نکات طلایی برای خرید عمده از سایت علی بابا

علی بابا
دیجیتال مارکتینگ

نکات طلایی برای خرید عمده از سایت علی بابا

از بهترین سایت‌ها جهت خرید کالای خارجی به صورت آنلاین، خرید از سایت علی بابا (Alibaba) است. بسیاری از بازرگانان جهت تامین کالا و مواد اولیه، اقدام به خرید از سایت علی بابا می‌کنند. در صورت رعایت اصول، خرید از علی بابا می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. علی بابا یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های عمده فروشی در چین است و یکی از قدرتمندترین شرکت‌های تجارت الکترونیکی به حساب می‌آید. این سایت در زمینه فروش آنلاین محصولات به صورت عمده و خرده فروشی فعالیت می‌کند. مبدا پیدایش این ابرشرکت در چین است اما بسیاری از تامین کنندگان آن در سراسر دنیا به فروش محصولات خود در وب سایت علی بابا می‌پردازند.

نکاتی در مورد خرید از سایت علی بابا (Alibaba)

در صورتی هنگام خرید از سایت علی بابا امنیت خرید خواهید داشت که کلیه امور خرید، مذاکره و پرداخت پول در بستر این وبسایت انجام ‌شود. معمولا بیشتر تامین کنندگان علی بابا مورد تایید هستند، اما با گستردگی سطح کلاهبرداری‌ها بهتر است مواردی را که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد حتما بررسی کنید.

خرید از علی بابا امنیت بالایی دارد. شما می‌توانید اعتبارسنجی، خرید و انجام پرداخت خود را به شرکت بازرگانی جی تی جی بسپارید. بهتر است موارد زیر را قبل از انتخاب تامین کننده بررسی نمایید.

  • سفارش فقط از شرکت‌های چینی !

هنگام خرید از علی بابا فقط از تامین کنندگانی که دارای نشان طلایی هستند خرید کنید. نماد Golden supplier  دقیقا در کنار نام کامل تامین کننده قرار گرفته باشد. تامین کنندگان golden باید برای خدماتی مانند بازاریابی و افزایش رتبه در وب سایت حق بیمه‌ پرداخت کنند. علی بابا برای این که رتبه تامین کننده‌ای را افزایش دهد، بخش محدودی از اعتبارسنجی تامین کننده را انجام می‌دهد، اما به این معنا نیست که کاملا مورد تایید است. 

  • همیشه مطمئن شوید که نام ذینفع با نام شرکت تطابق داشته باشد.
  • برای شروع تجارت و خرید از سایت علی بابا به صورت عمده، بهتر است پس از انتخاب تامین کننده در ابتدا سفارش محدود داشته باشید و به تدریج مقدار سفارش خود را افزایش دهید.
  • از آنجایی که کیفیت محصولات چینی بسیار جای بحث دارد و معمولا موجب نگرانی می‌شود بهتر است قبل از خرید عمده حتما نمونه دریافت کنید.
  • نکته دیگری که بسیار باید به آن توجه شود خرید کالای برند از سایت علی بابا است. معمولا در این وب سایت قیمت‌ها بسیار پایین‌تر از انتظار برای کالاها مشاهده می‌شود که برندهای مطرح از این قضیه مستثنی نیستند. از خرید هرگونه کالای برند از وب سایت علی بابا خودداری نمایید. زیرا تجربه ثابت کرده است که درصد قابل توجهی از این کالاها تقلبی هستند.

علی بابا

تاریخچه‌ شکل گیری سایت علی بابا

وب‌سایت علی بابا در سال 1999 توسط 18 نفر به رهبری آقای «جک ما» در شهر هانگ ژو چین تاسیس شد. به گفته‌ی موسس شرکت، علت نام گذاری این وب سایت به نام علی بابا  فراگیر بودن و آشنا بودن این نام برای اکثر مردم جهان است.

«جک ما» پس از آن که ایده‌ی این نام به ذهنش خطور کرد، با مردمی از کشورهای آمریکا، هند، آلمان، ژاپن، چین و… درباره ی علی بابا گفت و گو نمود و دریافت که مردم اکثر فرهنگ‌های دنیا، داستان علی بابا و 40 دزد را شنیده‌اند. بنابراین نام علی بابا را انتخاب نمود.

اهداف سایت علی بابا

اگرچه اهداف این شرکت در ذهن علی بابای داستان‌ها نبود اما جک ما و همکارانش این اهداف را مبنایی برای خلق، حیات و توسعه ی وب سایت علی بابا در نظر گرفته‌اند و هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها از تاسیس وب سایت علی بابا، هنگامی که در مکان اولیه‌ی شرکت، دور هم جمع می‌شوند، بر این اهداف تاکید می‌کنند. این اهداف عبارتند از :

  • سهولت بخشیدن به انجام امور بازرگانی در هر نقطه از کره زمین
  • تبدیل شدن به یک شریک تجاری ضروری برای تمام بازرگانان
  • فعالیت بلند مدت 102 ساله

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی مجری رسمی برگزاری دوره های آموزشی صادرات واردات (بازرگانی بین الملل) به صورت حضوری و آنلاین. ارائه ی گواهینامه بین المللی مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای آموزش کشور قابل ترجمه با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه

فرهنگ سازمانی و ارزش‌های اصلی علی بابا

  • فرهنگ سازمانی مجموعه‌ی علی بابا بر یک محور اساسی می‌چرخد که پشتیبانی و به اوج رساندن کسب و کارهای کوچک است.
  • مجموعه‌ی علی بابا یک اکوسیستم را مدیریت می‌کند که در آن تمام مشترکین اعم از مصرف کنندگان، بازرگانان، واسطه‌های ارائه دهنده‌ی خدمات و دیگر ذینفعان فرصت‌های ارزشمندی برای رونق کسب و کار خود می‌یابند.
  • موفقیت و رشد سریع وب سایت علی بابا بر اساس روحیه کارآفرینی، نوآوری و تمرکز پویا بر نیازهای مشتریانش بنا شده است.
  • جک ما و تیمش اعتقاد دارند که یک احساس قوی از ارزش‌های مشترک، آن‌ها را قادر می‌سازد تا یک فرهنگ و جامعه مشترک را ایجاد و حفظ کنند.
  • البته آن‌ها فقط به فکر رشد و توسعه‌ی اکوسیستم علی بابا بدون در نظر گرفتن خلق ارزش‌های جدید، نیستند.

علی بابا

اصطلاحات خرید از سایت علی بابا

PayPal: درگاه امن پرداخت که نسخه AliPay در این وبسایت هم مشاهده می‌شود و هردو درگاه امن است.

MOQ: حداقل مقدار سفارش

RFQ: ارسال درخواست برای اخذ قیمت اولیه

Trade Assurance: برنامه «بیمه تجارت» در سایت علی بابا از خریدارها در مقابل محصولات بی کیفیت یا عدم ارسال محافظت می‌کند. وقتی مشکلی به وجود آید، بیمه تجارت، مشکل را بررسی و راه حل‌هایی ارائه می‌دهد.

Transaction Score: این سایت از سیستم امتیازدهی «قلب نارنجی» برای میزان و کیفیت نقل و انتقالات مالی استفاده می‌کند. این امتیاز از نصف قلب که امتیاز 0 تا 2000 را شامل می‌شود تا 5 ستاره که امتیاز 50 میلیون به بالا را نشان می‌دهد ادامه دارد.

نحوه خرید از سایت علی بابا (Alibaba)

جهت یافتن تامین کننده مناسب، حتما بعد از ایجاد کد کاربری که معمولا باید با شماره تلفنی غیر از شماره‌های ایرانی باشد ایجاد و با تامین کنندگان در قسمت چت علی بابا مذاکره و قیمت دقیق برای حداقل سفارش خود را دریافت کنید.

سپس قیمت‌های دریافت کرده را با یکدیگر مقایسه و بهترین گزینه را انتخاب نمایید. همچنین برای دریافت نمونه نیز همین روند را پیش ببرید. هزینه ارسال به مقصد خود را نیز محاسبه کنید. هر روز صندوق پیام خود را چک کرده و درمورد نحوه پرداخت و آخرین قیمت نیز با تامین کنندگان مذاکره کنید.

علی بابا

ریسک‌ها و چالش‌های خرید از سایت علی بابا (Alibaba) 

مانع زبانی تنها مشکلی نیست که خریداران هنگام خرید از علی بابا با آن رو به رو هستند. با وجود این که پروتکل‌های امنیتی بسیاری برای جلوگیری از کلاهبرداری در این سایت وجود دارد، ولی همچنان نمونه‌هایی از آن دیده می‌شود. به همین دلیل باید تحقیقات کاملی در مورد تولید کننده‌ها در همه موارد انجام داد.

هرچه تولید کننده‌ای کار بیشتری با خریداران آمریکایی داشته باشد، بیشتر می‌توان به آن اعتماد نمود. از طرف دیگر دیتابیس تولیدکننده‌های تجاری که تولید کننده با آن‌ها کار کرده را نشان می‌دهد و البته در این بین برندهای بزرگ مانند تارگت، والمارت و آمازون هم دیده می‌شوند. 

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﺷﺮﮐﺖ در دوره ﺟﺎﻣﻊ ﺻﺎدرات واردات ( ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻞ) ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

مراحل خرید از  سایت علی بابا

خرید از سایت علی بابا شامل چند مرحله می‌شود که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم.

علی بابا

مرحله اول –  ساخت اکانت:

 شما می‌توانید در صفحه نخست سایت، sign up  کرده و یک اکانت برای خود ایجاد کنید.

مرحله دوم  – جستجو:

پس از ورود به سایت از طریق اکانت خود، شما می‌توانید محصول مورد نظر خود را از روش‌های مختلفی جستجو کنید.

مرحله سوم – فیلتر کردن محصول انتخاب شده:

در این وب سایت این امکان برای شما وجود دارد که پس از جستجوی محصول خود، از میان محصولاتی که برای شما نشان داده می‌شود، تعداد محصولات را محدود و آن چه به خواسته شما نزدیک‌تر است را انتخاب کنید.

مرحله چهارم – جستجو بر اساس تولید کنندگان محصول:

توسط این گزینه شما قادر خواهید بود محصول خود را بر اساس تولید کننده آن محصول انتخاب کنید.

مرحله پنجم – مقایسه

جهت مقایسه تولیدکنندگان می‌توانید از طریق ارسال درخواست نقل قول، نیازهای منبع مورد نیازتان را مشخص کنید.

مرحله ششم – نشان اطمینان:

بررسی کردن نشان اطمینان تولید کنندگان.

مرحله هفتم – بررسی شکایت:

یکی از مهم‌ترین مراحل خرید، این مرحله است. بررسی کنید که آیا تولیدکننده مورد نظر و انتخابی شما، تا به حال شاکی داشته است یا خیر. این مورد به شما کمک می‌کند تا از فریب کلاهبردارها در امان باشید.

مرحله هشتم – پیدا کردن تامین کننده:

یک تامین کننده کالا که دارای انبار در کشور خودتان است را جستجو نمایید. زیرا باعث می‌شود در وقت صرفه جویی کنید.

علی بابا

نحوه عملکرد وب سایت علی بابا

برای فعالیت به عنوان فروشنده در سایت علی بابا ابتدا باید یک پیشخوان ایجاد شود تا محصولات مورد نظر در آنجا قرار گیرد. علی بابا دارای طیف وسیعی از دسته‌ بندی محصولات است که شامل پوشاک، پارچه و لوازم جانبی تا ماشین‌آلات، قطعات صنعتی و ابزار می‌شود.

می‌توان گفت هر شخصی که صاحب کسب ‌و کاری باشد قادر است محصولات خود را از طریق سایت علی بابا (Alibaba) به فروش برساند. اگر شما به عنوان خریدار به سایت علی بابا سر می‌زنید، روند خرید کاملا متفاوت است. قبل از هر چیز باید کالای مورد نظرتان را از طریق منوی جستجو و یا دسته‌بندی‌های موجود در سایت بیابید.

به احتمال زیاد، فروشندگان مختلفی برای آن کالا وجود دارد. سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که کدام فروشنده بهتر است؟ برای این که فروشنده‌ی بهتر را انتخاب کنید، بهترین راه گفتگو با آن‌ها و توجه کردن به نحوه برخورد، پاسخگویی و قیمت پیشنهادی است.

انواع عرضه کنندگان در سایت علی‌بابا

عرضه کنندگان سایت علی بابا عبارتند از:

  • تامین کنندگان طلایی
  • تامین کنندگان غیر طلایی

یک تامین کننده طلایی برای افزایش رتبه، خدمات بازاریابی و… حق بیمه می‌پردازد و علی بابا بخشی از تایید اعتبار این تامین کنندگان را مشخص می‌کند. ولی به این معنا نیست که تامین کننده لزوما از محصولات با کیفیتی استفاده می‌کند، فقط نشان می‌دهد که این فروشنده یک فروشنده‌ی مشروع است.

در حال حاضر، سه سطح عضویت طلایی مختلف در علی بابا وجود دارد:

  • پایه  ( Basic )
  • استاندارد  ( Standard )
  • ویژه  ( Premium ) 

هر یک از این سطوح، صفحه وب شخصی خود را به اعضا ارائه می‌دهند. پیوستن به پلتفرم علی بابا رایگان است، اما برای کسانی که علاقه مند هستند از تمام امکاناتی که این پلتفرم ارائه می‌دهد به خصوص پایگاه مشتری و عملکرد سایت استفاده کنند، ممکن است عضویت طلایی ارزشش را داشته باشد.

روش‌های پرداخت در علی بابا

روش‌های پرداخت در سایت علی بابا به صورت زیر تفصیل خواهد شد:

  • انتقال بانکی: این مورد یکی از گزینه‌های پرخطر برای خریدار است و پیش‌پرداخت به تامین‌کننده از طریق انتقال بانکی انجام می‌شود. بهتر است در هنگام معامله با یک تامین‌کننده جدید یا ناشناخته درعلی‌ بابا از این روش استفاده نکنید.
  • اعتبارنامه: این روش پرداخت پیچیده است اما نسبتا امنیت دارد. اعتبارنامه می‌تواند هم از طرف خریدار و هم از طرف تامین‌کننده انتخاب شود.
  • وسترن یونیون: این روش پرداخت بسیار خطرناک است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، مگر این که پرداخت به درستی توسط سند تضمینی محافظت شود. البته  این روش پرداخت هنگام خرید از علی ‌بابا تنها زمانی استفاده می‌شود که از یک فروشنده بسیار معتبر و قابل اعتماد خرید کنید.
  • پی‌پال: این روش یکی از گزینه‌های بسیار محبوب است که توسط اکثر خریداران بین‌المللی علی‌ بابا استفاده می‌شود، زیرا تقریبا بی‌خطر است. البته این روش دارای برخی معایب مانند مالیات زیاد است و همچنین در تمام کشورهای جهان قابل استفاده نیست.
  • سند تضمینی: این سرویس برای مشتریان علی ‌بابا امنیت دارد. زیرا در سطح بسیار بالایی از خریدار محافظت می‌کند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *