معرفی دانشگاه آتاتورک ترکیه

دانشگاه آتاتورک
آزمون های بین المللی

معرفی دانشگاه آتاتورک ترکیه

دانشجویان زیادی هر ساله، دانشگاه آتاتورک ترکیه را برای تحصیل در رشته پزشکی انتخاب می کنند. اگر شما هم قصد تحصیل در ترکیه را دارید و برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه نیاز به اطلاعات بیشتری دارید با خوارزمی همراه باشید تا درباره دانشگاه آتاتورک اطلاعات دقیق تری در اختیار شما قرار دهیم.

معرفی دانشگاه آتاتورک

دانشگاه آتاتورک یک موسسه‌ی آموزش عالی است که در محوطه‌ی شهر ارزروم ترکیه واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۹۵۷ تاسیس شده و دارای چندین دانشکده و کالج است. این دانشگاه رشته‌های مختلفی را در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد. از لحاظ کیفیت علمی و آموزشی دانشگاه آتاتورک یکی از دانشگاه‌های خوب در ترکیه به شمار می‌آید و مدرک تحصیلی اعطاء شده به دانشجویان توسط این دانشگاه دارای اعتبار بسیار بالایی است. هر سال دانشجویان بومی و بین‌المللی بسیاری برای ادامه تحصیل در این دانشگاه اقدام می‌کنند. این دانشگاه به منظور جذب دانشجو امتحان ورودی برگزار می‌کند. همچنین سوابق تحصیلی و نمرات دانشجویان در مقاطع تحصیلی قبلی به عنوان امتیاز مد نظر قرار داده می‌شوند و در قیولی درخواست پذیرش تحصیلی آنها نقش مهمی دارند.

دانشگاه آتاتورک کجاست؟

دانشگاه آتاتورک ارزروم ترکیه در استان ارزروم قرار دارد. این شهر از قطب های اقتصادی ترکیه بوده و نقش مهمی در صادرات و واردات کالا در بین دو کشور ترکیه و ایران دارد. جمعیت این شهر در حدود ۴۲۳ هزار نفر می باشد. با این احتساب ارزروم ۲۰ امین شهر بزرگ ترکیه می باشد. دانشگاه آتاتورک ارزروم در غرب این شهر واقع شده است و از لحاظ مساحت نیز بسیار بزرگ می باشد. شهر ارزروم با ۳ شهر ایران (تبریز، ارومیه و اردبیل) پیمان خواهر خواندگی دارد. همچنین بهتر است بدانید ارزروم از سردسیرترین شهر های ترکیه می باشد.

دانشگاه آتاتورک

تعداد دانشکده‌ها، کالج و موسسه‌های آموزشی دانشگاه آتاتورک

این دانشگاه شامل ۲۲ دانشکده، ۱۸ کالج، ۸ موسسه‌ی آموزشی و ۳۰ مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است. پردیس اصلی دانشگاه در شهر ارزروم قرار دارد. باید بدانید که شهر ارزروم بزرگ‌ترین شهر آناتولی شرقی به شمار می‌آید. امروزه این دانشگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و تحقیقاتی شهر ارزروم محسوب می‌شود. در طول سال‌های بعد از تاسیس، این دانشگاه توانسته است موفقیت‌های بسیاری را در زمینه‌های مختلف آموزشی و علمی و همچنین زمینه‌های فرهنگی در منطقه‌ی شرقی ترکیه به ارمغان بیاورد. در این متن به معرفی دانشکده‌ها و رشته‌های موجود در این دانشگاه خواهیم پرداخت. همچنین اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی اخذ پذیرش تحصیلی، تحصیل در ارزروم و به طور کلی شرایط زندگی دانشجویی در ترکیه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

لیست دانشکده ها:

دانشکده دامپزشکی
دانشکده کشاورزی
دانشکده معماری و طراحی
دانشکده ارتباطات
دانشکده دندانپزشکی
دانشکده اقتصاد و علوم اداری
دانشکده مهندسی
دانشکده هنر های زیبا
دانکشده شیلات
دانشکده علوم بهداشتی
دانشکده حقوق
دانشکده ادبیات
دانشکده پزشکی
دانشکده پرستاری
دامشکده آموزش آزاد
دانشکده داروسازی
دانشکده علوم
دانشکده علوم ورزشی
دانشکده الهیات
دانشکده جهانگردی
دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی
دانشکده آموزش کاظم کارابکر

رنکینگ دانشگاه آتاتورک ترکیه

از آنجایی که شهر ارزروم به مرز ایران نزدیک است و رنکینگ دانشگاه آتاتورک بسیار بالاست، این دانشگاه یکی از انتخاب های برتر و مورد علاقه برای متقاضیان ایرانیست. هدف اصلی این دانشگاه ارائه بهترین آموزش ها و امکانات در سطح جهانی است. دانشکده های دانشگاه آتاتورک ارزروم به صورت زیر می باشد. برای قبولی در دانشگاه ارزروم می توانید از طریق آزمون SAT ترکیه و آزمون YOS می توانید اقدام نمایید. رتبه بندی که اخبار آمریکا همه ساله از دانشگاه های برتر دنیا انتشار می دهد در مورد دانشگاه آتاتورک ارزروم به شرح زیر هستند:

  • رنکینگ آتاتورک: حدود ۱۰۰۰
  • رتبه در بین بهترین دانشگاه های قاره آسیا: رتبه ۲۵۸
  • رتبه آتاتورک در بین بهترین دانشگاه های ترکیه: رتبه ۱۸
  • رتبه در بین دانشگاه های دولتی ترکیه : رتبه ۱۲
  • رتبه رشته پزشکی در ترکیه : رتبه ۸
  • رتبه رشته حقوق در ترکیه : رتبه ۳۰

بهتر است بدانید که دانش آموزان داخلی ترکیه، رنکینگ دانشگاه آتاتورک را ۱۲ امین اولویت خود برای ورود به دانشگاه بعد از کنکور سراسری می دانند.

شرایط تحصیل دانشگاه آتاتورک ترکیه

دانشگاه آتاتورک ترکیه از چندین سال پیش همیشه از اولویت های اول ایرانیان برای تحصیل بوده است. دانستن شرایط تحصیل در این دانشگاه می تواند راهیابی شما به آن را بسیار آسان تر کند. دانشگاه آتاتورک از ۴ طریق دانشجو می پذیرد : آزمون یوس، آزمون SAT، پذیرش بدون کنکور، بورسیه تحصیلی. بیشتر دانشجویان قبولی در این دانشگاه از طریق دو آزمون گفته شده می باشد که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

دانشگاه آتاتورک

مدارک مورد نیاز برای پذیرش

  •  مدارک تحصیلی به همراه ترجمه آن ها به زبان ترکی
  • داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی و یا زبان ترکی
  • فرم تقاضای ثبت ئخواست تکمیل شده
  • پرداخت وجه برای ثبت درخواست پذیرش
  • موجودی از حساب بانکی جهت تایید پشتوانه مالی
  • عکس تمام چهره
  • پاسپورت به همراه کپی از تمام صفحات
  • بیمه دانشجویی

توجه کنید که تمامی مدارک باید به زبان ترکی ترجمه شود.

آزمون یوس دانشگاه آتاتورک

سوالات آزمون یوس دانشگاه آتاتورک ترکیه بسیار متعادل و منطقی می باشد و برای متقاضیان ایرانی زیاد سخت نمی باشند. این آزمون فقط از سوالات ریاضی، هندسه و هوش تشکیل شده است و مانند برخی از دانشگاه های ترکیه سوالات اضافی ندارد. آزمون یوس ۲۰۲۰ دانشگاه آتاتورک پس از چندین بار تاخیر به دلیل شرایط کورنا در ۶ شهریور ۹۹ برگزار خواهد شد. برای قبولی در ۳ رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه آتاتورک باید حداقل نمره ۹۰ را کسب نمایید. همچنین این دانشگاه آزمون یوس دیگر دانشگاه ها را با ضریب ۰٫۸ قبول دارد.

آزمون sat دانشگاه آتاتورک

دانشگاه آتاتورک علاوه بر یوس نتایج آزمون SAT کشور آمریکا را نیز می پذیرد. حداقل نمره برای قبولی در رشته پزشکی این دانشگاه نمره ۱۴۰۰ از ۱۶۰۰ آزمون اس ای تی می باشد. سوالات آزمون SAT از ریاضی، هندسه و زبان انگلیسی ( درک مطلب و نگارش ) تشکیل شده است.

نمره قبولی دانشگاه آتاتورک

دانشگاه آتاتورک برای پذیرش دانشجویان بین المللی حداقل نمره هایی را در نظر گرفته است. برای پذیرش در این دانشگاه شما میتوانید در آزمون SAT و یا آزمون یوس خود دانشگاه و آزمون یوس دانشگاه هایی که مورد تائید آتاتورک می باشد شرکت نمایید. اما دانشگاه برای هر کدام از این آزمون ها حداقل نمره تعیین کرده است.

حداقل نمره قبولی دانشگاه آتاتورک در آزمون ست برای قبولی در رشته پزشکی و دندانپزشکی ۱۴۰۰ از ۱۶۰۰ می باشد. حداقل نمره برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی آزمون یوس خود دانشگاه ۹۰ می باشد. به این نکته توجه نمایید که برای دانشگاه آتاتورک نمره یوس دیگر دانشگاه ها با ضریب ۰٫۸ قابل قبول است. برای مثال اگر شما نمره ۱۰۰ یوس استانبول را به دست آورید برای آتاتورک به این منزله است که نمره ۸۰ یوس خود دانشگاه را به دست آورده اید و نمی توانید برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی درخواست دهید.

دانشگاه آتاتورک

امکانات دانشگاه

خوابگاه های مدرن همراه با امکانات رفاهی و قیمت های مناسب در مکانی زیبا در اختیار دانشجویان است.

دانشجویان نیز می توانند از خدمات پزشکی و بهداشتی دانشگاه بهره ببرند و در صورت نیاز به بیمارستان تحقیقاتی معرفی می شوند. خدمات دندانپزشکی نیز برای آنها در دانشکده دندانپزشکی انجام می شود.

همچنین دانشگاه خدمات ورزشی و تفریحی مانند یک سالن ورزشی سربسته و 3 سالن روباز و زمین های ورزشی در رشته های والیبال، بسکتبال و فوتبال در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

ظرفیت پذیرش دانشگاه آتاتورک ۲۰۲۰

آتاتورک هر سال دانشجویان زیادی را پذیرش می کند که بخش کوچکی از آن به دانشجویان خارجی تعلق می گیرد. ظرفیت های دانشجویان خارجی دانشگاه آتاتورک برای آزمون یوس ۲۰۲۰ به صورت زیر اعلام شده است:

  • رشته دندانپزشکی دانشگاه آتاتورک ۲۵ نفر
  • پزشکی ۲۵نفر
  • پزشکی (انگلیسی) ۲۵ نفر
  • داروسازی ۳۰ نفر
  • پرستاری ۲۰ نفر
  • پرستاری (انگلیسی)۲۰ نفر
  • دامپزشکی ۲۶ نفر
  • مهندسی کامپیوتر ۶۰ نفر
  • مهندسی کامپیوتر (انگلیسی) ۱۵ نفر
  • مهندسی برق ۶۵ نفر
  • مهندسی عمران ۱۰۰ نفر
  • مهندسی مکانیک ۶۵ نفر
  • ادبیات انگلیسی(انگلیسی) ۸۰ نفر
  • اتاق عمل ۲نفر
  • هوشبری ۲ نفر
  • پروتز دندان ۲ نفر
  • دیالیز ۲ نفر
  • فیزیوتراپی ۲ نفر
  • شنوایی سنجی ۲ نفر
  • اورتز و پروتز ۲ نفر

شهریه رشته های مختلف سال تحصیلی 2021-2020

رشته پزشکی (ترکی و انگلیسی): 7500 لیر
رشته دندانپزشکی: 7500 لیر
رشته داروسازی: 6500 لیر
رشته دامپزشکی: 6000 لیر
رشته پرستاری (ترکی و انگلیسی): 3500 لیر
رشته های مهندسی (ترکی و انگلیسی): 4000 لیر
رشته های پیراپزشکی: 3500 لیر
رشته های هنر: 3200 لیر
رشته تربیت بدنی: 3000 لیر
رشته موسیقی: 5900 لیر
شهریه رشته های دوساله کمتر از 5000لیر سالانه می باشد.

دانشگاه آتاتورک

اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

بعد از اینکه داوطلب موفق به کسب اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر شد، باید اقدامات لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی را نیز انجام دهد. برای دریافت ویزای تحصیلی باید نامه‌ی پذیرش دریافت شده از دانشگاه مورد نظر را ارائه کنید. دانشجویان برای اخذ ویزای تحصیلی باید به سفارتخانه یا کنسولگری کشور ترکیه در در کشور خودشان مراجعه نمایند. در این مرحله ویزای ۳۰ روزه برای دانشجویان صادر می‌شود. دانشجویان در مدت این ۳۰ روز فرصت دارند وارد خاک ترکیه شده و اقدامات لازم جهت اخذ ویزای اقامت تحصیلی را انجام دهند. باید به این نکته‌ی مهم توجه کنید که برای دریافت ویزا بایستی به صورت آنلاین از سفارتخانه کشور ترکیه وقت مصاحبه رزرو کنید. می‌توانید مدارک را به صورت آنلاین به سفارت ارسال کنید (ممکن است سفارت برخی از مدارک را به صورت اصل از داوطلبان بخواهد. در این صورت داوطلب باید نسبت به ارسال اصل مدارک درخواستی از طریق پست یا ارائه‌ی حضوری آنها اقدام کند). سفارت پس از بررسی درخواست و مدارک شما زمان مصاحبه را تعیین می‌کند. لازم است داوطلبان در زمان تعیین شده به صورت حضوری در سفارت خانه حاضر شوند.

اخذ اقامت دائم ترکیه بعد ازفارغ التحصیلی از دانشگاه

از سال  ۲۰۱۶ ترکیه با تغییر قوانین، امکان اقامت پس از تحصیل دانشجویان خارجی را فراهم آورد. ۲ اصلاحیه‌ی مهم به شرح زیر هستند :

– دانشجویان خارجی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بصورت قانونی اجازه‌ی کار دانشجویی یا همان کار هم زمان با تحصیل در ترکیه را دارند.

– دانشجویان خارجی بعد از اخذ یک مدرک تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه می‌توانند تا حداکثر یک سال ویزای خود را تمدید کنند تا در این زمان برای یافتن کار اقدام کنند.

باید به این نکته توجه کرد که هر فردی که بخواهد در ترکیه به صورت قانونی کار کند نیاز به اخذ اجازه‌ی کار از وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه را دارد.

برای پیدا کردن کار می‌توانید از طریق اینترنت اقدام به جستجوی کار کنید. همچنین باید یک رزومه‌ی بسیار قوی در رابطه با تخصص‌ها و سابقه کار و تحصیلات خود را به طور کامل ارائه نمایید. در ترکیه شرکت‌های بین المللی بسیاری وجود دارند که به زبان روسی، آلمانی، انگلیسی، یا ایتالیایی صحبت می‌کنند ودانشجویانی که مسلط به زبان‌های خارجی باشند شانس بیشتری برای یافتن شغل مناسب خواهند داشت.

امکان اشتغال در سفارت خانه‌ها، کنسول گری‌ها و سازمان‌های غیر دولتی نیز وجود دارد. اما برای ورود به این مشاغل رقابت بسیار شدید است. در ترکیه عطش بسیاری برای یادگری زبان انگلیسی وجود دارد. بنابراین یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه‌ها یا به صورت خصوصی است. به این منظور باید مدرک زبان انگلیسی معتبری داشته باشید.

همچنین برخی از شرکت‌های بین المللی یا سازمان‌های مطبوعاتی که برای برخی از شعبه‌های خود در سراسر ترکیه نیاز به روزنامه نگار، ویراستار و سردبیر دارند امکان استخدام را برای فارغ التحصیلان خارجی فراهم می آورند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون آزمون های بین المللی در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام