هر آن چیزی که باید در خصوص بیت کوین بدانید! (بخش سوم)

بیت کوین
ارزهای دیجیتال

هر آن چیزی که باید در خصوص بیت کوین بدانید! (بخش سوم)

بیت‌کوین چگونه ایجاد می‌شود؟

یکی از پرسشهای عمده که در رابطه با بیت‌کوین سوال می‌شود این است که شیوه ایجاد بیت کوین چگونه است و چه کسی آن‌ها را تولید می‌کند. پاسخ به این پرسش، در الگوریتم اجماع اثبات کار و روند استخراج یا ماینینگ بیت‌کوین گذاشته شده است. همانگونه که قبلا ذکر شد، نودهای شبکه برای این‌که بتوانند به اجماع برسند، لزوما باید توان پردازشی دستگاه‌های محاسباتی خویش را در حیطه اختیارات شبکه قرار بدهند. این روند، به غیر از این‌که سخت‌افزارهای محاسباتی اشخاص مانند کارت‌گرافیک را درگیر می‌کند، باعث می شود مقدار زیادی برق مصرف شود.
پرسشی که در ذهن ما بوجود می‌آید این است که چرا اشخاص باید قبول کنند این امکانات را در اختیار شبکه بیت‌کوین قرار دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا با جواب به پرسش استخراج بیت کوین چیست به پاسخ این سوالات نیز برسید.

استخراج بیت کوین چیست؟

پاداشی که بیت‌ کوین در اختیار نودهای خود قرار می‌دهد، سکه‌های جدیدی است که در طول فرآیند ثبت تراکنش‌ها تشکیل می‌شود. در روند الگوریتم اجماع اثبات کار، هر کاربری که سریعتر از سایرین قادر باشد مقدار نانس را حدس بزند به عنوان برنده رقابت ماینیگ شناخته می‌شود. مطابق با الگوریتم پیاده شده برای بیت‌کوین برای هر بلوک جدید ایجاد شده، مقداری بیت‌ کوین جدید تشکیل می‌شود که متعلق به برنده رقابت می باشد. مقدار بیت‌ کوین‌های جدید تولید شده در نخستین فعالیت بیت‌کوین 50 سکه بود. این مقدار در طول هر چهار سال به نصف می‌ رسد و هم اکنون مقدار آن معادل با 6/25 بیت ‌کوین می باشد. با توجه به این نکات، تشکیل بیت‌کوین جدید در طول روند تایید و ثبت تراکنش‌ها و به صورت اتوماتیک انجام می پذیرد.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی مجری رسمی برگزاری دوره ارز دیجیتال اصفهان (بازارهای مالی بین المللی) به صورت حضوری و آنلاین. همچنین گواهینامه بین المللی مورد تایید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قابل ترجمه با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه به دانش پذیران عزیز ارائه می گردد.

ایجاد بیت‌کوین به این صورت برای شبکه دارای 3 مزیت بسیار مهم می باشد.

۱) نخستین مزیت این کار جذب نودهای جدید به شبکه می باشد. اشخاص فقط در صورتی حاضر به مصرف برق و درگیرکردن تجهیزات خویش در روند تایید تراکنش‌ها می شوند که در عوض آن، پاداش دریافت کنند.
۲) مزیت بسیار مهم دیگر این است که با اضافه شدن نودهای جدید، شبکه غیرمتمرکزتر می‌شود و امنیت آن نسبت به قبل رو به افزایش می‌ رود.
۳) سومین مزیت این روش این است که، روند استخراج راهی برای تولید و توزیع ارزها به طور غیرمتمرکز می باشد. 

در این شیوه توزیع، هر کاربری از هر کجای دنیا که در مسیر ماینینگ برنده شود قادر است بیت‌ کوین‌های جدید را مختص به خود کند. دقت کنید که به غیر از ارزهای جدید تشکیل شده، مقداری هزینه کارمزد تراکنش هم از کاربران دریافت می شود و به نود برنده اهدا می‌شود. در دیگر الگوریتم‌های اجماع مثل «اثبات سهام» (Proof of Stake | PoS)، مفهوم استخراج مفهومی ندارد و توکن‌های پروژه از قبل تولید شده‌اند.

استخراج بیت‌کوین(Bitcoin) به چه صورت انجام می‌ پذیرد؟

به منظور استخراج بیت‌ کوین ،نیاز به تجهیزات محاسباتی می باشد که قادر به حل معادلات ریاضی باشند. در روزهای نخستین آغاز فعالیت بیت ‌کوین،که در شبکه هنوز تعداد زیادی نود فعال نبود، استخراج با کمک گرفتن از «پردارنده‌های مرکزی» (CPU) و حتی گوشی و لپ‌تاپ قادر به انجام کار بود. گذشت زمان و بالا رفتن ارزش بیت‌ کوین، باعث شد تا روز به روز بر تعداد نودهای شبکه اضافه شود.
این موضوع باعث شد برای استخراج بیت کوین از کارت گرافیک استفاده شود. کارت‌های گرافیک قابلیت بیشتری در پردازش نسبت به CPU دارند به همین علت، اشخاصی که برای استخراج از کارت گرافیک استفاده می‌کنند، برای حل معادله و دریافت پاداش شانس بیشتری دارند. به تدریج با گذشت زمان عملا استخراج با CPU سودآوری خود را از دست داد و استخراج فقط توسط کارت گرافیک انجام شد.

بیت کوین

با گذشت زمان، هر روزه بر قیمت بیت‌ کوین اضافه می‌شد. موضوع سبب شد که اشخاص به فکر تهیه سخت‌افزارهایی سریع‌تر از کارت گرافیک بیافتند. در نهایت، دستگاه‌های جدید «FPGA» و «ASIC» پدیدار شدند. FPGA یک قطعه سخت‌افزاری می باشد که با متصل شدن به کامپیوتر قادر به انجام محاسبات می شود. کارکرد این دستگاه مشابه کارت گرافیک می باشد ولی قدرت آن 3 تا 100 برابر آن است. این دستگاه‌ها برخلاف توانایی بالایی که نسبت به کارت گرافیک داشتند به علت پیکربندی سخت و دشوار، موفق به پیدا کردن جایگاهی در استخراج بیت ‌کوین نشدند.
در نتیجه، دستگاه مخصوص استخراج با نام «مدار مجتمع با کاربرد خاص» (Application Specific Integrated Circuit | ASIC) در سال 2013 به بازار ارائه شد. این سخت‌افزار فقط به عنوان استخراج ایجاد شده و هیچ کاربرد دیگری ندارد. این دستگاه‌ها به علت توان پردازشی (هش‌ریت) بالا و مصرف انرژی پایین، توانستند جای خود را در صنعت ماینینگ پیدا کنند. با گذشت زمان و اضافه شدن نودها، سختی شبکه بیت‌ کوین به اندازه‌ای زیاد شد که عملا به کار بردن از کارت گرافیک برای ماینینگ حذف شد. امروزه فقط راه کسب درآمد از بیت‌ کوین با استفاده از استخراج، با کمک گرفتن از دستگاه‌های ای‌سیک می باشد. برای استخراج سایر ارزهای دیجیتال مثل «اتریوم» و «لایت‌کوین» نیز می‌توان از کارت گرافیک استفاده کنیم.

قیمت بیت‌ کوین به چه صورت محاسبه می‌شود؟

قیمت بیت‌ کوین به وسیله هیچ فرد یا نهادی مشخص نمی‌شود و فقط عرضه و تقاضا در صرافی‌های ارز دیجیتال می باشد که می تواند ارزش بیت‌ کوین را تغییر داد. اگر به علتهای مختلف مثل فروش بیت‌کوین به وسیله ماینرها عرضه در بازار بالا برود، قیمت بیت ‌کوین کاهش پیدا می کند. در غیر اینصورت، با علتهای دیگری مثل پذیرش بیت‌ کوین در یک دولت رسمی یا تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری، امکان دارد تقاضا برای خرید بیت ‌کوین اضافه شود و این امر باعث افزایش قیمت آن شود.

بیت کوین

از لحاظ ارزش ذاتی، می توان بیت ‌کوین را با طلا مقایسه کنیم. علت ارزشمندی طلا را می‌شود به صورت خلاصه در کمیابی، کاربردهای صنعتی و انرژی صرف شده برای استخراج آن بررسی کرد. این ویژگی‌ها همچنین به صورت کامل در بیت‌ کوین هم وجود دارد. تعداد بیت‌ کوین‌هایی که قابل استخراج هستند، محدود می باشد، به همین دلیل، در طی گذشت زمان عرضه آن روز به روز کمتر خواهد شد. کاربرد آن در منتقل کردن و ذخیره ارزش می باشد که به شکل امن و بدون احتیاج به واسط مالی این کار را عملی می‌دهد. از جهتی نودها ،برای استخراج بیت‌ کوین، توان محاسباتی خود را در اختیار شبکه می گذارند.
مقدار کل برق مصرفی و توان محاسباتی خرج شده برای ایجاد بیت‌ کوین را می‌ شود به منظور یک مقدار حداقلی برای ارزش‌گذاری بیت‌ کوین منظور کرد. هر چند این مقدار با تغییر سختی شبکه، هزینه برق و هزینه دستگاه‌های محاسباتی تغییر خواهد کرد. امروزه این عدد چیزی بین 15 تا 20 هزار دلار می باشد.

به طور کلی می‌توان بیان کرد بیت‌ کوین در حال حاضر به عنوان ابزار ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می گیرد که برای محافظت از ارزش دارایی‌ها در بحران‌های مالی می‌ شود به کار گرفت. از دلایل مهم افزایش قیمت بیت‌ کوین به صورت زیر می باشد.

 6 دلیل مهم افزایش قیمت بیت‌ کوین به صورت زیر می باشد.

1. ایجاد بحران مالی و افزایش تقاضا برای بیت‌کوین به منظور جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌ها
2. پذیرفته شدن رسمی بیت ‌کوین به عنوان ابزار معامله در کشورها
3. ایجاد ابزارهای مالی جدید مثل صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌ کوین در بورس‌های جهانی
4. عدم عرضه سکه‌های استخراج شده توسط ماینرها به بازار
5. افزایش کاربران و طرفداران ارزهای دیجیتال به خصوص بیت‌ کوین
6. افزایش استفاده از بیت‌ کوین برای کاربردهای عمومی مثل خرید و فروش اینترنتی با آن

در مقابل عواملی نیز وجود دارند که می‌تواند باعث کاهش قیمت و ارزش بیت‌ کوین شود. شناخت و درک درست از این عوامل می‌تواند منجر به رفتارهای مناسب در شرایط مختلف بازار شود. از جمله این عوامل می‌توان موارد زیر را نام برد.

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﺷﺮﮐﺖ در دوره ارز دیجیتال اصفهان (ﺑﺎزارﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ) ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

امنیت بیت‌کوین به چه طریق تامین می‌شود؟

امنیت بیت‌ کوین نتیجه راهکارهای گوناگونی است که به طور هوشمندانه در شبکه آن نهادینه شده است. یکی از علتهای امن بودن بیت‌کوین تکنیک‌های رمزنگاری است که در ان مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند هک کردن هر نوع رمزنگاری بر روی کاغذ ممکن می باشد ولی در عمل، برای هک کردن شبکه بیت‌ کوین و کیف پول‌های آن به اندازه ای انرژی و هزینه‌ احتیاج است که کمتر شخصی امکان رسیدن به آن را دارد. از دیگر عامل های تامین امنیت بیت کوین ساختار زنجیره‌ای بلوک‌ها و متصل شدن آن‌ها به وسیله توابع هش به یکدیگر می باشد که سبب شده، برای هک هر بلاک، کاربر اجبارا بلاک‌های بعدی را نیز هک کند.

عامل دیگری که نقش بسزایی در تامین امنیت شبکه دارد، مدل اقتصادی بیت‌ کوین می باشد. در نظر بگیرید، فرد یا گروهی انرژی مورد نیاز برای هک کردن شبکه بیت‌ کوین را ذخیره کرده‌ است. این کار امکان دارد با جمع‌آوری 51 درصد از توان پردازشی تمام شبکه یا تولید کامپیوترهای کوانتومی که در مقایسه با کامپیوترهای کنونی توان پردازشی بسیار بالایی دارند، انجام می پذیرد.

 این گروه برای استفاده از این توان دو راه‌حل در پیش روی دارد که عبارتند از:

۱) اولین راه‌حل، هک شبکه و حدف آن می باشد. در این صورت شبکه کاملا از بین می‌رود و به همین علت، ارزش بیت‌ کوین از بین می رود. در این صورت هکر توانسته است با صرف انرژی و هزینه بسیار بالا شبکه بیت‌ کوین را از بین ببرد ولی در مقابل هیچ امتیازی به دست نیاورده است. در نتیجه، انجام این کار عاقلانه نمی باشد. 

بیت کوین

۲) دومین راه‌حل، مورد استفاده قرار دادن از این امکانات برای شرکت در روند ثبت تراکنش‌ها و به دست آوردن بیت‌ کوین‌های جدید می باشد. در این صورت، شبکه مشکلی نخواهد داشت و فرد نیز در مقابل مصرف انرژی قادر است به کسب درآمد بپردازد. به هر حال رمزنگاری در اکثر کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار گرفته است و اولویت کامپیوترهای کوانتومی به طور طبیعی شبکه بیت‌ کوین نمی باشد. همچنین در صورت ایجاد کامپیوترهای کوانتومی شبکه قادر است با بوجود آوردن فورک امنیت خود را ارتقاء دهد. بعضی از روش‌هایی که در ارزهای دیجیتال جدید مورد استفاده قرار گرفته، امکان حفظ امنیت شبکه را در مقابل کامپیوترهای کوانتومی ایجاد کرده است.

خرید و فروش بیت‌کوین:

بیت‌ کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به مانند دارایی‌های سهام و اوراق قرضه در بازارهای مالی قابلیت این را دارند که خرید و فروش شوند. هر چند امروزه معاملات رمزارزها به طور رسمی و از طرف دولت‌ها سازمان‌دهی نمی‌شوند ولی خرید و فروش آن‌ها در بین اشخاص به امری عادی مبدل شده است.

جمع‌‌بندی:

بیت‌ کوین نخستین رمزارز غیرمتمرکز ایجاد شده می باشد که با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری و شبکه بلاک چین قابلیت انتقال همتا-به-همتای پول بین اشخاص در هر زمان و مکانی را بدون اینکه واسطه‌های مالی حضور داشته باشند را دارا می باشد. برای اینکه در بلاک چین بیت‌کوین،تراکنش ها تایید و ثبت شوند، ماینرها توان محاسباتی خود را در اختیار شبکه می گذارند و در ازای آن از بیت‌کوین پاداش دریافت می‌کنند. در این مقاله به سوالاتی از جمله بیت کوین چیست و علت ارزشمندی آن، استخراج و خرید و فروش بیت کوین توضیحاتی داده شد.

تمامی اطلاعاتی که از ابتدای مقاله هر آن چیزی که باید درباره بیت کوین بدانید! خواندید، در  دوره ارز دیجیتال نیز به صورت مفصل و همچنین مهارتی توضیح داده می شود. شما با شماره گیری 03131318381 می توانید با مشاوران ما در ارتباط گرفته و با آن ها صحبت کنید.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام