وی چین (VeChain) چیست؟

وی چین
ارزهای دیجیتال

وی چین (VeChain) چیست؟

وی چین (VeChain-VET) پروژه‌ای است که از یک سیستم لجستیکی بلاکچین خصوصی به یک پلتفرم بلاکچین چندکارکردی عمومی ارتقا یافته است. تیمی که در پشت توسعه ویچین قرار گرفته، این توانایی را داشته است که محصولی پرتقاضا تولید کند که یک پلتفرم جهانی ویژه برای کسب و کارها شود. این شرکت، مجموعه‌ای از راهکارها را برای ساده‌ کردن یکپارچه‌سازی بلاکچین در میان کسب و کارها ارائه می‌دهد. انعطاف این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد یک محصول را از کارخانه تا مصرف‌کننده نهایی پیگیری کنید؛ فرقی هم نمی‌کند این محصول یک لباس برند، نوشیدنی یا دارو باشد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که وی چین چیست، چه کسی در آن سرمایه‌گذاری کرده و چه انتظاری از آینده ویچین می‌توان داشت؟

همچنین سعی می‌کنیم به پیش ‌بینی قیمت آینده ویچین بپردازیم و به جلو نگاهی کنیم تا بفهمیم آیا این پروژه می‌تواند به توسعه و نوآوری خود در آینده نیز ادامه بدهد؟

تاریخچه وی چین

شرکت وی چین در سال ۲۰۱۵ به‌منظور ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک چین «وی‌چین ثور» برای کسب‌وکارهای مختلف تأسیس شد. این شرکت ارتباط تنگاتنگی با صنعت و دولت چین دارد و به دنبال تقویت بیشتر این روابط است. درواقع، وی چین زیرشاخه‌ای از شرکت چینی «بیت سی» (BitSE) است که در حوزه «بلاک چین به‌عنوان سرویس» (Blockchain-as-a-Service) یا به‌اختصار BaaS کار می‌کند.

بنیاد وی چین (Vechain Foundation) در سنگاپور تاسیس شده و بر توسعه، مدیریت و پیشرفت اکوسیستم وی چین نظارت می‌کند. بدنه والد شرکت وی چین دارای مجوز پنج‌ ستاره ارائه خدمات مبتنی بر بلاک چین از «توف سارلند» (TÜV Saarland)، سازمانی اروپایی برای تأیید و صدور گواهی‌نامه است. درواقع، شرکت وی چین اولین شرکتی است که مجوز پنج ستاره ارائه خدمات مبتنی بر بلاک چین دریافت می‌کند.

وی چین چگونه کار می‌کند؟

وی چین ابتدا به‌عنوان یک شرکت زنجیره تأمین بلاک چین شروع به‌کار کرد اما از همان زمان به یک پلتفرم نرم‌افزار غیرمتمرکز (DApp) کامل تبدیل شد.

اعتماد در زنجیره تأمین

وی چین برای رهگیری کالا از زمان تولید تا مصرف، ترکیبی از تکنولوژی بلاک چین و تراشه هوشمند ساخته‌ی خود را به‌کار می‌گیرد. این تراشه هوشمند می‌تواند در فناوری‌های مختلف اینترنت اشیا (IoT) مثل تراشه‌های NFC، ردیاب‌های RFID، یا کدهای QR اجرا شود.

اگرچه ممکن است در ظاهر یک تکنولوژی جالب‌توجه نباشد، اما نقش مهمی در تضمین کیفیت محصولات تمامی صنایع دارد. بیاید بخش کالاهای لوکس را به‌عنوان یک نمونه بررسی کنیم.

صنعت کالاهای لوکس با اجناس تقلبی- بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد. به عنوان مثال هنگام خرید یک محصول مثل یک کیف پول لویی ویتون که در طول تولید و توزیع دست به دست می‌شود، باید از اصل بودن آن اطمینان کسب کنید؛ یعنی به اصل بودن کالایی که به دست شما می‌رسد اعتماد داشته باشید.

وی چین مثل سایر شرکت‌های بلاک چینی، این نیاز به اعتماد را از بین می‌برد. شما می‌توانید برای کسب اطمینان از کیفیت کالایی که دریافت می‌کنید، در هر مرحله از این فرآیند، تراشه هوشمند روی کالا را اسکن کنید. از آنجایی که بلاک چین یک سیستم ثبت اطلاعات غیر قابل‌تغییر است، می‌توانید مطمئن باشید که اطلاعات دقیقی را دریافت می‌کنید.

اگرچه این تکنولوژی هنوز در دسترس نیست، اما تصور این که این تکنولوژی به‌زودی در دسترس مصرف‌کنندگان باشد هم خیلی دور از ذهن نیست. به‌زودی، شما می‌توانید کیفیت عینک‌های آفتابی در بازار مخصوص اشیاء دست‌دوم را با یک اسکن سریع از تلفن همراه خود بررسی کنید.

لجستیک و زنجیره تأمین

وی چین علاوه بر جلوگیری از تقلب، سیستم‌های لجستیک را هم از طریق ردیابی ساده‌شده محصولات بهبود می‌بخشد. مدیریت کالا پیچیده است و اغلب شامل چندین سیستم جداگانه می‌شود که در کسب و کارهای مختلف متفاوت است. به همین دلیل، ردیابی محصولات در زنجیره تأمین می‌تواند دردسر زیادی به همراه داشته باشد. این موضوع زمانی بیشتر صحت دارد که داده‌ها باید به‌صورت دستی وارد شوند و یا زمانی که داده‌ها بین فرآیندها تغییر می‌کنند.

با استفاده از وی چین، شما فقط تراشه هوشمند این کالا را اسکن می‌کنید تا همه اطلاعات مربوط به آن را به‌دست بیاورید. با اسکن داده‌ها، امکان دستیابی به اطلاعات همواره در دسترس و گزارشی دقیق از هر کالا برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

وی چین که با دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IoT) ادغام می‌شود، به کنترل کیفیت نیز کمک می‌کند. این امر بیشتر در صنعت کشاورزی و صنعت غذایی که یک تغییر دمایی چند درجه‌ای می‌تواند کل یک مجموعه محصول را خراب کند مفید است.

توکن وی چین

وی چین دو توکن مجزا دارد:

  • VET یا توکن وی چین (VeChain Token): از توکن VET برای انجام تراکنش‌های مالی روی بلاک چین وی‌چین ثور و معاملات بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.
  • VTHO یا توکن وی ثور (VeThor Token): توکن VTHO که به «توکن انرژی» نیز معروف است، در انجام تراکنش‌ها روی بلاک چین «وی‌چین ثور» کاربرد دارد. دارندگان توکن VET می‌توانند توکن VTHO ایجاد کنند و آن را روی بلاک چین «وی‌چین ثور» به کار بگیرند.

در تصویر زیر شاهد حرکات قیمت توکن VET طی یک سال اخیر بر حسب دلار (خط آبی) و بیت کوین (خط سبز) هستید.

امنیت شبکه ویچین

توکن وِت علاوه بر انجام تراکنش مالی بر روی شبکه ویچین، به عنوان تأمین‌کننده امنیت این شبکه نیز استفاده می‌شود و به جای مکانیزم‌های “اثبات کار” مانند بیت‌کوین یا “اثبات سهام” مانند اتریوم از مکانیزم “اثبات اعتبار” استفاده می‌کند.

“اثبات اعتبار” به این صورت است که مؤسسان وِت فقط به افراد و نهادهایی خاص اجازه بررسی بلوک‌ها و صحت‌سنجی بلوک‌های شکل گرفته را می‌دهند. این انتخاب با سخت‌گیری خاصی اتفاق می‌افتد. مزیت این روش این است که به راحتی می‌توان از دست اعتبارسنج‌های مختلف خلاص شد و بدی این روش این است که باعث متمرکز شدن اعتبار سنجی شده است. این روش حداکثر 101 قطب اعتبار سنج را برای شبکه خود در نظر گرفته است. برای اینکه به عنوان یک اعتبار سنج به این شبکه بتوان متصل شد، باید حداقل 25 میلیون وِت ذخیره داشته‌ باشید. البته با متوسط 1 میلیون هم می‌توان به عنوان یک نود در این شبکه فعالیت کرد، اما حق رأی با این تعداد، وزن کمتری نسبت به رأی نود‌های اصلی شبکه دارد.

تیم وی چین و پیشرفت آن

وی چین به‌عنوان یک شرکت وابسته به شرکت BitSe یکی از بزرگترین شرکت‌های بلاک چین کشور چین شروع بکار کرد. تیم مربوط به کشور سنگاپور دارای بیش از ۱۵۰ عضو قدرتمند است و در میان مدیران برتر خود افراد با استعداد زیادی دارد.

برنامه تیم وی چین در سال ۲۰۱۸

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸، تیم وی چین به مرحلهٔ بسیار مهمی در راه‌اندازی شبکه اصلی این پلتفرم رسید. با راه‌اندازی شبکه اصلی، این شبکه از بلاک چین اتریوم خارج و به بلاک چین خودش منتقل شد. در نتیجه، این تیم شروع به معاوضه VEN به‌جای VET کرد. اقدامات بعدی این شبکه گسترش اکوسیستمی با نرم‌افزارهای غیرمتمرکز بیشتر و مشارکت‌های استراتژیک تجاری است.

این پلتفرم در حال حاضر دارای تعداد قابل‌توجهی از نرم‌افزارهای غیرمتمرکز مثل DNV GL’s My Story و BitOcean’s OceanEx است.

تیم وی چین

سانی لوو مدیر ارشد اطلاعات (CIO) این تیم است. شغل اصلی لوو هدایت آی تی و پروژه‌های سیستم اطلاعاتی برای برندهای لوکس است. مهم‌ترین سمت او مدیریت ارشد اطلاعات شرکت لویی ویتون در چین بود.

یکی دیگر از اعضای تیم مدیریت وی چین، جی ژانگ، مدیر ارشد مالی است که ۱۷ سال در چارچوب اطمینان بخشی فناوری اطلاعات تجربه دارد. مشاور این تیم نیز بو شین (Bo Shen) نام دارد که مؤسس شرکت فنبوشی کپیتال است.

مشارکت‌ها

این تیم مشغول ایجاد همکاری‌هایی با دو شرکت مهم یعنی PwC و DNV GL بوده است. وی چین بخشی از برنامه توسعه PwC است که به آنها اجازه دسترسی به شبکه گستردهٔ مشتریان این شرکت در سراسر جهان را می‌دهد.

شرکت DNV GL یک شرکت ۲۰ میلیارد دلاری است که خدماتی به شرکت‌های نفت و گاز، برق، شرکت‌های دریایی و شرکت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه می‌دهد. شراکت راهبردی با شرکت DNV GL باید افق‌هایی جدیدی را برای پلتفرم وی چین نسبت به میزان زیادی از مشتریان بالقوه بگشاید.

شاید مهم‌ترین موضوع این باشد که دولت چین پلتفرم وی چین را انتخاب کرده است تا شریک تکنولوژی بلاک چین در دولت گویان (Gui’an) باشد. برای حکومتی که به‌شدت در اجرای مقررات سخت‌گیرانه عمل می‌کند، این اقدام یک شاهکار به حساب می‌آید.

رقبا

از دیدگاه زنجیره تأمین، والتُن چین (Waltonchain) و مُدوم (Modum) مثل پلتفرم وی چین از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کنند. البته لجستیک، صنعت بزرگی است. علاوه بر این، ظاهراً هریک از این سه شرکت بر حوزه‌های مختلفی تمرکز می‌کنند که این موضوع موجب می‌شود که این سه شرکت رقیب هم نباشند.

در سال ۲۰۱۷، علاقه به سرمایه‌گذاری در پلتفرم نرم‌افزارهای غیرمتمرکز نسبت به رقبای آن مانند اتریوم، کاردانو، ایاس (EOS) و نئو (NEO) که همه افزایش قیمت داشتند بیشتر شد. اگرچه پلتفرم وی چین اخیراً شبکه اصلی خود را به بازار عرضه کرده، اما تعداد قابل‌توجهی از مشارکت‌های آنها به تقویت این شرکت در میان پروژه‌هایی که ارزش کل بازار بیشتری دارند کمک می‌کنند.

وی چین

علت اهمیت بلاک چین وی چین

یکی از عوامل شهرت وی چین، روابط مستحکم این شبکه با کشور چین است؛ چین بازاری بسیار مهم در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود، درحالی‌که شرکت‌های غیرچینی به‌دشواری می‌توانند وارد این بازار شوند. دفتر مرکزی شرکت وی چین در سنگاپور واقع شده است؛ با این حال، با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری چینی فیوچر کپ (FutureCap) و سانی لو (Sunny Lu)، مدیرعامل چینی این شرکت، دفتری در شانگهای چین نیز دایر کرده است.

علاوه بر این، این پروژه با چندین نهاد دولتی چین از جمله «اتحادیه بهداشت حیوانات و ایمنی مواد غذایی» چین نیز همکاری می‌کند. بلاک چین «وی‌چین ثور» در جهت ارائه راه‌حل‌هایی واقعی همکاری‌های تجاری مختلفی با شرکت‌هایی مطرح دارد. برخی از این شرکت‌ها شامل پرایس واترهوس کوپرز (PwC)، والمارت چاینا (Walmart China)، رنو (Renault) و کالاهای وارداتی شانگهای وگاکیا (Shanghai Waigaoqiao Direct Imported Goods) می‌شوند.

ترید توکن‌های وی چین

پلتفرم وی چین در پایان ماه اوت سال ۲۰۱۷ شروع به فروش ارزهای دیجیتال به قیمت حدود ۰.۲۵ دلار (~۰.۰۰۰۰۵ BTC) کرد. بعد از آن تاریخ، این قیمت با نوسان جزئی در بازار ارز روبرو شد، از ابتدای ماه اکتبر ۲۰۱۷ این قیمت نسبتاً ثابت ماند.

در اواسط دسامبر سال ۲۰۱۷، این قیمت به‌سرعت افزایش یافت و افزایش بی سابقه‌ای را در کنار سایر بازارهای ارز دیجیتال تجربه کرد. علاوه بر قرار گرفتن در بازار پررونق، اخبار مشارکت‌های بیشتر و همچنین اعلام اسم جدید یعنی پلتفرم وی چین تور نیز موجب افزایش قیمت پلتفرم وی چین شد.

متأسفانه، تغییر نام از VEN به VET و تغییر در نحوی عرضه، تجزیه و تحلیل قیمت را بسیار دشوار کرده است. اما، با شروع استفادهٔ شرکای جدید از پلتفرم نرم‌افزارهای غیرمتمرکز تجاری آن، افزایش بیشتر قیمت تعجبی ندارد.

تحلیل تکنیکال ویچین

شکی نیست که ویچین جذاب به نظر می‌رسد. تمام نمودارها بر سر رشد گاوی قیمت آن، که می‌توان در یک نمودار 4 ساعته آن را دید، توافق دارند. ویچین در یک روند رو به رشد قوی قرار دارد و پیش‌بینی‌ها یک رشد گاوی را مشخص می‌کنند.

به عقیده کارشناسان، آینده ویچین به احتمال زیاد مثبت است. ویچین با موفقیت بلاکچین را با فرآیندهای کسب و کار فعلی یکپارچه می‌سازد؛ به این ترتیب آنها را بهینه می‌کند و منابع جدیدی را آزاد می‌سازد. فهرست تأثیرگذار شراکت‌ها نشان می‌دهد این شرکت در ادامه دادن رشد خود مصمم است.

وی چین

کاربردهای بلاک چین وی چین

موارد استفاده از پلتفرم وی چین بسیار زیاد است و فهرست مفصل آنها در حوصله این بحث نمی‌گنجد. با این حال، در ادامه، بر تعداد اندکی از این کاربردها مروری خواهیم داشت.

ایمنی غذا

راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک چین می‌تواند شفافیت بیشتری به صنعت و اقتصاد بین‌المللی مواد غذایی ببخشد.

دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) که توسط وی چین پشتیبانی می‌شوند، در سرتاسر زنجیره تأمین، از جمله در تهیه محصولات، وسایل نقلیه و انبارها کاربرد دارند. علاوه بر این، با استفاده از راه‌حل‌های وی چین، داده‌های زیست‌محیطی این دستگاه‌ها را که مربوط به مکان جغرافیایی خاصی می‌شوند، می‌توان به‌شیوه‌ای غیرمتمرکز و ضددستکاری روی بلاک چین «وی‌چین ثور» بارگذاری، تأیید و ذخیره کرد. این راه‌حل‌ها در حال حاضر در چندین شرکت، از جمله شرکت مواد غذایی شنژن یوهونگتای (Shenzhen Yuhongtai) به کار گرفته می‌شوند.

مقابله با جعل کالا

تولید و عرضه کالاهای تقلبی در بازار کالاهای لوکس یکی از مشکلات جدی این بازار است. با این حال، ورود بلاک چین «وی‌چین ثور» به این عرصه راه را برای متقلبان دشوار کرده است. استفاده از تراشه‌ای کدگذاری‌شده برای ثبت و رهگیری اطلاعات مربوط به کالا، از جمله وضعیت نگهداری، انبارداری و فروش مجدد کالا، روی بلاک چین «وی‌چین ثور» می‌تواند تضمینی بر اصل‌بودن کالاها باشد و ارزش این کالاها را برای فروشندگان و خریداران افزایش دهد. شرکت کالاهای وارداتی شانگهای وگاکیا برای رهگیری محصولات عرضه‌شده در فروشگاه‌ها و شرکت رنو برای رهگیری قطعات خودروهای لوکس از این فناوری استفاده می‌کنند.

ثبت سوابق پزشکی

سوابق پزشکی اغلب در سیستم‌هایی بسیار سنتی حفظ و استفاده می‌شوند. به‌جای سیستم‌های ‌ناکارآمد و غیرایمن برای ثبت نتایج آزمایشگاهی، این داده‌های ارزشمند را می‌توان روی بلاک چین ذخیره کرد، به‌صورتی‌که فقط بیماران و سایر اشخاص معتبر و دارای صلاحیت مجاز به دسترسی و بررسی آنها باشند. طی سال جاری، اپلیکیشن ثبت سوابق پزشکی E-HCert که روی بلاک چین وی‌چین ایجاد شده است، در اختیار بیمارستان مدیترانه‌ای قبرس و بیمارستان آرتائیوی قبرس قرار خواهد گرفت.

رهگیری انتشار گاز کربن دی اکسید

این کاربرد به قصد کاهش انتشار گاز کرب دی اکسید از طریق رهگیری فعالیت‌هایی که گاز کربن متصاعد می‌کنند، ایجاد شده است و به کاربران اجازه می‌دهد در طرح‌های حفاظت محیط زیست شرکت کنند.

اگر دستگاه‌های هوشمند، همچون خودروها یا لوازم خانگی، نشان ‌دهند که کاربری کربن دی اکسید کمتری در هوا منتشر می‌کند، اعتبار ویژه‌ای برای استفاده از سرویس‌های انرژی به کاربر مذکور داده می‌شود. در حال حاضر، شرکت چینی تولیدکنندۀ خودروی الکترونیکی BYD از این را‌هکار مبتنی بر بلاک چین وی‌چین استفاده می‌کند.

توکن VET را از کجا بخریم

یک صرافی پیشنهادی برای خرید توکن‌های VET در ازای بیت کوین و اتریوم، بایننس است. اگر در حال حاضر هیچ‌کدام از آن‌ها را ندارید، شما می‌توانید VET را با دلار آمریکا از صرافی GDAX یا صرافی Gemini بخرید. و از آنجا، بیت کوین و یا اتریوم خود را به صرافی بایننس انتقال دهید و ترید کنید.

شما همچنین می‌توانید فهرست کاملی از مبادلات VET که در سایت «کوین مارکت کپ» در دسترس است را مشاهده کنید.

توکن VET را کجا ذخیره کنیم

اکنون‌که توکن‌های VET جایگزین توکن‌های ERC20 VENشده‌اند، یک کیف پول پیشنهادی برای ذخیره سرمایه شما پلتفرم وی چین تور است. این کیف پول در سیستم‌عامل اپل (iOS)، اندروید و در کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر در دسترس است.

جدا از دلایل امنیتی آشکار، شما باید VET خود را از یک صرافی به این کیف پول رسمی انتقال دهید، تا بتوانید پاداش VTHO را دریافت کنید. بسیاری از صرافی‌ها این پاداش را توزیع نمی‌کنند. هرچند، صرافی بایننس یک استثنا است.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون ارزهای دیجیتال در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام