پروانه صادراتی چیست و چه کاربردی دارد؟

پروانه صادراتی
صادرات واردات

پروانه صادراتی چیست و چه کاربردی دارد؟

صادرات را به چند دسته مجزا می توان تقسیم بندی کرد. 1. صادرات موقت 2. صادرات قطعی که از دسته بندی های صادرات محسوب می شوند. صادرات مجدد یا برگشتی را هم می توان در این دسته بندی قرار داد. صادرات قطعی در واقع به صادراتی گفته می شود که دیگر به کشور باز نخواهد گشت. این نوع صادرات در سایر کشورها استفاده می شود و دیگر خاک وطن را نخواهد دید. این کالاها، آسمان آبی ایران را برای همیشه فراموش خواهند کرد. پس از عبور از گمرک و وارد شدن به کشوری دیگر، حق انحصاری این کالاها به کشورهایی که به آن صادر شده اند، داده خواهد شد. در ادامه مقاله پروانه صادراتی با ما همراه باشید.

صادرات موقتی، مربوط به صادراتی می شود که به صورت موقتی کالاها را به کشورهای دیگر صادر می نمایند. صادر شدن این کالا به این کشورها به معنای انتقال حق انحصاری تجارت به صورت کامل می باشد. اگر کالایی را به جهت شرکت کردن در نمایشگاه ها یا استفاده کردن در آزمایشگاه ها، ارسال کنید در این صورت صادرات موقت را انجام داده اید. صادرات موقتی که وارد ایران می شوند، پس از بازگشت مجدد به سایر کشورها در دسته صادرات بازگشتی قرار می گیرند. در ادامه به توضیحات تکمیلی در مورد پروانه صادراتی خواهیم پرداخت

نحوه عرضه ارز حاصل از صادرات

عرضه ارزی که در صادرات به دست می آید، در ابتدا نیاز به دریافت پروانه صادراتی دارد و همه مراحل دریافت پروانه صادراتی برای دریافت این ارز باید انجام پذیرد. پروانه صادراتی بیش تر برای صادرات قطعی صادر می شود و در بیش تر مواقع صادرات موقتی نیازی به پروانه صادراتی نخواهد داشت. در ابتدای این مطلب انواع صادرات و نحوه ارائه ارز صادراتی را توضیح دادیم تا بهتر بتوانیم لزوم داشتن پروانه صادراتی برای تجارت را برای شما بیان کنیم.

پروانه صادراتی

پروانه صادراتی چیست؟

پروانه صادراتی، مجوزی است که پس از طی روال گمرکی، جهت صادرات کالایتان، گمرک در اختیار صادرکننده جهت تکمیل اطلاعات قرار می‌دهد. در این پروانه مشخصاتی همچون عنوان صاحب کالا، گمرک مبدا، کد کشور صادرکننده، کد کشور مقصد، هویت و ملیت وسیله حمل در خروج و عبور، نرخ ارز، اطلاعات بانکی، شرح کالا، اطلاعات مربوط به گواهی و مجوز، اطلاعات مربوط به انبارداری، باربری، بیمه و … درج شده است که شما به عنوان صادرکننده آن را تکمیل می‌کنید. در حال حاضر صادرات فقط از شهر تهران امکان‌پذیر است.

مفاد پروانه صادرات

تمامی کدهای کشوری و صادراتی به همراه شرح کالا و اطلاعات مربوط به آن در پروانه صادراتی قید می شود. اطلاعات بانکی و تمامی اطلاعات مربوط به هویت افراد هم در پروانه صادراتی قید می شود. تمامی اطلاعات مربوط به هویت و گواهی های مربوط به صادرات هم در پروانه صادرات قید خواهد شد.

مدارک لازم برای دریافت پروانه صادراتی

مدارک زیادی برای دریافت پروانه صادراتی لازم می باشد که این مدارک به شرح زیر هستند:

شما باید تمام مدارک هویتی خود و تمام اعضای شرکت را به مسئولین مربوطه تحویل داده و مدارک و مجوزهایی که از شما درخواست می شود را در کمترین زمان به این نهاد برسانید. برای دریافت اطلاعات بیش تر در این زمینه می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرد تا توضیحات لازم را در مورد مجوزهایی که باید دریافت کنید، به شما ارائه دهند. اگر همه مدارک لازم را تحویل داده باشید، می توانید به خوبی اطمینان داشته باشید که کارهای مربوط به دریافت پروانه صادراتی شما با موفقیت و در کمترین زمان انجام خواهد شد. کارشناسان ما می توانند تمامی کارهای مربوط به دریافت پروانه صادرات را به خوبی برای شما انجام دهند.

پروانه صادراتی

نحوه خرید و فروش پروانه صادراتی

شما می توانید از مراکز خاص و معتبری پروانه صادراتی خریداری نمایید. تمامی امور دریافت این پروانه توسط شرکت ارائه دهنده این خدمات انجام خواهد شد و شما ملزم به انجام این مراحل نیست. اگر فرد یا سازمانی این نوع فعالیت ها را برای شما انجام دهد، زمان لازم برای دریافت پروانه صادراتی نیز، بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. مجوزهای لازم توسط این شرکت دریافت خواهد شد و در زمان لازم شما می توانید این مجوزها را از این شرکت دریافت کنید.

نحوه بازگردانی ارز از طریق صادرات

صادرات بیش تر نسبت به صادارت سبب بازگشت ارز مصرف شده در بخش واردات خواهد شد و ارز این بخش را جبران خواهد کرد. ارز را میتوان به صرافی ها و بانک های مخصوص به فروش رساند تا از این طریق ارز را به کشور بازگردانیم. البته این ارز باید حاصل صادرات باشد و به بانک های داخلی فروخته شود. از آن جایی که به مساله بازگرداندن ارز در ایران چندان توجهی نمی شود، باید به فکر بازگردانی ارز به داخل کشور از طریق بازرگانان و تجار بود.

اگر سازمان ها هماهنگی لازم را با هم نداشته باشند، ارزی به کشور بازگردانده نخواهد شد و این هدف به تنهایی محقق نخواهد شد. پروانه صادراتی برای بازگردانی ارز به کشور بسیار لازم می باشد و شما بدون این پروانه هرگز نمی توانید به خوبی به امر صادرات بپردازید. یکی دیگر از راه های بازگرداندن ارز به کشور، سرمایه گذاری در بانک های ملی است، شما با کمک این راه می توانید به میزان بسیار خوبی ارز در داخل بانک های ایرانی سرمایه گذاری کنید.

پروانه صادراتی

مسیر دریافت پروانه صادراتی

برای دریافت پروانه صادراتی باید مسیری بسیار طولانی را طی نمایید که شرح خلاصه ای از مسیر را برای شما بیان خواهیم کرد.

در مرحله و خوان اول شما باید مدارک لازم را جهت دریافت این پروانه تحویل دهید. در خوان دوم باید نواقص مدارکی که به شما اطلاع داده می شود را برطرف کنید. در همین جا نکته ای را برای شما بیان می کنیم. برای صرفه جویی در زمان و ساده تر شدن روند دریافت این مدرک بهتر است اطلاعات خود را در مورد مدارک لازم بیش تر کنید تا مشکلی برای شما در این مرحله پیش نیاید.

خوان سوم در واقع دریافت مجوزهای لازم و ارائه آن ها به سازمان مربوطه می باشد و پس از این خوان شما تقریبا دیگر ملزم به ارائه مدارکی نمی باشید. از خوان چهارم به بعد در اداره مربوطه فرایند طی خواهد شد و خوان آخر مربوط به دریافت این پروانه می باشد. ممکن است این روند کمی زمان بر باشد و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. پس بهتر است این روند را به افراد کاردان بسپارید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *