چرا مقداری از ارز ریپل (XRP) در کیف پول قابل برداشت نیست؟

ریپل
ارزهای دیجیتال

چرا مقداری از ارز ریپل (XRP) در کیف پول قابل برداشت نیست؟

قتی مردم نام ریپل را می‌شنوند، بلافاصله فکرشان به سمت ارز دیجیتال آن یعنی XRP می‌رود. اما اولین نکته اساسی که باید بدانید این است که ریپل با XRP کمی فرق دارد. در واقع ریپل با سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین یا اتریوم هم تفاوت‌های زیادی دارد.

وقتی ارز دیجیتال اتریوم (ETH) می‌خرید، به این معنی است که روی شبکه اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنید. وقتی ارز دیجیتال (BTC) می‌خرید یعنی روی شبکه بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنید اما وقتی ارز دیجیتال XRP می‌خرید الزاما روی ریپل سرمایه‌گذاری نکرده‌اید.

البته در بین جامعه ارزهای دیجیتال وقتی نام ریپل به میان می‌آید، منظور همان ارز دیجیتال XRP است اما لازم است بدانیم که این دو مفهوم در حقیقت با یکدیگر متفاوت هستند. اگر تاکنون کمی گیج شده‌اید، جای نگرانی نیست. بیشتر در این مورد توضیح می‌دهیم.

ریپل (Ripple) یک شرکت بزرگ واقع در سانفرانسیسکو آمریکاست که برای بانک‌ها و نهادهای مالی، محصولات مالی غیرمتمرکز می‌سازد. هدف ریپل این است که بتواند انتقال پول بین بانکی و بین‌المللی را سریع‌تر، ارزان‌تر و غیرمتمرکز‌تر کند که البته این هدف تا حد زیادی محقق شده است و اکنون بانک‌ها و شرکت‌های مالی بزرگی برای انجام انتقال‌های پولی خود از محصولات ریپل استفاده می‌کنند.

ریپل چند محصول گوناگون برای بانک‌ها و موسسات مالی طراحی کرده است که فقط یکی از آن‌ها با ارز دیجیتال XRP کار می‌کند. بنابراین، شما وقتی XRP می‌خرید، روی یکی از محصولات شرکت ریپل سرمایه‌گذاری کرده‌اید نه خود ریپل.

ریپل

قفل شدن 20 ریپل در کیف پول به خاطر چیست؟

ریپل یک پروژه منحصر به فرد در دنیای ارزهای دیجیتال است و قانونی تعیین کرده که حداقل موجودی برای استفاده از این ارز ضروری باشد.

مشابه حداقل مبلغ افتتاح حساب که در بانک‌ها وجود دارد، ریپل وجود حداقل 20 واحد XRP را برای واریز اولیه و استفاده از کیف پول الزامی کرده است.

به همین دلیل پس از اینکه برای بار اول به یک کیف پول ریپل ارسال می‌کنید، تعداد 20 ارز XRP از مقدار ارسالی به حالت ذخیره در می‌آید و قابل برداشت نخواهد بود.

بنابراین در مرتبه اول اگر ارسالی شما به یک کیف پول کمتر از 20 ارز XRP باشد، کیف پول قابل استفاده نخواهد بود زیرا مبلغ به حداقل لازم برای استفاده از شبکه ریپل نرسیده است.

به محض اینکه حداقل 20 ارز XRP در یک کیف پول وارد شد، کارکرد آن کیف پول مشابه سایر رمزارزها مثل بیتکوین و… خواهد بود.

چرا کیف پول ریپل حداقل ۲۰ XRP نیاز دارد؟

این هزینه برای جلوگیری از ایجاد بی‌رویه آدرس‌های ریپل است تا آدرس‌های خالی به هدف اسپم و آدرس‌هایی که افراد به آن نیاز ندارند ایجاد نشود.

در حال حاضر این ۲۰ ریپل قابل برداشت نیست، ولی در آینده احتمال دارد بتوانید این مبلغ را برداشت کنید.

ریپل

چکار باید انجام داد؟

برای استفاده از کیف پول ریپل نیاز به حداقل 20 XRP دارید. پس در صورت نصب یک کیف پول ریپل، اولین تراکنش ارسالی شما به کیف پول باید بیش از 20 XRP باشد.

کیف پول شما بطور خودکار 20 XRP از مقدار ارسالی کم می‌کند.

توجه کنید، بعد از آن شما نیاز نیست 20 XRP دیگر برای انجام تراکنش بپردازید.

20 واحد XRP برای هر کیف پول است، بنابراین تا جایی که می‌توانید از جابجایی ریپل بین کیف پول‌های خودتان خودداری کنید تا هربار نیاز نباشد هزینه فعالسازی را بپردازید.

اگر کمتر از 20 XRP به یک آدرس جدید ریپل که هنوز فعال نشده بفرستیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اغلب تراکنش شما Fail (اصطلاحا با شکست مواجه) می‌شود.

چه اتفاقی می‌افتد اگر روی یک کیف پول جدید، کمتر از 20 XRP وجود داشته باشد؟

تا زمانی که مقدار ارسالی به کیف پول، به حداقل 20 XRP نرسد نمی‌توانید تراکنشی را از کیف پول ریپل ارسال کنید.

باید مقدار ارسال‌شده به کیف پول به 20 XRP یا بیشتر برسانید تا بتوانید از کیف پول مدنظر ارسال XRP را انجام دهید.

آیا با ارسال ریپل از کیف پول شخصی به صرافی‌هایی مثل بایننس یا نوبیتکس، باز هم ۲۰ ریپل در کیف پول داخلی صرافی باقی می‌ماند؟

خیر، این قانون در صرافی‌ها وجود ندارد و برای این کیف پول‌هاست:

  • کیف پول‌های شخصی (کیف پول‌های نرم‌افزاری موبایل و دسکتاپ مانند تراست والت، کوینومی، جکس و…)
  • کیف پول‌های سخت‌افزاری (لجر، کول‌والت و…)
  • کیف پول‌های کاغذی
  • برخی از کیف پول‌های تحت وب (که امنیت و اطمینان به مراتب کمتری از کیف پول‌های نرم‌افزاری دارند)

آیا اگر قصد ارسال ریپل از کیف پول به کیف پول دیگری داشته باشم، باز هم ۲۰ XRP از مقدار ارسالی کسر می‌شود؟

این موضوع بستگی به کیف پول مقصد دارد. اگر کیف پول مقصد به تازگی ایجاد شده، طبق قانون شبکه ریپل هزینه ۲۰ XRP در تراکنش اول به کیف پول از مقدار ارسالی کسر می‌شود.

اگر کیف پول مقصد، یک صرافی مانند بایننس باشد ۲۰ XRP از شما کسر نمی‌شود و فقط کارمزد تراکنش را پرداخت می‌کنید.

ریپل

2 توصیه مهم خوارزمی به شما

  • مقادیر کم ریپل که ارزش پرداخت هزینه 20 XRP برای فعالسازی کیف پول را ندارند خریداری نکنید مگر اینکه هدف‌تان نگهداری آن در صرافی باشد.
  • مبالغ کمتر از 20 ریپل را به هیچ کیف پول نرم‌افزاری که به تازگی ایجاد کرده‌اید انتقال ندهید.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون ارزهای دیجیتال در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام