هزینه مهاجرت و زندگی در روسیه

هزینه
مهاجرت

هزینه مهاجرت و زندگی در روسیه

اگر قصد مهاجرت به روسیه و زندگی در روسیه را دارید این مقاله به شما کمک میکند تا اطلاعات مورد نیازتان را به دست آورید.البته ، پیش بینی آنچه در روسیه در طول تحصیلات و یا زندگی خود نیاز دارید دشوار است زیرا چیزهای خاص را می توان تنها با تجربه آموخت. با این حال ، برخی از موارد را می توان از قبل آموخت. ما مجموعه ای از مقالات مفید را آماده کرده ایم. پس از خواندن آنها ، می فهمید که تقریباً به چه میزان پول برای زندگی در روسیه نیاز دارید ، به طور متوسط ​​هزینه مسکن ، غذا ، حمل و نقل عمومی و بیمه پزشکی چه میزان است و شما به عنوان دانشجو چه مزایایی دریافت خواهید کرد. همچنین در مورد ایمنی در روسیه خواهید آموخت ، چگونه می توانید اوقات فراغت خود را بگذرانید  و همچنین مشخصات خاصی درباره آب و هوا در مناطق مختلف این کشور عظیم دارد.

هزینه

معرفی کشور روسیه برای زندگی

همانطور که در بالا نیز بدان اشاره شد کشور روسیه با جمعیت حدود 17 میلیون کیلومتر مربع بزرگترین کشور جهان است. به دلیل نزدیکی به قطب شمال و آب و هوای سردسیر، بخش های زیادی از مساحت این کشور خالی از سکنه می باشد. پایتخت روسیه، شهر مسکو می باشد و زبان رسمی آن روسی می باشد. روسیه با جمعیتی در حدود 145 میلیون جمعیت به لحاظ جمعیتی در جایگاه نهم قرار دارد. واحد پول کشور روسیه روبل می باشد. از نکاتی که می تواند برای کسانی که قصد اخذ اقامت روسیه را دارند حائز اهمیت باشد، هزینه های زندگی در این کشور می باشد. به طور کلی می توان گفت که هزینه های زندگی در روسیه 85.8 درصد کمتر از ایران می باشد و هزینه اجاره نیز 11.38 درصد نسبت به ایران ارزانتر است البته در شهرهای بزرگ این کشور همچون مسکو هزینه های زندگی بیشتر است. در جدول زیر برخی از هزینه های ضروری زندگی در دو شهر مسکو، پایتخت این کشور و شهر سن پترزبورگ نشان داده شده است.
هزینه های معمول مسکو (یورو) سن پترزبورگ(یورو)
غذا در رستوران گران قیمت 7.80 6.50
غذا برای دو نفر در رستوران معمولی 38.99 25.99
بطری آب (5/1 لیتری) 0.56 0.56
شیر (1 لیتر) 0.90 0.89
یک قرص نان (500 گرم) 0.56 0.65
هزینه های پایه یک آپارتمان 85 متری 112.37 94.14
باشگاه ورزشی برای یک فرد بالغ 40.99 25.21
اجاره یک منزل یک خوابه در مرکز شهر 804.81 487.88
اجاره یک منزل 3 خوابه در مرکز شهر 1,685.93 938.86
اجاره یک منزل یک خوابه در خارج از شهر 463.61 319.00
اجاره یک منزل 3 خوابه در خارج از شهر 858.75 586.36

مهاجرت به روسیه از طریق کار

یکی از روش هایی که برای مهاجرت، طرفداران بسیاری دارد اخذ اقامت روسیه از طریق کار می باشد. مهاجرت به روسیه از طریق کار یکی از روش هایی است که برای مهاجرت به این کشور می توان اقدام نمود. اشخاصی که قصد مهاجرت به روسیه از طریق کار را دارند باید در ابتدا یک کارفرما از این کشور داشته باشند تا بتوانند با اخذ دعوت نامه از طرف کارفرما، برای دریافت ویزای کار اقدام نمایند. در صورتی که موفق به یافتن کارفرما از این کشور شوند، شخص کارفرما باید مطابق با قوانین اثبات نماید که نیروی کار مورد نظر در روسیه وجود ندارد. در این صورت امکان ارسال دعوت نامه برای فرد متقاضی وجود خواهد داشت.

انواع ویزاهای کاری روسیه به شرح زیر است:

  • ویزای ورودی: این ویزا برای مدت 90 روز معتبر می باشد. این نوع ویزا مطابق با دعوت نامه کاری از طرف سفارت روسیه صادر خواهد شد که بر اساس آن، اجازه کار صادر خواهد شد.
  • ویزای ورودی مجدد: این نوع ویزا بر اساس ویزای ورودی اولیه از طرف دفتر پلیس مهاجرت کشور روسیه صادر خواهد شد که بیش از 1 سال اعتبار خواهد داشت.
  • یک نوع ویزای کار روسیه برای اشخاص متخصص صادر می شود که افراد دارای آن، درآمد بیش از 2 میلیون روبل در سال را خواهند داشت. این نوع ویزا 3 ساله خواهد بود.

هزینه

اقامت تحصیلی در روسیه

از دیگر روش های مهاجرت و اخذ اقامت روسیه تحصیل در این کشور است. تحصیل در روسیه به دو زبان انگلیسی و روسی امکان پذیر می باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی و به زبان روسی در این کشور بین 3 تا 7 هزار یورو در سال است، البته این هزینه ها بسته به رشته، مقطع و دانشگاه متفاوت خواهد بود. جهت تحصیل در دانشگاه های خصوصی و به زبان انگلیسی قطعاً هزینه های شهریه بیشتر خواهد شد. افرادی که قصد پذیرش در دانشگاه های دولتی روسیه را دارند باید در دوره های پادفک یا آمادگی دانشگاه شرکت کنند. اخذ نمرات بالا در این دوره ها شانس پذیرش را بالاتر می برد. البته برای ورود به دانشگاه های خصوصی گذراندن دوره های پادفکت الزامی نیست. از آنجایی که هزینه های زندگی و تحصیل در روسیه پایین می باشد، هر ساله تعداد بسیاری از دانشجویان بین المللی به ویژه ایرانی به این کشور مهاجرت می کنند. در جدول زیر لیست دانشگاه های برتر روسیه را می بینیم.

رتبه در جهان نام دانشگاه رتبه در کشور
84 Lomonosov Moscow State University (MSU) 1
231 Novosibirsk State University 2
234 St Petersburg University 3
268 Tomsk State University 4
284 Bauman Moscow State Technical University 5
302 Moscow Institute of Physics and Technology (MIPT) 6
322 Higher School of Economics (HSE) 7
329 National Research Nuclear University MEPhI (Moscow Engineering Physics Institute) 8
364 Ural Federal University 9
366 MGIMO University 10

مهاجرت به روسیه از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری یکی دیگر از روش های مهاجرت به روسیه می باشد که می توانید با آن اقدام نمایید. اما همانطور که می دانید سرمایه گذاری، روش های مختلفی مانند کارآفرینی، ثبت شرکت، خرید ملک و… دارد که شخص متقاضی با توجه به شرایط و موقعیت خود می تواند از یکی از روش ها برای سرمایه گذاری و مهاجرت استفاده نماید.

  • ثبت شرکت در روسیه:

ثبت شرکت در روسیه یکی از انواع روش های سرمایه گذاری می باشد. اشخاصی که قصد ثبت شرکت در روسیه را دارند باید بدانند که شرکت های متفاوتی را می توانند در این کشور به ثبت برسانند؛ مانند شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی عام و شرکت های نمایندگی. در حال حاضر یکی از شرکت هایی که مورد توجه افراد متقاضی قرار گرفته است، شرکت با مسئولیت محدود می باشد. برای ثبت این نوع شرکت، شخص متقاضی باید در ابتدا طرح اقتصادی خود را ارائه نماید. در صورتی که طرح اقتصادی شخص متقاضی مورد تأیید واقع شود، امکان ثبت شرکت برای شخص متقاضی وجود خواهد داشت. برای ثبت شرکت در روسیه، شخص متقاضی باید سرمایه ای در حدود 100.000 روبل روسیه را دارا باشد که البته این میزان، بستگی به نوع شرکت و بیزینس پلن شخص متقاضی دارد و ممکن است سرمایه ای بیشتری نیز نیاز داشته باشد.

  • خرید ملک در روسیه:

خرید ملک، یکی دیگر از روش هاییست که مورد توجه بسیاری از افراد واقع شده است. اما اگر قصد خرید ملک و اخذ اقامت از این طریق را دارید باید بدانید که خرید ملک در کشور روسیه برای شخص متقاضی، منجر به اخذ اقامت نخواهد شد. بنابراین برای اخذ اقامت از این طریق باید کشوری را انتخاب نمایید که بتوانید با خرید ملک، اقامت خود و اعضای خانواده خویش را دریافت نمایید.

هزینه

مهاجرت به روسیه از طریق ازدواج

شما اگر با یک شهروند روس ازدواج نمایید چه مرد روس و چه زن روس در صورتی که قوانین موجود به طور دقیق رعایت شود می توانید اقامت این کشور را اخذ نمایید. در ابتدا نیاز است که به مدت ۹ ماه در این کشور اقامت نمایید که این اقامت در نوع موقت بوده و RVP نام دارد، اعتبار آن می تواند به میزان ۳ سال باشد اما ۹ ماه باید به صورت پیوسته باشد. این گزینه به صورت یک مهر در پاسپورت شما قرار می گیرد. در نظر داشته باشید که مهم ترین شرط اخذ اقامت موقت اثبات توانایی مالی شما و یا فرد روسی بوده و باید در آزمون زبان روسی نیز شرکت نمایید. ( باید نامه ای وجود داشته باشد که نشان دهد شما از نظر مالی مشکلی ندارید و یا همسر شما هزینه های زندگی را تقبل می کند) عموماً نامه اثبات مالی همان گردش ۳ ماه اخیر با مهر و امضای از بانک است.

پس از مدت یک الی یک سال و نیم نیز درخواست برای اقامت دائم می دهید، در اقامت دائم در این کشور ۵ سال بوده که جمعاً می بایست دو سال و نیم را در کشور روسیه حضور داشته باشید یعنی ۶ ماه در سال. مهمترین شرط اخذ اقامت دائم داشتن پراپیسکا ( آدرس رسمی) و همینطور اثبات توانایی مالی است.

پس از یک و سال نیم درخواست برای تابعیت روسیه مشخص می شود و شما در این رویه نیز می بایست ۶ ماه در سال را به مدت ۴ سال در این کشور حضور داشته باشید در نهایت شما تابعیت دائمی این کشور ا اخذ خواهید نمود.

مهاجرت به روسیه برای هنرمندان و افراد فوق موفق

مهاجرت به روسیه برای هنرمندان و افراد فوق موفق، موضوعیست که این روزها بسیار مورد توجه واقع شده است. اشخاصی که قصد اقدام از این طریق را دارند بهتر است بدانند که شخص متقاضی باید دارای رزومه قوی برای اقدام از این روش باشد. اشخاصی می توانند به عنوان هنرمند و افراد فوق موفق اقدام نمایند که آثار هنری متعددی مانند نمایشگاه، برگزاری کلاس های هنری متعدد، فروش آثار هنری، گالری و… داشته باشند و بتوانند مدارکی دال بر هنرمند بودن خود را نیز ارائه نمایند. در این صورت می توانند از طریق ویزای هنرمندان و افراد موفق اقدام داشته باشند. اما مسئله این است که در حال حاضر، کشور روسیه ویزایی برای هنرمندان و افراد فوق موفق صادر نخواهد کرد. بنابراین اگر قصد اقدام از این روش را دارید باید برای کشوری اقدام نمایید که امکان اخذ این ویزا در آن وجود داشته باشد. برای مثال کشور کانادا و اتریش، کشورهایی هستند که در حال حاضر، پذیرای هنرمندان و افراد فوق موفق می باشد.

هزینه

اخذ پاسپورت روسیه

روش های مهاجرت به روسیه را شناختیم باید دقت داشته باشید که با اقامت دانشجویی امکان اخذ اقامت دائم و تابعیت روسیه را نخواهید داشت. اما پس از تحصیل این فرصت به شما داده می شود که به دنبال کار گشته و اقامت خود را تبدیل به اقامت کاری کنید. به طور کلی پس از یکسال کار و فعالیت اقتصادی در کشور روسیه می توان اقامت دائم دریافت نمود و پس از 5 سال شرایط برای اخذ تابعیت روسیه و به دنبال آن پاسپورت این کشور فراهم می شود. بر اساس آخرین رتبه بندی جهانی پاسپورت کشور روسیه در جایگاه 23 قرار گرفته و امکان سفر بدون ویزا به 74 کشور جهان را فراهم می آورد. ارزش کشورهای اروپای غربی همچون آلمان، اتریش، پرتغال، فرانسه، سوئیس و غیره بسیار بالاتر از کشور روسیه است که برای متقاضیان اقامت روسیه این موضوع قابل توجه خواهد بود.

موضوع مهمی که برای تمام افرادی که قصد مهاجرت به روسیه را دارند بسیار حائز اهمیت است . میتوان گفت مهمترین مسئله مطرح شده می باشد، بحث مربوط به هزینه‌های مهاجرت به روسیه و به طور کلی زندگی در این کشور است. در کل می توان این موضوع را به دو بخش هزینه زندگی فردی و هزینه زندگی دانشجویی دسته بندی نماییم که عبارتند از:

هزینه‌های زندگی فردی در روسیه

هزینه زندگی در روسیه حدودا به مجموع ۴۰۰ دلار در ماه میرسد (به جز اجاره خانه)

  • هزینه خوراک برای یک نفر تقریبا 100 دلار ماهیانه
  • هزینه تلفن همراه در یک ماه تقریبا 10 دلار در ماه
  • هزینه اجاره خانه از 300 دلار به بالا  در هر ماه
  • هزینه رفت وآمد و حمل و نقل عمومی تقریبا 40 دلار ماهیانه
  • هزینه اینترنت یک ماهه با سرعت بالا تقریبا 8 دلار در ماه
  • هزینه فست فود مانند مک دونالد،ساندویچ، نوشابه 5 دلار در ماه

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه

  • خوابگاه : بین 50 تا 250 دلار بصورت ماهیانه
  • رفت و آمد: حدود 10 دلار در ماه (با داشتن کارت دانشجویی)
  • هزینه خوراک : ماهیانه بین 100 الی 300 دلار

کارت های اعتباری در فروشگاه های بزرگ قابل قبول می باشند، اما در فروشگاه های خصوصی کوچک شما احتمالا مجبور به پرداخت فقط بصورت نقد می باشید.

هزینه

چند حقیقت مهم و شاید عجیبی که به عنوان یک مهاجر درباره روسیه باید بدانید

  • فیلم برداری در مترو ممنوع است و پلیس با مشاهده آن می تواند گوشی شما را ضبط کند.
  • دارو در همه مناطق به یک میزان یافت نمی شود ممکن است در بعضی از مناطق داروخانه ها ،مجهز به همه داروها نباشند
  • با کفش وارد خانه کسی نشوید
  • دست خالی به جایی نروید
  • اگر یک روس به شما چیزی را تعارف کرد می توانید قبول کنید
  • بدون دلیل لبخند نزنید
  • در فضای بسته سوت نزنید
  • بطری خالی را روی میز نگذارید (اگر در منزل یک روس هستید)

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون مهاجرت و تحصیل در کنار شما خواهد بود و با مشاوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام