چگونه شریک مناسب برای کسب و کارمان پیدا کنیم؟

شریک
مدیریت کسب و کار (MBA)

چگونه شریک مناسب برای کسب و کارمان پیدا کنیم؟

تأسیس و بنیان‌گذاری کسب و کار یا شرکتی موفق کار چندان ساده‌ای نیست.

یک‌ کسب‌وکار بزرگ تنها زمانی موفق می‌شود که دارای برنامه‌ریزی مناسب، سرمایه کافی و یک تیم درست و حسابی باشد.

اشخاصی که در این مسیر با شما همسفر و شریک می‌شوند، تأثیر مستقیم و ماندگاری روی موفقیت کسب‌وکارتان دارند و این أمر در مورد کسانی که از ابتدای مسیر همراه‌تان بوده‌اند نیز صدق می‌کند.

شناسایی‌ شریک مناسب برای کسب‌و‌کار، تا حدی شبیه به پیدا کردن فرد مناسب برای زندگی است.

شما به دنبال تعهدی مادام‌العمر یا حداقل برای زندگی شغلی‌تان هستید و مانند هر رابطه دیگری، اگر قدم‌های مهم و حیاتی برای ارزیابی شریک‌ کارآفرین خود را به درستی بردارید، رابطه‌ی همکاری و دوستی شما تنها به قدم زدن‌های معمولی در پارک محدود نمی‌شود و بیشتر از آن چه که فکر می‌کنید، موفقیت‌آمیز و رضایت‌بخش خواهد بود.

اگر تجربه مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر را داشته باشید، بنیان‌گذاران زیادی را دیده‌اید؛ و شاهد رابطه‌های خوب و بد بین شرکا بوده‌اید. توصیه‌های خوارزمی در مورد شناسایی بهترین شریک برای کسب و کاری موفق و ماندگار را می‌توانید در ادامه این مطلب بخوانید.

شریک

1. مکمل بودن مهارت‌ها را در نظر بگیرید

شخصی را بیابید که مهارت‌هایش مکمل مهارت‌های شما باشد.

اکثر مردم ترجیح می‌دهند تا با شخصی که دارای خصوصیات و ویژگی‌های مشابه خودشان است ازدواج نکنند، شما نیز باید به دنبال شریکی باشید که مکمل مهارت‌هایتان باشد و کمبود‌هایتان را رفع کند.

یک شراکت و همکاری موفق شامل دو کاراکتر مختلف و حیاتی است؛ یکی فردی که به خوبی می‌داند چطور کسب و کار را اداره کند (یعنی یک فرد بیزینسی)، یکی هم فردی که در زمینه‌ی ساخت محصول یا سرویس‌دهی بهتر است (یعنی یک فرد فنی).

برای مثال در دنیای تکنولوژی، شراکت ایده‌آل، شراکتی است که فرد مؤسس در زمینه تکنولوژی شناخت زیادی دارد و کار شریکش جهت دادن به این شناخت است.

یا اگر میخواهید رستوران باز کنید، یک شریک پویا و محرک کسی است که در حوزه‌ی غذا و خورد و خوراک خبره باشد، مثل سرآشپز، و به کسی ملحق شود که می‌داند چگونه یک رستوران را از دیدگاه تجاری و عملیاتی اداره کند.

به یاد داشته باشید که پیدا کردن شریکی مکمل و مناسب، تنها به شناسایی مهارت‌های آن فرد ختم نمی‌شود و این فرآیند نیاز دارد که شما خودتان را عمیقا بشناسید.

برای بسیاری از افراد سخت و چالش برانگیز است تا مهارت‌های لازمی که کم دارند را پیدا کنند و بدانند که دقیقا در کجا نیاز به کمک دارند؛ اما این کار، اولین قدم حیاتی و‌ مهمی است که باید در راستای شناسایی موثر مهارت‌ها و نقاط قوت شریک‌تان بردارید.

2. سازگاری ایده‌ها و چشم‌انداز را بررسی کنید

از همان ابتدا مطمئن شوید که ایده‌ها و تصورات‌تان درمورد کسب‌وکار با یکدیگر سازگار و منطبق هستند.

گذشته از ایده‌ی کسب و کار و محصول یا خود خدمات، مهم است که تا حد امکان استراتژی خود را با شریک آینده خود ترسیم کنید و مطمئن شوید که از همان اول، هم عقیده و هماهنگ هستید.

همانگونه که در ارزیابی اهداف طولانی‌مدت روابط دیگران تلاش می‌کنید تا از هر گونه غافلگیری در انتهای مسیر جلوگیری کنید، به همان روش نیز باید همیشه تصورات و ایده‌های خود را برای شرکت مشخص کرده و در همان مراحل اولیه آنها را با افکار شریک‌تان تطبیق دهید.

ارزیابی مؤثر این انطباق، شامل سؤالاتی از این قبیل است:

  • آیا می خواهی شرکتی بزرگ بسازی یا همان شرکت کوچک کافی است؟
  • تصور رشد بلندمدت را داری یا خروج سریع و بیوقفه؟
  • به فکر این هستی که محصول یا خدمات بیشتری را در آینده گسترش دهی یا می‌خواهی روی درست و بینقص انجام دادن یک کار متمرکز شوی؟

درست است که صاحبان کسب‌وکار به شما می‌گویند که در مراحل مختلف فرآیند راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکار، ممکن است استراتژی‌های غیر منتظره‌ای را اتخاذ کنید؛ اما بهرحال مهم است که تمام پایه‌های اساسی کسب‌وکار را با شریک‌تان هماهنگ و تنظیم کنید تا بتوانید هرگونه اختلاف نظر عمده را تشخیص دهید.

شریک

3. درباره‌ی فلسفه کسب و کار بحث کنید

درست است که نمی‌توانید تمامی جزئیات و مشکلات را حل و فصل کنید؛ اما نکته‌ی مهم اینست که در همان بحث‌های اولیه، در مورد فلسفه‌های مربوط به کسب و کار به توافق برسید.

سعی کنید گفتگویی صریح و صادقانه در مورد باورهای فرهنگی، ارزش‌ها، هنجارها و اخلاقیات داشته باشید؛ همچنین توضیح دهید که چگونه می‌خواهید این موضوعات را با شیوه مدیریت کسب‌وکارتان ادغام کنید.

سؤالاتی بپرسید که شما را مستقیماً به فلسفه‌های کسب و کاری یک شخص می‌رساند؛ مانند:

  • در مورد ارتباطات، شفاف‌سازی و قدرت و اختیار افراد چه نظری داری؟
  • چقدر به فعالیت روزمره نیاز داری؟
  • شیوه مدیریتت را چگونه توصیف میکنی؟

بر خلاف مهارت‌ها که باید مکمل یکدیگر باشند و با هم فرق کنند، فلسفه‌ها باید عینا مطابقت داشته و شبیه هم باشند.

نوع دیدگاه نسبت به جهان و اصول پایه‌ای و‌ اساسی، غالبا باورهایی سفت و سخت هستند و ایجاد تغییرات در آنها دشوار است.

پس بدانید که توافق و هماهنگی در این موضاعات نقشی کلیدی دارد.

4. به حس‌تان اعتماد کنید

در نهایت، یک مشارکت موفق همان رابطه‌ی خوبی است که بین شرکا وجود دارد.

در طول مرحله‌ی ارزیابی، دقت زیادی به تشابهات و اختلافات شخصیتی یکدیگر بکنید و بدانید که سپری کردن زمان در کنار شخص مورد نظر، چه حس و حالی به شما می‌دهد.

مثلا:

  • آیا می‌توانید در کنار این فرد خود واقعی‌تان باشید و افکار خود را صادقانه با او به اشتراک بگذارید؟
  • دوست دارید خارج از محیط کاری هم با او وقت بگذرانید؟
  • آیا ایجاد یک مکالمه صریح و بیپرده با او سخت است؟
  • آیا صراحتا کارهایی را انجام می‌دهد تا شما را آزار دهد؟

اگر جوابتان به دو سوال آخر ‘بله’ است، باید بگویم که بهتر است در انتخاب شریک‌تان تجدیدنظر کنید.

شریک کاری مورد نظرتان را در محیط کاری هم زیر نظر بگیرید.

سعی کنید که بفهمید شیوه کار کردنش چگونه است، چه جور افرادی را استخدام می‌کند و آیا توانایی سازش در محیط را دارد یا خیر.
حتما نحوه برخوردش را با استرس، اختلاف نظرها و یا اخبار بد بررسی کنید و بفهمید آیا در مواقع حل مسئله عصبانی شده و به طور ناگهانی واکنش نشان می‌دهد.

اگر هر موضوعی به شما حس خوبی نداد و به شک افتادید، به حستان اعتماد کرده و خیلی زود موضوع را با شریک کاری‌تان مطرح کنید؛ حتی اگر باعث قطع رابطه‌تان شود.

شریک

5. شرح وظیفه هر کس را مشخص کنید

  تعریف روشن وظایف در شرکت باعث میشود زمان همه شرکا به طور موثر سپری شود. این امر مانع از دخالت طرفین در کار یکدیگر شده و در نهایت منجر به حفظ سرمایه شرکت میگردد.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *