ارز دیجیتال استلار (Stellar)

استلار
ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال استلار (Stellar)

استلار یکی از ارزهای دیجیتالی است که در سال ۲۰۱۴ و با ماهیتی تقریبا مشابه با ریپل متولد شد. جالب است بدانید که استلار را در واقع می توان شاخه یا فورک ریپل دانست . جد مک کالب، بنیانگذار ارشد ریپل با چند نفر از توسعه دهندگان بر سر مسائلی اختلاف نظر داشت که باعث شد در نهایت جد مک کالب ریپل را رها و روی استلار کار کند. در حالی که ریپل به ارائه راه حل برای انتقال بین بانک های سراسر جهان متمرکز است، استلار قصد تسهیل پرداخت های بین افراد را در سراسر جهان دارد. اما تقریبا شیوه کار هر دو یکی است.

لومن (XLM)، واحد ارز استفاده شده در شبکه استلار است و ۱۰۰ میلیارد از آن ایجاد شده است که رفته رفته و به صورت خودکار به بازار عرضه می‌شود. هر تراکنش در شبکه استلار فقط ۰.۰۰۰۱ کارمزد دارد و کمتر از ۶ ثانیه انجام ‌می شود.

در سایت رسمی، استلار خود را یک زیربنای پرداخت متن باز و توزیع شده معرفی می کند. پروتکل آن ها با استفاده از پرداخت های برون مرزی ، امکان تبادل با ارزهای سنتی و با تبدیل خودکار را بین مردم سراسر جهان فراهم می‌کند. شبکه استلار غیرمتمرکز است اما مانند ریپل و برخلاف بیت کوین روی بلاک چین فعالیت نمی‌کند. ارز شبکه استلار یا همان لومن قابل استخراج نیست و توسط شرکت مقدار مشخصی ایجاد شده است.

سازنده استلار کیست؟

در ساختار اصلی استلار و ریپل شباهت‌های زیادی وجود دارد. این موضوع دقیقاً به سازنده‌ی اصلی استلار برمی‌گردد. سازنده‌ی این ارز دیجیتال آقای جد مک کالب همان بنیان‌گذار ارشد ارز دیجیتال ریپل است. وی بعد از یک اختلاف به وجود آمده در میان توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال، آن را رها کرد و با تیم شخصی خود اقدام به ساخت ارز دیجیتالی جدید به نام استلار نمود.

تاریخچه استلار

در سال ۲۰۱۴ مک کالب یکی از بنیان‌گذاران ارز دیجیتال ریپل با جدایی از این تیم اقدام به توسعه‌ی ارز دیجیتال استلار کرد. در سال ۲۰۱۵ اولین کد نویسی استلار معرفی شد. در ورژن اول ارز دیجیتال استلار به دلیل حضور آقای کالب در تیم ریپل، شباهت‌های زیادی بین این دو وجود داشت. این شباهت حتی به حدی بود که مالکین ریپل و استلار را وارد یک چالش بزرگ نمود. در اواخر سال ۲۰۱۵ اما الگوریتم جدیدی برای استلار معرفی شد و کدهای آن دوباره بازنویسی شدند.

استلار

استلار چگونه کار می‌کند؟

به جز استفاده به عنوان ارز دیجیتال با کارمزد کم و سرعت بالا، استلار فراتر از یک ارز دیجیتال است. سازمان هایی مانند بانک و سیستم های مالی که اصطلاحا در شبکه به آن انچر (Anchors) گفته می شود در شبکه ارتباطات را بررسی می کنند. انچرها نهادهای قابل اعتمادی هستند که نقش پل های ارتباطی را در شبکه استلار را ایفا می کند.

مثلا شما در آمریکا و دوست شما در فرانسه است و از شما درخواست پرداخت ۱۰۰ یورو می کند. شما می توانید از شبکه استلار استفاده کنید و معادل دلاری را برای دوستتان بفرستید. این پول در بانک فرانسه کاملا خودکار تبدیل به یورو خواهد شد و به دست دوستتان خواهد رسید.

پس استلار می تواند مانند بقیه ارزهای دیجیتال در والت ها جا به جا شود و یا از شبکه آن برای پرداخت های ارزی دیگر استفاده شود.

هدف از ساخت استلار چه بوده است؟

ریپل با هدف برقراری تبادلات مالی بین بانک‌ها و مؤسسات مالی شکل گرفته بود. مدیر استلار با جدا نمودن این ارز از ریپل، هدف بزرگ آن را ارائه‌ی خدمات مالی مقرون‌به‌صرفه با سرعتی بالا به کاربران اعلام کرده است و از این طریق به دنبال ساختن محیطی امن و سریع برای تبادلات مالی خرد در جهان می‌باشد. بلاک چین غیرمتمرکز استلار این توانایی را دارد که در عرض ۳ تا ۵ ثانیه هزاران تراکنش را انجام دهد. این مزیت که هدف اصلی ساخت این رمز ارز نیز بوده است، دلیل اصلی محبوبیت آن نیز محسوب می‌شود.

شبکه بلاک چین استلار

استلار یک پلتفرم بلاک چین است که به منظور تسهیل تراکنش‌های مالی برون مرزی و بانکی طراحی شده است. این پلتفرم به مسائلی مانند وجوه ارسالی، پرداخت‌های همراه و پرداخت‌های خرد می‌پردازد. هدف بزرگ شبکه استلار، ارائه خدمات مالی مقرون‌به‌صرفه با سرعتی بالاست.

پروتکل اجماع استلار

شبکه استلار در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان شاخه‌ای از پروتکل ریپل توسط جد مک ‌کالب (Jed McCaleb) و جویس کیم (Joyce Kim) راه‌اندازی شد. با این حال، از آنجایی که استلار برای حل مشکلات مختلفی طراحی شده است، پلتفرم آن در حال حاضر تفاوت زیادی با ریپل دارد. در آغاز کار، کریپتوکارنسی موجود در این شبکه “Stellar” نام گرفته بود؛ اما پس از آن، برای جلوگیری از هرگونه اشتباه با شبکه استلار، به lumens (XLM) تغییر پیدا کرد. خلاصه‌ای از ویژگی‌های بلاک چین استلار:

  • دارای پایگاه داده باز و غیرمتمرکز است.
  • زمان تائید تراکنش‌ها بین ۳ الی ۵ ثانیه است
  • قادر است هزاران تراکنش را در ثانیه مدیریت کند
  • از پروتکل اجماع استلار استفاده می‌کند
  • توکن استلار “Lumen” نام دارد و با نشانه‌ی اختصاری “XLM” مشخص می‌شود.

استلار

دلیل محبوبیت استلار چیست؟

استلار، خدمات گسترده‌ای را که انتظار دارید از یک بانک عادی دریافت کنید ارائه می‌دهد، اما با چند تفاوت اساسی. این تراکنش‌ها در یک شبکه‌ی غیرمتمرکز، با هزینه‌ای بسیار کمتر و سرعت پردازش بالاتر از یک بانک سنتی انجام می‌شوند. این پرداخت‌ها در عرض ۳ الی ۵ ثانیه پردازش می‌شوند، تبادل ارزها در این سیستم نسبتاً ساده و هزینه‌های شبکه ناچیز است. تمام این خدمات با رویکردی متفاوت نسبت به بسیاری از پروژه‌های دیگر رمزنگاری ارائه می‌شوند. استلار قصد دارد با ارائه خدمات مالی کم هزینه به مردم سراسر جهان، با فقر مبارزه کند و پتانسیل‌های فردی را به حداکثر برساند.

قیمت استلار لومن و عوامل موثر بر آن

قیمت استلار مخصوصا در چندماه اخیر رشد خیره کننده ای داشته است. یک سال پیش قیمت هر واحد از این ارز ۰.۰۰۲ دلار بود و اکنون که در حال نوشتن این مطلب هستیم حدود ۰.۷ دلار است. اگر سال گذشته ۱۰۰۰ دلار استلار می خریدید، امروز حدود ۳۵۰,۰۰۰ دلار سرمایه داشتید که با توجه به کاربرد های شبکه امکان افزایش قیمت آن بسیار زیاد است. به تازگی خبری تایید نشده منبی بر میزبانی ICO ها روی شبکه استلار منتشر شده است که در صورت صحیح بودن می تواند قیمت این ارز را تا چندین برابر افزایش دهد. بدیهی ست که استلار یک شبکه کاربردی است و با گسترش شبکه و پذیرش آن می تواند به رشد خوبش همچنان ادامه دهد. تراکنش های بسیار سریع و کارمزد کم از مزیت های این شبکه است.

استلار

آیا ارز دیجیتال Lumen امن است؟

استلار، به لحاظ امنیتی سابقه‌ی بسیار خوبی دارد. شبکه استلار، تقریبا هیچ گونه هکی را تاکنون تجربه نکرده است. هزینه‌ بسیار کمی که با انجام هر تراکنش این ارز دیجیتال پرداخت می‌کنید، برای جلوگیری حملات DDoS (نوعی حملات سایبری به سرور) مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که، شرکتی بزرگی مانند IBM هم در پروژه‌های خود از این ارز دیجیتال استفاده می‌کند، قطعاً به اندازه‌ کافی ایمن و مطمئن است.

مزایای ارز دیجیتال استلار

۱- سرعت بالای تراکنش‌ها

استلار، پردازش حدود ۲۰۰۰ تراکنش در هر ثانیه را بر عهده دارد. در نتیجه، هر تراکنش حداکثر ظرف ۵ ثانیه تائید می‌شود. این سرعت چشمگیر باعث ایجاد پیشرفت بزرگی در پرداخت‌های برون مرزی شده است.

۲- هزینه تراکنش پایین

زمان کوتاه انجام تراکنش‌ها و کارایی عملیاتی بالای این ارز دیجیتال به کاهش هزینه آن منجر شده است. هزینه تراکنش این پروتکل بسیار کمتر از پروتکل پرداختی رقابتی مانند ریپل است.

۳- بهره‌گیری از عناصر فنی پیشرفته

استلار می‌تواند عناصری مانند قرارداد هوشمند بلاک چین را در کنار ویژگی‌‌هایی چون امضای چندگانه قرار دهد که این ترکیب عملکرد پروتکل پرداخت را به طور کلی افزایش می‌‌دهد.

۴- دستاوردهای شبکه استلار

شبکه‌ی استلار در حال ربودن گوی سبقت از شبکه‌ی اتریوم است؛ چراکه عملکرد این شبکه ارزان‌تر و سریع‌تر است و تبادل دارایی یک ویژگی داخلی پروتکل استلار به حساب می‌آید. در حالی که کاربران معمولاً برای انجام تراکنش‌های اتریوم مجبورند از یک صرافی واسط استفاده کنند، سهولت استفاده از استلار موجب شده است که این شبکه محبوبیت زیادی در میان پروژه‌های گوناگون پیدا کند. شرکت IBM یکی از بزرگترین نام‌هایی است که در حال حاضر در چندین پروژه خود از بلاک چین استلار استفاده می‌کند. این شرکت یک سیستم پرداخت مبتنی بر استلار با نام “Blockchain World Wire” را راه‌اندازی کرده است.

معایب استلار

۱- استلار با رقابت بالایی روبرو است

در نتیجه حفظ قدرت برایش دشوار است. پروتکل پرداخت ریپل بزرگترین رقیب استلار محسوب می‌شود، چراکه هر دوی آنها توسط یک شخص اجرا شده‌اند. به علاوه، مؤسسات بانکی سنتی نیز در تلاش‌اند تا در پرداخت‌های برون مرزی خود، تنوع ایجاد کنند و دسترسی به جوامع مختلف را حفظ نمایند (پلتفرم SWIFT یکی از این نمونه‌هاست).

۲- دارای محدودیت در دسترسی برای انجام تراکنش

شما باید حداقل ۲۰ ارز دیجیتال XLM در کیف پول خود داشته باشید.این محدودیت در سیستم، می‌تواند برای کاربرانی که قصد ندارند تا این مقدار در ارز استلار سرمایه‌گذاری کنند، مشکل‌ساز باشد.

۳- استلار، یک ارز غیرمتمرکز است

در حالی که ریپل یک ارز متمرکز به حساب می‌آید. با اینکه ممکن است بسیاری از کاربران به همین دلیل، استلار را به ریپل ترجیح دهند اما کاربران دیگری نیز مانند بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی، سیستمی متمرکزتر مانند ریپل را ترجیح می‌دهند.

استلار

کیف پول های استلار

نام ارز مورد استفاده شبکه استلار،‌لومن (Lumen) با واحد اختصاری XLM‌ است. کیف پول های معتبر این ارز که توسط وب سایت اصلی تاییده شده اند :

1- کیف پول دسکتاپ استلار (کیف پول رسمی)

این نرم افزار کلاینت رسمی استلار و کاملا متن باز است. در این کیف پول می‌توانید لومن های خود را ذخیره، ارسال و یا دریافت کنید. این کیف پول بر روی سیستم عامل های ویندوز، مک و لینکوس قابل اجراست. کلیدهای خصوصی و تمام محتویات کیف پول در دستکتاپ شما ذخیره می‌شوند،‌ بنابراین سعی کنید هر چند وقت یکبار از آن بک آپ بگیرید.

2- کیف پول چند منظوره Stargazer

این کیف پول برای سیستم عامل های اندروید،‌ ویندوز و مک قابل استفاده است. رابط کاربری ساده و متن باز بودن از قابلیت های این نرم افزار است.

3- کیف پول موبایل Centaurus

این کیف پول مخصوص سیستم عامل های ios و اندروید طراحی و امنیت آن توسط شرکت استلار تاییده شده است.

4-کیف پول تلگرامی PapayaBot

این کیف پول ربات تلگرامی است. این کیف پول علاوه بر لومن،‌از بیت کوین و لایت کوین هم پشتیبانی می‌کند. امنیت آن روی پلتفرم تلگرام تضمین شده است و هر کجا که تلگرام نصب باشد می ‌توان از آن استفاده کرد.

5-لِجر نانو (Ledger Nano)

این کیف پول امن ترین کیف پول استلار است. کیف پول لجر نانو، کیف پولی سخت‌افزاری با برنامه‌ریزی تربیتی و قابلیت چند امضایی است که برای آن دسته کاربرانی طراحی‌شده نیازمند لایه‌های امنیتی بیشتر برای حفاظت از سرمایه‌گذاری خود هستند. این کیف پول به جز استلار لومن ارزهای زیادی مانند بیت کوین،‌اتریوم و ریپل را پشتیبانی می‌کند. قیمت این کیف پول حدود ۸۰ دلار است.

چند کیف پول تحت وب دیگر هم برای این ارز وجود دارد که به دلیل ریسک بالای کیف پول های تحت وب،‌به معرفی آن ها نپرداختیم.

نحوه کار این ارز چگونه است؟

نحوه‌ی کار استلار شباهت زیادی به ارز ریپل دارد. نوع شبکه‌ی استلار باعث می‌شود تا روند کار با آن بسیار ساده باشد. استفاده از این ارز دیجیتال در یک بعد در بحث سرمایه‌گذاری و تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر تعریف می‌شود و در بعد دیگر کاربران خرد نیز می‌توانند از شبکه‌ی غیرمتمرکز استلار برای انتقال پول در بین خود استفاده کنند. با استفاده از این سیستم دیگر نیازی به کارهای پیچیده‌ی بانکی برای نقل‌وانتقال پول در سرتاسر جهان نخواهید داشت. بانک‌ها و مؤسسات مالی در سیستم استلار به‌عنوان انچر شناخته می‌شوند که کاملاً اعتمادسازی شده‌اند. بعد از هر ثبت سفارش توسط کاربر در هر گوشه از دنیا، بلافاصله بانک‌های حاضر در شبکه‌ ارز استلار وی را تبدیل به پول فیات کرده و نقل‌وانتقال آن را در سیستم جهانی انجام می‌دهند. جالب است بدانید که تمام مراحل این نقل‌وانتقال در کمتر از ۵ ثانیه به وقوع می‌پیوندد. بلافاصله بعد از درخواست واریز توسط کاربر، مقدار استلار معادل آن به حساب کیف پول طرف مقابل به‌صورت ارزش، اضافه می‌شود.

استلار

ارسال ارزهای سنتی در شبکه استلار

استلار یک شبکه‌ی ‌اینترنت غیرمتمرکز است که سرورهای آن در هر گوشه‌ای از جهان قرار دارند. هر نهادی هم می‌تواند سرور مخصوص به خود را در اختیار داشته باشد تا سرعت انجام کارهای خود در شبکه را افزایش دهد. برای ارسال ارزهای سنتی در شبکه‌ی استلار این سیستم به‌صورت کاملاً یکپارچه عمل می‌کند. به این صورت که کل سیستم تبدیل به یک دفتر کل می‌شود که هم وظیفه‌ی انتقال پول را به عهده دارد و هم برای امنیت و حفظ سابقه‌ی نقل‌وانتقال‌ها کاربرد دارد. بعد از هر ثبت تراکنشی در شبکه‌ی استلار، این دستور به صرافی استلار منتقل می‌شود. صرافی این ارز دیجیتال نیز به‌صورت غیرمتمرکز در جهان فعالیت می‌کند. این صرافی کوچکترین نقل‌وانتقال‌ها را سریعاً به ارزهای سنتی تبدیل و معادل آن را در حساب شخص دوم قرار می‌دهد.

چگونه استلار بخرم؟

برای خرید ارز شبکه استلار یا همان لومن (XLM) باید از طریق صرافی ها اقدام کنید. کاربران ایرانی می توانند از صرافی های داخلی بیت کوین یا اتریوم بخرند و بعد در صرافی های خارجی شارژ و اقدام به خرید این ارز کنند. در حال حاضر این ارز در ۳۹ مارکت خرید و فروش می‌شود.

کم ریسک ترین سایت خرید لومن برای کاربران ایرانی :

صرافی Binance :

صرافی چینی بایننس روش خوبی برای خرید لومن است. به دلیل چینی بودن صرافی احتمال تحریم و بلوکه شدن پول ها بسیار کم است. این سایت برای کاربران ایرانی قابل استفاده است. شما می‌توانید بیت کوین یا ارزهای دیگر را در این صرافی شارژ کرده برای خرید لومن یا ارزهای دیجیتال دیگر اقدام کنید. این صرافی می تواند به عنوان کیف پول هم سرمایه شما را ذخیره کند. توصیه می شود پس از خرید دارایی خود را به کیف پول های امن تر منتقل کنید. آدرس سایت : www.binance.com

صرافی های خارجی دیگری مثل okex برای کاربران ایرانی قابل استفاده هستند اما به دلیل ریسک بسیار بالا،‌ انتقال ارز به آن ها را پیشنهاد نمی کنیم.

امنیت ارز دیجیتال استلار

استلار از مجموعه‌ای از سرورهای غیرمتمرکز تشکیل شده است که به‌صورت یکپارچه در هر ۲ تا ۵ ثانیه به‌روزرسانی می‌شوند. سیستم بلاک چین استلار در حال حاضر مورد استفاده شرکت بزرگ IBM قرار دارد. پروتکل‌های بلاک چین استلار به‌جای استفاده از ماینرها برای استخراج و تائید از الگوریتم FBA استفاده می‌نمایند. در این الگوریتم تنها زمانی یک تراکنش تائید و اجرا خواهد شد که همه‌ی گره‌ها آن را تائید کرده باشند. ازاین‌رو استلار را می توان شبکه‌ای کاملاً ایمن نامید. از این گذشته پایین بودن هزینه‌ی تراکنش در سیستم این شبکه نیز باعث جلوگیری از حملات DDoS می‌شود تا کاربران با خیال راحت‌تری از آن استفاده نمایند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه اطلاعات ارزی در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام