موتور بازی سازی id Tech

id Tech
بازی سازی دیجیتال

موتور بازی سازی id Tech

موتور بازی‌ سازی id Tech یک موتور بازی سازی تاریخی و قدرتمند است که تا به حال 7 نسخه از آن بروزرسانی شده است.

موتور بازی‌ سازی id Tech یک موتور مولتی پلتفرم است و بازی‌های قدرتمند و نوستاژیکی مانند DOOM با این موتور طراحی شده است.

این موتور بازی‌ سازی قدرتمند بازی‌هایی ۳ بعدی و حرفه‌ای تولید می‌کند که برای اجرای بازی‌های تولید شده توسط این موتور می‌بایست سخت افزار گرافیکی قدرتمندی را گیمر تهیه کند.

بعضی از متریال‌ها و تکستچر‌های استفاده شده در بازی‌های تولیدی توسط این موتور بازی‌ سازی ابعادی مانند ۳۲ هزار پیکسل در ۳۲ هزار پیکسل (۳۲۰۰۰x۳۲۰۰۰) دارند که همین مورد بازی‌های طراحی شده توسط این موتور را حجیم ولی پر کیفیت می‌کند.

این موتور بازی‌ سازی در نسل های مختلف مورد استفاده بسیاری از استدیو های دنیا قرار گرفته است که نتیجه ان به وجود آمدن عناوینی همچون : Commander Keen زمان ساخت ۳ ماه ،Wolfenstein 3D  یک سال ، Doom به مدت ۱۸ ماه ، Quake سه سال ، Doom 3 به مدت پنچ سال و ….بوده است(عناوینی مانند RAGE و Doom 4 از تکنولوژی های اخر این انجین استفاده می کنند).و حال به نظر می رسد که زمان معرفی و بررسی id Tech انجینی که زمانی سلطه ی صنعت بازیسازی را در دستان خود گرفته بود رسیده است.

تا الان 7 ورژن از این موتور گرافیکی ساخته شده و در دهه های مختلف همیشه سکان دار گرافیک مدرن و خوب بوده به طوری که نمونش رو میتونید در id tech 6 و id tech 5 ببینید که به راحتی یکی از بهترین گرافیک‌های نسل هشت رو میشد باهاش ساخت.قدم به قدم جلو میریم و هر موتور گرافیکی رو به طور کامل نقد و بررسی میکنیم. با من همراه باشید.

id Tech

(id Tech (Doom Engine

این موتور گرافیکی که در بازه های زمانی مختلف به Doom Engine هم معروفه اولین بار چیزی نزدیک 24 سال پیش مورد استفاده قرار گرفت! قدرت این موتور گرافیکی در بازی‌های Doom و Doom II : Hell in Earth کاملا به چشم اومد.این موتور گرافیکی شروعی برای سبک های جدید بود.سری بازی‌های Doom که در بالا بهش اشاره شد از همون اول حالت اول شخص داشتن و اینجوری نبود که طی سال‌های اخیر به این دید تغییر کرده باشن.این موتور گرافیکی در اون زمان فریمی دور و بر 35 فریم به بازیباز میداد که در سال 1994 واقعا یک فریم ریت باورنکردنی برای بازی‌های نسبتا گرافیکی اون زمان بود.این موتور گرافیکی ابتدا در انحصار شرکت id Software قرار داشت که این کمپانی با اون بازی‌های چون دو نسخه ابتدای Doom، بازی Final Doom در سال 1996، بازی‌های Heretic و Heretic Shadow of the Serpant Riders به ترتیب در سال‌های 1994 و 1996 و همچنین دو نسخه از سری Hexen منتشر کرد.
البته در ادامه این موتور گرافیکی بین شرکت‌های مختلف برای ساخت بازی‌هایی با سبک‌های متفاوت دست به دست شد و با اون بازی‌های چون Strife : Quest for the sigil و همچنین بازی‌های Chex Quest 1, 2 و ‌Chextropolis ساخته شد.این انجین در بازی‌های زیادی چون Doom برای اولین بار تکنولوژی و قابلیت 3D یا سه بعدی رو به چشم گیمرها اورد هرچند در برخی مکان‌های بازی‌ها 3D به 2D تغییر تصویر پیدا می‌کرد و همچنین بازی دارای کیفیت 3D تقریبا فیک بود که از نقاط ضعف این موتور گرافیکی بود.همچنین با این نسخه از موتور گرافیکی نمیتونستی شوتر اول شخصی بسازی که بشه باهاش به بالا و پایین نگاه کرد.شاید اونموقع برای کسی مهم نبود اما در ادامه باعث زده شدن خیلی ها از بازی‌های ساخته شده توسط این انجین شد.

(id tech 2 (Quake and Quake II Engine

شاید کسی این سری موتور‌های گرافیکی یا انجین هارو با نام id tech 2 نشناسه و نام اصلی این موتور گرافیکی Quake II Engine باشه.این موتور گرافیکی دو شاخه از انجین‌های متفاوت داره که یکیش Quake Engine و دیگری Quake II Engine هست.همونطور که از اسم این دو انجین مشخصه هدف اصلی از طراحی این موتورهای گرافیکی ساخت بازی‌های Quake و Quake 2 بود.نخست از موتور گرافیکی اول یعنی Quake Engine شروع میکنم.این موتور گرافیکی هرچند تلاش کرد 3D اورجینال رو به مخاطبش ارائه بده اما جز در مواردی چون انتقال دادن اشیا از نقطه‌ای به نقطه دیگه موفق ظاهر نشد.این موتور گرافیکی برای اولین بار در سال 1996 در بازی شاهکار Quake مورد استفاده قرار گرفت.درواقع ساخت Quake Engine پیش زمینه ای بود برای ساخت Quake II Engine تا بلکه بتونند موتور گرافیکی عالی با استاندارد‌های بهتری عرضه کنند.از این موتور گرافیکی استقبال زیادی نشد هرچند بازی‌های زیادی توسط این انجین ساخته و منتشر شد.بعد از Quake در سال 1997 بازی Hexen 2 دوباره از این انجین استفاده کرد.بازی‌های موفق Malice و X-Men : The Ravages of Apocalypse هم در سال 1997 توسط این انجین ساخته شدن.این اخر کار نبود و با وجود اومدن Quake II Engine شرکت ها کماکان حتی از سال 2000 به بعد هم از این انجین استفاده بردن.گیم Laser Arena در سال 2000، CIA Operative : Solo Missions و Urban Mercenary در سال 2001، ‌Eternal War در سال 2002 و در نهایت بازی Silver Wings در سال 2005 از اخرین گیم‌های ساخته شده توسط این انجین بودن.اما خب بالاخره در Quake II Engine شرکت id Software تونست از تکنولوژی واقعی 3D بهره بگیره.مثل داستان همین 4K امروزی که کنسول PS4 به صورت فیک و Xbox One X به صورت واقعی به مخاطبانش ارائه میده! این موتور اولین بار در سال 1997 مورد استفاده قرار گرفت این موتور شناخته شده به id Tech 2 برای اولین بار برای ساخت بازی اول شخص بنام Quake II مورد استفاده قرار گرفت.
این انجین قابلیت رندر کامل اشیا و وسایل به صورت 3D رو داشت و دیگه خبری از تغییر کیفیت 3D به 2D نبود.این پایان کار نبود و استاندارد و بهینه بودن این انجین موجب شد بازی‌های کامپیوتری یا به اصطلاح PC دوباره سر زبون ها بیفتن و Quake II اکثر هواداراش رو از طریق پلتفرم PC به دست اورد.این تازه اخر کار نیست و این انجین قابلیتی داشت بنام QuakeWorld که به بازی‌سازان امکان ساخت یک بازی با بخش چندنفره انلاین رو هم میداد.این فوق‌العاده بود و باعث شد بازی‌های مولتی‌پلیر قدم بزرگی در عرصه گیم بردارن…بازی Quake II و همه DLC هاش توسط این موتور ساخته شد.بازی‌های دیگری چون Heretic II و Sin در سال 1998، گیم ‌های باحال Kingpin : Life of Crime، Soldier of Fortune و Daikatana در سال 2000 و در نهایت بازی Anachronkx در سال 2001 توسط این انجین ساخته و منتشر شدن.
id Tech

id Tech 3 

انجینی که در ابتدا به Quake III Engine معروف بود اما در ادامه نامش به id Tech 3 تغییر پیدا کرد.آغاز سلطه گری سری موتورهای گرافیکی id Tech بر دنیای گیم و همچنین استارت خوردن رقابت های تنگاتنگ این سری انجین با سری Unreal Engine موجب شد پیشرفت های گرافیکی از این موتورها شروع بشه.سازندگان این انجین مجبور شدن برای ساخت هرچه بهتر این موتور گرافیکی تمامی برنامه‌های اون رو دوباره بنویسن و یک چیز کاملا بی نقص تحویل بدن.این موتور قابلیت های مدرن و فوق‌العاده ای در اون زمان داشت که همه گیمرهارو انگشت به دهن میذاشت.مثل قابلیت مه گرفتی یا سایه متحرک و پویا و همچنین قابلیت طراحی انفجار از قابلیت جالب و اولیه این انجین بودن.این انجین برای اولین بار برای ساخت Quake III ازش استفاده شد و تونست یکی از بهترین بازی‌های اون زمان و بهترین بازی سال 1999 رو بسازه.تا سال 2001 برای ساخت DLC های بازی Quake III دوباره از این انجین استفاده شد و در سال 2001 با ساخت بازی محبوب Star Trek : Voyager و بسته‌های الحاقی اون ادامه پیدا کرد.اما شروع اوج گیری این بازی در گیم Return to Castle Wolfenstein بود که در سال 2001 طرفداران Wolfenstein 3D را به طور کامل راضی نگه میداشت.بازی‌های Soldier of Fortune II و دو بازی از سری Star Wars در بازه زمانی 2002 تا 2003 از دیگر بازی‌های جذاب ساخته شده با استفاده از این انجین بودن.اما کار سری ولفنشتاین با این انجین تموم نشد و سازندگان از این موتور برای ساخت Wolfenstein : Enemy Territory هم استفاده کردن.
اما خب نهایت قدرت این موتور گرافیکی در شروع داستان عاشقانه ما با سری Call of Duty یا ندای وظیفه بود.بازی (Call of Duty (2003 ساخته شرکت رو به افت Infinity Ward اوج قدرت این موتور گرافیکی رو به رخ کشید.انفجارها، سایه زنی ها، انیمیشن های شلیک، طراحی فیس و بلند شدن خاک ها و پاشیدن خون همه و همه فقط میتونست توسط شرکت Infinity Ward به نمایش دربیاد که در اون سال واقعا یک چیز فراموش نشدنی برای گیمرها بود.اکتیویژن از این موتور گرافیکی در ساخت نسخه فرعی ‌Call of Duty : United Offensive توسط T‌reyarch استفاده برد و حتی در سال 2009 و در نسل هفت هم از این موتور برای ساخت بازی Call of Duty Classic استفاده کرد! ساپورت از این انجین در نسل هفت ادامه داشت و بازی‌های Iron Grip : Warlord ، ‌Dark Salvation و Quake Live به ترتیب در سال های 2008 تا 2010 هم توسط این انجین ساخته شدن.در این بین بازی‌ هم بود که قرار بود با این موتور گرافیکی ساخته بشه و کنسل شد که اسمش Severity بود.

id Tech 4 

موتور گرافیکی id Tech 4 اینبار بدون هیچ نام دیگری البته معروف به Doom 3 Engine برای اولین بار در سال 2004 مورد استفاده قرار گرفت.سازنده این انجین John Carmak بود که در ساخت Quake Engine هم نقش موثری داشت.این موتور گرافیکی مورد استقبال چندان خوبی از شرکت‌ها قرار نگرفت به چند دلیل، اول اینکه این موتور گرافیکی مثل Quake Engine که فدای Quake II Engine شده بود فدای id Tech 5 شد و دومی هم اینکه با وجود پیشرفت های بزرگ این موتور نسبت به id Tech 3 اما اونور داستان Unreal Engine قرار داشت که همه چشم و گوش هارو به سمت خودش برده بود.این موتور گرافیکی از قابلیت‌های جدیدی چون انیمیشن‌های انفجار به مراتب با کیفیت تر بهره میبرد.شاید بد نباشه بگیم که بعد از Unreal Engine در سال 2004 و…این موتور گرافیکی دومین انجین برتر برای ساخت بازی‌های روز و نسل هفت بود.از دیگر ویژگی‌های مثبت این موتور گرافیکی ظرفیت بالا و قدرت زیادش برای ساخت بازی‌های جهان باز یا بازی‌هایی با محیط‌های پرجزئیات و بزرگ بود.
شرکت id Software کماکان به اکتیویژن وفادار بود و دو بازی خوب و بزرگ رو با ناشری این شرکت ساخت.اولین بازی که از این موتور گرافیکی بهره گرفت Doom 3 در سال 2004 بود که واقعا یک تجربه شوتینگ باورنکردنی رو با اون گرافیک خوبش در سال 2004 به مخاطبش انتقال می‌داد.بعد از اون در سال 2005 بازی Quake 4 منتشر شد که نتونست مثل نسخه‌های قبلی خودش سر و صدا به پا کنه اما کماکان یک بازی تاپ بود.بازی Prey محصول سال 2006 دیگر بازی بود که اینبار شرکت id Software در ساختش هیچ نقشی نداشت و موفق هم ظاهر شد.بازی Wolfenstein 2009 با وجود اینکه یک بازی خوب و تاپ در سبک شوتر اول شخص بود اما پیشرفت گرافیکی چندان بزرگی در اون سال‌ها نداشت.در نهایت هم در سال 2011 اخرین استفاده از این موتور انجام گرفت که Brink توسط اون ساخته شد.
id Tech

id Tech 5

نقطه اوج و شروع بزرگ برای سری id Tech که شاید باور نکنید تا همین سال 2017 هم برای ساخت بازی‌های Bethesda مورد استفاده قرار می‌گرفت.این موتور گرافیکی قابلیت‌های بسیاری داشت و تونست نظر مخاطبان رو از همون اول جلب کنه.این انجین مثل id Tech 4 برای ساخت بازی‌های بزرگ با مپی بزرگ بود.از دیگر توانایی های این موتور قدرتمند قابلیت MegaTexture بود که توانایی ساخت تکسچرهای باورنکردنی رو میداد تکنولوژی که کمتر موتور گرافیکی در چند سال اخیر از اون بهره‌مند بود.همچنین این نسخه از موتورهای گرافیکی id Tech بهینه سازی خارق‌العاده ای روی همه پلتفرم ها داشت به طوری که شرکت Bethesda برای ساخت 80 درصد بازی‌هاش در نسل هشت از این انجین بهره گرفت.این انجین کار خودش رو در سال 2011 هنگامی که درحال پردازش بر روی یک سیستم هشت هسته‌ای بود توسط جان کارمک معرفی شد.
شاید شروعش خوب نبود اما راهش با قدرت ادامه پیدا کرد…این بازی در سال 2011 نخستین بار برای ساخت بازی و آی پی جدیدی بنام Rage مورد استفاده قرار گرفت بازی که خودش مورد استقبال هوادارا قرار نگرفت.اما وقتی این انجین تونست 3 سال بعد در بازی Wolfenstein : The New Order قدرت انیمیشن سازی خودش رو نشون بده، پیش زمینه‌ای شد برای ساخت بازی‌های بعد Bethesda با این موتور گرافیکی.در بازی Wolfenstein : The New Order شاهد کات سین‌های بسیار بسیار با کیفیت و گرافیکی و خوش ساخت بودیم.بعلاوه خشونت ولفنشتاین که با پاشیدن خون دشمنا به اینور و انور حس می‌کردیم اصلا قابل وصف نیست.طراحی محیط عالی بود و شاید تنها بازی از سری id Tech 5 بود که بر روی پلتفرم PC بهینه سازی جالبی نداشت.یک سال بعد یعنی در سال 2015 Bethesda با نسخه فرعی از سری ولفنشتاین بنام Wolfenstein : The old Blood برگشت تا بتونه با بهینه سازی خوب بر روی PC و همچنین بهبود جزئی گرافیکی دوباره دل هوادرا رو بدست بیاره.البته قبل از اون اثر گرافیکی و فوق العاده‌ای که در سبک ترسناک دنبال می‌شد توسط این انجین ساخته شد.بازی بنام The Evil Within که قدرت id Tech 5 رو بهتر از همیشه به رخ کشید
.شاهکاری بنام Dishonored 2 در سال 2016 با اون گرافیکش دهن همه گیمرهارو نه تنها باز گذاشت بلکه دهن همه منتقدا رو هم بست.این پایان کار نبود و از id Tech 5 برای ساخت نسخه فرعی Dishonored : Death of the Outsider نیز استفاده شد.اما اخرین بازی که احتمالا اخرین بازی هم خواهد بود که توسط این انجین ساخته شد بازی نبود جز گیم ترسناکی بنام The Evil Within 2 که پایانی شکوهمند از لحاظ گرافیکی برای این انجین قدرتمند و بی نقص بود.

id Tech 6

موتور های گرافیکی id Tech که از id tech 5 و سال 2011 در انحصار شرکت Bethesda در اومده بود راهش رو تا id Tech 6 هم ادامه داد.موتور گرافیکی جدیدی که بازهم توسط John Carmak معرفی شد و برای اولین بار در بازی (Doom (2016 مورد استفاده قرار گرفت.قدرت پردازش این موتور وصف نشدنی بود، انیمشن ها و گیم‌پلی که این موتور ساخته بود یکی از بهترین گرافیک‌های نسل هشت رو به ارمغان اورد تا جایی که طرفداران نوستالژیک Doom دیگه چیزی بهتر از این نمیخواستن.
اما نقطه اوج و شاید گرافیکی ترین بازی سال 2017 بنام Wolfenstein II زده بشه بازی که توسط id Tech 6 ساخته شد.این اثر چنان نورپردازی زیبا و سایه زنی و طراحی گرافیکی مثال زدنی داشت که بنظر خودم بهترین بازی گرافیکی در سال 2017 بود.اما این پایان کار Bethesda با id Tech 6 نیست و قراره در سال 2019 بازی Wolfenstein : YoungBlood توسط این موتور گرافیکی ساخته و در نهایت منتشر بشه.
id Tech

id Tech 7

و خوش اومدید به اخرین موتور گرافیکی ساخته شده در سری id Tech بنام id Tech 7.این موتور گرافیکی که احتمالا برای ساخت بازی در نسل نهم برنامه ریزی شده قراره که برای اولین بار در بازی Doom Eternal که در تاریخ نامشخصی در آینده عرضه خواهد شد مورد استفاده قرار بگیره و با توجه به گیم‌پلی هایی که از این بازی دیدیم بنظرم این بازی نباید از نهایت قدرت این موتور استفاده کرده باشه چون در بسیاری از زمینه ها شبیه بازی Doom ساخته شده id Tech 6 بود.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام