در مورد تپروت (Taproot) بیتکوین، کاربردها و به روز رسانی آن بیشتر بدانیم

تپروت
ارزهای دیجیتال

در مورد تپروت (Taproot) بیتکوین، کاربردها و به روز رسانی آن بیشتر بدانیم

بروزرسانی تپروت بیت کوین چیست؟ اجرای Taproot چگونه بر مقیاس‌پذیری، حفظ خریم خصوصی و سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه بیتکوین تاثیر می‌گذارد؟ در این مقاله به صورت کامل، یکی از بزرگترین بروزرسانی‌های شبکه بلاک چین Bitcoin را معرفی خواهیم کرد.

تپروت (Taproot) در بلاک چین بیت کوین چیست؟

پس از بروزرسانی سگویت (Segwit) در شبکه بلاک چین بیت کوین، تپ روت را می‌توان تاثیرگذارترین و مهم‌ترین آپدیت در ساختار شبکه بلاک چین بیتکوین معرفی کرد. با انجام آپدیت Taproot در این شبکه، حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری و امنیت شبکه بلاکچین بیت کوین افزایش خواهد یافت. در بروزرسانی تپروت، الگوریتم رمزنگاری امضای دیجیتال در شبکه Bitcoin نیز تغییر خواهد کرد. الگوریتم اشنور (Schnorr) نام این الگوریتم رمزنگاری جدید است. برای شناخت آپدیت جدید شبکه بیت کوین لازم تا ساختار فعلی این شبکه را بفهمیم تا اهمیت این بروزرسانی برایمان مشخص شود.

بیت کوین یک شبکه بلاک چین عمومی است و اطلاعات ذخیره شده در آن به صورت شفاف در شبکه عرضه شده و هرکس می‌تواند آن را مشاهده کند. این ویژگی با وجود ایجاد شفافیت در اکوسیستم، تهدیدی برای حریم خصوصی افراد بوده که برای بسیاری، این ویژگی بیت کوین خوشایند نیست. بروزرسانی تپ روت، حریم خصوصی افراد را بیشتر از قبل رعایت خواهد کرد. به بیانی دقیق‌تر، Taproot یک سافت فورک در شبکه Bitcoin است که حریم خصوصی در زمان ارسال تراکنش‌های پیچیده (استفاده از تایم لاک، تراکنش‌های چندامضایی و…) را بهبود می‌دهد.

تپروت

تفاوت تراکنش عادی با تراکنش تپ روت چیست؟

در شرایط فعلی شبکه بیت کوین، تراکنش‌هایی که در آن‌ها توابع پیچیده به کار رفته است قابل مشاهده بوده و از تراکنش‌های عادی قابل تفکیک است. اما در صورتی که ویژگی Taproot روی شبکه بلاک چین بیت کوین اعمال شود، هیچ تفاوتی میان تراکنش عادی که میان دو نفر انجام شده با تراکنش‌هایی که (مثلا) از کیف پول‌های چندامضایی ارسال شده، وجود نخواهد داشت. این مورد علاوه بر افزایش حریم خصوصی، حجم تراکنش را کاهش داده و در نتیجه کارمزد تراکنش‌ها کاهش خواهد یافت. برای مثال، تراکنشی که در شبکه لایتنینگ بیت کوین ارسال می‌شود، با تراکنشی که فردی از کیف پول خود به کیف پول فرد دیگری ارسال می‌کند، متفاوت است (اسکریپت آن تفاوت داشته و این موضوع برای همه قابل رویت است). اما تپ روت، امکانی را فراهم خواهد کرد که تراکنش‌های روی شبکه لایتنینگ دقیقا مشابه تراکنش‌های عادی در شبکه باشد و کسی از تفاوت آن‌ها مطلع نخواهد شد.

پروپوزال Taproot  بیت کوین

طرح پیشنهادی ویژگی تپ روت بیت کوین برای اولین بار توسط گِرِگ مَکسوِل (Greg Maxwell)، یکی از شناخته‌شده‌ترین توسعه‌دهندگان بیت کوین کور، در سال ۲۰۱۸ مطرح شد. پس از گذشت دو سال و در سال ۲۰۲۰ میلادی به کتابخانه بیت کوین کور اضافه شد و از آن زمان بحث در مورد این بروز رسانی بیت کوین به موضوع اول توسعه شبکه بلاک چین تبدیل شد. در حال حاضر، اجرای این بروزرسانی در مراحل نهایی خود قرار دارد. در کنار این بروزرسانی، تغییر بزرگ دیگری در الگوریتم‌های رمزنگاری بیت کوین اعمال خواهد شد. استفاده از الگوریتم اشنور در بیت کوین، خاصیت تجمیع امضای دیجیتال یا (Signature aggregation) را به پروتکل بیت کوین اضافه خواهد کرد. این ویژگی تاثیر مستقیمی بر مقیاس‌پذیرتر شدن شبکه و کاهش کارمزد تراکنش‌ها خواهد داشت. در ادامه این ویژگی را معرفی خواهیم کرد.

تپروت

الگوریتم امضای دیجیتالی اشنور چیست؟

کلاز اشنور، ریاضی‌دان و دانشمند رمزنگاری ۷۷ ساله آلمانی، خالق الگوریتم رمزنگاری اشنور است. الگوریتم امضای دیجیتال Schnorr یک تابع ریاضی برای استفاده در تولید امضای دیجیتال است. شبکه بیت کوین در حال حاضر از الگوریتم امضای دیجیتال منحنی بیضوی برای مدیریت ایجاد امضای دیجیتال استفاده می‌کند. الگوریتم امضای دیجیتال اشنور، یک الگوریتم قدیمی‌تر و قوی‌تر از الگوریتم بیت کوین است. اما خالق این الگوریتم تا سال ۲۰۰۸ به صورت عمومی این الگوریتم را منتشر نکرده بود و به همین دلیل ساتوشی ناکاموتو نمی‌توانست از آن استفاده کند. اما در سال ۲۰۲۰، که این الگوریتم به صورت کامل منتشر شده و توسعه‌دهندگان بسیاری امنیت آن را مورد ارزیابی قرار داده‌اند، به همه اثبات شده که الگوریتم اشنور، امنیت و کارایی بیشتری در مقایسه با الگوریتم فعلی شبکه بیت کوین خواهد داشت. لذا تصمیم دارند تا این الگوریتم را در شبکه بیت کوین استفاده کنند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی مجری رسمی برگزاری دوره های آموزشی ارزهای دیجیتال (بازارهای مالی بین المللی) به صورت حضوری و آنلاین. ارائه ی گواهینامه بین المللی مورد تایید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قابل ترجمه با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه

انواع تراکنش در شبکه بیت کوین

تمرکز اصلی آپدیت تپ روت، بهبود تراکنش‌های پیچیده‌تر در شبکه بلاک چین بیت کوین است. در این شبکه، تراکنش‌ها می‌توانند ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند که اضافه شدن هر ویژگی، آن تراکنش را پیچیده‌تر کرده و همچنین حجم آن را افزایش خواهد داد. استفاده از قرارداد هش تایم لاک یکی از همین ویژگی‌هاست. اما این تابع چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

قرارداد هوشمند در شبکه بیت کوین

شاید شنیدن این موضوع برایتان کمی عجیب باشد، اما در شبکه بیت کوین نیز می‌توان قرارداد هوشمند اجرا کرد. البته این قرارداد هوشمند قابل مقایسه با قرادادهای هوشمند روی شبکه اتریوم نیست؛ اما به هر حال مطابق تعریف می‌توان روی شبکه بیت کوین نیز قرارداد هوشمند اجرا کرد. یکی از این قراردادهای هوشمند، Hashed TimeLock Contract است. با استفاده از این تابع می‌توان کانال‌های پرداخت مالی روی شبکه بیت کوین را هوشمند کرد؛ مثلا می‌توان برای یک کانال پرداخت مالی، بازه زمانی تعیین کرد؛ به این شکل، که فردی می‌تواند تراکنشی را روی شبکه ارسال کند و مشخص کند تا زمانی که بلاک شماره N روی شبکه تولید نشده، این UTXO قابل خرج شدن نخواهد بود.

تپروت

شبکه لایتنینگ

شبکه لایتنینگ بیت کوین، از تابع قرارداد هش لاک استفاده می‌کند. زمانی که یک کانال پرداخت مالی در شبکه لایتنینگ ایجاد می‌شود تراکنشی با فانکشن تایم لاک روی شبکه اصلی بیت کوین ارسال می‌شود و Output این تراکنش تا زمان معینی، غیرقابل خرج باقی می‌ماند. این زمان معین، همان بازه زمانی تعریف شده برای یک کانال پرداخت مالی روی شبکه بیت کوین است. در واقع وجود چنین تابعی در کد بیت کوین باعث می‌شود تا افراد بدون اینکه یکدیگر را بشناسند، مبادلات مالی خود را در شبکه لایتنینگ انجام دهند.

تراکنش‌های چند امضایی

تراکنش‌های ارسال شده با استفاده از ویژگی چند امضایی یا Multisig یکی دیگر از تراکنش‌های پیچیده در شبکه بیت کوین است. در چنین تراکنش‌هایی، امضای دیجیتال تراکنش به جای آنکه با یک کلید خصوصی تولید شود، از ترکیب دو یا چند کلید خصوصی ایجاد خواهد شد. چنین تراکنش‌هایی حجم بیشتری در مقایسه با تراکنش‌های تک امضایی دارند.

هرچه یک تراکنش در شبکه بیت کوین توابع بیشتری داشته باشد، فضای بیشتری از یک بلاک شبکه را اشغال خواهد کرد که این موضوع باعث افزایش کارمزد تراکنش و کاهش سرعت شبکه خواهد شد. بروز رسانی Taproot این تراکنش‌های پیچیده را به تراکنش‌های عادی تبدیل خواهد کرد و از این رو علاوه بر کاهش کارمزد چنین تراکنش‌هایی، مقیاس‌پذیری شبکه را نیز افزایش خواهد داد.

امضای دیجیتال اشنور

یکی از ویژگی‌های منحصربه فرد بروزرسانی تپ روت، تغییر الگوریتم امضای دیجیتال بیت کوین به روش اشنور است. این الگوریتم، امضاهای دیجیتال ایجاد شده توسط چند کلید خصوصی را به یک امضای دیجیتال تبدیل خواهد کرد.

تپروت

مزایای بروزرسانی Taproot چیست؟

مقدار دیتای ارسال شده و ذخیره شده در دفتر کل توزیع شده شبکه بلاک چین بیت کوین را کاهش می‌دهد (با استفاده از ساختار Merkelized Abstract Syntax Trees).

  • ظرفیت شبکه برای انجام تراکنش‌های بیشتر را افزایش می‌دهد.
  • کاهش کارمزد تراکنش‌ها: حجم دیتای یک تراکنش در زمان ارسال تراکنش‌های پیچیده در شبکه بیت کوین به صورت محسوس کاهش خواهد یافت.
  • افزایش حریم خصوصی: با اجرای تپ روت و الگوریتم اشنور، تراکنش‌های ایجاد شده توسط کیف پول چند امضایی و تراکنش‌هایی که از تابع تایم لاک استفاده می‌کنند، از تراکنش‌های عادی قابل تشخیص نیستند.
  • امکان ورود قرارداد هوشمند به شبکه بیت کوین: با استفاده از تپ روت تراکنش‌های پیچیده حجم بسیار کمی را ایجاد خواهند کرد. این ویژگی می‌تواند کاربرد شبکه بیت کوین را نیز افزایش دهد. مثلا، فرض کنید که شما یک کیف پول پنج امضایی ایجاد کرده‌اید و برای خرج دارایی، وجود ۳ امضا از ۵ امضا را الزامی تعریف کرده‌اید. با استفاده از تابع تایم لاک می‌توان برای شبکه تعریف کرد که پس از گذشت ۵ سال، وجود ۱ امضا از ۵ امضا برای خرج دارایی کافی است. در چنین شرایطی اگر ۴ کلید خصوصی از ۵ کلید خصوصی را گم کنید، همچنان می‌توانید بیت کوین خود را خرج کنید. این امکان در حال حاضر روی شبکه بیت کوین، بسیار هزینه بر است.
  • امکان تغییر امضای دیجیتال پیش از تایید تراکنش توسط ماینرهای شبکه بیت کوین را از بین خواهد برد و احتمال دوبار خرج شدن بیت کوین در شبکه با استفاده از این روش را از بین خواهد برد.

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﺷﺮﮐﺖ در دوره ي ارزﻫﺎي دﯾﺠﯿﺘﺎل(ﺑﺎزارﻫﺎي ﻣﺎﻟﯽ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ) ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

بروزرسانی تپروت چه زمانی اجرا خواهد شد؟

پس از ارائه BIP9 در شبکه بیت کوین، روشی دموکراتیک برای اجرای سافت فورک در شبکه Bitcoin تعبیه شد. مطابق این روش، نودهای شبکه بایستی نظر خود را مبنی بر موافقت یا مخالفت برای ایجاد تغییر در ساختار شبکه ارائه دهند. آنها این کار را با Signaling بلاک‌های استخراج شده در شبکه برای اجرای یک بروزرسانی اعلام می‌کنند. برای اجرای یک بروزرسانی، حداقل با ۹۰ درصد نودها سیگنال دهند. این فرآیند برای هر ۲۰۱۶ بلاک اجرا خواهد شد. به عبارتی، پس از استخراج ۲۰۱۶ بلاک در شبکه، حداقل باید ۱۸۱۵ بلاک (۹۰ درصد) سیگنال بدهند. اگر در این بازه زمانی، ۹۰ درصد بلاک‌ها سیگنال نداشت، تصمیم برای این بروزرسانی به ۲۰۱۶ بلاک دوره بعدی موکول خواهد شد. در صورتی که در یک دوره، حداقل ۹۰ درصد بلاک‌ها سیگنال داشته باشند، فول نودها باید نرم افزار بیت کوین کور خود را به نسخه جدید، بروزرسانی کنند تا تغییرات جدید در شبکه اجرایی شود.

برای درک بهتر این موضوع، دوره فعلی از بلاک شماره ۶۸۵,۴۴۰ آغاز و تا بلاک ۶۸۷,۴۵۶ ادامه دارد. تا زمان نگارش این مقاله ۴۹ بلاک از ۲۰۱۶ بلاک این دوره استخراج شده که ۴۸ بلاک سیگنال تپ روت داشته و تنها یک بلاک بدون سیگنال استخراج شده است.

بلاک شماره ۶۸۵,۴۸۷ سیگنال تپ روت را نداشته:

تپروت

اما بلاک شماره ۶۸۵,۴۸۸  سیگنال تپروت را صادر کرده است:

آپدیت Taproot شبکه بیت کوین

برای مشاهده نتیجه لحظه‌ای وضعیت سیگنال‌های تپ روت در شبکه بیت کوین اینجا کلیک کنید.

کدام استخرهای استخراج با تپ روت موافقند؟

از میان استخرهای استخراج بزرگ شبکه بیت کوین، استخر Antpool، Poolin، F۲Pool، btc.com، Binance Pool، Viabtc، Foundry USA، Houbi pool و Spiderpool با بروزرسانی تپ روت موافقت کرده‌اند.

تاثیر تپ روت بر قیمت بیت کوین

یکی از پرسش‌های مهمی که پیرامون به‌روزرسانی تپ روت مطرح می‌شود، تأثیر آن بر قیمت بیت کوین در آینده است. اجرتون، در رابطه با تأثیر تپ روت بر قیمت بیت کوین اظهار داشت که به نظر نمی‌رسد که این به‌روزرسانی بر ارزش بیت کوین در کوتاه‌مدت تأثیری بگذارد. بااین‌حال، وی معتقد است که تغییرات بنیادینی که درنتیجه این به‌روزرسانی ایجاد خواهد شد، باعث افزایش عملکرد و رقابت در شبکه بیت کوین خواهد شد.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *