فری والت (Freewallet): کیف پول موبایلی و تحت وب

فری والت
ارزهای دیجیتال

فری والت (Freewallet): کیف پول موبایلی و تحت وب

زمانی که به استخراج یا خرید ارز دیجیتال اقدام می‌کنید و قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارید، مانند بسیاری از مواقع دیگر که دارایی‌های خود را در گاوصندوق یا مکانی امن مثل بانک نگه می‌دارید، برای جلوگیری از دستبرد احتیاج دارید تا آن‌ها را نیز در جایی که امنیت بالایی دارد، نگه‌داری کنید.

در چنین شرایطی شما می‌توانید از دو طریق این کار را انجام دهید؛ راه اول استفاده از کیف پول سخت‌ افزاری و راه‌حل دوم استفاده از کیف پول الکترونیکی به نظر می‌رسد.

اگرچه کیف پول‌های سخت‌افزاری که بی شباهت به فلش مموری نیستند، از نظر امنیت در رده‌های بالاتری قرار دارند و به دلیل مهندسی انجام ‌شده غیر قابل هک هستند، اما این نوع از کیف پول، هزینه‌های سنگین و بیشتر را به دنبال خواهد داشت و امکان مفقود شدنشان نیز بسیار زیاد است؛

اما در مقابل کیف پول‌های الکترونیکی هستند که گزینه بهتر و محبوب‌تری برای محافظت از ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌آیند و افراد آن‌ها را به کیف پول سخت‌افزاری ترجیح می‌دهند. یکی از این کیف پول‌های الکترونیکی فری والت نام دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم تا با تمام ویژگی و امکاناتی که در اختیارتان قرار می‌دهد، آشنا شوید.

فری والت یک کیف پول مولتی کارنسی (چندارزی) است که تلاش دارد ذخیره و مدیریت ارزهای دیجیتال را چه بصورت تحت وب (وب‌سایت) و چه روی دستگاه‌های موبایل برای کاربران آسانتر کند.

این کیف پول با آدرس freewallet.org تحت عنوان یک کیف پول ساده فانتوم کوین (FantomCoin) کار خود را در سال 2016 آغاز کرد و از آن موقع رشد و تکامل قابل توجهی برای پشتیبانی از صدها کوین مختلف پیدا کرده است.

با این حال، در مورد این کیف پول در گذشته اختلاف نظرها و مباحث گوناگونی وجود داشته است.

مهم: توصیه می‌کنیم از کیف پول‌های تحت وب (کیف پول‌هایی که نیاز به دانلود ندارند و در مرورگر ساخته می‌شوند) دوری کنید زیرا احتمال مسدود شدن حساب به دلیل تحریم و سایر مسائل وجود دارد.

بررسی اجمالی فری والت

شرکت فری والت در تالین استونی واقع شده و توسط آلوین هاگ (Alvin Hagg) به وجود آمد.

این شرکت تعدادی کیف پول مختص موبایل برای دستگاه‌های iOS و اندروید و همچنین کیف پول دیگری با رابط کاربری مبتنی بر وبسایت ارائه کرده است.

در ادامه با جزئیات بیشتری در خصوص محصولات مختلف فری والت آشنا خواهیم شد.

فری والت اولین کیف پول موبایلی بود که در سال 2017 از بیت‌کوین‌کش (Bitcoin Cash) پشتیبانی می‌کرد، و بعدها نیز اولین پشتیبان بیت‌کوین‌گلد (Bitcoin Gold) و بیت‌کوین‌کش ای‌بی‌سی (Bitcoin Cash ABC) شد.

هشدار: وبسایت Freewallet.io هیچ ارتباطی با کیف پول Freewallet.org که در این بررسی به آن می‌پردازیم ندارد. به آن اعتماد نکنید!

فری‌والت در ژانویه 2016 راه اندازی شد و در ابتدا به منظور آزمایش تکنولوژی کیف پول برای فانتوم کوین ساخته شده بود.

بعد از موفقیت این کیف پول، فری والت کیف پول‌های بیت‌کوین و اتریوم را نیز راه‌اندازی کرد. با گذشت زمان، فهرست ارزهای قابل پشتیبانی توسط فری والت افزایش یافت.

بسیاری از کیف پول‌های تک کوینی ارائه شده توسط فری والت توانسته‌اند به برترین موقعیت رمزارز خود در گوگل پلی استور (Google Play store) برسند.

آیا کیف پول فری والت (freewallet) امن است؟

مهم‌ترین چالشی که اغلب کاربران در مبادلات ارزهای دیجیتال با آن مواجه هستند، بحث امنیت پلتفرم‌هایی است که از آن‌ها استفاده می‌کنند. با بالا رفتن تعداد ارزهای دیجیتال و محبوبیت بیشتر در بین مردم، مشخصا افراد سودجو و کلاه‌بردار به سمت چنین بازارهایی کشیده می‌شوند و از هر ترفندی برای سرقت سرمایه‌ها استفاده می‌کنند.

استفاده نکردن از یک کیف پول امن مساوی است با ایجاد احساس خطر مداوم که در نهایت می‌تواند منجر به هک اطلاعات خصوصی فردی، سرقت و یا از بین رفتن دارایی‌ ها ‌شود.

حال سوالی که بسیاری را از کاربران را درگیر می‌کند، دانستن میزان امنیت کیف پول فری والت است. همان‌طور که گفتیم یکی از دلایل محبوب شدن این کیف پول امنیت بالای آن است و دلیل این امر نیز نسخه آنلاین تحت وب آن به نظر می‌رسد. البته به علت‌های مختلفی که در پاراگراف‌های قبل گفتیم از جمله مراحل احراز هویت و پشتیبانی از قابلیت اثر انگشت یا حالت چند امضایی و حمایت از قفل‌گذاری باعث شده است که امنیت این نرم‌افزار بالا برود و کاربران به آن اعتماد کنند.

هر چند که برخی از افراد اعتقاد دارند، زمانی که از نسخه تحت وب این کیف پول استفاده کنید در اصل میزان اعتماد خود را در حد اعتماد به یک صرافی برابر کرده‌اید و احتمال هک اطلاعات خود را بالا می‌برید.

اما در مقابل سازندگان کیف پول فری والت ادعا می‌کنند که علاوه بر تمام موارد امنیتی ذکر شده، ارزهای دیجیتال را در مکانی به نام cold storage نگه‌داری می‌کنند که به حافظه سرد شهرت دارند. استفاده از چنین امکاناتی باعث می‌شود که اطلاعات از هک شدن در امان بمانند. هرچند که باز هم برخی از افراد این سخن سازندگان را برابر با اقدامات سایر پلتفرم‌ها می‌دانند، اما شرکت freewallet با راه‌اندازی نمونه‌ای جدید از کیف پول به نام لایت والت امکان کنترل کاربران را بر روی اطلاعات خصوصی بالا می‌برد.

کیف پول‌های فری والت

همانطور که در بالا اشاره شد، فهرست کیف پول‌های فری والت تا ده‌ها مورد افزایش یافت.

کیف پولهای تک رمزارزی فری والت برای بیت کوین، اتریوم، مونرو (Monero)، دوج (Doge)، دش (Dash)، لیسک (Lisk)، تتر (Tether)، لایت‌کوین (Litecoin)، و بیت‌کوین‌کش برای iOS و همچنین اندروید موجود است.

علاوه بر این، فری والت کیف پول‌های زی کش (ZCash)، دیسنت (Decent)، نکست (NXT)، آردور (Ardor)، ترون (Tron)، ارز NEM، بیت کوین گلد، ارز IGNIS، استلار، ریپل، نئو (NEO)، بایت‌کوین (Bytecoin)، و (EOS) را برای اندروید ایجاد کرده است.

اگر ترجیح می‌دهید تا تمام کوین‌های خود را در یک مکان نگاه دارید، باید از کیف پول چندارزی فری والت استفاده کنید که به شما امکان ذخیره 30 کوین مختلف روی یک کیف پول می‌دهد.

این کیف پول قابل استفاده برای iOS و اندروید است و نسخه تحت وب آن نیز در app.freewallet.org قابل دسترس است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نظر کاربران در مورد این اپلیکیشن‌ها می‌توانید سری به اپ استورها مانند گوگل‌پلی بزنید. البته آنچه که درخواهید یافت نظراتی متفاوت از کاربرانی خواهد بود، از کاربران بسیار منتقد گرفته تا کاربران کاملا راضی و مثبت.

دشوار می‌توان حدس زد که نمره کاربران فری والت در آیتیونز استور (iTunes store) و پلی استور (Play Store) تا چه اندازه واقعی و یا جعلی است.

با این حال، نکته مثبت اینجاست که کارکنان و توسعه‌دهندگان بخش پشتیبانی فری والت نسبت به نقد و نظرات کاربران پاسخگو هستند، و این نشانه توجه و اهمیت آنها به بازخورد کاربران است.

همانطور که گفته شد، این شرکت لایت والت را برای iOS و اندروید عرضه کرده است و این اپلیکیشن شما را قادر می‌سازد روی کلیدهای خصوصی خود کنترل داشته باشید.

نسخه لایت این کیف پول در مرحله Early Access (مرحله توسعه) قرار دارد و ممکن است ناپیدار باشد.

لایت والت تنها از بیت کوین، اتریوم، و توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کند و برخلاف نسخه‌های کامل، اجازه انتقال رایگان ارز به حساب سایر کاربران فری والت را نمی‌دهد.

خرید ارز دیجیتال از داخل کیف پول

ویژگی دیگر این کیف پول قابلیت خرید ارزهاست که به شما اجازه می‌دهد از طریق اپلیکیشن و همچنین وبسایت، ارز دیجیتال خریداری کنید. این ویژگی ممکن است بر خرید ارز دیجیتال از یک صرافی متمرکز برتری داشته باشد زیرا می‌توانید کوین‌ها را مستقیما به کیف پول خود واریز کنید و، برخلاف خرید از صرافی، نیازی نیست کوین‌ها حتی برای مدتی کوتاه در کیف پول صرافی باقی بمانند.

این ویژگی در بسیاری از کشورها قابل دسترس است و خریدها را نیز می‌توان به یورو (EUR) و دلار ایالات متحده (USD) انجام داد. محدودیت تراکنش‌ها نیز با سقف حداکثری 20 هزار دلار در روز و 50 هزار دلار در ماه منطقی هستند.

خرید را می‌توان به راحتی از طریق کیف پول و گزینه خرید با کارت (Buy with Card) انجام داد.

البته خرید ارز دیجیتال از این کیف پول فقط با مسترکارت، ویزاکارت و کارت‌های Pre-pard و گیفت کارت‌ها امکان‌پذیر است. هزینه تراکنش‌ برای خرید ارز از داخل این کیف پول بالاست و باید 7 درصد هزینه تراکنش با حداقل هزینه 11 دلار بپردازید!

اگر در ایران هستید راه‌های بهتری برای خرید ارز دیجیتال وجود دارد. بطور مثال می‌توانید از طریق سایت‌هایی مانند bidarz با سایر کاربران وارد معامله شوید و ارز دیجیتال خرید و فروش کنید.

مزایای کیف پول freewallet

  1. کاربری آسان و چند منظوره و پشتیبانی هم‌زمان از نسخه‌های موبایلی و تحت وب یا همان وب‌سایت
  2. ایجاد 9 کیف پول اختصاصی برای نسخه IOS و بیش از 20 نمونه کیف پول برای نسخه‌های موبایل
  3. استفاده رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای
  4. استفاده رایگان برای تراکنش‌های درون برنامه‌ای (فری والت به فری والت)
  5. امنیت بالا به وسیله اجرای دو مرحله‌ای تشخیص هویت، قابلیت استفاده از ایجاد قفل و اثرانگشت
  6. امکان استفاده از صرافی درون برنامه‌ای و داخلی بدون نیاز به استفاده از پلتفرم‌های خارجی
  7. پشتیبانی از کیف پول‌های مختلف در نمونه‌های سبک، چند منظوره و اختصاصی
  8. پشتیبانی از تبدیل یک ارز به ارز دیجیتال دیگر
  9. حمایت از چندین زبان مختلف دنیا

راه اندازی Freewallet Lite

ما همیشه توصیه می‌کنیم کیف پول‌هایی نصب کنید که کلید خصوصی را در اختیار شما می‌گذارد.

بر همین اساس، استفاده از کیف پول Freewallet Lite به منظور کنترل کلیدهای خصوصی و امنیت بیشتر، بهتر است.

در ادامه، گام‌های ساده‌ای برای نصب اپلیکیشن Freewallet lite و بک آپ گرفتن از آن را آموزش خواهیم داد.

اپلیکیشن Freewallet lite را مستقیما از iTunes store یا Google Play store دانلود کنید. پس از دانلود، آن را باز کرده و گزینه Create new wallet را انتخاب کنید. از شما یک پین کد 4 رقمی خواسته می‌شود.

پس از طی این مرحله، کیف پول شما اکنون آغاز به کار کرده و شما می‌توانید از آن استفاده کنید. با این حال، اکیدا توصیه می‌شود که بدون بک آپ گرفتن از آن استفاده نکنید.

پس بهتر است پیش از شروع به کار این گام پایانی را نیز به اتمام برسانید. در کیف پول اصلی از بالا و سمت راست گزینه تنظیمات (settings) را انتخاب کنید.

پس از انجام این کار، به بخش (Backup wallet) هدایت خواهید شد. در این قسمت، فهرستی از 12 کلمه Seed به شما داده خواهد شد که برای بازیابی کیف پول استفاده می‌شود.

در صورت بروز هرگونه مشکل، می‌توانید برای بازیابی موجودی ارز دیجیتال‌تان این کلمات را در کیف پول دیگری وارد کنید.

هشدار: این کلمات را یادداشت کنید و آنها را درون گوشی همراه یا هرگونه وسایل الکترونیکی دیگری ذخیره نکنید. کلمات نوشته شده را در محلی امن نگهداری کنید.

پس از اینکه تمام کلمات Seed خود را دریافت کردید، می‌توانید آنها را در اپلیکیشن وارد کرده و گزینه Submit را بزنید.

حال می‌توانید از Freewallet lite خود استفاده کنید.

همچنین متوجه خواهید شد که دسترسی Touch-ID به طور پیش فرض فعال شده است، به این معنی که برای ورود دوباره به کیف پول تنها چیزی که لازم دارید اثر انگشت‌تان است.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه معاملات و انواع رمزارزها در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام