسط همه‌ی افراد قابل مشاهده می‌باشند.

‏DM:

 این اصلاح که در توییتر فارسی به دایرکت معروف است، قابلیت ارسال پیام مستقیم به یک کاربر است، بدون آن که دیگر افراد بتوانند آن را ببینند.

روال کلی استفاده از توییتر به این ترتیب است که شما پس از عضویت افرادی را دنبال می‌کنید و اقدام به ارسال توییت می‌کنید. کاربران دیگر با توجه به محتوای توییت‌های شما و در صورت علاقمندی به آن‌ها ممکن است تصمیم به دنبال‌کردن شما بگیرند. تمرکز شما در توییتر باید بر روی افزایش تعداد فالوئرها باشد تا مخاطب مناسبی برای توییت‌های ارسالی خود داشته باشید.

هشتگ در توییتر چه کاربردی دارد؟

هشتگ یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین بخش‌های توییتر می‌باشد. برخلاف بسیاری از شبکه‌های اجتماعی که هشتگ صرفا برای جستجو انجام می‌شود در توییتر کاربرد مهم‌تر دیگری نیز دارد.

اگر در توییتر دسکتاپ‌ لاگین کنید در سایدبار کناری تایم‌لاین بخشی با عنوان موضوعات داغ (در ترجمه فارسی) یا Trends مشاهده خواهید کرد. هنگامی که افراد زیادی به صورت همزمان در خصوص یک موضوع صحبت کنند و در توییت‌هایشان از یک هشتگ مشخص استفاده کنند، موضوع و هشتگ مورد استفاده اصطلاحا ترند خواهد شد. موضوعات ترند توییتر به سرعت مورد توجه رسانه‌های معتبر دنیا قرار می‌گیرند. یک موضوع می‌تواند بصورت تصادفی و بر اثر یک اتفاق و یا به صورت برنامه‌ریزی شده توسط یک اقدام جمعی که در توییتر فارسی اصلاحا طوفان توییتری نامیده می‌شود ترند شود.

شما می‌توانید ترندها را به تفکیک منطقه یا موضوعات مورد نظر خود فیلتر کنید تا فقط موضوعات داغ مورد نظر خود را ببینید و از آن‌ها مطلع شوید.

یکی از موضوعاتی که بسیار در ردیف ترندهای توییتر قرار می‌گیرد هنگام ارائه محصولات جدید کمپانی اپل می‌باشد. با توجه به حجم توییتی که کاربران به صورت همزمان در خصوص این رویداد می‌کنند، به سرعت این موضوع ترند می‌شود و در ردیف اول ترندهای جهانی قرار می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در ترند شدن یک هشتگ تاثیرگذار است تعداد ریتوییت‌های یک توییت حاوی هشتگ مذکور است. هرچقدر یک توییت حاوی هشتگ تعداد بیشتری ریتوییت شود، امکان ترند شدن آن بیشتر می‌شود.

در سال گذشته چندین‌بار اولین ترند جهانی توسط کاربران ایرانی توییتر تعیین شده است که عموما محتوای سیاسی و انتقادی داشته است.

با در نظر گرفتن توجهی که رسانه‌های مختلف دنیا به توییتر نشان می‌دهند و حجم مخاطبی که این شبکه در خود جای داده است، طبیعتا محل مناسبی برای معرفی برند و دیجیتال مارکتینگ است.

توییتر

چگونه یک استراتژی بازاریابی در توییتر تدوین کنیم؟

یک استراتژی هدفمند و با برنامه، شالوده‌ای است که موفقیت شما در بازاریابی توییتری به آن وابسته خواهد بود. در واقع، این استراتژی همان چیزی است که باعث تمایز عملکرد تأثیرگذارترین برندها در مقایسه با حساب‌های کاربری شکست خورده در توییتر می‌شود. در غیاب یک برنامه واضح و شفاف و بدون درک اهداف و اقداماتی که به تحقق آن اهداف کمک می‌کنند فقط وقت و سرمایه خود را تلف خواهید کرد. به علاوه، هنگامی که نوبت به بررسی نتایج و ارزیابی عملکرد می‌رسد نیز معیار مشخصی برای اثبات اثربخشی اقدامات خود در اختیار نخواهید داشت. در چنین شرایطی توجیه صرف منابع مالی و انسانی بیشتر برای بازاریابی در توییتر دشوار خواهد بود.
به خاطر داشته باشید که به ازای هر ساعتی که برای تحقیق و تدوین استراتژی صرف می‌کنید، ده‌ها ساعت به فرآیند تحقق اهداف کسب‌وکار خود سرعت می‌بخشید. با این مقدمه، لازم است که اقدامات زیر را انجام بدهید:

– موفقیت را تعریف و اهدافتان را مشخص کنید

برای آغاز بازاریابی در توییتر باید پاسخ به این سؤال مهم را مشخص کنید که «چرا و با چه هدف یا اهدافی در توییتر فعالیت می‌کنید؟» به عنوان نمونه، می‌توانید یک فهرست از اهداف عمده کسب‌وکار، مانند موارد زیر تهیه کنید:
• تولید مشتری راغب و افزایش فروش؛
• تقویت وفاداری مشتریان؛
• افزایش آگاهی نسبت به برند و محصولات آن؛
• کاهش هزینه‌های پشتیبانی از مشتریان؛
سپس اهداف جزئی دقیق و قابل سنجشی را از دل این هدف‌های عمده بیرون بکشید. از این طریق، ارزیابی پیشرفت و اثبات موفقیت آسان‌تر خواهد شد. به عنوان نمونه، اگر هدف عمده را «جذب مشتریان راغب بسیار خوب» در نظر بگیرید، هدف جزئی شما می‌تواند چنین چیزی باشد: «استفاده از توییتر برای جذب 30 ثبت نام در فهرست ایمیل مارکتینگ در هر ماه».
به خاطر داشته باشید که باید برای ارزیابی و ثبت وضعیت کنونی عملکرد کسب‌وکارتان نیز وقت بگذارید. از این طریق می‌توانید عملکرد خود در راستای تحقق اهداف تعیین شده را به طور دقیق مشخص کرده و ثمربخشی استراتژی و کسب نتایج ملموس و قابل سنجش را اثبات نمایید.

– درباره رقبا تحقیق کنید

یکی از اقدامات بسیار مهم و ضروری در راستای تدوین یک استراتژی مؤثر برای بازاریابی در توییتر، جمع آوری اطلاعات درباره نقاط قوت و ضعف رقباست. به منظور تحقیق درباره رقبا:
• رقبای خود در توییتر را شناسایی کنید؛
• دنبال‌کننده‌های آن‌ها را بررسی کنید؛
• پروفایل‌هایی که توسط رقبا در توییتر دنبال می‌شوند را بررسی نمایید؛
• تعداد پست‌ها و میزان تعاملی که دریافت کرده و می‌کنند را ارزیابی کنید؛
• بررسی کنید که اکنون و در گذشته چه اقدامات خاصی در این شبکه اجتماعی انجام داده‌اند؛
• میزان تأثیرگذاری برنامه‌ها و استراتژی‌هایی که پیاده کرده‌اند را ارزیابی کنید؛
سپس فرصت‌های پیش رو و خلأهایی که شما می‌توانید پر کنید را شناسایی کرده و در استراتژی بازاریابی توییتری خود لحاظ نمایید.

– مخاطب هدف خود را شناسایی کنید

برند شما در توییتر نمی‌تواند و نباید برای همه کس، همه چیز باشد؛ به عبارت دیگر، باید افرادی که به دنبال جذبشان هستید را مشخص کنید و استراتژی خود را به نحوی تدوین نمایید که برای آن‌ها ارزش آفرین باشد، نه لزوماً همه کاربران توییتر. از این طریق، می‌توانید اقدامات هدفمندتر و مؤثرتری را انجام بدهید که باعث ترغیب کاربران هدف به تعامل و در نهایت تبدیل شدن آن‌ها به مشتری و ایجاد حس طرفداری از برند شما خواهد شد.

– تعداد حساب‌های توییتری مورد نظر را مشخص کنید

بسته به اندازه کسب‌وکار و اهدافی که به دنبال تحقق آن‌ها هستید می‌توانید از یک حساب توییتری استفاده کنید؛ یا اینکه برای بخش‌ها و کارکردهای مختلف شرکت (مثلاً پشتیبانی، فروش، منابع انسانی و موارد مشابه) از حساب‌های کاربری متفاوتی استفاده نمایید.
توییتر

–  بازاریابی در توییترتان را با بازاریابی در دیگر شبکه‌های اجتماعی‌تان همسو کنید

در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که گروه‌های کاری مختلف کسب‌وکار، عملاً به صورت مجزا از هم کار می‌کنند. اگر احساس کردید که چنین وضعیتی برای تیم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما پدیدار شده، تا می‌توانید موانع را برطرف کرده و ارتباط گروه‌های مختلف با هم را تسهیل کنید. در این راستا لازم است که استراتژی بازاریابی در توییتر را به استراتژی کلی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شرکت پیوند بزنید تا با بهره برداری از سوابق و اطلاعات شبکه‌های اجتماعی دیگری که در آن‌ها فعالیت داشته‌اید، بتوانید استراتژی بهتری را برای بازاریابی توییتری خود تدوین نمایید.

– در توییتر منحصر به فرد باشید

با وجود اینکه ارسال یک پست یکسان در همه شبکه‌های اجتماعی ممکن و البته آسان‌تر است، اما این رویکردی نیست که مؤثر و به نفع شما باشد. به خاطر داشته باشید که هر شبکه اجتماعی خصوصیات و جامعه کاربری خاصی دارد؛ بنابراین اگرچه استفاده از یک استراتژی واحد برای همه شبکه‌های اجتماعی مانند یک راه میانبر به نظر می‌رسد، اما بدون تردید با کاهش تعامل و بازده، برای شما هزینه زا خواهد بود. در نتیجه، لازم است که از استراتژی خاص و متمایزی برای بازاریابی توییتری خود استفاده کنید که منحصر به فرد، نوین و متفاوت باشد.

ابزارهای Twitter marketing

اگر بخواهید مطابق استراتژی تنظیم شده خود، بازاریابی توییتر را پیش ببرید؛ لازم است از برخی ابزارهای کمکی برای آسان‌تر شدن کارتان استفاده کنید. کاربردی‌ترین ابزارهای Twitter Marketing عبارتند از:

1.HOOTSUITE

Hootsuite یکی از ابزارهای فوق العاده کاربردی در بازاریابی توییتر است؛ که مدیریت بهتر توییتر را برای شما ممکن می‌سازد. این ابزار هم دارای نسخه رایگان و هم نسخه Pro است. با استفاده از نسخه رایگان آن، می توانید تا 5 حساب کاربری توییتر را در یک مکان مدیریت کنید. نسخه حرفه‌ای این ابزار نیز، امکان مدیریت بیش از 5 اکانت توییتر را با قابلیت تجزیه و تحلیل توییت‎‎ها برای‌تان فراهم کرده است.

ابزار Hootsuite تنها برای مدیریت توییتر مناسب نیست، بلکه یک پلتفرم مدیریت رسانه‌های اجتماعی است که تقریباً همه جنبه‌های نقش مدیر رسانه‌های اجتماعی را پوشش می‌دهد. شما فقط با یک پلتفرم قادر به انجام کارهای ساده مانند برنامه ریزی پست‌ها، مدیریت اعضای تیم و اندازه‌گیری نرخ بازگشت سرمایه خواهید بود.

2.BITLY

اگر می‌خواهید از توییتر به عنوان یک پلتفرم بازاریابی استفاده کنید، داشتن ابزارهای توییتر مارکتینگ که خدمات کوتاه‌سازی URL را ارائه می‌دهند، ضروری است. Bitlyیکی از ابزارهای کوتاه کننده لینک است، که قابلیت کوتاه‌سازی و اشتراک گذاری لینک‌ها را از چندین حساب توییتر برای شما فراهم کرده است.

علاوه بر این، این ابزار به شما کمک می‌کند تا بتوانید لینک‌های سفارشی ایجاد کنید و به تجزیه و تحلیل لینک‌های ساخته شده توسطBitlyبپردازید. ویژگی قابل توجه دیگری که ابزارBitlyدارد، کمک به ایجاد دامنه کوتاه سفارشی مطابق با برندتان است.

3. COMMUN.IT

یکی دیگر از ابزارهای بازاریابی توییتر،Commun.it است که به عنوان یک داشبورد مدیریت رسانه‌های اجتماعی به خصوص توییتر و فیسبوک عمل می‌کند. این داشبورد مدیریت رایگان به شما کمک می‌کند، تا از افرادی که توییت‌های شما را ریتوییت می‌کنند تشکر کنید.

همچنین می‌توانید از داشبورد مدیریت رسانه‌های اجتماعی Commun.it برای استقبال از افرادی که حساب توییتر شما را دنبال می‌کنند؛ استفاده کنید و به آن‌ها خوش آمد بگویید.

از دیگر امکانات ابزار  Commun.itمی‌توان به قابلیتیافتن فالوورهای جدید، امکان زمان‌بندی توییت‌ها، امکان خودکار‌سازی بسیاری از موارد برای افزایش جذابیت نمایه Twitter و بسیاری امکانات دیگر اشاره کرد.

4.COTWEET

یکی از مفیدترین ابزارهای بازاریابی توییتر برای شرکت‌ها و بازاریابان، ابزار CoTweet است. با این ابزار می‌توانید به راحتی، سوشال مانیتورینگ و سوشال لیسنینگ را در مورد کسب و کار خود در بستر توییتر انجام دهید و مکالماتی که در توییتر در مورد برندتان انجام می‌شود را تجزیه و تحلیل کنید.

امکاناتCoTweetعبارتند از:

  • مدیریت حساب‌های توییتر
  • تعامل با چند کاربر
  • پیگیری کلیک‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها
  • برنامه‌ریزی و زمان‌بندی توییت‌ها
  • امکان ایجاد گروه‎‌های کاربری
  • قابلیت ایجاد مجوز و نقش‌های کاربری به صورت پیشرفته
  • قابلیت آنالیز کامل توییت‌ها

5.TWITTERFEED

Twitterfeedیکی از بهترین ابزارهای بازاریابی توییتر است؛ که به شما کمک می‌کند فیدهای RSS (خود و دیگران) را اضافه کنید و آن‌ها را به طور خودکار از طریق Twitter ، Facebook و سایر حساب‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

امکان مدیریت محتوا و سفارشی سازی توییت‌ها نیز با استفاده از این ابزار برای شما فراهم شده است.

توییتر

مراحل و نکات قابل توجه برای بازاریابی در توییتر

پس از تدوین استراتژی بازاریابی در توییتر، با توجه به برخی نکات مهم و انجام اقدامات خاص متناسب با این شبکه اجتماعی می‌توانید عملکرد بسیار بهتری را از برنامه‌های خود شاهد باشید. در اینجا به مهم‌ترین مراحل و نکاتی که باید مد نظر قرار بدهید اشاره می‌کنیم.

1- برند خود را به نمایش بگذارید

تجربه مخاطب هدف از برند شما در توییتر در وهله نخست با توجه به حساب کاربری و پروفایل شما شکل می‌گیرد. از طریق این بخش می‌توانید داستان کسب‌وکار خود را در جامعه مجازی توییتر روایت کنید و ماهیت برندتان را به نمایش بگذارید.
به این منظور لازم است که حضور شما در توییتر دربردارنده همان فضا و حسی باشد که در وب‌سایت و سایر شبکه‌های اجتماعی از برند خود به نمایش گذاشته‌اید. از این طریق به کسب‌وکار خود هویت می‌دهید و می‌توانید اعتماد ایجاد کنید. در همین راستا باید از نام کاربری و تصاویری استفاده نمایید که با برند و سبک و سیاق حضورتان در موقعیت‌های دیگر هماهنگ باشد.

نام کاربری خود در توییتر را انتخاب کنید

نام کاربری انتخابی شما تأثیرگذارترین معرف برندتان در توییتر خواهد بود. این نام در کنار همه توییت‌هایی که ارسال می‌کنید قرار می‌گیرد و تنها روش شناسایی شما و برندتان در توییتر است.
برای نام کاربری در توییتر می‌توانید از اسم خودتان (بهترین گزینه برای افراد متخصصی که به صورت انفرادی کار می‌کنند یا تخصصشان محور اصلی کسب‌وکار آن‌هاست) یا نام کسب‌وکارتان استفاده کنید. ترجیحاً از به کار بردن علائم مختلف غیر الفبایی خودداری کنید تا به خاطر سپردن نام کاربری و تایپ آن آسان‌تر شود.
چنانچه امکان انتخاب نام کسب‌وکارتان وجود ندارد از یک نام شبیه و متناسب دیگر استفاده کنید.

تصویر پروفایل مناسب انتخاب کنید

در پروفایل حساب کاربری خود در توییتر می‌توانید از دو تصویر مختلف استفاده کنید که در راستای به تصویر کشیدن و روایت داستان برند خود باید از هر دو بهره برداری نمایید. برای بارگذاری این تصاویر باید به قسمت Profile در تنظیمات حساب کاربری خود (Settings) مراجعه کنید.
تصویر اصلی پروفایل شما در توییتر یک تصویر مربع شکل است که در کنار هر توییتی که ارسال می‌کنید قرار می‌گیرد. در این قسمت می‌توانید لوگوی شرکت یا تصویر چهره خودتان را قرار بدهید.
نکته: برخی از کسب‌وکارهای کوچک برای نام کاربری از عنوان کسب‌وکار و برای تصویر پروفایل از عکس صاحب کسب‌وکار استفاده می‌کنند. این روش می‌تواند به حساب کاربری مجازی شما شخصیت انسانی واقعی‌تر و قابل اعتمادتری بدهد.
تصویر دیگری که می‌توانید در پروفایل خود قرار بدهید، یک تصویر بزرگ‌تر با عنوان تصویر کاوِر یا هِدِر پروفایل (Profile Header) است. در اینجا نیز مشابه با فیس‌بوک، تصویر هدر در بالای صفحه پروفایل شما قرار می‌گیرد. این تصویر نیز باید هدفمند و روایتگر داستان یا موضوعی در رابطه با برند شما باشد.
ضمناً می‌توانید از طریق قسمت Display رنگ دکمه‌ها و پس زمینه پروفایل توییتر خود را نیز تغییر بدهید تا با فضا و لوگوی برند شما هماهنگ‌تر شود.

2- اطلاعات پروفایل خود را تکمیل کنید

تکمیل پروفایل توییتر برای کسب‌وکار شما یک ضرورت محسوب می‌شود. همه اطلاعات و جزئیاتی که در بخش‌های مختلف پروفایل وارد می‌کنید به درک بهتر مخاطب از ماهیت کسب‌وکار و تکمیل داستان برند شما کمک خواهد کرد.
در این راستا از تکمیل سه بخش مهم زیر در قسمت Edit Profile غافل نشوید:
• موقعیت جغرافیایی در بخش Location: از این طریق، محل فعالیت کسب‌وکار خود را برای مخاطبان مشخص می‌کنید. با ارائه جزئیات بیشتر در این بخش، علاوه بر آسان‌تر شدن ارتباط حضوری، زمینه ایجاد اعتماد بیشتری را فراهم می‌آورید.
• آدرس وب‌سایت در بخش Website: در این قسمت می‌توانید یک آدرس اینترنتی را با کاربران به اشتراک بگذارید. اگرچه معمولاً آدرس وب‌سایت در این بخش قرار داده می‌شود؛ اما بهتر است که یک صفحه فرود اختصاصی برای توییتر در وب‌سایت خود طراحی کنید و آدرس آن را در این قسمت بگذارید تا بتوانید اطلاعات متناسب‌تری را در اختیار کاربران توییتر قرار بدهید.
• قسمت Bio: در این بخش باید در 160 کاراکتر، خود و کسب‌وکارتان را معرفی کنید. از بیان اهداف و آمال خود صرف نظر کرده و روی منافع و مزایا تمرکز کنید. به علاوه، با افزودن اندکی شخصیت انسانی به نوشته‌هایی که در این قسمت قرار می‌دهید و فاصله گرفتن از متن‌های کلیشه‌ای می‌توانید به پروفایل خود زندگی ببخشید.

3- دنبال کردن کاربران دیگر را آغاز کنید

با فالو (follow) یا دنبال کردن یک کاربر توییتر، مشترک نوشته‌ها یا توییت‌های او می‌شوید. دقت داشته باشید که به خصوص در ابتدا لازم است که در انتخاب افرادی که دنبال می‌کنید ریزبین‌تر بوده و سختگیری بیشتری به خرج بدهید.
برای دنبال کردن یک کاربر توییتر کافی است که پروفایل وی را پیدا کرده و روی دکمه Follow کلیک کنید.
به خاطر داشته باشید که توییتر نیز همانند اینستاگرام درباره تعداد افرادی که در کوتاه مدت دنبال می‌کنید بسیار حساس است؛ بنابراین مراقب باشید و عجله نکنید تا مبادا به خاطر رفتاری که از دید توییتر مشکوک به نظر می‌رسد، حساب کاربری کسب‌وکارتان در همان هفته اول به حالت تعلیق در بیاید و برنامه شما برای بازاریابی در توییتر تحت تأثیر قرار بگیرد.
نکته: تجربه توییتری شما تحت تأثیر افرادی قرار خواهد داشت که دنبال می‌کنید و نه افرادی که شما را دنبال می‌کنند؛ بنابراین برای داشتن یک تجربه بهتر از کار با توییتر در انتخاب افرادی که دنبال می‌کنید دقت نظر بیشتری داشته باشید.
به طور کلی برای بازاریابی در توییتر، گروه‌های زیر گزینه‌های مناسبی برای دنبال شدن هستند:
• مشتریان؛
• شرکای تجاری، تأمین کننده‌ها، پیمانکاران و خرده فروشان؛
• رقبا یا همکاران؛
• سازمان‌های بازرگانی یا تخصصی حوزه فعالیت شما؛
• کسب‌وکارهای محلی؛
• کسب‌وکارهایی که توسط افرادی که می‌شناسید اداره می‌شوند (شبکه حرفه‌ای شما).
معمولاً با آغاز دنبال کردن کاربران مورد نظرتان خواهید دید که تعدادی از افرادی که نمی‌شناسید شروع به دنبال کردن حساب کاربری شما می‌کنند. این جای نگرانی ندارد و فعلاً باید روی افرادی که دنبال می‌کنید تمرکز داشته باشید.
توییتر

4- به وب‌سایت و وبلاگ خود ترافیک روانه کنید

توییتر یک ابزار بسیار مناسب برای هدایت ترافیک به وب‌سایت و وبلاگ سایت محسوب می‌شود. به این منظور، باید توییت خود را حول محور یک لینک تنظیم کنید و پیامی بنویسید که بتواند مردم را به کلیک برای دریافت اطلاعات بیشتر متقاعد کند.
توجه داشته باشید که همه لینک‌ها به طور خودکار با استفاده از سرویس t.co توییتر کوتاه می‌شوند و فارغ از تعداد کاراکتر هر لینک، 23 کاراکتر را اشغال خواهند کرد؛ حتی اگر تعداد کاراکتر لینک شما از این رقم کمتر باشد.

5- فعالیت توییتری خود را به سایر فعالیت‌های اینترنتی‌تان پیوند بزنید

اکنون که بازاریابی در توییتر را آغاز کرده‌اید، وقت آن رسیده که آن را به یکی از مؤلفه‌های حضور کسب‌وکار خود در اینترنت تبدیل کنید. به این منظور می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:
• لینک حساب توییتری خود را در سایت و وبلاگتان قرار بدهید. در اغلب سیستم‌های مدیریت محتوا امکان اضافه کردن لینک توییتر به فهرست شبکه‌های اجتماعی که در بالا یا پایین وب‌سایت یا وبلاگ ظاهر می‌شود به آسانی وجود دارد. توجه کنید که امکان قرار دادن دکمه فالو نیز از طریق سایت پابلیش توییتر وجود دارد.
• تایم لاین (Timeline) پیام‌های توییتری خود را به وب‌سایت و وبلاگتان اضافه کنید. یکی دیگر از مواردی که با مراجعه به زیردامنه پابلیش توییتر می‌توانید به سایت خود اضافه کنید، تایم لاین یا فهرستی از پست‌هایی است که در توییتر به اشتراک گذاشته‌اید. از این طریق می‌توانید گفتگوها و تعاملات خود را مستقیماً در معرض دید بازدیدکنندگان سایت قرار بدهید تا علاوه بر دریافت بازدید بیشتر بتوانید آن‌ها را به دنبال کردن و تعامل بیشتر ترغیب کنید. به خاطر داشته باشید که توییت‌هایی که به اشتراک می‌گذارید باید باعث رشد کسب‌وکار و تقویت بازاریابی شما در توییتر شود؛ بنابراین در انتخاب آن دسته از توییت‌هایی که از این طریق در ویترین سایت خود قرار می‌دهید سختگیر باشید؛
• به اشتراک گذاری محتوای سایت و وبلاگ خود در توییتر را برای کاربران تسهیل کنید. با درج لینک به اشتراک گذاری از طریق توییتر در زیر مطالب سایت؛ و همچنین با استفاده از سایت پابلیش و قرار دادن متن مورد نظر برای ارسال مستقیم به توییتر می‌توانید احتمال به اشتراک گذاری محتوا در توییتر توسط مخاطبان خود را افزایش بدهید.
یک روش دیگر برای به جریان انداختن تعامل توییتری از وبلاگ یا وب‌سایت، embed کردن یا جاسازی یک توییت در میان محتواست. از این طریق می‌توانید هر توییتی که می‌خواهید را انتخاب کنید و آن را در مطلب مورد نظر خود قرار بدهید. به این منظور، کافی است که از منوی بالایی توییت مورد نظر، گزینه Embed Tweet را انتخاب کنید تا کد مربوطه برای شما تولید شود.

6- از قابلیت‌های موبایلی توییتر استفاده کنید

تقریباً با استفاده از هر موبایلی می‌توانید ارتباط خود با مخاطبان توییتری‌تان را همواره حفظ کنید:
• گوشی‌های هوشمند (اندروید، iOS) و وب‌سایت موبایلی توییتر امکان استفاده از توییتر و مبادله پیام را فراهم می‌کنند؛
• گوشی‌های غیرهوشمند با استفاده از پیامک: فهرست اپراتورها و کشورهای پشتیبانی شده از طریق این لینک قابل مشاهده است.
توییتر امکان اطلاع رسانی از طریق ارسال push notification به گوشی‌های هوشمند را نیز فراهم کرده تا بتوانید فوراً در جریان مواردی مانند منشن شناسه، ریتوییت یا لایک توییت، دریافت دنبال کننده جدید و دریافت پیام خصوصی قرار بگیرید.
به خاطر داشته باشید که پاسخ و واکنش سریع در توییتر اهمیت فراوانی دارد و لذا با استفاده از این قابلیت همیشه در جریان آخرین اتفاقات حساب کاربری توییتری خود قرار خواهید داشت.

7- عکس و تصویر به اشتراک بگذارید

تصویر در مقایسه با متن برای مردم جذابیت بیشتری دارد؛ بنابراین هر جا که امکان دارد توییت‌های خود را مصور کنید. برای این کار لزوماً به یک عکاس یا دوربین حرفه‌ای نیاز نخواهید داشت؛ بلکه یک گوشی هوشمند به همراه نرم افزار یا اپ ویرایش تصویر در اغلب موارد کفایت خواهد کرد. علاوه بر تصاویر معمولی، امکان درج تصاویر متحرک GIF نیز در توییت‌ها وجود دارد که در صورت لزوم می‌توانید از این‌گونه تصاویر نیز استفاده کنید؛ فقط مراقب باشید که حجم تصویر زیاد نشود.
همه تصاویر و ویدئوهایی که به توییت‌های خود اضافه می‌کنید در بخش گالری شما قرار می‌گیرند و شش مورد آخر آن‌ها در صفحه پروفایلتان نیز ظاهر خواهد شد. با دقت نظر در انتخاب تصاویری که توییت می‌کنید می‌توانید این بخش را به خصوص برای بازدیدکنندگان جدید به ویترین برندتان تبدیل کنید.

8- عملکرد بازاریابی توییتری خود را ارزیابی کنید

با پیاده سازی استراتژی بازاریابی در توییتر و اجرای نکاتی که ذکر شد کار شما تمام نمی‌شود؛ بلکه در حین اجرای همه این فرآیندها و همچنین در انتها، باید عملکرد همه اقدامات و کلیت بازاریابی توییتری خود را زیر نظر داشته باشید. به این منظور لازم است که تمامی شاخص‌هایی که در اهداف جزئی استراتژی خود تعیین کرده‌اید و میزان تحقق آن‌ها را بررسی کنید و در صورت عدم بازده مناسب، جرح و تعدیلات ضروری را اِعمال نمایید.
برای ارزیابی شاخص‌های مختلف می‌توانید از ابزارهای کاربردی زیر کمک بگیرید:
ابزار آنالیتیکس توییتر: این ابزار به رایگان در اختیار همه حساب‌های توییتری قرار دارد و اطلاعات خوبی را در رابطه با تعامل انجام شده با پست‌های شما نشان می‌دهد؛
TweetReach: این ابزار نیز اطلاعاتی از نحوه عملکرد توییت‌ها، لینک‌ها، کلیدواژه‌ها و هشتگ‌های شما و میزان تعامل با آن‌ها را نشان می‌دهد.
Twitonomy: این ابزار آمار حساب کاربری خودتان یا هر حساب توییتری دیگر (مثلاً توییتر رقبا) را نمایش می‌دهد.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه موضوعات پیرامون دیجیتال مارکتینگ در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *