معرفی دانشگاه سابانجی ترکیه

دانشگاه سابانجی ترکیه
آزمون های بین المللی

معرفی دانشگاه سابانجی ترکیه

در این مطلب به معرفی دانشگاه سابانجی ترکیه ( به انگلیسی : Sabanci University ) پرداخته ایم و مواردی که در ارتباط با تصمیم گیری جهت ادامه تحصیل یا عدم ادامه تحصیل در این دانشگاه حائز اهمیت هستند را خدمت شما عزیزان ارائه داده ایم.

چگونه از دانشگاه سابانجی پذیرش بگیریم؟ رشته های تحصیلی دانشگاه سابانجی ترکیه کدامند؟ هزینه تحصیل در دانشگاه سابانجی ترکیه چقدر است؟ آیا بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانجی ترکیه به دانشجویان ایرانی تعلق می گیرد؟ رنکینگ دانشگاه سابانجی در جهان چقدر است؟ کلید دست یابی به این قبیل سوالات در مطالعه این نوشتار نهفته است.

درباره دانشگاه سابانجی ترکیه

با پیشرفت علم، فناوری و ساختارهای اجتماعی، جهان به افراد واجد شرایط بیشتری که دانش و مهارت لازم را برای ادامه کار دارند ، احتیاج دارد. گروه سابانجی تحت هدایت یکی از بنیادهای پیشرو خانوادگی ترکیه، بنیاد Haci Omer Sabanci، دانشگاه سابانجی را در ژوئیه 1994 تأسیس کرد. دانشگاه سابانجی اولین سال تحصیلی خود را در اکتبر 1999 آغاز کرد. دانشگاه سابانجی یک دانشگاه جوان خصوصی و مستقل است که یک پردیس هنری در بیش از 1،260،000 متر مربع گسترش یافته است. دانشگاه سابانجی یک دانشگاه کلاس جهانی در نزدیکی شهر استانبول است که با ارائه دانش و تجربه عالی در زمینه مهندسی و علوم طبیعی، هنرها و علوم اجتماعی و مدیریت، با دانشکده های بین المللی با نیاز های جامعه ارتباط مناسبی دارد.
دانشگاه سابانجی ترکیه

رنکینگ دانشگاه سابانجی

یکی از مواردی که لازم است در پذیرش و انتخاب دانشگاه مورد نظر چک کنید، رنکینگ و رتبه بندی دانشگاه در سطح جهانی است. هر سال رتبه بندی دانشگاهها براساس میزان فعالیت ها، پژوهش ها و موفقیت های علمی سنجیده می شود. برای دانشگاه سابانجی ترکیه رنکینگ و رتبه بندی کلی و تفکیک شده دانشکده ها به شرح زیر هستند:

  • رنکینگ جهانی دانشگاه (THE) در سال ۲۰۲۰: ۵۰۰-۴۰۱
  • رنکینگ ملی دانشگاه: ۴۸
  • رنکینگ Emerging Economies دانشگاه: ۴۰
  • رتبه دانشگاه سابانجی در آسیا: ۴۸
  • رتبه جهانی دانشگاه سابانجی ترکیه در رشته علوم کامپیوتر: ۳۰۰-۲۵۱
  • رتبه جهانی دانشگاه سابانجی برای علوم مهندسی: ۳۰۰-۲۵۱
  • رتبه جهانی دانشگاه سابانجی برای رشته های مهندسی برق و الکترونیک: ۳۰۰-۲۵۱
  • رتبه جهانی دانشگاه سابانجی استانبول برای رشته های مهندسی هوافضا و مکانیک: ۳۰۰-۲۵۱
  • رتبه جهانی دانشگاه برای رشته های فیزیک و نجوم: ۶۰۰-۵۰۱
  • رتبه جهانی دانشگاه برای رشته های ریاضیات و آمار: ۶۰۰-۵۰۱
  • رتبه جهانی دانشگاه برای گروه شیمی: ۶۰۰-۵۰۱

دانشکده ها

دانشگاه سابانجی در حال حاضر 3 دانشکده و یک مدرسه دارد که عبارتند از:

دانشکده هنر و علوم اجتماعی
دانشکده علوم طبیعی و مهندسی
دانشکده مدیریت
مدرسه زبان

مدرسه زبان

مدرک زبان مورد نیاز برای دانشجویان خارجی مدرک تافل و یا آیلتس است درصورتیکه داوطلبان این مدارک را نداشته باشند میتوانند در دوره های آموزش زبان که در دانشگاه برگزار میشود شرکت کنند.

پس از اتمام این دوره می بایست در آزمونی که از طرف دانشگاه برگزار میشود نمره قبولی را کسب کنند تا قادربه شرکت در کلاس های درسی شوند.

دانشگاه سابانجی ترکیه

شرایط پذیرش دانشگاه سابانجی

شرایط پذیرش دانشگاه سابانجی ترکیه برای تمام دانشجویان بسیار راحت است. در اینجا گام به گام این شرایط را که برگرفته از وبسایت رسمی دانشگاه سابانجی است برایتان آورده ایم:

  1. آزمون های ضروری برای پذیرش در دانشگاه سابانجی ترکیه از جمله آزمون SAT و GRE و IB و … هستند که در وبسایت دانشگاه اعلام شده اند.
  2. تمام مدارک ضروری از جمله مدرک تحصیلی، ریزنمرات، شناسنامه، ویزا، مقاله ها، مدارک زبان، توصیه نامه ها، انگیزه نامه و … را به صورت اسکن شده به دانشگاه ارائه دهید.
  3. فرم درخواست پذیرش در دانشگاه را به صورت آنلاین پر کنید و تمام مدارکی که در بالا گفته شد را ضمیمه کنید.

نکات مهمی که در شرایط پذیرش دانشگاه سابانجی باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر هستند:

  • تمام مواردی که به صورت اسکن به دانشگاه ارائه دادید را باید به صورت دستی در زمان حضور به دانشگاه تحویل دهید.
  • تمام موارد ثبت نام آنلاین را با دقت و حساسیت کامل پر کنید. مخصوصا شماره تلفن و آدرس ایمیلتان. در پایان هم تمام فیلدها را به دقت بررسی کنید.

ددلاین و آخرین مهلت ثبت نام در دانشگاه سابانجی ترکیه

پس از اینکه متقاضیانی که حداقل شرایط برای دانشگاه سابانجی ترکیه را ارائه دادند، مدارک مورد نیاز را به دانشگاه تحویل دهند، متقاضیان ممکن است به آزمون کتبی یا مصاحبه شفاهی فراخوانده شوند. هیئت منصفه نتایج آزمون های کتبی یا مصاحبه های شفاهی را ارزیابی می کنند و نتیجه برای متقاضی ارسال می شود. مهلت درخواست ترم پاییز 7 مه مربوط به متقاضیان داخلی و بین المللی است.

شهریه دانشگاه سابانجی ترکیه

نکته ی جالب توجه، شهریه ها و هزینه های پایین برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه سابانجی استانبول است. شهریه دانشگاه سابانجی ترکیه در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برای دانشجویان بین المللی شامل برنامه ی آموزش زبان انگلیسی هم هست. توجه داشته باشید که شهریه مربوط به هر ترم تحصیلی، در ابتدای ترم از دانشجویان گرفته می شود. شهریه دانشگاه سابانجی مقطع لیسانس ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برای تمام رشته ها در حدود ۷۲۵۰۰ لیر به تصویب ریاست دانشگاه می باشد. هزینه ماندن در خوابگاه های محوطه دانشگاه شامل:

  • اتاق چهار نفره: نفری ۱۳٫۱۲۵ لیره ترکی (برای هر سال)
  • اتاق دو نفره: نفری ۱۷۵۰۰ لیره ترکی (برای هر سال)

دانشگاه سابانجی ترکیه

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه سابانجی ترکیه

زبان تدریس در دانشگاه سابانجی ترکیه ، انگلیسی است. برای ورود به دانشگاه سابانجی مدرک TOEFL و GRE مورد نیاز است. کلیه دانشجویان در مقطع کارشناسی موظف به شرکت در آزمون سنجش زبان انگلیسی دانشگاه سابانجی (ELAE) هستند. دانشجویانی که در این آزمون قبول می شوند، برنامه های کارشناسی خود را شروع می کنند، در حالی که کسانی که از استانداردهای مهارت زبان انگلیسی برخوردار نیستند در دانشکده زبان (SL) ثبت نام می کنند. دوره های ارائه شده توسط SL بخشی جدایی ناپذیر از آموزش ارائه شده در دانشگاه سابانجی است و هدف آن ها یادگیری و تسلط به زبان انگلیسی و ترکی می باشد.

هزینه دانشگاه سابانجی

شهریه دانشگاه سابانجی در تمامی رشته ها با تصویب ریاست دانشگاه ۷۲٫۵۰۰ لیر می باشد. خبر خوب این است که با تحصیل در دانشگاه سابانجی ترکیه، در یکی از بصرفه ترین دانشگاهها تحصیل خواهید کرد. اولا که شهریه ها و هزینه های ماندن در خوابگاه ها رنج بسیار مناسبی دارد. دوما بورسیه های ۲۵، ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰ درصدی بسیاری از این هزینه ها را برایتان جبران خواهد کرد. برای دیگر مخارج ماند و زندگی نیز تقریبا ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در ماه خرج خواهید داشت.

بورسیه دانشگاه سابانجی ترکیه

اگر به دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا در دانشگاه سابانجی استانبول هستید و رزومه ی خوبی هم دارید، این دانشگاه با بورسیه تحصیلی ترکیه از شما استقبال خواهد کرد. پس شانس خود را امتحان کنید. از بورسیه دانشگاه سابانجی ترکیه می توانید در دو بخش جداگانه بهره ببرید که در ادامه به طور کامل شرح خواهیم داد.

بورسیه دانشگاه سابانجی مقطع لیسانس

بورسیه دوره لیسانس، به دانشجوهای بین المللی این امکان را داده است که از کمک هزینه های تحصیلی برخوردار شوند. تمام دانشجویان بین المللی که درخواست بورسیه و پذیرش خود را به دانشگاه ارائه می دهند، براساس فرم ها و رزومه هایی که فرستاده اند، مورد سنجش قرار می گیرند.

این را همیشه به یاد داشته باشید که ظرفیت بورسیه های دانشجویی بسیار محدود است، برای همین رقابت تنگاتنگی بر سر به دست آوردن آن وجود دارد. حد نمره خاصی برای مدارک وجود ندارد و بهترین رزومه ها در این رقابت برنده می شوند؛ اما نگران نباشید، مشاوران آرتان بورس تاپ، در طول این مدت با شما همراه خواهند بود. می توانید همین الان با مشاوران ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید. در کنار درخواست اپلای، می توانید یک فرم دیگر که دلایل شما برای بدست آوردن بورسیه است را پر کنید. البته اگر این فرم را پر نکنید، درخواست بورسیه شما به طور اتوماتیک بررسی می شود.

خبر خوب این است که اگر در مراحل اول نتوانستید بورس دانشگاه سابانجی ترکیه را بدست بیاورید، می توانید شانس خود را بعد از گذراندن حداقل دو ترم در رشته مورد نظر خود دوباره امتحان کنید. موارد مهمی که شانس شما را برای بدست آوردن بورسیه افزایش می دهند عبارتند از:

  • سابقه ی تحصیلی و پژوهشی
  • انگیزه نامه و معرفی نامه ها
  • نتایج آزمون ها
  • نتایج مصاحبه
  • هر مدرکی که موفقیت تحصیلی و یا آکادمیک شما را نشان دهد، مانند جوایز مسابقه های مختلف، گواهی المپیاد و …

نکته مهم: ارسال و آپلود کردن تمام موارد بالا (چنانچه دارید) را فراموش نکنید. گاهی تنها یکی از آنها سبب می شود که گرنت تحصیلی را بدست بیاورید.

دانشگاه سابانجی ترکیه

بورسیه دانشگاه سابانجی مقطع ارشد و دکتری

برای بورسیه مقاطع بالاتر در دانشگاه سابانجی ترکیه شما به مدارک خاص از جمله سوابق پژوهشی ( سوابق تمام مقاطع تحصیلی قبلی به علاوه ریزنمرات، معرفی نامه ها و …) و نتایج آزمون ها (GMAT یا GRE و …) نیاز خواهید داشت. نکته ی مهم در گرفتن بورسیه ی مقاطع بالاتر از لیسانس در دانشگاه سابانجی این است که اگر رزومه تحصیلی که برای هیات داوری فرستاده اید مورد توجه قرار گیرد و قبول شود، با توجه به معیارهای دانشگاه از میان انواع بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی، یک نوع بورسیه برایتان انتخاب خواهد شد. چندین شانس برای دانشجویان خارجی در بدست آوردن بورسیه ها وجود دارد. هر ساله دانشجوهای زیادی از بورسیه های مختلف تحصیلی این دانشگاه بهره مند می شوند. انواع بورسیه های ارائه شده شامل موارد زیر هستند:

  • بورسیه ۲۵ درصد
  • بورسیه ۵۰ درصد (ماندن رایگان در خوابگاه)
  • بورسیه ۷۵ درصد
  • بورسیه ۱۰۰ درصد (کامل)

رشته های تحصیلی دانشگاه سابانجی ترکیه

رشته های تحصیلی دانشگاه سابانجی ترکیه ، طبق دانشکده ها به شرح زیر می باشند:

دانشکده مهندسی و علوم طبیعی برنامه های کارشناسی در علوم کامپیوتر و مهندسی، زیست شناسی مولکولی، ژنتیک و مهندسی زیستی، علوم مواد و مهندسی نانو، مهندسی مکاترونیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی صنایع را ارائه می دهد. برنامه های تحصیلات تکمیلی در رشته های فناوری ها و مدیریت انرژی، فناوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل داده ها، زیست شناسی مولکولی، ژنتیک و مهندسی زیستی، مهندسی الکترونیک، علوم و مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکاترونیک، مهندسی صنایع، مهندسی ساخت، علوم مواد و مهندسی نانو، امنیت سایبری، فیزیک و ریاضیات می باشد.

دانشکده هنر و علوم اجتماعی برنامه های کارشناسی را در رشته های اقتصاد، هنرهای تجسمی و طراحی ارتباطات بصری، مطالعات فرهنگی، علوم سیاسی، مطالعات بین الملل و روانشناسی ارائه می دهد. برنامه های سطح تحصیلات تکمیلی شامل اقتصاد، هنرهای تجسمی و طراحی ارتباطات بصری، سیاست های عمومی، علوم سیاسی، تجزیه و تحلیل و حل اختلافات، مطالعات فرهنگی، تاریخ، مطالعات اروپا، مطالعات ترکی، مطالعات بین المللی و مطالعات جنسیتی است.

دانشکده تجارت برنامه هایی در سطح تحصیلات تکمیلی در مدیریت، امور مالی و تجزیه و تحلیل تجارت ارائه می دهد.

دانشگاه سابانجی ترکیه

کمپس های دانشجویی دانشگاه سابانجی ترکیه و امکانات آن ها

امکانات پردیس دانشگاه سابانجی شامل: خوابگاه دانشگاه برای دانشجویان بین المللی، مرکز هنرهای نمایشی، مرکز ورزش، مرکز بهداشت (یک بیمه درمانی خصوصی برای هر دانش آموز)، سالن فیلم، سوپرمارکت، کتابفروشی، بانک، بسته خدمات فوق العاده IT (یک لپ تاپ، یک مجموعه استاندارد از نرم افزار نصب شده و دسترسی بدون وقفه به اینترنت در هر نقطه از دانشگاه)، بیش از 50 باشگاه دانشجویی فعال، خدمات 24 ساعته پذیرش آزمایشگاه و مرکز اطلاع رسانی (کتابخانه) می باشد.

دانشگاه سابانجی ترکیه

پردیس دانشگاه سابانجی ترکیه دارای یک دریاچه مصنوعی و طبیعی است. این دریاچه مصنوعی قبلاً گودالی بی شکل بوده و عمق آن در جاهایی به 7 تا 8 متر می رسید. تصمیم گرفته شد به جای پر کردن گودال از خاک حفر شده، یک دریاچه مصنوعی ایجاد شود. کف دریاچه هموار شده و با خشت پوشانده شده و روی آن شن قرار داده شده است. از آنجا که پر شدن آب گودال خیلی طول می کشید، فاضلاب های تصفیه شده ساختمان ها نیز به این دریاچه انتقال پیدا کردند. این دریاچه خیلی سریع پر شد و دریاچه به عنوان مخزنی برای آبیاری حتی در خشک ترین فصول نیز عمل کرد. با گذشت زمان، مرغ های دریایی تخم های ماهی را به دریاچه آوردند و چرخه زندگی طبیعی را شروع کردند. آب موجود در دریاچه حتی در خشک ترین فصل نیز به آبیاری منظره دانشگاه پاسخ می دهد. محوطه سازی دانشگاه سابانجی و پروژه چشم انداز در همان زمان در سال 1999 به پایان رسید. در این پروژه؛ خصوصیات جغرافیایی، معماری، اجتماعی و فرهنگی محیط مورد توجه قرار گرفت و همچنین خصوصیات گیاه، خاک و آب علاوه بر موقعیت و وضعیت فیزیکی زمین مورد ارزیابی قرار گرفت. گیاهان موجود در این مزرعه مشاهده و به آن ها فرصت تکثیر داده شد. برای گیاهان تازه کاشته شده، توجه به انتخاب گیاهانی که برای آب و هوا و طبیعت محلی مناسب باشند، مورد توجه قرار گرفت.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون تحصیل در ترکیه و آزمون یوس در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام