نحوه ورود به بورس و دریافت کد بورسی (راهنمای گام به گام)

کد بورسی
بورس

نحوه ورود به بورس و دریافت کد بورسی (راهنمای گام به گام)

نحوه ورود به بورس و دریافت کد بورسی (راهنمای گام به گام)

پیش از این مزایای سرمایه گذاری در بورس را با هم بررسی کردیم. احتمالا شما هم از دوست و آشنا در رابطه با سوددهی خوب بورس شنیده‌ید. شاید وقتش رسیده که نحوه ورود به بورس و دریافت دریافت کد بورسی را یاد بگیریم. پس این شما و این هم راهنمای گام به گام ورود به بازار بورس ایران.

نحوه دریافت کد بورسی

برای درک بهتر نحوه ورود به بازار بورس ابتدا بهتر است بدانید که برای انجام هرگونه معامله‌ (خرید یا فروش) در بازار بورس و فرابوس باید کد بورسی داشته باشیم.

در واقع برای ورود به بازار بورس، سرمایه‌گذاران نیاز به یک کد شناسایی دارند. چیزی شبیه به شماره حساب بانکی که منحصر به فرد است و هر کس برای اینکه بتواند پولی را وارد حسابش کند، باید از آن استفاده کند. برای ورود به بازارهای سرمایه هم نیاز به یک کد شناسایی منحصر به فرد است.

کد بورسی چیست؟

به کد شناسایی برای ورود به بورس، کد بورسی، کد معاملاتی یا کد سهامداری گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید هم در بورس سرمایه‌گذاری کنید و هم فعالیت‌های دیگری در بازارهای مالی داشته باشید، مثل صدور واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صدور کد سبدگردانی، تغییر کارگزار و صندوق، دریافت سود سهام و … . پس اولین گام برای ورود به بورس، دریافت کد بورسی است.

کد بورسی شناسه‌ای است که از 3 حرف اول نام خانوادگی و 5 عدد تصادفی ساخته شده است و برای هر کس منحصر به فرد است و هر کس می‌تواند فقط یک کد بورسی داشته باشد. مثلا اگر فامیل شما آذری باشد، کد بورسی شما می‌تواند به صورت “آذر12345” باشد. البته اگر سرمایه‌گذاری نام خانوادگی‌اش را تغییر دهد، کد بورسی‌اش را هم می‌تواند عوض کند و این تنها شرط تغییر کد بورسی است.

کسی که کد بورسی داشته باشد می‌تواند از طریق نرم‌افزار معاملات آنلاین و معاملات آفلاین به خرید و فروش سهام بپردازد. به معاملات آنلاین، معاملات بر خط و به معاملات آفلاین، معاملات اینترنتی هم گفته می‌شود.

مراحل ورود به بورس و دریافت کد بورسی

دریافت کد بورسی

برای ورود به بورس تمامی سرمایه‌گذاران باید مراحل زیر را بصورت گام به گام طی کنند تا برای آن‌ها کد بورسی صادر شود.

  1. ثبت نام در سامانه سجام (با استفاده از سایت سجام یا اپلیکیشن سیگنال)
  2. تکمیل احراز هویت غیرحضوری با اپلیکیشن سیگنال و صدور کد بورسی
  3. ثبت نام در کارگزاریه‌ها و دریافت نام کاربری و رمز عبور از آن‌ها برای ورود به سامانه معاملات

گام اول، ثبت اطلاعات هویتی در سامانه سجام

سجام که کوتاه شده عبارت «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» است، برای ثبت اطلاعات مشتریان در بازار سرمایه ایجاد شده است. این سامانه تمام اطلاعات سرمایه‌گذاران را جمع آوری کرده و سرمایه‌گذاران برای ورود به همه بخش‌های بازار سرمایه، ابتدا باید اطلاعات‌شان را در این سامانه ثبت کنند.

سرمایه‌گذاران با ثبت نام در این سامانه دیگر لازم نیست، هر بار برای برای ثبت اطلاعات و احراز اطلاعات به صورت حضوری به دفاتر کارگزاری‌ها یا دیگر نهادهای مالی بازار سرمایه مراجعه کنند و ثبت نامشان هم فقط یک بار و برای همیشه انجام می‌شود.

به این ترتیب اطلاعات مشتریان در همه نهادهای مالی که در بازار سرمایه حضور دارند، یکپارچه خواهد شد. به علاوه اینکه اطلاعات ثبت شده از سوی مشتریان مانند اطلاعات بانکی، اطلاعات شناسایی و … قابل ویرایش هستند.

دریافت کد بورسی

بدون سجام برای استفاده از خدمات یک کارگزاری مشخص، باید بصورت حضوری به آن کارگزاری مراجعه کرده و فرم‌های چندین صفحه‌ای پر کنید تا پس از احراز هویت بتوانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

حال اگر بخواهید کارگزاری خود را عوض کنید، باید تمامی آن فرم‌ها را دوباره پر کنید و تمامی مراحل هویتی را تکرار کنید.

سامانه سجام برای این به وجود آمده که شما برای ورود به بازارهای مختلف سرمایه فقط یکبار احراز هویت انجام دهید و دیگر نیازی به تکرار مجدد این مراحل نباشد.

نکته: در حال حاضر چه افرادی که از قبل کد بورسی داشته‌اند چه افرادی که درخواست صدور کد بورسی دارند، باید یکبار در سامانه سجام مراحل احراز هویت را طی کرده باشند. افرادی که از قبل کد بورسی داشته‌اند اگر تا پایان سال 98 در سامانه سجام ثبت نام نکنند کد بورسی آن‌ها مسدود خواهد شد.

روش های ثبت نام در سامانه سجام

برای ثبت نام در سامانه سجام دو روش وجود دارد، روش اول استفاده از اپلیکیشن سیگنال و روش دوم استفاده از سایت سامانه سجام است.

مراحل ثبت نام در سامانه سجام با اپلیکیشن سیگنال

برای ثبت نام در سامانه سجام با استفاده از اپلیکیشن سیگنال باید مراحل زیر را بصورت گام به گام طی کنید:

  1. در اولین مرحله شماره تلفن همراه فعالی که به آن دسترسی داشته باشید (ترجیحاً متعلق به متقاضی باشد) به همراه کد ملی متقاضی را وارد کنید. پس از انتخاب گزینه “درخواست کد تایید” یک پیامک حاوی کد 5 رقمی به شماره وارد شده ارسال می‌شود.
  2. در مرحله بعد پس از وارد کردن کد تایید، گزینه ارسال را انتخاب کنید.
  3. در این مرحله شما باید هزینه 10 هزار تومانی ثبت نام در سامانه سجام را از طریق کارت بانکی متصل به شبکه شتاب پرداخت کنید. در صورت تمایل به ادامه گزینه پرداخت را انتخاب کنید.
  4. پس از پرداخت و مشاهده گزینه “انتقال به سایت پذیرنده” این گزینه را انتخاب کنید و به هیچ عنوان از گزینه برگشت مرورگر خود استفاده نکنید.
  5. در مرحله بعد گزینه برگشت به اپلیکیشن سیگنال را انتخاب کنید.
  6. در این مرحله شما وارد فرآیند ثبت اطلاعات متقاضی می‌شوید. توجه کنید که اطلاعات هویتی وارد شده باید کاملاً منطبق بر اطلاعات ثبت شده در سامانه ثبت احوال باشد.
  7. در ادامه به مرحله ثبت اطلاعات محل سکونت وارد می‌شوید. وارد کردن اطلاعات محل سکونت به صورت کامل همراه با کد پستی و شماره تلفن ثابت الزامی است. در قسمت پایین همین فرم بخشی تحت عنوان اطلاعات تکمیلی قرار داده شده که در صورت تمایل و در اختیار داشتن این اطلاعات می‌توانید آن را وارد کنید اما عدم تکمیل آن تداخلی در ثبت نام شما ایجاد نخواهد کرد.
  8. در گام بعدی اطلاعات شغلی ثبت می‌شود. انتخاب شغل مورد نظر از لیست کشویی اول و پر کردن اطلاعات ادرس و تلفن تماس الزامی است. در صورتی که فرد خانه‌دار یا محصل بود می‌توان از آدرس و کد پستی محل سکونت در این بخش استفاده کرد. در این فرم نیز بخش اطلاعات تکمیلی در نظر گرفته شده و در صورت تمایل می‌توانید این بخش را تکمیل کنید.
  9. در مرحله بعد شما باید میزان آشنایی با بورس و پیش‌بینی خود از سطح معاملات یکسال آینده خود را وارد کنید. پر کردن فیلد های ارزش روز دارایی و میزان درآمد اختیاری است.
  10. در مرحله بعد در صورتی که در گذشته در بورس یا سایر بازارهای مالی برای شما کد سهامداری صادر شده است باید کد و نوع بازار را ثبت کنید. پر کردن اطلاعات این بخش اختیاری است.
  11. در صورت وجود کد بورسی و تمایل شما به ثبت آن روی افزودن کد سهامداری دیگر کلیک کنید تا صفحه‌ای مشابه تصویر زیر برای شما نمایش داده شود. در این فرم نام بازار و بخش‌های حرفی و عددی کد سهامداری قدیمی خود را وارد کرده و گزینه “افزودن کد” را انتخاب کنید.
  12. پس از ثبت کد سهامداری قدیمی این کد به صورت زیر نمایش داده خواهد شد.
  13. در مرحله بعد شما باید اطلاعات حساب بانکی مربوط به متقاضی را وارد کنید. در این مرحله امکان ثبت بیش تر از یک حساب وجود دارد اما ثبت حداقل یک حساب الزامی است. توجه داشته باشید که حساب بانکی ثبت شده باید صرفا به نام متقاضی و غیرمشترک باشد. این موضوع برای همه، حتی افراد زیر 18 سال صدق می‌کند.
  14. با انتخاب گزینه “افزودن حساب بانکی” صفحه زیر نمایش داده می‌شود. در این مرحله شما باید شماره حساب، شماره شبا، نام بانک و اطلاعات شعبه صادر کننده حساب را وارد کنید. درصورت عدم دسترسی به کد شعبه می‌توانید از طریق سایت بانک بر اساس آدرس ، به این کد دست پیدا کنید.
  15. پس از افزودن حساب، نام بانک در کادر شماره 1 و شماره حساب در کادر شماره 2 نمایش داده می‌شود.
  16. بعد از ثبت حساب‌های مورد نظر و انتخاب گزینه “مرحله بعد” فرآیند وارد کردن اطلاعات توسط شما به پایان می‌رسد و یک پیش نمایش از کل اطلاعات وارد شده به شما نمایش داده می‌شود. در صورتی که اطلاعات مورد تایید شماست گزینه تایید نهایی را انتخاب کنید.
  17. با انتخاب گزینه تایید نهایی عملیات ارسال اطلاعات شما انجام می‌شود. در صورت موفقیت آمیز بودن این فرآیند با پیام زیر مواجه می‌شوید.
  18. پس از بررسی و صحت سنجی اطلاعات وارد شده توسط شما ، در صورت تایید کلیه اطلاعات یک کد پیگیری 10 رقمی برای شما ارسال می‌شود. این کد برای شروع فرآیند احراز هویت الزامی است.
  19. دریافت کد بورسی

مراحل ثبت نام در سامانه سجام توسط سایت سجام

  1. برای ورود به سامانه سجام باید از طریق وب‌سایت آن به آدرس https://www.sejam.ir اقدام کنید.
  2. بیانیه‌ای که روی صفحه می‌آید را تایید کنید و بعد به صفحه اصلی ثبت نام وارد شوید.
  3. گزینه سبز رنگ ثبت نام در سجام را انتخاب کنید و بعد از وارد کردن شماره تلفن همراه خود و کد امنیتی، کلید دریافت کد تایید را بزنید تا کد 4 رقمی به شماره تلفن همراه شما پیامک شود. بعد از وارد کردن این کد و تایید شدن آن، به مرحله بعد می‌روید.
  4. در این مرحله گزینه مشتری حقیقی را انتخاب کنید و پس از وارد کردن تابعیت و کد ملی به مرحله بعد بروید.
  5. در این مرحله باید هزینه ثبت نام در سامانه سجام را که 10 هزار تومان است، به صورت اینترنتی پرداخت کنید.
  6. بعد از این که مبلغ را پرداخت کردید و تایید شد، فرم‌های مورد نیاز شامل اطلاعات هویتی، ارتباطی و مالی خود را مطابق با موارد خواسته شده تکمیل کنید.
  7. در مرحله آخر و وقتی که اطلاعاتتان به طور کامل ثبت شد، یک کد رهگیری برایتان ارسال می‌شود که باید آن را تا زمان مراجعه به دفاتر پیشخوان یا کارگزاری‌های مورد تایید در سایت سجام نگهدارید.

اطلاعات تکمیلی و مراحل گام به گام برای نحوه ثبت نام از طریق سایت سجام در سایت sejam.ir به تفصیل توضیح داده شده است.

دریافت کد بورسی

عکس – مراحل ثبت نام در سامانه سجام

گام دوم، احراز هویت غیرحضوری در سجام با استفاده از اپلیکیشن سیگنال و دریافت کد بورسی

بعد از ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی باید احراز هویت خود را تکمیل کنید. برای انجام فرآیند احراز هویت کافی است اپلیکیشن سیگنال را از گوگل پلی، کافه بازار، مای کت یا سیب اپ دانلود کرده و مراحل احراز هویت را تکمیل کنید.

برای این کار باید یک سری شرایط داشته باشید تا انجام احراز هویت برای شما امکان پذیر باشد، این شرایط به شرح زیر هستند:

  • متقاضی باید بالای 18 سال سن داشته باشد.
  • متقاضی باید دارای کارت ملی هوشمند یا رسید آن باشد.
  • فرد متقاضی باید شخص حقیقی و ایرانی باشد.
  • فرآیند ثبت نام و احراز هویت باید توسط فرد متقاضی انجام شود و تمامی مدارک ارسالی (عکس، فیلم، امضا و …) معتبر و مربوط به متقاضی باشد.
  • رعایت پوشش موجه و حجاب اسلامی برای کلیه احراز شوندگان الزامی است و درصورت تخلف قطعاً از سوی مرجع احراز هویت غیرحضوری مردود خواهد شد.
  • احراز هویت غیر حضوری برای هر کد ملی صرفا یک مرتبه امکان پذیر است.
  • دسترسی به این بخش صرفاً از داخل کشور و برای کاربران داخلی مجاز است.

 پس از احراز هویت شما، پیامی به شما نمایش داده می‌شود که نشان دهنده تایید اطلاعات و ثبت هویت شما به عنوان یکی از فعالان بازار سرمایه است، همچنین حداکثر تا یک هفته کاری بعد از تکمیل فرآیند احراز هویت کد بورسی برای شما ارسال می‌شود.

حال که شما به عنوان یک سرمایه‌گذار ثبت شده‌اید، می‌توانید به کارگزاری مورد نظر خود مراجعه کنید و با دریافت نام کاربری سامانه آنلاین و رمز عبور آن که متعلق به شخص شماست، وارد بازار بورس شوید و خرید و فروش خود را آغاز کنید.

دریافت کد بورسی

کارگزاری‌ها به عنوان واسطه‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران از طریق درگاهی که کارگزاری در اختیارشان می‌گذارد، به دنیای بورس و خرید و فروش سهام وارد می‌شوند.

به تازگی قانون جدیدی برای صدور کد معاملاتی وضع شده و بر اساس آن مشتریان جدید بازار سرمایه، نیاز به داشتن مدرک تحصیلی حداقل دیپلم ندارند، در عوض باید بازار بورس را بشناسند و مهارت سرمایه‌گذاری در آن را داشته باشند.

که این موضوع با مدرک تحصیلی مشخص نمی‌شود، چرا که ممکن است کسی مدرک نداشته باشد ولی سرمایه‌گذاری در بورس را بلد باشد و در مقابل کسی که مدرک تحصیلی بالاتری دارد ولی این بازار را نمی‌شناسد.

حرف آخر

ورود به بازار بورس و دریافت کد معاملاتی، مخصوصا بعد از تصویب قانون جدیدی که متقاضیان تا یک ماه اجازه معامله ندارند، ممکن است کمی دشوار به نظر برسد. اما بعد از انجام آن و ورود به بازار و انجام معامله و چشیدن طعم سودهای این بازار، همه سختی و پیچیدگی‌هایش را فراموش خواهید کرد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام