کسب سود با استراتژی مارتینگل

مارتینگل
فارکس

کسب سود با استراتژی مارتینگل

یکی از این روش های شرط بندی که جای خود را در تجارت و سرمایه گذاری بخصوص در بازار های سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیز باز کرده است، روش مارتینگل است.

روش مارتینگل در شرط‌بندی‌هایی بکار می رود که فرد دو حالت برد یا باخت دارد و احتمال رخداد هر کدام از شرایط برد یا باخت نیز برابر است.( دقت کنید در بازار بورس شما با مقداری آموزش دیگر بیشتر از حالت 50-50 احتمال موفقیت دارد و شرایط بسیار بهتر است اما باز هم با همین شرایط روش مارتینگل در نهایت برنده است ) .

استراتژی مارتینگل Martingale از فرانسه آغاز شده است و برای اولین بار در قرن 18 استفاده شد. اساسی ترین شکل آن در بازی سکه ای استفاده می شود – قمارباز زمانی برنده می شود که روی سکه بیاید و می بازد زمانی که پشت سکه نشان داده شود. (صادقانه بگویم که مارتینگال آنقدر که به نظر می رسد، خوب نیست، اما اجازه بدید ذهنمان را باز نگه داریم و به خواندن ادامه دهیم) اگر قمارباز برنده شود، او دوباره بازی می کند یا میز قمار را ترک می کند. اما اگر او ببازد، او باید مبلغ شرط خود را دو برابر کند تا با پیروزی خود ضرر قبلی را جبران دهد.

مارتینگل

طرز کار روش مارتینگل چیست؟

نکته: من به خاطر اعتقادات مذهبی ام، کلا با قمار و شرطبندی مخالف هستم و مثالی که در ادامه می آورم فقط برای شرح این روش است.

خوب با یک مثال شروع می کنم: برای اولین بار سکه را به هوا پرتاب می کنیم، سکه به پشت پایین می آید و 1$ می بازیم، شرط را 2$ می بندیم. اگر سکه به رو بیاید 4$ به ما باز می گردد. از این مبلغ 2$ سود خواهد بود که یک دلار آن ضرر شرطبندی قبل را جبران می کند، پس در نهایت 1$ سود خواهد بود. اگر همچنان بازی دوم را هم ببازیم ، باید مبلغ شرط را دو برابر کنیم. اگر این بار ببریم، 8 دلار بدست می آوریم، که 4$ آن سود خواهد بود. از این 4 دلار، 3 دلار (1$+2$) ضرر بازی های قبلی را پوشش می دهد. پس نهایتا 1$ سود برای ما می ماند.

اگر دوباره ببازیم، باید دوبرابر مبلغی که باخته شرط ببندیم که میشه 8$. نمی خوام حوصله ی شما را سر ببرم، این داستان ادامه خواهد داشت تا یک بازی برنده شویم: 1$، 2$، 4$، 8$، 16$، 32$، 64$ و … . سود آخرین بازی ضررهای قبلی را پوشش می دهد به اضافه ی 1$ سود.

خوب به طور خلاصه مارتینگل روشی هست که شما به طور پشت سرهم معامله باز می کنید. هرچه ادامه بدید شما سرمایه بیشتری را درگیر می کنید. هرچه بیشتر ضرر کنید پول بیشتری را سرمایه گزاری می کنید تا زمانی که ببرید. البته اگر ببرید تمام ضررهای قبل جبران میشود به علاوه مقداری هم سود می کنید.

کسانی که مارتینگل می کنند دلایل خودشان را دارند. می گویند مثل بازی شیر و خط می ماند ، باختن و بردن هر کدام 50% شانس وقوع دارند. اولین شرط را 1$ می گذارند. اگر باختند 2$ و انقدر دو برابر کردن را ادامه می دهند تا بالاخره ببرند. آمار و ریاضیات می گوید اولین بار امکان باختن 50% است. بار دوم شانس باخت آن به 25% می رسد. شانس اینکه دفعه سوم هم ببازید به 12.5% می رسد … . در شرایط عادلانه هر بار که وارد بازی یا معامله می شوید شانس اینکه هربار ببازید یا ضرر کنید همینطور پایین می آید.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی مجری رسمی برگزاری دوره های آموزشی فارکس (بازارهای مالی بین المللی) به صورت حضوری و آنلاین. ارائه ی گواهینامه بین المللی مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای آموزش کشور قابل ترجمه با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه

مزیت روش مارتینگل چیست؟

مزیت روش مارتینگل این است که هنگامی که قیمت سهم از قیمت خرید اولیه ما فاصله می‌گیرد و منفی می‌شود، می‌توان با اجرای آن قبل از رسیدن قیمت سهم به قیمت خرید اولیه وارد سود شد، نه اینکه صبر کرد تا قیمت به قیمت خرید اولیه برسد و ما تازه از زیان خارج شویم، چه‌بسا در بسیاری از موارد ممکن است که قیمت سهم پس از افت به راحتی به قیمت‌های قبلی برنگردد و ما مجبور شویم از معامله‌ای که می‌توانست برای ما سود ده باشد، نهایتاً با زیان خارج شویم.

 اما این روش یک عیب کوچک هم دارد!

این روش توسط معامله‌گران بزرگی اجراشده است و هرکدام از آن‌ها با توجه به سیستم‌های معاملاتی خود و حد سود و حد ضررهای خود این روش را بومی‌سازی کرده‌اند. طبق این روش ما می‌توانیم دفعات متعددی این کار را انجام دهیم و هرچه قیمت افت نماید میانگین قیمت خرید خود را به آن نزدیک کنیم. اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که سرمایه ما نامحدود نیست و نمی‌توانیم تا ابد بر روی خرید قبلی خود ۲ برابر خرید جدید انجام دهیم و با گذشتن چند مرحله از این کار، حجم خرید و سرمایه موردنیاز برای آن به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

حالا چگونه عیب کوچک روش مارتینگل را بر طرف کنیم

باید مراحل انجام این کار را به اعداد مشخصی محدود کرد تا بتوان از عهده انجام آن برآمد. توصیه می‌شود که مراحل خرید را به ۳ مرحله کاهش داد، بدین‌صورت که سرمایه خود را به ۴ قسمت نامساوی تقسیم کنیم:۱،۲،۴ و ۸٫در این روش به این اعداد ضرایب مارتینگل گفته می‌شود که همان توان‌های عدد ۲ هستند که در هر مرحله از خرید به‌کاربرده می‌شوند (یعنی کل سرمایه شما به ۱۵ قسمت تقسیم‌شده و در هر مرحله از خرید یکی از این ضرایب استفاده می‌شود: مثلاً ۱۵ میلیون به ۱ میلیون،۲میلیون،۴میلیون و ۸ میلیون تقسیم می‌شود).

با این تقسیم‌بندی شما در صورت کاهش قیمت خرید اولیه‌تان، بازه‌ی حد ضرر خود را به ۳ قسمت تقسیم می‌کنید و هر بار که قیمت به یکی از این ۳ بخش می‌رسد، پله بعدی خرید خود را انجام می‌دهید.

درنتیجه هم حد ضرر را رعایت کرده‌اید و هم در صورت فعال نشدن آن و رشد قیمت سهم از هر قیمتی (چه خرید اول و چه خرید آخر) قیمت خرید شما بهینه‌شده است و با اولین رشد، کل خرید شما وارد سود می‌شود.

آیا می شود از مارتینگل در باینری آپشن استفاده کرد؟

یک استراتژی باینری آپشن را برای شما مثال می زنم. می توانید با مارتینگل مخلوطش کنید: اگر 3 تا کندل قرمز (نزولی) دیدید ، CALL را بزنید. اگر قیمت کاهش پیدا کرد و کندل چهارم هم قرمز شد دوباره CALL را بزنید. اگر 7 باز این اتفاق بیافتد 1000$ از حسابتان پریده!

معمولا اتفاق نمی افتد که 10 کندل پشت سر هم یک رنگ باشند ولی مارکت تحت نفوز خبرهای اقتصادی است. خبرهای مهم می توانند برای مدتی مارکت را کاملا در یک جهت پیش ببرند. استفاده از مارتینگل حساب شما را خالی می کند!

روش صحیح مارتینگل در باینری آپشن چیست؟

شما به مهارت ، استراتژی و همینطور اعصاب قوی برای استفاده از مارتینگل نیاز دارید. البته حتما می شود از مارتینگل استفاده کرد ، یک مثال برای شما می زنم:

برای خود محدودیت بگذارید

مبتدیان انقدر به مارتینگل ادامه می دهند تا حسابشان ته بکشد ولی شما باید یک محدودیتی برای خودتان بگذارید. یک بودجه محدود یا تعداد معامله محدود برای خودتان بگذارید.

مثلا برای 3 معامله پشت سر هم تمام سرمایه ای که درگیر می شود فقط 20$ است.

  1. معامله اول: قیمت از دیواره اندیکاتور Bollinger Bands بیرون می زند – یک آپشن PUT باز می کنید. 2$ – ضرر
  2. معامله دوم: کندل بعدی هم بیرون می زند – معامله PUT دوم را هم باز می کنید. 5$ – ضرر
  3. معامله سوم: کندل سوم هم بیرون می زند – معامله PUT سوم . 13$ – سود

کندل به کندل معامله نکنید

می توانید روزی 3 بار معامله کنید. یک بار صبح ، یک بار بعد از ظهر و یک با شب. می توانید سرمایه را سنگین تر کنید.  اولی را 20$ بگذارید. اگر باختید ، تا بعد از ظهر وقت دارید ، احساساتتان را کنترل کنید و با آرامش بازار را آنالیز کنید. بعد از ظهر معامله را 50$ باز کنید و اگر باز هم ضرر کردید ، شب 130$. تمام سرمایه ای که درگیر می شود فقط 200 دلار است.

من به روش مارتینگل علاقه دارم، البته از آن خیلی عاقلانه استفاده می کنم – لطفا توجه کنید که این روش مثل حرکت بر روی لبه تیغ می ماند و اگر درست استفاده شود می تواند بسیار سود آور باشد. نکته مهم این است که مارتینگل به تنهایی یک استراتژی باینری آپشن نیست، مارتینگل به تنهایی یعنی قمار و شانس!  اگر اطمینان دارید که سیستم معاملاتی شما کاملا تست شده و حداقل از 5 معامله یکی از آنها سود است مارتینگل مکمل خوبی برای سیستم باینری آپشن شماست و می تواند خطاهای سیستم شما را جبران کند. اما اگر فقط با مارتینگل مثل قماربازها معامله کنید و فکر کنید که تریدر هستید، مطمئن باشید که دیر یا زود پولی ته جیبتان نخواهد ماند.

طبق تجربه و نظر ما، سعی کنید از مارتینگل در باینری آپشن برای معامله های خیلی کوتاه مدت مثل 30 ثانیه ای و 1 دقیقه ای استفاده نکنید. اینجور معامله ها خیلی حساس هستند، یک قطعی کوچک در اتصال اینترنت، یا اشکال کوچک در پلتفرم بروکر منجر به تاخیر در انجام معامله ی شما می شه، و چون مارتینگل دارید انجام میدید باعث از دست رفتن کل سرمایه شما می شه.

چند نکته بسیار مهم در مورد روش مارتینگل

این روش زمانی بسیار کاربردی است که شما آموزش های تکنیکالی و بنیادی و روانشناسی لازم را دیده باشید و حال این موضوع و روش مارتینگل به موفقیت بیشتر شما کمک خواهد کرد . اساس تفکر این روش این است که شما به وضعیت بنیادی سهم خود اطمینان دارید .

پس اگر تحلیلگر بنیادی خوبی نیستید توصیه می کنیم حتما تحلیلگر بنیادی خوبی شوید. همچنین یادتان نرود در این روش شما باید در بازار منفی و در زمانی که همه نا امید هستند خرید کنید .

پس روی روانشناسی خود نیز باید کار کنید.

 نکته سوم خرید در نقاط مناسب است، نیازمند این است شما در تحلیل تکنیکال به نقاط PRZ و امواج الیوت مسلط باشید.

بازی برای برد یا بازی برای نباختن؟

مدیریت سرمایه و کنترل ریسک اصلی ترین هنر تریدرهاست. اگر کل سرمایتان را یکجا از دست دهید، نمی توانید معامله ی بعدی را انجام دهید،  و امیدتان برای یک زندگی بهتر برباد می رود، به همین سادگی. چالش بزرگ این است که چگونه مدیریت سرمایه را که همیشه در مورد آن می شنویم انجام دهیم. به این مرحله “بازی برای نباختن” می گویند. شما ترید می کنید که نبازید ولی خیلی هم سود نمی کنید، این کاریست که استراتژی مارتینگل می کند. تمام کاری که مارتینگل انجام می دهد این است که آنقدر به بازی ادامه دهد تا تمام سرمایه از دست داده ی خود را از بازار پس بگیرید. به این کار مدیریت ریسک می گویند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام