پل بلاک چین یا بلاکچین بریج (Blockchain Bridge)

بریج
ارزهای دیجیتال

پل بلاک چین یا بلاکچین بریج (Blockchain Bridge)

پروژه بایننس بریج Binance Bridge با هدف افزایش قابلیت همکاری بین بلاکچین های مختلف است. این پروژه اجازه می دهد تا هر کسی دارایی رمزنگاری شده خود را به توکن های بسته بندی شده Binance Chain و Binance Smart Chain تبدیل کند.

 چرا Binance Bridge می تواند مفید باشد؟ خوب، با این روش می توانید از BTC، ETH، USDT یا دارایی های دیگر خود در DApps بلاک چین هوشمند Binance (BSC) استفاده کنید. آیا شما HODL BTC هستید اما می خواهید آخرین فرصت تولید محصول را در BSC بدست آورید؟ جای نگرانی نیست، شما می توانید در حالی که هنوز در DeFi در Binance Smart Chain شرکت می کنید، در معرض Bitcoin خود باشید.

پل یا بریج – Bridge بلاک چین ارتباطی را ایجاد می‌کند که طی آن امکان انتقال توکن‌ها یا داده‌ها بین دو اکوسیستم مختلف Blockchain فراهم می‌شود.

بریج

مشکل عدم امکان تعامل بین سیستم‌های مختلف درون شبکه، یکی از چالش‌های فناوری بلاک چین محسوب می‌شود. هنگامی که یک توسعه دهنده، اپلیکشین‌های غیرمتمرکز خود را بر روی یک پلتفرم خاص ایجاد می‌کند، این برنامه‌ها به طور کلی در آن پلتفرم قفل می‌شوند و فرصتی برای استفاده از مزایای بلاک چین‌های دیگر را ندارند. به همین خاطر هم هست که مثلا اتریوم با مشکلات زیادی در رابطه با مقیاس‌پذیری روبرو بود و بسیاری از توسعه دهندگان امید به حل آن داشتند. بنابراین پل بلاک چین یا به عبارتی بلاکچین بریج – Blockchain Bridge یکی از راه حل‌های رفع این مشکل است.

پل بلاک چین دقیقا چیست؟

اگر این اپلیکشین‌های غیرمتمرکز به یک پلتفرم سریعتر مانند ایاس – EOS منتقل شوند، مزایای مختلف شبکه اتریوم همچون یک جامعه بزرگ، یک توکن استاندارد با پشتیبانی گسترده و یک پلتفرم قرارداد هوشمند با پذیرش بسیار بالا را از دست می‌دهند. بنابراین، یک توسعه دهنده می‌تواند از یک بریج یا پل برای ارسال توکن‌های خود از یک پلتفرم بلاک چین به یک پلتفرم دیگر استفاده کند و از مزایای هر دو بهره‌مند شود. در یک اکوسیستم بلاک چین دارای قابلیت تعامل، توکن‌ها، داده‌ها و قراردادهای هوشمند به طور بالقوه می‌توانند بین پلتفرم‌های مختلف حرکت کنند.

به طور کلی بریج‌ها از نوعی پروتکل “ضرب و سوختن” – “mint-and-burn” استفاده می‌کنند تا عرضه توکن را در تمام پلتفرم‌ها ثابت نگاه دارند. بدین ترتیب، وقتی توکنی یک بلاک چین را ترک می‌کند، یا می‌سوزد و یا قفل می‌شود، و یک توکن دیگر معادل آن در بلاک چین مقابل ضرب می‌شود. برعکس، هنگامی که این توکن به شبکه اصلی خود برگردد، جفت این توکن یا می‌سوزد و یا قفل می‌شود.

پل های بلاک چین چه مزایایی دارند؟

استفاده از پل‌های بلاک چین مزایای بی‌شماری دارد. به عنوان مثال، یک توسعه دهنده DApp – برنامه کاربردی غیرمتمرکز، که از اتریوم استفاده می‌کند، به دلیل کند بودن سرعت پردازش تراکنش و کارمزدهای بالا در زمان ترافیک و تراکم زیاد شبکه، غالباً دچار مشکلاتی در رابطه با تجربه کاربری ضعیف می‌شود.

توسعه دهندگان به منظور داشتن پردازشی با سرعت بالاتر و کارمزد کمتر، می‌توانند با استفاده از یک پل، توکن‌های خود را به یک بلاک چین دیگر منتقل کنند. این بدان معنی است که یک توسعه‌دهنده می‌تواند با استفاده از توکن استاندارد ERC20 و همچنین برنامه‌های پویای اتریوم برای توسعه‌دهندگان و جامعه کاربران، برنامه غیرمتمرکز خود را بر روی اتریوم اجرا کند.

از طرفی، هر دوی این اکوسیستم‌های بلاک چینی از مزایای استفاده از بریج‌ها – Bridges توسط توسعه دهندگان، بهره‌مند می‌شوند. این امر، ترافیک شبکه اتریوم را روی سایر بلاک چین‌ها با تراکم کمتر پخش می‌کند و منجر به کاهش آن می شود. این امر یک راه حل عالی برای حل چالش‌های مقیاس پذیری مداوم اتریوم است. در این صورت، بلاک چین دیگر نیز در معرض جامعه اتریوم قرار گرفته و پذیرش آن‌ها را بدست می‌آورد.

یکی دیگر از موارد استفاده از پل بلاک چین می‌تواند پرداخت فوری در نقطه فروش – Point of Sale باشد، که تاکنون با توجه به چالش‌های مقیاس پذیری بیت کوین و اتریوم، تقریباً غیرممکن بوده است. پل‌ها همچنین می‌توانند برای DAppها که برای ایجاد تجربه کاربری یکپارچه مانند بازی‌های کازینو نیاز به تسویه فوری دارند نیز، مفید باشند.

بریج

آیا نمونه‌ای از بلاک چین بریج‌ها وجود دارد؟

در حال حاضر، چندین پروژه نسخه پل بلاک چین خود را منتشر کرده‌اند. بریج سیسکون اتریوم – Syscoin-Ethereum که در آغاز سال جاری راه اندازی شده، قابلیت تعامل دوجانبه بین شبکه اتریوم و سیسکوین را فراهم کرده است. سیسکوین به توکن‌های ERC-20 اجازه دسترسی به یک پروتکل تسویه فوری با عنوان “گراف جهت‌دار غیر مدور با تأیید صفر” – “zero confirmation directed acyclic graph را می‌دهد که قادر به پردازش بیش از 60،000 تراکنش در ثانیه بوده و توسط یک ممیز مستقل تأیید می‌شوند.

آر اس کی – RSK، دومین پلتفرم قرارداد هوشمند لایه دوم است که روی بلاک چین بیت کوین کار می‌کند. پل RSK، همچنین توکن خود را در اوایل سال جاری راه اندازی کرد. بریج RSK به دارائی‌ها اجازه می‌دهد تا بین RSK و اتریوم حرکت کنند و بدین ترتیب قابلیت تعامل بین بیت کوین و اتریوم را به طور مؤثری فراهم می‌کند.

وان چین – Wanchain، یکی از اولین پروژه‌هایی بود که وارد فضای تعامل شد. این پروژه در ماه ژانویه، چهارمین نسخه از شبکه اصلی خود را معرفی و از چارچوب تی بریج – T-Bridge که امکان انتقال داده و دارایی‌های دیجیتال را  بین بلاک چین‌های مختلف فراهم می‌کند، رونمایی کرد.

پروژه بایننس بریج چطور کار می کند؟

بسته بندی یک کوین یا توکن در نسخه Binance Chain در واقع کاملاً ساده است. با استفاده از سرویس Binance Bridge می توانید دارایی های رمز نگاری شده را بین بلاکچین بومی و Binance Chain/Binance Smart Chain تبدیل کنید. به عنوان مثال، اگر USDT را از Ethereum به Binance Smart Chain انتقال دهید، Binance Bridge از تبدیل میان زنجیره ای Ethereum ERC-20 به Binance BEP-2 یا BEP-20 پشتیبانی می کند. شایان ذکر است که این کوین های WPDC توسط کوین ها و توکن های واقعی در آدرس های عمومی پشتیبانی می شوند.

در حال حاضر، پروژه بایننس بریج از انتقال میان زنجیره ای ERC-20 و TRC-20 پشتیبانی می کند. همانطور که می دانید، ERC-20 یک توکن محبوب بسیار گسترده است که در Ethereum استاندارد شده است. TRC-20 هم استاندارد مشابهی برای شبکه TRON است.

 به عنوان یک توضیح اضافه، BEP-2 یک توکن است که در Binance Chain استاندارد شده است، در حالی که BEP-20 یک توکن استاندارد شده در Binance Smart Chain است. واحد پول بومی هر دو بلاک چین BNB است

بعد از اینکه پارامترها را تنظیم کردید، زمان تبدیل خیلی کوتاه است و اجرای یک تبدیل بین دو بلاک چین (cross-chain conversio) در حدود چند دقیقه طول می کشد. این البته به زمان تأیید شبکه بلاکچین بستگی دارد. حال این دقیقا چه معنی­ می دهد؟ خوب، بسته به اینکه چه بلاک چینی را دارید به کدام بلاک چین تبدیل می کنید ممکن است زمان تبدیل شما متفاوت باشد، ممکن است این روند در زمان شلوغی و فعالیت زیاد بیشتر طول بکشد.

بریج

هزینه های تبدیل با استفاده از بایننس بریج

تا آنجا که به هزینه ها مربوط می شود، بایننس بریج، هزینه ها را به صفر می‌رساند. این یعنی قرار است شما مجانی این تبدیل ها را انجام دهید. شما فقط باید کارمزد معاملات شبکه را در بلاک چینی که در حال تبدیل آن هستید، پرداخت کنید.

آیا برای استفاده از بایننس بریج به حساب Binance نیاز دارید؟ خوب باید گفت، نه. رابط Binance Bridge بدون نیاز به ثبت نام حساب Binance برای هر آدرس باز است.

از طرف دیگر، اگر حساب Binance داشته باشید، سپرده و برداشت برای تعدادی از دارایی های BEP-2 و BEP-20 باز است. به این ترتیب دیگر نگران بسته بندی دارایی ها نباشید و می توانید آنها را مانند سایر رمزها ذخیره، معامله و انتقال دهید.

“Peg-in” و “Peg-out” چیست؟

 ویژگی “Peg-in” به شما این مکان را می دهد تا توکن ها ی بلاکچین های بومی را به توکن های Binance Chain یا Binance Smart Chain تبدیل کنید. برعکس، “Peg-out” به معنای تبدیل از توکن های Binance Chain یا Binance Smart Chain به توکن های بلاکچین بومی است.

برای تکمیل Peg-in، ابتدا به یک کیف پول سازگار مانند Binance Chain Wallet یا MetaMask نیاز دارید.

بلاک چینی را که می خواهید توکن­ها را از آنجا شروع به تبدیل کنید انتخاب کنید و مقدار آن را مشخص کنید. بایننس بریج آدرسی را برای شما ایجاد می کند که باید واریز را به آن جا انجام دهید. برای واریز به آن آدرس یک پنجره زمان خواهید داشت. اگر در این مدت بودجه را به آدرس ارسال کنید، Binance Bridge مقدار معادل توکن بسته بندی (wrapped tokens) شده را به آدرس Binance Chain یا Binance Smart Chain برای شما ارسال می کند.

هنگامی که یک معامله کامل شد، Binance Bridge توکن ها را قفل می کند و اتصال به Binance Smart Chain کامل می شود. این زمانی است که می توانید از توکن های ثابت استفاده کنید.

 لطفا توجه داشته باشید که اگر می خواهید مبلغ زیادی را تبدیل کنید، بهتر است اول با مقادیر کم شروع کنید. به این ترتیب می توانید قبل از تبدیل یک مبلغ هنگفت بررسی کنید که همه چیز درست باشد، یعنی در واقع بهتر است برای انجام یک تبدیل بزرگ اول چند تبدیل کوچک با مبالغ اندک را انجام دهید تا از چند و چون این تبدیل ها آگاه شوید. سپس متناوباً، می توانید همین فرآیند را مستقیماً روی Binance انجام دهید.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون ارزهای دیجیتال در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام