هزینه های تحصیل در روسیه

هزینه های تحصیل در روسیه
مهاجرت

هزینه های تحصیل در روسیه

هزینه های تحصیل در روسیه به روبل (واحد پول روسیه) با توجه به امکانات تحصیلی و هزینه نسبتا پایین زندگی در شهرهای روسیه در مقایسه با اروپا بسیار به صرفه می باشد روسیه یکی از ارزان ترین مقاصد برای تحصیل در خارج از کشور است. این یکی از اصلی ترین عواملی است که سالانه بیش از 300000 دانشجوی بین المللی را به خود جذب می کند. جنبه های دیگری که دانش آموزان را به خود جلب می کند.

در این مقاله ما به شرح هزینه تحصیل در روسیه در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران پرداخته ایم:

  • کشور روسیه با وسعت ۱۷٬۰۷۵٬۴۰۰ کیلومتر مربع ، وسیعترین کشور جهان است.
  • در کشور روسیه مجلل ترین کاخ ها ، فلات های پهناور ،کوه های مرتفع، استقرار شهرها در سردترین مناطق دنیا، مدارس باله و عظیم ترین مجموعه عروسک های دنیا وجود دارد.
  • فرهنگ و ادبیات نمایشی در روسیه بسیار قابل توجه است.
  • نویسندگان بزرگ روسی چون تولستوی ، داستایوسکی و ناباکوف ، بولگاکف و بزگ پزشکان دنیا چون ویکتور اسکومین ، بوریس موروکوف ، الکساندر بوگدانف ،  میخائیل بولگاکف ، ایوان پاولف آنتون چخوف  ، لئونید روگوزوف گاوریل ایلیزاروف ،  الکساندر لوریا ، کونراد واگنر، ولادمیر روسلیک در سراسر جهان بعنوان بزرگترین ها یاد میشوند .

هزینه های تحصیل در روسیه

هزینه های تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل  و زندگی در روسیه برای دانشجویانی که از بورسیه تحصیلی برخوردار نیستند بسته به دوره و شهر محل تحصیل متفاوت خواهد بود و دانشجویان باید آمادگی پرداخت هزینه ای در حدود 6000 تا 10000 دلار را در هر سال داشته باشند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های روسیه اخیرا افزایش یافته است، اما در مقایسه با سایر کشورها نسبتا کمتر می باشد و بسته به دوره و رشته تحصیلی، احتمالا در حدود 3900 تا 7700 دلار در سال خواهد بود. همچنین دانشجویان در حین تحصیل اجازه کار در پردیس دانشگاه و یا خارج دانشگاه خواهند داشت تا برای خود کمی درآمد کسب کرده و آن را صرف هزینه‌های زندگی‌شان کنند.

هزینه تحصیل مقطع کارشناسی در روسیه

دانشجویان پس از گذراندن دوره 4 ساله کارشناسی مدرک لیسانس دریافت می کنند و پس از آن می توانند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهند. هزینه تحصیل دوره تمام وقت کارشناسی در روسیه تقریباً 260-240 هزار روبل  (3،430-3،715 دلار) در سال است. حداقل هزینه 122500 روبل (1750 دلار) و حداکثر  هزینه 880000 روبل (12،570 دلار) در سال است.

هزینه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در روسیه

هزینه تحصیل دوره تمام وقت کارشناسی ارشد در روسیه به طور متوسط ​​280-260 هزار روبل (3،715-4،000 دلار) در سال است. حداقل هزینه 147000 روبل (2100 دلار) و حداکثر  هزینه 460000 روبل (6،570 دلار) در سال است.

هزینه تحصیل مقطع دکترا در روسیه

هزینه تحصیل دوره  تمام وقت دکترا در روسیه به طور متوسط 300-280 هزار روبل (4،285-4،000 دلار) در سال است. حداقل هزینه 79300 روبل (1113 دلار) و حداکثر  هزینه 413000 روبل (5،900 دلار) در سال است.

هزینه زندگی در روسیه

هزینه زندگی در روسیه به صورت میانگین حداقل 300 الی 400 دلار به صورت ماهیانه از اهم هزینه ها در روسیه میباشد البته هزینه زندگی در روسیه به روبل باید حساب شود. در طول روز هزینه های روزمره در شهر سنت پترزبورگ و ولگاگراد مقادیری کمتر از شهر مسکو می‌باشد. هزینه خورد و خوراک به صورت هفتگی نفری 40 الی 80 دلار می‌باشد. با پرداخت 20 دلار می‌توانید صاحب یک پرس غذای سه وعده ای شوید.

هزینه سرگرمی و اوقات فراغت

بطور مثال برای خرید یک بلیط سینمای انگلیسی زبان باید بالغ بر 10 دلار پرداخت کنید ولی همان فیلم در یک سینمای روس زبان کمتر از 5 دلار هزینه در بر دارد و برای تأتر و اپرا بستگی به جای بلیط از 3 دلار تا 20 دلار متغیر می‌باشد. ورودی برای موزه و گالری های هنری بستگی به جای موزه یا گالری دارد و از 50 سنت تا 10 دلار متغیر است.

هزینه حمل و نقل

هزینه ماهیانه برای رفت و آمد مترو حدود 8 الی 16 دلار برای اتوبوس وتریل برقی از 10 سنت تا 50 سنت بدون در نظر گرفتن مسافت و برای یک سفر.

هزینه گشت و گذار و مسافرت

برای هماهنگ کردن یک مسافرت حدود 20 دلار برای هر شخص و اگر برای سفرتان قطار را به عنوان وسیله نقلیه انتخاب نمائید مطمئنا در هزینه هایتان سرفه جویی کرده اید زیرا سیستم حمل و نقلی ریلی روسیه بسیار با صرفه است مثلا برای یک سفر از مسکو به سنت پترزبورگ در یک قطار درجه 3 حدود 12 دلار می‌باشد. در بیرون از مسکو میتوان روزانه با 20 الی 30 دلار در یک هتل به سبک شوروی اقامت نمود.

خرید لباس در روسیه

به صرفه تر است اگر لباسهای زمستانی بیشتر تهیه کنید زیرا هم نسبت به غرب ارزانتر بوده و هم بیشتر با آب و هوای روسیه سازگار است. در صورتی که برای لباسهای دیگر میبایستی هزینه زیادی برای کیفیتی نه چندان خوب باید پرداخت نمائید بنابراین پیشنهاد ما این است که قبل از حرکت به روسیه خریدهای از این قبیل خود را انجام دهید.

نرخ تماس تلفنی در روسیه

اگر تماس دور تلفنی میخواهید برقرار کنید باید کارت تلفن بین المللی تهیه کنید که از تعرفه های خوبی نیز برخوردار میشوید با  یک کارت 20 دلاری میتوانید ساعتها با ایران صحبت نمائید در ضمن تماس های درون شهری رایگان می‌باشد.

هزینه های تحصیل در روسیه

شهریه دانشگاههای روسیه

شهریه دانشگاههای مسکو و سن پترزبورگ نسبت به شهرهای دیگر روسیه بالاتر است زیرا سایر هزینه های تحصیلی به دلیل مرکزیت و توریستی بودن این دو شهر بالاتر است.

قابل توجه دانشجویانی که متقاضی تحصیل به زبان انگلیسی هستند اعلام می گردد از سال گذشته مطابق مصوبه وزارت بهداشت فقط افرادی که در رشته های علوم پزشکی به زبان روسی تحصیل نمایند مدارکشان در ایران ارزشیابی می گردد.

با توجه به مصوبه وزارت بهداشت دانشجویان مجبور به ادامه تحصیل به زبان روسی هستند و باید قبل از ورود به دوره اصلی دانشگاه یک سال دوره مقدماتی زبان روسی به نام پاتفک را بگذرانند.

در ابتدای اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی و قبل از ورود به کشور روسیه دانشجو باید تمامی هزینه‌های تحصیل در سال اول را که شامل دعوت‌نامه، نامه تایید حمایت ویزا و هزینه های پیک و پست و ارسال دعوتنامه و پیش پرداخت شهریه را بپردازد.

هزینه دعوت‌نامه و نامه تایید حمایت ویزا بسته به دانشگاه متغییر و معمولا ۴۰۰ دلار آمریکا و هزینه پیک و پست ۱۰۰ دلار آمریکا است.

شهریه های پزشکی و دندانپزشکی در روسیه

شهریه دانشگاه های روسیه در علوم پزشکی بسیار مناسب می باشد در قیاس با کشورهای اروپایی.

کیفیت دانشگاه های روسیه نیز در جایگاه خوبی قرار گرفته است و به همین دلیل مورد توجه دانشجویان خارجی و اروپایی است.

دانشگاه های علوم پزشکی روسیه توسط سازمان جهانی WHO  ارزشیابی می گردد و همچنین دانشگاههای روسیه در رنکینگ های جهانی همواره رتبه های خوبی داشته اند و این موضوع باعث می گردد تا آمار دانشجویان علاقمندان به ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی از دانشگاه های روسیه همه روزه رو به افزایش داشته باشد.

هر سال تحصیلی در دانشگاه های روسیه ۱۰ ماه تحصیلی می باشد و شامل دو ترم تحصیلی است.

برای تحصیل پزشکی و یا دندانپزشکی در روسیه پیش شرط هایی مانند: شرط سنی؛ شرط معدل؛ داشتن مدرک زبان روسی وجود ندارد و تقریبا تمام متقاضیان شانس ادامه تحصیل در علوم پزشکی را دارند.

تحصیل رایگان در روسیه

روسیه یکی از معدود کشورهایی است که به شهروندان خارجی فرصت برخورداری از تحصیل رایگان در روسیه  را می‌دهد و هرساله دولت چندین هزار بورسیه تحصیلی روسیه (سهمیه) به دانشجویان بین‌المللی اعطا می کند. برای مثال، 15.000 سهمیه در سال 2018 به دانشجویان تخصیص داده شد. علاوه بر این، بعضی از شهروندان خارجی، از جمله هموطنان، می‌توانند برای مکان‌های تحت پوشش دولت در شرایط مساوی با روسی‌ها، خارج از بورسیه درخواست دهند. یکی دیگر از فرصت‎ها، شرکت در رقابت‌های علمی دانشگاه است که به برندگان و مدال‌آوران این مسابقات، در هنگام ثبت‌نام در دانشگاه‌های برجسته امتیاز داده می‌شود (در شهریه و مکان‌های تحت پوشش دولت).

هر سال تعداد مشخصی بورسیه دولتی به دانشجویان خارجی ارائه می شود که هزینه های تحصیل، مسکن و بیمه درمانی را پوشش می دهد. این پرداخت ها در حال حاضر 75000 روبل (حدود 1200 دلار) در ماه است و هزینه های مسافرت و امور شخصی را پوشش نمی دهند که دانشجو برای آنها نیز حداقل به 50 دلار در ماه نیاز خواهد داشت.

کسانی که کمک هزینه تحصیلی (بورسیه) ندارد، بسته به نوع دوره و شهر، باید بین 6 هزار تا 10 هزار دلار در سال برای هزینه های تحصیل و زندگی تهیه کنند. هزینه تحصیل در دانشگاه های روسی اخیرا افزایش یافته است، اما در مقایسه با سایر کشورها نسبتا کم است، بسته به مقطع تحصیلی دانشجو، هزینه های تحصیل در حدود 3900 تا 7700 دلار در سال است.

هزینه های تحصیل در روسیه

بورسیه تحصیلی روسیه

بورسیه های تحصیلی دولت روسیه برای دانشجویان خارجی

  • بورسیه دولتی فدراسیون روسیه: هر سال تعدادی بورسیه تحصیلی دولتی برای تحصیل در روسیه به دانشجویان خارجی ارائه می شود که شامل تامین هزینه شهریه، اسکان دانشجویی و کمک هزینه زندگی می شود که در سال 2017 معادل مبلغ 1500 روبل در ماه (تقریبا 24 دلار آمریکا) بود. در سال 2017 به 15 هزار نفر، بورسیه دولتی اعطاء گردید.

بورسیه تحصیلی غیر دولتی روسیه برای دانشجویان خارجی

  • دانشکده مطالعات روسیه و آسیا (SRAS)- فهرست بورسیه تحصیلی برای تحصیل در روسیه و دیگر کشورهای شوروی سابق را منتشر نموده است که حاکی از آن است که بیشتر آنها به طور خاص برای دانشجویان اهل ایالات متحده بوده است.
  • کمک هزینه تحصیلی بنجامین اِی گیلمن (Benjamin A. Gilman Scholarships)، بیش از 2900 بورسیه تحصیلی تا مبلغ 5 هزار دلار برای دانشجویان دوره کارشناسی آمریكا یا کار ورزی در خارج از كشور ارائه می دهد.متقاضیانی که یک زبان خارجی (مانند روسی) را در خارج از کشور تحصیل می کنند، و آن زبان، در آن کشور زبان غالب مردم باشد، این متقاضیان به طور خودکار واجد دریافت کمک هزینه ضروری یادگیری زبان (Critical Need Language Award) می شوند.
  • BPدر بورسیه پژوهشی روسیه – بورس تحصیلی روسیه ماهانه 15000 تا 35000 روبل (معادل 240-560 دلار آمریکا) برای دانشجویانی که در رشته های انرژی و اقتصاد در یکی از دانشگاه های همکار روسیه تحصیل کنند. متقاضیان باید دانشجوی بورسیه دولتی باشند، نمرات عالی کسب کنند و قصد داشته باشند در آینده در رشته خواسته شده تحصیل کنند.
  • بورسیه شوراهای آمریکا (American Councils Scholarships): بورسیه های تحصیلی مختلف در رابطه با آموزش زبان روسی و پژوهش در روسیه، از جمله عنوان هشتم برنامه بورسیه پژوهشی (Title VIII Research Scholar Program) ارائه می شود که یک بورس تحصیلی برای دانشجویان برای انجام تحقیقات مستقل در طی سه تا هشت ماه در یکی از کشورهای منتخب در آسیای میانه یا اروپای شرقی، از جمله روسیه است. ارزش کمک هزینه بین 7000 تا 25000 دلار متغیر است و معمولا شامل هزینه بلیط هواپیما، کمک هزینه ماهانه، بیمه درمانی و غیره می شود.
  •  پروژه بورس تحصیلی روسیه: بورس تحصیلی برای دانشجویان خارجی از هر کشوری برای تحصیل در رشته ریاضیات، فیزیک، علوم کامپیوتر و یا اقتصاد در روسیه موجود است.این بورسیه های تحصیلی که از سوی انجمن روسی دانشگاه های جهانی (Russian Association of Global Universities) اعطاء می شود، تمام هزینه شهریه را متقبل می شود.

بورسیه تحصیلی اختصاصی برخی دانشگاه های روسیه برای دانشجویان خارجی

  • دانشگاه ملی تحقیقات  مدرسه عالی اقتصاد سن پترزبورگ (HSE):چندین بورسیه تحصیلی برای تحصیل در پردیس دانشگاه سن پترزبورگ ارائه می شود که 25 تا 100 درصد هزینه های تحصیل دانشجویان ممتاز خارجی را در تمامی سطوح تحصیلی پوشش می دهد.
  • دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ: در این دانشگاه شانس دریافت بورسیه تحصیلی فردی برای دوره های کارشناسی ارشدی که به زبان انگلیسی برگزار می شود، وجود دارد. بورسیه تحصیلی می تواند هزینه های تحصیل در طول یک ترم یا هزینه های اقامت در خوابگاه دانشگاه را پوشش دهد.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون مهاجرت و تحصیل در کنار شما خواهد بود و با مشاوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *