کنترل های ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا
صادرات واردات

کنترل های ترخیص کالا از گمرک

برای انجام ترخیص کالا از اداره گمرک کشور باید مراحل مختلفی را طی کرد. بخشی از این مراحل بر عهده وارد یا صادر کننده کالا است و بخشی از آن بر عهده اداره گمرک است.

از جمله اقداماتی که بر عهده اداره گمرک می باشد، بازبینی و اقدامات بعد از ترخیص کالا می باشد. این مراحل شامل چهار فصل می باشد که عبارتند از: کلیات، کسر دریافتی، اضافه پرداختی، حسابرسی پس از ترخیص.

هریک از این موارد را در زیر توضیح داده ایم.

کنترل بعد از خروج کالا از گمرک توسط خود گمرک

پس از خروج کالا از گمرک سند آن تا چند روز نزد کارشناسان گمرک باقی می ماند و سپس اسناد به اداره بازبینی گمرک اجرایی ارسال می شود ، کارشناسان خبره به بررسی مجدد اسناد می پردازند، سپس به اداره بایگانی گمرک اجرایی تحویل داده می شود. دایره بازبینی گمرک اجرایی در صورت مشاهده اختلاف و عدم پرداخت کامل حقوق ورودی ابلاغیه کسر از دریافتی را برای صاحب کالا می زند.

کنترل بعد از خروج کالا از گمرک توسط صاحب کالا

در صورتی که صاحب کالا بعد از خروج کالا از گمرک متوجه شود که بیش از آنچه می بایست ، به گمرک پرداخت نموده ، در خواست استرداد اضافه پرداخت شده را می دهد.

ترخیص کالا

کلیات

ماده ۱۳۳: گمرک موظف اند کلیه پته ها، اظهارنامه ها و سایر اسناد گمرکی مربوط به ترخیص کالا را پس از امضای پته یا پروانه، حداقل یکبار از نظر اجرای صحیح مقررات و اینکه وجوه گمرکی متعلقه به طور درست و کامل طبق مقررات وصول شده است، قبل از شمول مرور زمان، مورد بازبینی قرار دهند.

ماده ۱۳۴: گمرک ایران می تواند هر تعداد از اظهارنامه های گمرگی را که ضروری تشخیص دهند در مهلت قانونی بازبینی مجدد کند.

تبصره- گمرک ها موظف اند براساس درخواست گمرک ایران قبل از انقضای شش ماه مهلت قانونی، اظهارنامه ها و اوراق موردنظر را برای بازبینی مجدد ارسال کنند.

ماده ۱۳۵: هرگاه بعد از ترخیص کالا از گمرک معلوم گردد وجوهی که وصول آن بر عهده گمرک است، بیشتر یا کمتر از آنچه مقرر بوده دریافت گردیده یا اساسا دریافت نشده و یا اشتباهی دریافت گردیده است، گمرک و صاحب کالا می توانند ظف شش ماه از تاریخ امضای پروانه یا پته گمرکی کالای مورد بحث، کسر دریافتی و یا اضافه پرداختی را از یکدیگر طالبه و دریافت کنند.

 کسر دریافتی

ماده۱۳۷: گمرک مکلف است مابه التفاوت و یا تمام وجوه کسر دریافتی را طی مطالبه نامه کتبی به صاحب کالا و در صورت عدم دسترسی، به وکیل یا نماینده صاحب کالا به نشانی مندرج در اظهارنامه ابلاغ و آن را از صاحب کالا مطالبه و دریافت نماید. ابلاغ مطالبه نامه به وکیل یا نماینده صاحب کالا ولو اینکه مورد وکالت یا نمایندگی محدود به ترخیص کالا باشد قاطع مرور زمان شش ماهه است.
تبصره۱ـ روز امضاء پروانه یا پته و روز ابلاغ کسر دریافتی جزء مهلت شش ماهه محسوب نمی‌شود.
تبصره۲ـ مطالبه نامه باید مربوط به یک پروانه یا پته و مبلغ و مستند قانونی آن مشخص باشد.

ماده ۱۳۸: اشخاصی که کسر دریافتی از آن‌ها مطالبه می‌شود هرگاه نسبت به مبلغ مورد مطالبه اعتراض داشته باشند می‌توانند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ مطالبه نامه دلایل اعتراض خود را به طور کتبی به گمرک اعلام دارند در این صورت گمرک به اعتراض نامه رسیدگی می‌کند و در مواردی که اعتراض موجه شناخته شود از ادامه مطالبه خودداری می‌نماید وگرنه دلیل رد اعتراض را به مؤدی ابلاغ می‌کنند که در آن صورت چنانچه صاحب کالا به اعتراض خود باقی باشد می‌تواند ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ بدون تودیع سپرده، درخواست ارجاع پرونده به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی را بنماید. ارجاع پرونده بعد از مهلت‌های فوق حداکثر تا شش ماه امکانپذیر است و مستلزم تأمین مبلغ مورد مطالبه می‌باشد.

ماده ۱۳۹: در صورت عدم پرداخت و عدم اعتراض در مهلت‌های تعیین شده در ماده (۱۴۴) این قانون و سایر مواردی که براساس این قانون مطالبه قطعی می‌شود، عملیات اجرائی وصول مطالبات شروع می‌گردد.

ماده ۱۴۰: از تاریخ قطعی بودن مطالبه علاوه بر مابه التفاوت، به ازاء هر ماه نسبت به مدت تأخیر معادل نیم درصد (۵/۰%) مبلغ کسر دریافتی جریمه دیرکرد احتساب و دریافت می‌شود.

ترخیص کالا

اضافه پرداختی

ماده ۱۴۱: به درخواست های رد اضافه پرداختی که بعد از خروج کالا از گمرک ادعا می شود، وقتی ترتیب اثر داده می شودکه دارای شرایط زیر باشد:

– هر درخواست رد اضافه پرداختی باید فقط به یک پروانه یا پته گمرکی مربوط باشد و مبلغ و علت تقاضای استرداد در آن قید می شود.

– ارائه اصل پروانه یا پته گمرکی برای رد اضافه پرداختی الزامی است. مگر اینکه ثابت شود که اصل سند از بین رفته است. که در چنین موردی باید تقاضا کننده تعهدی بسپارد که درصورت کشف خلاف از عهده مسولیت (Responsibility) آن برآید.

– ملاک تشخیص تاریخ تسلیم درخواست رد اضافه پرداختی، تاریخ ثبت آن در گمرک محل ترخیص و یا گمرک ایران است.

– روز صدور پروانه و روز ثبت تقاضای رد اضافه پرداختی در گمرک جز مهلت ۶ ماهه مذبور محسوب نمی شود.

ماده ۱۴۲: مبلغ اضافی پرداختی باید به صاحب کالا یا وکیل قانونی او که حق دریافت وجه را دارد از زمان قطعیت، ظرف ۱ ماه مسترد می شود.

درصورت تاخیر پرداخت، گمرک از محل جریمه وصولی ماده به ازای هر ماه نیم درصد مبلغ اضافه پرداختی را به عنوان جریمه به صاحب کالا پرداخت می نماید.

حسابرسی پس از ترخیص

ماده ۱۴۳: گمرک ایران مکلف است به منظور اطمینان یافتن از رعایت مقررات گمرکی ظرف ۳ سال از تاریخ صدور کشف اسناد خلاف واقع که مشمول قاچاق نشود درباره ترخیص کالایی که متضمن زیان مالی دولت است و یا امتیازات غیر موجهی برای صاحب کالا ایجاد نموده باشد، به تایید و تشخصی گمرک ایران جریمه ای از ۳۰% تا ۳ برابر ارزش کالای موضوع سند مذکور تعیین و دریافت کند.

دریافت این جریمه مانع از تعقیبی که حسب مورد طبق مواد مربوط به قانون مجازات اسلامی به عمل آید، نیست.

ترخیص کالا

تشریفات خروج کالا از گمرک به شرح زیر است:

دریافت اعلامیه ورود کالا

اخذ ترخیصیه از شرکت حمل

اخذ قبض انبار

تنظیم پیش نویس اظهارنامه و تایید آن

احراز هویت

دایره کنترل اسناد (دایره فنی(

دریافت شماره ثبت (کوتاژ(

تعیین مسیر اظهارنامه در ارزیابی

پرداخت وجوه تعیین شده به گمرک

صدور پروانه گمرکی

تایید نهایی پروانه سبز گمرکی

تسویه حساب با انبار

صدور بیجک انبار

کنترل درب خروج (شمارش)

ترخیص کالا

بازبینی و اقدامات بعد از ترخیص

گمرک ها موظف اند کلیه پته ها، اظهارنامه ها، و سایر اسناد گمرکی مربوط به ترخیص کالا را پس از امضا پته یا پروانه ، حداقل یکبار از نظر اجرای صحیح مقررات و اینکه وجوه گمرکی متعلقه به طور صحیح و کامل طبق مقررات وصول شده باشد ،مورد بازبینی قرار دهد.

گمرک ایران می تواند هر تعدادی اظهارنامه گمرکی را در مهلت قانونی مورد بازبینی مجدد قرار بدهد.

هر گاه پس از ترخیص کالا از گمرک معلوم گردد که وجوهی که گمرک وصول می کند بیشتر یا کمتر بوده یا اشتباهی در آمن رخ داده گمرک و صاحب کالا می تواند ظرف 6 ماه از تاریخ پته یا پروانه گمرکی نسبت به کسر دریافتی یا اضافه دریافتی اقدام کنند.

طبق تجارب گروه بازرگانی ابراهیمی مطالبه کسر دریافتی کمتر از 1 میلیون ریال قابل اخذ نیست.

چنانچه پس از ترخیص کالا ظرف 6 ماه از تاریخ امضا پروانه یا پته گمرکی حکم معافیت به گمرک تسلیم شود، مبلغ پرداختی مربوطه قابل استرداد است.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون صادرات واردات در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *