نحوه خرید از فروشگاه اینترنتی علی بابا (Alibaba) و مذاکره با فروشنده بر سر قیمت

علی بابا
دیجیتال مارکتینگ

نحوه خرید از فروشگاه اینترنتی علی بابا (Alibaba) و مذاکره با فروشنده بر سر قیمت

علی بابا (Alibaba) یک فروشگاه اینترنتی است که به افراد حقیقی و حقوقی امکان خرید و فروش محصولات را به صورت بین المللی و محلی می دهد. نحوه خرید از علی بابا بسیار ساده است و در چند مرحله خلاصه می شود. کافی است به دنبال کالای مورد نظر خود و یک عرضه کننده مورد اطمینان با سابقه خوب در تراکنش های اخیر بگردید سپس با عرضه کننده بر سر جزئیات معامله به توافق برسید. به عنوان روش پرداخت می توانید از پی پل (PayPal) یا دیگر سرویس دهندگان پرداخت استفاده کنید.

ساخت حساب کاربری در وبسایت علی بابا

زمان مورد نیاز: 5 دقیقه.

  1. ورود به سایت علی بابا

    به سایت علی بابا به آدرس alibaba.com وارد شوید.علی بابا

  2. بر روی عبارت “Sign In” در بالای صفحه سمت راست کلیک کنید. اگر قبلا اکانت خود را ایجاد کرده اید می توانید از این منو وارد شوید. در غیر این صورت بر روی “Join free” کلیک کنید تا به مراحل افتتاح اکانت در علی بابا وارد شود. البته می توانید از طریق جیمیل، لینکدین، فیس بوک و یا توییتر به سایت علی بابا وارد شوید.علی بابا

  3. تغییر زبان

    اگر به صفحه ایجاد اکانت وارد شدید و زبان آن چینی بود، از منویی که در تصویر زیر نشان داده شده است می توانید زبان این صفحه را به انگلیسی تغییر دهید.

  4. تکمیل مشخصات

    فرم مشخصات را تکمیل کنید و کادر ‘Verification‘ را به سمت راست با حرکت موس بکشید و کدی که به شما نشان داده شده است را وارد کنید. همچنین ‘while creating website …’ را تیک دار کنید. و سپس در مرحله آخر بر روی “Agree and register” کلیک کنید.

  5. تایید ایمیل

    ایمیل درج شده در مرحله قبل را چک کنید. کدی که برای شما ارسال شده است، وارد کنید. با وارد کردن این کد مراحل ثبت نام تکمیل می شود و شما یک اکانت در سایت علی بابا خواهید داشت.

جستجوی کالا

جست و جو بر اساس نام کالا

روش های متفاوتی برای جستجوی کالا و خرید از علی بابا وجود دارد. ساده ترین روش این است که کلیدواژه یا عبارتی را در بخش جستجوی کالا در صفحه اصلی وارد کنید. سربرگ Products را انتخاب و سپس عبارت مورد نظر را در بخش جستجو آن وارد کنید. در همین بخش کشور خود را از منوی آبشاری انتخاب و سپس روی دکمه Search کلیک کنید.

علی بابا

علاوه بر این می توانید با استفاده از دسته بندی سمت چپ صفحه اصلی به دنبال کالای مورد نظر خود بگردید.

جست و جوی پیشرفته

جستجو بر اساس دسته بندی یا وارد کردن یک عبارت می تواند باعث نمایش هزاران کالا شود که شاید همه آن ها به کار شما نیاید. به همین دلیل می توانید با استفاده از جستجوی پیشرفته در سمت چپ یک سری ویژگی های کالای مورد نظر خود را مشخص کنید تا تنها کالای خاص نمایش داده شوند.

علی بابا

برای نمونه، جستجو واژه jeans بیش از 500,000 مورد را به شما نمایش می دهد ولی با علامت گذاری گزینه های سمت چپ می توانید دقیق تر جستجو کنید. مثلا علامت گذاری men’s jeans یا denim جستجو شما را محدود تر می کند.

همچنین می توانید با انتخاب کشور شخص فروشنده نتایج را فیلتر کنید. این مورد به شما کمک می کند که با جستجوی فروشندگان در کشور خود، هزینه های مربوط به ارسال را کاهش دهید.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی مجری رسمی برگزاری دوره های آموزشی صادرات واردات (بازرگانی بین الملل) به صورت حضوری و آنلاین. ارائه ی گواهینامه بین المللی مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای آموزش کشور قابل ترجمه با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه

جست و جو از طریق فروشنده

به جای جستجو کالا، می توانید در نوار جستجو، سربرگ Suppliers را انتخاب کنید. با این کار فروشندگانی که کالای مورد نظر شما را ارائه می دهند، به نمایش در می آیند.

جست و جو کالا در سایت علی بابا

اگر پیش از این از یک فروشنده خرید داشته اید یا فروشنده ای را می شناسید که کالای دلخواه شما را ارائه می کند، از این بخش می توانید به سادگی آن را پیدا کنید.

ارسال درخواست کالا

همچنین می توانید برای جستجوی کالای دلخواه خود، از طریق یک درخواست آن را مطرح کنید که در پنل شما این قابلیت با عنوان “Submit RFG” کوتاه شده Submit Request For Quotation مشخص شده است.

ارسال درخواست کالا

برای این درخواست یک کلیدواژه و مقدار مورد نیاز را وارد کنید. در بدنه پیام، می توانید جزئیات دیگر محصول را مشخص کنید. زیر بدنه پیام می توانید درباره مقصد حمل و نقل و روش پرداخت دلخواه خود توضیحاتی وارد کنید.

نکات مهم در زمینه خرید از علی بابا

بررسی سوابق فروشنده

به محز این که فروشنده مورد نظر را از طریق جستجو یا RFQ پیدا کردید، به صفحه پروفایل آن بروید و سوابق آن را بررسی کنید. به امتیازات فروشنده نگاه کنید که مطمئن شوید با یک فروشنده تایید شده سر و کار دارید.

بررسی سوابق فروشنده
  • A&V به این معناست که فروشنده مراحل تایید هویت را که توسط وبسایت علی بابا انجام می شود را گذرانده است.
  • Onsite Check به این معناست که تامین کنندگان که در چین هستند توسط کارکنان علی بابا بررسی شده اند.
  • Assessed Supplier Check به این معناست که فروشنده توسط یک سرویس دهنده سوم مورد تایید است.

درباره فروشنده بصورت آنلاین تحقیق کنید

علاوه بر بررسی پروفایل، می توانید برای جلوگیری از کلاهبرداری های آنلاین درباره فروشنده در اینترنت جستجو کنید. برای مثال می توانید اطلاعات فروشنده را در گوگل جستجو کنید.

از معامله با فروشندگانی که آدرس ایمیل آن ها ایمیل کاری نیست و حساب های کاربری یاهو و جیمیل است، خودداری کنید.

تحقیق در مورد قروشنده

به فروشنده پیام بفرستید

بر روی دکمه “Contact Supplier” کلیک کنید و سپس قسمت موضوع و بدنه پیام را تکمیل کنید. این پیام می بایست حاوی هر گونه سوالی که درباره محصول یا نحوه خرید دارید، باشد.

زبان مرجع مورد استفاده در وبسایت علی بابا معمولا انگلیسی است؛ سعی کنید که پیامتان دارای اشکالات نگارشی نباشد. فروشندگان ممکن است برای ترجمه پیام شما از مترجم هایی مانند Google Translate استفاده کنند، بنابراین مطمئن شوید که پیام شما واضح باشد.

تلفن فروشنده

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﺷﺮﮐﺖ در دوره ﺟﺎﻣﻊ ﺻﺎدرات واردات ( ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻞ) ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

بر سر حداقل سفارش مذاکره کنید

محصولات در وبسایت علی بابا دارای یک قیمت به ازای هر واحد و حداقل میزان سفارش (MOQ) هستند. البته هر دو این موارد قابل مذاکره هستند.

زمانی که با فروشنده تماس می گیرید، مثلا بپرسید که

Is the listed MOQ of 500 units negotiable? Would you consider an order of 400 units?

آیا حداقل سفارش 500 واحد قابل مذاکره است؟ نظرتان درباره 400 واحد چیست؟

حتی می توانید بپرسید که

At what quantity do you offer discounts ?

چه تعداد خرید شامل تخفیف می شود؟

راهنمای کار با علی بابا

قیمت را تایید کنید

همچنین باید تایید کنید که قیمت فهرست شده FOB یا Free On Board باشد. به این معنا که تمام هزینه های مربوط به ارسال کالا تا فرودگاه به عهده فروشنده و مابقی آن تا رسیدن به مقصد نهایی به عهده خریدار است.

مثلا بپرسید،

Is the listed price range of $2-3 (U.S.) per unit FOB? Can you provide a more accurate FOB quote at 400 units shipped to San Francisco, CA, USA  ?

آیا قیمت فهرست شده بین محدوده 2 تا 3 دلار آمریکا به ازای هر واحد FOB است؟
آیا می توانید FOB دقیق تری برای 400 واحد که به سانفرانسیسکو آمریکا ارسال می شود، ارائه کنید؟

تعیین قیمت

بر سر قیمت و روش پرداخت مذاکره کنید

شما و فروشنده می توانید بر سر ارز پرداخت و روش دلخواه پرداخت مذاکره کنید. به یاد داشته باشید که حتی قیمت گفته شده هم قابل مذاکره است! یعنی جای تخفیف دارد 🙂

مثلا از فروشنده بپرسید،

What’s the best price you can do for this product? Can you do $2 (U.S.) per unit? This would help convince me to source from you regularly in the future

بهترین قیمت که می توانید برای این محصول بدهید چقدر است؟ می توانید به ازای هر واحد 2 دلار بدهید؟ این به من کمک می کند که در آینده از شما خرید های بیشتری داشته باشم.

درخواست نمونه کنید

زمانی که با فروشنده تماس می گیرید، باید به یاد داشته باشید که پیش از خرید به تعداد بالا حتما یک نمونه درخواست کنید. به این روش می توانید پیش از این که پول زیادی برای خرید پرداخت کنید، کیفیت محصول را بررسی کنید. به این منظور از فروشنده بپرسید :

Do you offer product samples? What is the difference in pricing for samples?

آیا می شود نمونه ارائه کنید؟ تفاوت قیمت نمونه چقدر خواهد بود؟

درخواست نمونه از علی بابا

و در پایان با کلیک بر روی “Send Inquiry Now” درخواست خود را ارسال کنید.

ثبت درخواست در سایت  علی بابا

نکات مهم درباره فروشگاه اینترنتی علی بابا

در ابتدا به برخی مزایا و معایب خرید از علی بابا به عنوان یک فروشگاه اینترنتی چینی می پردازیم.

مزایا خرید از علی بابا

  • هزینه های کمتری بابت تولید محصول می پردازید.
  • تامین کنندگان در کار با کسب و کار های کوچک دستشان باز تر است و مقادیر کمتر هم ارائه می کنند.
  • تنوع تامین کنندگان زیاد است.
  • در مورد بسیاری از کالا ها، آسیا تنها مکان تهیه و تولید است.
  • خدمات وبسایت علی بابا خرید کالا ار تامین کنندگان را بسیار ساده کرده است.

البته که در میان مزایای خرید از علی بابا، معایبی هم وجود دارد.

معایب خرید از علی بابا

  • کیفیت کالا نسبت به نمونه مشابه تولید شده در خارج از چین پایین تر است.
  • معمولا استاندارد های ساخت کمتری نسبت به محصولات دیگر فروشگاه ها مانند محصولی که از eBay خرید می کنید، دارد
  • در برقراری ارتباط، زبان برخی مواقع می تواند مشکل ساز باشد.
  • تایید سازندگان محصول برخی مواقع سخت می شود.
  • تفاوت فرهنگی در نحوه معامله
  • مشکل در پرداخت هزینه محصولات به صورت مستقیم
  • مشکلات و هزین های مربوط به وارد کردن کالا به ایران

روش های پرداخت هزینه کالا

انتقال بانکی

استفاده از این روش مخصوصا اگر در حال معامله با یک فروشنده ناشناخته هستید، کمی ریسک دارد.

وسترن یونیون

این روش هم مانند روش انتقال بانکی فقط در صورتی پیشنهاد می شود که نسبت به فروشنده شناخت کامل داشته باشید.

فروشندگان علی بابا

  • Trade Assurance –  خدمتی رایگان است که وبسایت علی بابا برای کمک به ایجاد اعتماد بین خریدار و فروشنده ارائه می کند. در صورتی که کالای شما در زمان مقرر به دست شما نرسد یا کالای شما کیفیت لازم و استاندارد را ندارد، علی بابا در صورتی که فروشنده این نشان را داشته باشد وجه کالای شما را کامل باز می گرداند.
  • Gold Supplier – فروشندگانی که این نشان را دارند می بایست از طریق یک آژانس سوم مورد تایید قرار بگیرند و این تایید وبسایت علی بابا را قادر می سازد تا ثبت قانونی آن کسب و کار در محل فعالیتش را تایید کند. البته این موضوع تایید گر کیفیت کالا و درستی وعده های فروشنده نیست.
  • Assessed Supplier – این ها همان Gold Supplier هایی هستند که در چین، هنگ کنگ و تایوان فعالیت دارند که توسط یک شرکت سوم مورد بررسی قرار گرفته اند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *