هزینه های زندگی در اتریش سال 2021

زندگی در اتریش
مهاجرت

هزینه های زندگی در اتریش سال 2021

اتریش در سال 2021 یکی از اولویت های ایرانیان برای مهاجرت به اروپا محسوب می شود و در این مقاله هزینه زندگی در اتریش بررسی شده است. اگر چه هزینه ها در اتریش، از کشور همسایه یعنی مجارستان بالاتر است اما همچنان در مقایسه با یک سری دیگر از کشورها پایین می باشد. به عنوان مثال اتریش همیشه به “سوئیس ارزان” معروف بوده چرا که تقریبا اکثر هزینه ها در اتریش نصف هزینه در سوئیس است.

  • هزینه های زندگی در اتریش ماهیانه چقدر است؟
  • هزینه زندگی یک خانواده در اتریش چقدر است؟
  • زندگی در اتریش برای ایرانیان چگونه است؟
  • هزینه تحصیل در اتریش چقدر است؟
  • مزایا و معایت اتریش چه می باشند؟

این کشور، ترکیبی از صنعت و هنر، طبیعت و تکنولوژی، سنت و مدرنیسم و غیره است. شرایط بسیار مطلوب این کشور، مهاجران بسیاری را از روش های مختلف، راهی این کشور کرده است. در مقاله پیش رو که توسط تیم خوارزمی تهیه شده اطلاعاتی در خصوص هزینه زندگی در اتریش بیان گردیده است.

زندگی در اتریش

مهاجرت به کشور اتریش

اتریش (یکی از ده کشور برتر دنیا طبق آمار سال 2021) به مساحت و وسعت استان فارس ایران و با 8.8 میلیون نفر جمعیت و یازدهمین کشور ثروتمند دنیا با اقلیمی خاص در منطقه کوه های آلپ و همسایگی سوئیس و آلمان که از ان به عنوان خواهر کوچکتر آلمان نیز یاد میشود. با آب و هوایی معتدل و اقتصادی پویا و ثابت و کشوری توریسم خیز با حضور حد اکثری سازمانهای بین المللی و بشردوستانه. زبان کشور اتریش آلمانی است. بیش از 90% مردم این کشور به زبان آلمانی سخن میگویند. زبانی که در کشورهای همسایه مانند آلمان و سوئیس نیز کاربرد دارد. هم اکنون نرخ بیکاری اتریش  11.4% است و متوسط درآمد ماهانه یک کارگر ساده در این کشور حدود 3213€ (یورو) می باشد که در مقایسه به متوسط درآمد کار در کشور همسایه یعنی ایتالیا 2749€ (یورو) درآمد نسبتا خوبی بشمار می رود.

کیفیت زندگی در اتریش چگونه است؟

اتریش به خاطر کیفیت زندگی در بین مهاجران خارجی معروف است. تنها معدود کشور اروپایی هستند که از نظر شاخص کیفیت زندگی وضعیت بهتری از اتریش دارند. بر اساس آخرین رتبه بندی سایت معتبر نامبئو، شاخص کل کیفیت زندگی در اتریش بر مبنای معیارهای مختلف 182.37 می باشد. بر این اساس، کشور اتریش در رده پنجم جهانی و اروپا قرار می گیرد. کشورهای دانمارک، سوئیس، فنلاند، و هلند تنها کشورهایی هستند که از لحاظ استاندارد زندگی از اتریش جلو هستند.

جدا از بحث کیفیت زندگی در اتریش، بد نیست کمی هم درباره شاخص هزینه زندگی در اتریش 2021 صحبت کنیم. آیا می دانستید که وین (پایتخت اتریش) بر خلاف تصور عموم گرانترین شهر اتریش نبوده بلکه ارزانترین شهر اتریش نیز محسوب می شود. شهرهای لینز، گراتز و سالزبورگ 3 شهر گران کشور اتریش برای زندگی مهاجران خارجی محسوب می شود.

زندگی در اتریش

بهترین شهرهای اتریش

شهر وین در سال 2020 امپراطوری شهر ملبورن را پس از 7 سال کنار زد و در سال 2020 بهترین شهر دنیا شناخته شد. این آمار از طریق نشریه معتبر اکونومیست به چاپ رسید. پارامترهای اساسی زندگی معیار این انتخاب همیشه بوده است. پس از وین به تریب شهرهای گراتس، لینتس، سالزبورگ، اینسبروک، کلاگن فورت، زانکت پولتن، برگنتس، آیزن اشتات، هشت شهر برتر دیگر اتریش جهت زندگی هستند.

مزایای کشور اتریش:

  • تحصیل رایگان
  • برخورداری از استانداردهای بالای زندگی
  • اقیلم مناسب (آب و هوای عالی) رشته کوه های آلپ
  • امنیت اجتماعی خوب
  • ثروتمند بودن کشور و نرخ بیاری پائین
  • سیستم درمانی رایگان و مناسب و غیره

معایب کشور اتریش:

  • زبان رسمی این کشور (آلمانی)
  • کوچکی این کشور (به وسعت استان فارس)
  • سخت بودن صدور ویزا برای ایرانیان

خوارزمی مرکز تخصصی و مجری رسمی ارائه خدمات مهاجرتی اعم از:

  • اخذ ویزای سرمایه گذاری، خرید ملک و ثبت شرکت در خارج از کشور
  • اخذ ویزای تحصیلی و اعزام دانشجو
  • اخذ ویزای کار و زندگی

هزینه زندگی در اتریش در سال 2021

در 10 سال گذشته ایرانیان بیشماری به کشور اتریش مهاجرت کردند که بیشترین آنها از طریق ویزای تحصیلی خود را به این کشور رسانده اند. البته تحصیل رایگان و عدم نیاز به مدرک زبان دلیل انتخاب این روش از سوی ایرانیان بوده است. با توجه به فرهنگ و اقتصاد این کشور همچنان مورد انتخاب ایرانیان برای زندگی است. و از این رو باعث شده حتی در این باره انجمن های ایرانیان و رستورانهای ایرانی بیشمار و حتی مهمانی های ایرانی در این کشور برقرار شود. هزینه زندگی در این کشور در سال 2021 به طور ماهیانه در حدود 800€ تا 1200€ (یورو) می باشد که متناسب با سبک زندگی و شهر محل اقامت فرد متفاوت است.

گرچه اتریش در میان ثروتمندترین کشورهای جهان جای گرفته است، هزینه عمومی زندگی در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی خیلی بالا نیست. آنچه که بیش از هر امر دیگری حائز اهمیت می باشد، این است که بین درآمد در این کشور و هزینه های زندگی در آن، تعادل برقرار است. هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره در کشور اتریش ماهیانه در حدود 3800€ (یورو)‌ میباشد. هزینه های روزمره زندگی در اتریش شامل هزینه خرید از بازار، هزینه اشتراک، اجاره خانه، رستوران، حمل و نقل، پوشاک و ورزش و تفریح می باشد.

زندگی در اتریش

اقتصاد اتریش

از آنجایی که اتریش همسایه آلمان میباشد تا حدودی صنعت و اقتصاد این کشور نیز از این کشور الهام گرفته است. به غیر از صنعت توریسم و جهانگردی که کشور اتریش همیشه در رتبه هشتم تا دهم جهانی بوده است و بیشترین درآمد این کشور روی این صنعت است پس از آن در موارد زیر نیز سرآمد میباشد:

  1. صنعت عمران و راه و ساختمان سازی
  2. تولید ماشین الات صنعتی و فولاد سازی
  3. صنعت چوب و کاغذ
  4. صنعت شکلات سازی
  5. الکترونیک و تولید برق
  6. تولید اتومبیل و صنعت خودرو
  7. صنعت توریسم و گردشگری
  8. واردات و صادرات

صنعت توریسم و واردات کالا از جمله صنایع و مشاغل پردرآمد در این کشور میباشند که به اختصار به توضیح آن میپردازیم.

صنعت توریسم و گردشگری در اتریش

کشور اتریش در اروپا از جمله کشورهایی میباشد که دارای جاذبه های گردشگری بسیاری مانند مجسمه های زیبا، کلیسا، جنگل و مراتع سر سبز و غیره میباشد که دارای ارزش بالایی برای افراد خارجی هست در نتیجه اگر فردی به عنوان لیدر برای راهنمایی افرادی خارجی در این زمینه به صورت فردی و یا گروهی باشد از درآمد بالایی برخوردار خواهد بود البته نباید فراموش شود که دانش زبان آلمانی در این شغل نقش مهمی را ایفا میکند.

زندگی در اتریش

صنعت واردات و صادرات در اتریش

صنعت واردات و صادرات از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کانادا، کشورهای اروپایی و آسیایی و همچنین عربی به اتریش دارای بازار فوق العاده ای میباشد اما به نوبه خود سختی هایی نیز دارد اما اگر افراد بتوانند در موارد زیر این اجناس را به کشور اتریش وارد کرده و یا در کمپانی های مربوط به واردات این اجناس مشغول به کار شوند، دارای درآمد بالایی خواهند بود.

درآمد و نرخ بیکاری در اتریش

با توجه به اینکه اتریش یازدهمین کشور ثروتمند دنیا محسوب میشود و این کشور فقط 8.8 میلیون تفر جمعیت دارد شانس کاریابی در این کشور پایین نیست. فقط لازم است متقاضی به زبان آلمانی تسلط داشته باشد. در این حالت میتوان گفت استخدام شخص قطعی است. درآمد در اتریش به صورت میانگین حدود 3790€ (یورو) در ماه برآورد میشود. البته خوشبختانه کشور اتریش یک ویزای کاری خوب به نام ویزای کاری اتریش صادر میکند که به متقاضی کمک میکند راحت تر به اروپا رسیده و اقامت اتریش را از آن خود کند. ویزای جستجوی کار اتریش یک ویزای 6 ماهه است که به دلیل نیاز اتریش به استخدام نیروی کار متخصص خارجی صادر می شود. شیوع بیماری کرونا در سال های اخیر سبب شده است تا نرخ بیکاری در اتریش به 11.4% برسد.

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﻣﻬﺎﺟﺮت ﺑﻪ اتریش، درﯾﺎﻓﺖ اﻗﺎﻣﺖ، اداﻣﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ و ﯾﺎ ﮐﺎر و زﻧﺪﮔﯽ در اتریش ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

مواد غذایی بخشی از هزینه زندگی در اتریش

هزینه های خورد و خوراک نیز به استثنای مکان های لوکس و گران قیمت برای هر نفر نزدیک به 250€ (یورو)‌ در ماه در نظر گرفته شده است. خوشبختانه اتریش سوپر مارکت های همواره تخفیف بسیاری دارد که مواد غذایی را با قیمت مناسبی عرضه می کنند. قیمت برخی از اقلام عبارت است از:

پارامتر هزینهقیمت به یورو
1 لیتر شیر€1.12
1 قرص نان 500 گرمی€1.87
1 کیلو برنج€1.89
12 تخم مرغ€2.92
1 کیلو گوشت قرمز€15.66
آب (بطری 1.5 لیتر)€0.59

هزینه اجاره یا خرید ملک جهت زندگی در اتریش

اجاره ماهیانه آپارتمان با توجه به متراژ آن یا خرید آپارتمان در این کشور شامل موارد زیر می شود:

پارامتر هزینهقیمت به یورو
اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهربین 550€ تا 1000€
اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهربین 405€ تا 758€
اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهربین 900€ تا 2000€
اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهربین 800€ تا 1400€
قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهربین 3700€ تا 9000€
قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان خارج از مرکز شهربین 2850€ تا 5000€

سایر هزینه های زندگی در اتریش

سایر هزینه ها نظیر آب و برق و پوشاک و غیره در این کشور به موارد زیر تقسیم می شود:

هزینه آب، برق و غیره بصورت ماهیانه به یورو
آب و برق و گرمایش و سرمایش€124 تا 318€
اینترنت€25 تا 45€
هزینه لباس و پوشاک به یورو
یک شلوار جین€40 الی 100€
یک عدد لباس تابستانی در فروشگاه های زنجیره ای€20 الی 50€
یک جفت کفش نایک€50 الی 100€
یک جفت کفش مردانه€70 الی 180€
هزینه حمل و نقل به یورو
بلیط یک طرفه مترو€2.20 الی 2.80€
بلیط یک ماهه مترو€30.42 الی 55€
هزینه سوار شدن به تاکسی€3.60 الی 7€
کرایه تاکسی هر کیلومتر€1.27 الی 2€
یک لیتر بنزین€1.00 الی 1.35€

شهریه دانشگاه ها در اتریش

علاوه بر هزینه های ماهانه که برای پرداخت اجاره منزل، خوراک، حمل و نقل و غیره پرداخت می شود، دانشجویان باید به دانشگاه نیز شهریه ای پرداخت کنند. البته دانشجویانی که عضو اتحادیه اروپا یا حوزه اقتصادی اروپا هستند (یا اصطلاحا EU/EEA Students) برای تحصیل در دانشگاه های دولتی اتریش ترمی تنها 20€ (یورو)‌ پرداخت می نمایند در حالی که سایر کشورهای دنیا به طور میانگین ترمی 726.72€ (یورو)‌ می پردازند. البته لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه های دولتی اتریش از دانشجویان بعضی از کشورهای در حال توسعه هم شهریه ای نمی گیرند که باید در سایت هر دانشگاه بررسی شود. در ادامه تعدادی از دانشگاه های دولتی اتریش معرفی شده اند:

  • University of Klagenfurt
  • Johannes Kepler University Linz
  • FH Joanneum University of Applied Sciences

مقایسه هزینه زندگی دانشجویی در اتریش و مجارستان

اگرچه تحصیل در دانشگاه های دولتی اتریش تقریبا رایگان است و برخی افراد علاقه مند هستند تحصیلات خود را در این کشور ادامه دهند، اما هزینه زندگی در اتریش ماهیانه حدود 850€ (یورو) است. دانشجویان در صورت ثبت نام خوابگاه دانشجویی یا اشتراک منزل با دانشجویان دیگر می توانند این هزینه را به ماهی 700€ (یورو) نیز برسانند.

مجارستان به یورواتریش به یورو
اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه: 250€اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه: 565€
اجاره ماهیانه یک آپارتمان سه خوابه: 428€اجاره ماهیانه یک آپارتمان سه خوابه: 1015€

همانطور که ملاحظه شد هزینه تحصیل در اتریش و کار در اتریش و بطور کل، هزینه زندگی در اتریش به نسبت دیگر کشورهای اروپایی نه بسیار بالا و نه بسیار پایین است. در مواردی می توان گفت این هزینه ها بالاست به عنوان مثال برای شخصی که قصد تحصیل در دانشگاه های این کشور را دارد اگر بخواهد خانه ای اجاره کند این هزینه ممکن است بسیار بیشتر از هزینه های متعارف یک پانسیون دانشجویی باشد مگر اینکه آن فرد بخواهد مسکنی خارج از وین اجاره نماید تا هزینه های جاری مربوط به اقامتش کمتر از میزان مشابه در وین باشد.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *