ریپل چیست؟ همه چیز درباره ریپل و XRP

ریپل
ارزهای دیجیتال

ریپل چیست؟ همه چیز درباره ریپل و XRP

اگر حتی کمی علاقه‌مند به دنیای ارزهای دیجیتال باشید، حتما تاکنون نام ریپل، این ارز دیجیتال مرموز را شنیده‌اید. این پست یک راهنمای جامع است که به تمام سوالات اساسی شما در مورد ریپل پاسخ می‌دهد. در ادامه با ارزدیجیتال همراه باشید.

ریپل با XRP فرق دارد!

وقتی مردم نام ریپل را می‌شنوند، بلافاصله فکرشان به سمت ارز دیجیتال آن یعنی XRP می‌رود. اما اولین نکته اساسی که باید بدانید این است که ریپل با XRP کمی فرق دارد. در واقع ریپل با سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین یا اتریوم هم تفاوت‌های زیادی دارد.

وقتی ارز دیجیتال اتریوم (ETH) می‌خرید، به این معنی است که روی شبکه اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنید. وقتی ارز دیجیتال (BTC) می‌خرید یعنی روی شبکه بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنید اما وقتی ارز دیجیتال XRP می‌خرید الزاما روی ریپل سرمایه‌گذاری نکرده‌اید.

البته در بین جامعه ارزهای دیجیتال وقتی نام ریپل به میان می‌آید، منظور همان ارز دیجیتال XRP است اما لازم است بدانیم که این دو مفهوم در حقیقت با یکدیگر متفاوت هستند. اگر تاکنون کمی گیج شده‌اید، جای نگرانی نیست. بیشتر در این مورد توضیح می‌دهیم.

ریپل (Ripple) یک شرکت بزرگ واقع در سانفرانسیسکو آمریکاست که برای بانک‌ها و نهادهای مالی، محصولات مالی غیرمتمرکز می‌سازد. هدف ریپل این است که بتواند انتقال پول بین بانکی و بین‌المللی را سریع‌تر، ارزان‌تر و غیرمتمرکز‌تر کند که البته این هدف تا حد زیادی محقق شده است و اکنون بانک‌ها و شرکت‌های مالی بزرگی برای انجام انتقال‌های پولی خود از محصولات ریپل استفاده می‌کنند.

ریپل چند محصول گوناگون برای بانک‌ها و موسسات مالی طراحی کرده است که فقط یکی از آن‌ها با ارز دیجیتال XRP کار می‌کند. بنابراین، شما وقتی XRP می‌خرید، روی یکی از محصولات شرکت ریپل سرمایه‌گذاری کرده‌اید نه خود ریپل.

ریپل

XRP چیست؟

XRP یک توکن است که برای انتقال ارزش از طریق شبکه‌ی ریپل استفاده می‌شود. هدف اصلی XRP این است که واسطه‌ای برای مبادلات دیگر باشد، چه کریپتوکارنسی‌ها و چه ارزهای فیات. XRP یک تکنولوژی است که به‌عنوان یک کریپتوکارنسی و یک شبکه پرداخت دیجیتال برای معاملات مالی عمل می‌کند.

XRP یک پروتکل به‌صورت متن‌باز و درواقع یک شبکه غیرمتمرکز توزیع‌شده‌ی همتا به همتا است که به‌ویژه در امور بانکداری و مالی از آن استفاده می‌شود. این فناوری نخستین بار توسط Chris Larsen و Jed McCaleb در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد. نکته جالب در خصوص تکنولوژی ریپل، استقلال ارزی آن است. اساساً، یک تراکنش در شبکه‌ی ریپل با هر ارز قابل تصوری می‌تواند پردازش است. درواقع از این طریق، ریپل قصد دارد تا یک مشکل اساسی را در سیستم پولی بین‌المللی حل کند. به این دلیل که مبادلات ارزی پیچیده، هزینه‌های بالایی به‌ویژه برای معاملات مرزی به همراه دارند و بانک‌ها باید دائماً نقدینگی خود را حفظ کنند و به‌اصطلاح حساب‌های Nostro در کشورهای پذیرنده داشته باشند.

هدف ریپل

ریپل می‌خواهد یک شبکه پرداخت و ارتباطی امن و غیرمتمرکز را برای موسسات مالی سراسر جهان فراهم کند. می‌توان گفت که هدف ریپل کاملا در تضاد با بیت کوین است.

در حالی که بیت کوین با هدف تراکنش‌های همتا به همتا و حذف واسطه‌‌ها و بانک‌ها روی کار آمده است، رپیل عقیده دارد که بانک‌ها به خودی خود بد نیستند و فقط نحوه انجام کار آن‌هاست که باعث ایجاد مشکلات پرداختی و انتقال پول می‌شود.

ریپل قصد دارد تا با عرضه محصولات بانکی غیرمتمرکز، مشکل تبادلات بین‌المللی پول در جهان را برای همیشه حل کند. سالانه بیش از ۱۵۵ تریلیون دلار پول به صورت برون مرزی در سراسر جهان جا‌به‌جا می‌شود. مشکلات انتقال پول توسط بانک‌ها و موسسات مالی سال‌هاست که حل‌نشده باقی مانده است و با توجه به رشد فناوری، هنوز انتقال بین‌المللی پول‌های کلان بین ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد که نیازمند کارمزدهای بسیار بالا و انجام کاغذ بازی‌های زیادی است. رپیل می‌خواهد به این مشکلات برای همیشه پایان داده و بخش بزرگی از انتقالات پول را انجام دهد.

البته ریپل رقیبان بسیار سرسختی در سر راه خود دارد که مهم ترینشان سوئیفت است. مزیت ریپل نسبت به سوئیفت، توزیع‌شده بودن و سرعت بالای تراکنش‌هاست. استلار را هم می‌توانیم یکی دیگر از رقیبان ریپل بدانیم.

در حال حاضر شرکت ریپل سه محصول اصلی برای بانک‌ها و موسسات مالی دارد که عبارتند از:

  • ایکس کارنت (xCurrent)
  • ایکس رپید (xRapid)
  • ایکس ویا (xVia)

این‌ها در حال حاضر سه محصول اصلی شرکت ریپل هستند که تحت عنوان یک نام جامع به نام ریپل‌نت (RippleNet) قرار دارند.

ارز دیجیتال XRP فقط روی شبکه ایکس رپید کاربرد دارد و در دیگر محصولات این شرکت، یعنی ایکس کارنت و ایکس ویا، این ارز دیجیتال کاربرد و جایگاه چندانی ندارد. لازم به ذکر است که این روزها بیشتر شرکت‌های تحت قرارداد ریپل از محصول ایکس کارنت آن استفاده می‌کنند. بنابراین وقتی خبر همکاری ریپل با یک شرکت بزرگ منتشر می‌شود، لزوما به معنای کاربرد بیشتر XRP و احتمال افزایش قیمت آن نخواهد بود.

ایکس کارنت (xCurrent)

ایکس کارنت پلتفرمی است که بانک‌ها و موسسات مالی برای انجام پرداخت‌های برون مرزی از آن استفاده می‌کنند. این محصول روی یک دفتر کل توزیع شده به اسم اینترلجر (Interledger) کار می‌کند. نکته قابل توجه این است که این دفتر کل توسط متخصصان شرکت ریپل ساخته شده است اما توسط این شرکت کنترل نمی‌شود. کنترل دفتر کل اینترلجر در دست کنسرسیوم شبکه جهانی وب (W3C) است. W3C یک سازمان غیرانتفاعی است که استانداردهای بین‌المللی شبکه جهانی وب را تعیین و کنترل می‌کند.

هدف اصلی xCurrent ایجاد قابلیتی برای انجام پرداخت‌ها و تراکنش‌های آنی با همه ارزهاست، نه فقط ارزهای دیجیتال.

ایکس کارنت با فراهم کردن نقدینگی کافی از ارزهای گوناگون و فراهم کردن یک پیام‌رسان مالی غیرمتمرکز، به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی با یکدیگر به تعامل مالی بپردازند. به عنوان مثال یک بانک می‌تواند با ایکس کارنت دلار ارسال کند و بانک گیرنده، معادل همان مقدار دلار را به صورت یورو دریافت کند.

اکثر شرکت‌های همکار ریپل در حال حاضر فقط از ایکس کارنت استفاده می‌کنند. در ایکس کارنت لزوما نیازی به استفاده از ارز دیجیتال XRP نیست.

ایکس رپید (xRapid)

ایکس رپید یک محصول برای حل مشکل نقدینگی در انجام معاملات بین بانکی است که به صورت مستقیم از ارز دیجیتال XRP استفاده می‌کند. این محصول پول فیات را به XRP تبدیل کرده و پس از انتقال، آن را به پول مورد نیاز در بانک مقصد تبدیل می‌کند. با این روش، بانک مبدأ برای ارتباط با بانک مقصد نیازی به استفاده از یک بانک واسط یا تامین کننده نقدینگی نخواهد داشت.

برای مثال اگر شرکت A در ایران از شرکت B در ژاپن مواد خام بخرد، تراکنش روی سیستم ایکس رپید به این صورت خواهد بود:

ایکس رپید با ریال شرکت A اقدام به خرید XRP می‌کند و پس از انتقال XRP، آن را به ین ژاپن تبدیل می‌کند تا بدست بانک مقصد برسد. الگوریتم ایکس رپید طوری طراحی شده است که بهترین قیمت برای تبدیل ریال به XRP و XRP به ین را پیدا می‌کند. با این روش بانک ایرانی نیازی ندارد که در یک بانک کارگزار در ژاپن، ین ژاپن نگهداری کند. همچنین نیازی به یافتن یک تامین کننده نقدینگی برای تبدیل پول‌ها نخواهد بود.

در زمان نگارش این مقاله، بیش از ده بانک و موسسه مالی بزرگ آزمایشات لازم برای استفاده از ایکس رپید را آغاز کرده‌اند.

یکی از موانعی که بر سر راه گسترش ایکس رپید قرار دارد، بحث نقدینگی در ارز دیجیتال XRP است. برای این‌که این پلتفرم بتواند به اهداف خود برسد، باید در صرافی‌های بسیار زیادی در سراسر دنیا لیست شود و به حجم معاملات قابل توجهی دست یابد.

ایکس ویا (xVia)

ایکس ویا یک واسط کاربر است که برای استفاده آسان‌تر از ایکس کارنت و ایکس رپید طراحی شده است و امکان برقراری ارتباط بین محصولات مختلف ریپل را با روشی ساده فراهم می‌کند. این محصول در سال ۲۰۱۸ طراحی شده و هم‌اکنون در مرحله آزمایشی قرار دارد.

ریپل

آیا ریپل غیرمتمرکز است؟

بسیاری از منتقدان ریپل بر این عقیده هستند که این شرکت و ارز دیجیتال آن (XRP) غیرمتمرکز نیستند و نمی‌توانند در دسته کرپتوکارنسی‌ها قرار بگیرند. با این حال این شرکت مدعی است که تمرکز و کنترل خاصی بر روی محصولات خود ندارد و به نوعی آن را اثبات هم کرده است.

با این‌که تعداد اعتبارسنج‌های تراکنش (نودها – Nodes) در دفتر کل ریپل (XRP Ledger) بسیار کم است، اما هر کسی می‌تواند به عنوان نود که در اجماع ریپل به آن سرور (Server) گفته می‌شود، فعالیت کند. البته سرور شدن در ریپل یک سری شرایط خاص دارد، اما به هر حال هر کسی می‌تواند به صورت مستقیم به دفتر کل متصل شود. اصل کار تایید تراکنش‌ها توسط نودهایی خاص که به Unique Node Lists شهرت دارند، انجام می‌پذیرد. زمانی که ۸۰ درصد از نودهای اعتبارسنج، اعتبار یک تراکنش را پذیرفتند، تراکنش تایید می‌شود.

ریپل بارها اعلام کرده است که به دنبال افزایش تعداد نودهای اعتبارسنج است تا به تمرکززدایی بیشتر شبکه کمک کند. پروتکل XRP Ledger، متن باز و دارای یک سری قواعد خاص است که هر کس برای استفاده از آن باید قوانین را بپذیرد. بنابراین از نظر تئوری، در صورت نابود شدن شرکت ریپل، دفتر کل XRP Ledger و ارز دیجیتال XRP به کار خود ادامه می‌دهند. با این حال، اگر شرکت ریپل از بین برود، قطعا تاثیرات بسیار زیادی بر روی قیمت و کاربردپذیری XRP خواهد گذاشت.

با تمام این حرفا می‌توان گفت که ریپل تقریبا یک شبکه نیمه متمرکز و غیرشفاف است و هنوز نمی‌توان به طور قطع غیرمتمرکز بودن آن را تایید کرد. از سوی دیگر شاید بتوان گفت که ریپل برای رسیدن به اهدافش خیلی نیاز به غیرمتمرکز بودن ندارد.

قیمت ریپل (XRP)

ریپل یا به طور دقیق‌تر XRP در سال ۲۰۱۳ با قیمت هر واحد ۰.۰۰۵ دلار به صرافی‌ها عرضه شد و در ژانویه سال ۲۰۱۸ با به اوج قیمت خود یعنی ۳.۸ دلار رسید که نشان دهنده بیش از ۷۰,۰۰۰ درصد افزایش قیمت است.

پس از رسیدن به اوج، قیمت ریپل سقوط بسیار هولناکی داشت و هم‌اکنون که در حال نوشتن این مقاله هستیم، با قیمت هر واحد ۰.۳۲ دلار معامله می‌شود. با این حال، همچنان حدود ۵,۰۰۰ درصد نسبت به قیمت اولیه خود رشد داشته است.

صعود اصلی قیمت ریپل از سال ۲۰۱۷ آغاز شد. اگر در ابتدای سال ۲۰۱۷ (به عنوان مثال ماه مارس) یعنی حدود ۲.۵ سال پیش که قیمت هر ریپل ۰.۰۰۵ دلار بود، فقط معادل ۱,۰۰۰ دلار ریپل می‌خریدید، در ژانویه سال ۲۰۱۸ (با قیمت ۳.۸ دلار)، یعنی یک سال بعد، سرمایه‌ شما بیش از ۷۰۰,۰۰۰ دلار ارزش داشت و با قیمت فعلی (۰.۳۲ دلار)، ارزش سرمایه‌گذاری شما بیش از ۶۰,۰۰۰ دلار بود.

اعداد و ارقام فوق هر کسی را به وجد می‌آورند اما باید بدانید که این فقط یک روی سکه بود. در روی دیگر سکه سقوط شدید قیمت ریپل از ۳.۸ دلار به کمتر از ۰.۵ دلار قرار دارد که خیلی‌ از سرمایه‌گذاران تازه کار را به خاک سیاه نشاند. سرمایه‌گذارانی که به امید ۱۰۰ دلاری شدن قیمت ریپل، بخش زیادی از پولهایشان را در اوج قیمت سرمایه‌گذاری کردند.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران، امکان دستکاری شدن قیمت ریپل بسیار بالاست زیرا بخش زیادی از واحدهای XRP در دست شرکت قرار دارد و می‌تواند با دستکاری عرضه و تقاضا تاثیر زیادی بر قیمت بگذارد.

تفاوت اساسی بیت کوین با ریپل چیست؟

این سرورهای اعتبار سنجی و مکانیسم اجماع هستند که باعث می‌شوند مردم تصور کنند ریپل هم یک تکنولوژی مبتنی بر بلاک چین است، اگرچه ریپل هم اجماع گرا است، اما برخلاف بیت کوین مبتنی بر بلاک چین نیست. ریپل برای شرکت‌های بزرگ ساخته‌شده است و بااینکه برای مصارف پرداخت شخص به شخص نیز از آن استفاده می‌شود، اما تمرکز اصلی‌اش این مسئله نیست. هدف اصلی پلتفرم ریپل انتقال پول در حجم بالا در سرتاسر جهان با سریع‌ترین سرعت ممکن است. تاکنون، ریپل از زمان انتشارش با بیش از ۳۵ میلیون تراکنش پردازش شده بدون مشکل، همچنان پایدار باقی‌مانده ‌است. این پلتفرم قادر به انجام ۱،۵۰۰ معامله در ثانیه (TPS) است و همچنان قصد دارد تا به سطح Visa یعنی ۵۰،۰۰۰ تراکنش در ثانیه برسد، در مقایسه، بیت کوین می‌تواند ۳-۶ tps و اتریوم ۱۵ tps را هدایت کند. توکن ریپل (XRP) مانند ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و بسیاری دیگر از کریپتوکارنسی تا استخراج نمی‌شود. در عوض، XRP در همان ابتدای کار به تعداد ۱۰۰ میلیارد کوین منتشر شد. استفاده از XRP کاملاً مستقل از شبکه‌ی ریپل است. به این معنا که بانک‌ها برای انتقال دلار، یورو و … به XRP احتیاج ندارند و این همان چیزی است که ممکن است بسیاری از سرمایه‌گذاران کوچک هنگام خرید این توکن آن را فراموش کنند.

کیف پول‌های ریپل (XRP)

برخلاف بیت کوین و اتریوم، ریپل (XRP)، به عنوان یکی از سه ارز دیجیتال بزرگ بازار ارزهای دیجیتال، کیف پول‌های رسمی زیادی ندارد. وب‌سایت رسمی ریپل هیچ کیف پولی برای ذخیره XRP معرفی نکرده است و تمام مسئولیت‌ها را به کاربران واگذار کرده است. احتمالا دلیل این موضوع این است که ارز دیجیتال ریپل با هدف ذخیره شدن توسط بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ عرضه شده و شرکت ریپل نمی‌خواهد مسئولیت سرمایه‌گذاری در ریپل توسط سرمایه‌گذاران کوچک را بر عهده بگیرد.

در حالی که وب‌سایت ریپل از معرفی کیف پول اجتناب کرده است، چند کیف پول معتبر و تست شده برای ریپل وجود دارد که در ادامه چند مورد از بهترینشان را معرفی می‌کنیم.

توجه: طبق پروتکل و سیاست‌های XRP، برای ساختن کیف پول ریپل باید ۲۰ واحد XRP پرداخت کنید. به عبارت دیگر بعد از ساختن کیف پول ریپل، با ارسال ۲۰ واحد XRP به آن، تازه می‌توانید تراکنش انجام دهید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از روز نخست، کیف پول مناسب را انتخاب کنید تا هر بار برای آدرس های مختلف ۲۰ XRP از دست ندهید.

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

کیف پول لجر بهترین و امن‌ترین کیف پول ریپل است و با خیال راحت می‌توانید XRPهای خود را در آن ذخیره کنید. این کیف پول سخت افزاری تقریبا از تمام ارزهای دیجیتال معتبر در بازار پشتیبانی می‌کند. توصیه می‌شود اگر قصد سرمایه‌گذاری سنگین بر روی ریپل را دارید، این کیف پول را تهیه کنید.

کیف پول توست (Toast Wallet)

توست والت یک کیف پول با ساختار متن‌باز (OpenSource) است که استفاده از آن برای تمامی افراد ساده و راحت خواهد بود. نکته مثبت در مورد این کیف پول این است که مستقیما کلیدها روی دستگاه خودتان ذخیره می‌کند و می‌توانید در هر لحظه کلیدهای خصوصی خود را چک کنید. توست والت در حاضر برای اندروید، آی او اس، ویندوز و مک در دسترس است.

کیف پول کوینومی (Coinomi)

کیف پول کوینومی یکی از بهترین کیف پول‌های چند ارزی محسوب می‌شود که بیشترین تعداد نصب و کاربر را به خود اختصاص داده‌ است. کوینومی علاوه بر ریپل از بیش از ۱۲۵ ارز دیجیتال گوناگون به همراه هزاران توکن (آن‌هایی که بلاک چین اختصاصی ندارند و روی شبکه‌های دیگر مثل اتریوم قرار دارند) پشتیبانی می‌کند. بازخورد و میزان رضایت از این کیف پول از سوی کاربران هم در نوع خود بی‌نظیر است. بر روی سیستم‌عامل‌های اندروید و آی او اس، ویندوز، لینوکس و مک می‌توانید به سادگی کوینومی را نصب کنید.

کیف پول اتمیک (Atomic)

اتمیک از دیگر کیف پول‌های معتبر چند ارزی است که می‌توانید برای ذخیره ریپل و چندین ارز دیجیتال متنوع از آن بهره ببرید. اتمیک هم مانند کوینومی تعداد نصب بالایی را به خود اختصاص داده و از رتبه خوبی در مارکت‌های برنامه برخوردار است. سیستم عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و آی‌او‌اس میزبان کیف پول اتمیک هستند. بنابراین این کیف پول هم از نوع دسکتاپ و هم موبایل است.

چگونه ریپل (XRP) بخریم؟

ریپل یکی از آن ارزهای دیجیتالی است که تقریبا تمام صرافی‌های بزرگ و معتبر از آن پشتیبانی می‌کنند. اگر قصد خرید مستقیم ریپل با ریال و کارت بانکی خود را دارید، باید از طریق سایت‌های آنلاین داخلی اقدام کنید. با این حال، بیشتر سایت‌های ایرانی در حال حاضر فقط بیت کوین یا اتریوم می‌فروشند و سایت‌های ایرانی کمی ریپل را به سبد ارزهای خود اضافه کرده‌اند. در صورت موجود بودن ریپل در وب‌سایت‌های ایرانی، حتما قبل از خرید، از معتبر بودن صرافی اطمینان حاصل کنید.

اما متداول ترین روش خرید ریپل، مخصوصا برای کاربران ایرانی، به این صورت است که ابتدا باید از سایت‌های ایرانی، بیت کوین یا اتریوم بخرید و سپس بیت کوین‌ یا اتریوم خود را به یک صرافی بین‌المللی ببرید و به ریپل تبدیل کنید.

لیست صرافی‌های خارجی که ریپل در آن خرید و فروش می‌شود را می‌توان از سایت Coinmarketcap مشاهده کرد. باید توجه داشته باشید که به دلیل مسائل تحریم، پیش از انتخاب یک صرافی، از تحریم نبودن کاربران ایرانی در آن اطمینان حاصل کنید. در حال حاضر بیشتر کاربران ایرانی از صرافی بایننس (Binance) برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب پروتکل ریپل

مزایا:

  • تقریباً ضد جعل است
  • انجام سریع تراکنش‌ها در طی چند ثانیه
  • در مرحله نهایی خود می‌تواند به‌عنوان مترجم جهانی هر ارزی عمل کند
  • قابلیت وام دادن و وام گرفتن سریع مبالغ پول
  • اتصال ساده شبکه‌های پرداخت
  • تورم ندارد، چراکه تمامی توکن تا از ابتدا استخراج شده‌اند و از قبل وجود دارند

معایب:

ریپل بااینکه تحولات مثبتی را ایجاد کرده است، اما این شرکت به دلیل شیوه‌های مختلف تجاری‌اش اغلب مورد انتقاد قرار می‌گیرد. این شرکت بیان کرده بود که بخش عظیمی از ارز دیجیتال XRP را به کاربران شبکه منتقل خواهد کرد، اما تاکنون تنها مقادیر اندکی منتقل شده‌اند. علاوه بر این، آزمایشگاه‌های ریپل تقریباً نیمی از کل XRP موجود در شبکه را برای خود نگه‌داشته‌اند تا از ارزش آن بهره‌مند شوند. این ارز دارای ویژگی متن‌باز است و بااینکه بسیار هوشمند است، زمانی که کد آن در دسترس قرار می‌گیرد، فرصتی به وجود می‌آید تا سود جویان تلاش کنند آن را هک کنند.

مشتریان عمده‌ی ریپل:

از بزرگ‌ترین مشتریان RippleLabs می‌توان به بانک اسپانیایی Santander،American Express، UniCredit و Western Union اشاره کرد. برخی از ارائه‌دهندگان خدمات مالی نیز از این فناوری برای تراکنش‌های داخلی خود استفاده می‌کنند. اکثر شرکت‌ها و بانک‌ها از محصولات xCurrent و xRapid که توسط RippleLabs تولید شده‌اند استفاده می‌کنند که این محصولات مستقیماً نیازهای پیچیده مؤسسات مالی را برطرف می‌سازند. همه‌ی بانک‌هایی که از پلتفرم ریپل برای پردازش معاملات جهانی خود بهره می‌گیرند، می‌توانند تا ۷۰٪ هزینه معمول معاملات خود را پس‌انداز و آن را مدیریت می‌کنند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *