مشاور مالیاتی کیست و چقدر درآمد دارد؟

مشاور مالیاتی
حسابداری

مشاور مالیاتی کیست و چقدر درآمد دارد؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که مشاور مالیاتی و مالی چه کسی است؟

این مشاور چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد و چه نقش مهمی را در شرکت اجرا می‌کند؟ به‌ طور کلی مشاور مالیاتی وظیفه اداره کردن امور مالی یک شرکت را بر عهده دارد.

مشاور مالیاتی شرکت درصدد است با بررسی مصارف مالی و هزینه‌های احتمالی شرکت بتواند میزان سود را به حداکثر برساند و در مقابل هزینه‌ها را کاهش دهد.

از دیدگاه حقوقی یک مشاور مالیاتی باید به صورتی عمل کند تا سود شرکت را در مدت‌زمان کوتاهی به حداکثر برساند. در این صورت ثروت سهامداران در درازمدت به حالت بیشینه خود می‌رسد.

برای انتخاب این فرد باید دقت فراوانی خرج شود؛ زیرا انتخاب آن از اهمیت بالایی برخوردار است و مانند استخدام حسابدار ساده نیست.

مسئولیت‌ها و توانایی‌های مشاور مالیاتی

متقاضیان کارشناس مشاور مالیاتی شامل شرکت‌های بزرگ مالیاتی و حسابداری، مؤسسات مالی، شرکت‌های بزرگ قانونی، شرکت‌های چندملیتی و بسیاری از ادارات دولتی هستند که به دنبال استخدام یک نیروی زبده و باتجربه برای تنظیم امور مالی خود می‌باشند چراکه قبل از شروع فرآیند مالی، شرکت‌ها و حسابداران باید بدانند واحد تجاری‌شان مشمول چه مالیاتی است و چگونه باید رسیدگی کنند. هم‌چنین باید بدانند چگونه ممکن است جرائم و مالیات سنگین متحمل آن‌ها شود و با کمک کارشناس امور مالیاتی چگونه از این چالش‌ها بگذرند.

  • انجام تحقیقات در مورد قوانین مالیاتی
  • مشاوره در مورد نحوه‌ی تنظیم دفاتر قانونی
  • مشاوره در خصوص تهیه‌ی اسناد و مدارک مالی
  • استراتژی با مشتریان برای به حداقل رساندن بدهی مالیاتی
  • انجام امور مربوط به ثبت‌نام ارزش‌افزوده
  • ارتباط با مشتریان برای توضیح موارد مالیاتی و کمک به آن‌ها برای درک بهتر نیازهای مالی آینده
  • آماده‌سازی بازپرداخت مالیات
  • مشاوره در مورد پیگیری اعتراض‌های مالیاتی
  • تحلیل سیستم‌های مالی
  • نگه‌داشتن مشتریان با تعهدات مالیاتی خود
  • تحلیل گردش مالی جاری و روزانه
  • تهیه اسناد و مدارک مالی
  • مشاوره مالیاتی در خصوص معافیت‌های مالی مالیاتی
  • انجام محاسبات تخصصی و پیچیده
  • تحقیق منظم در خصوص آخرین قوانین و مقررات مالیاتی وضع‌شده و کسب اطلاع از آخرین تغییرات
  • تجزیه‌وتحلیل و بررسی این قوانین طی روندی منظم
  • ملاقات با مشتری‌ها به‌منظور اطلاع‌رسانی به آن‌ها درباره تغییرات قوانین مالیاتی

مشاور مالیاتی

تفاوت مشاور مالی و مالیاتی با حسابدار یک شرکت

حسابدار فردی است که وظیفه‌ دارد از صورت‌های مالی مواظبت کند و کارهایی که انجام می‌دهد بسیار روتین و تکراری است. حسابدار هزینه‌ها، درآمدها و مصارف شرکت را ثبت می‌کند و به مسائل مالیاتی و حقوق کارمندان رسیدگی می‌کند.

حسابدار اما به اصلاح هزینه‌ها و روند مصرف درآمدها کاری ندارد و مسئول آن‌ها نیست، ولی مشاور مالی و مالیاتی کاری فراتر از این‌ها را انجام می‌دهد.

با اینکه این‌ها تمام مسئولیت‌های یک حسابدار است و می‌تواند به‌خوبی از عهده‌ آن‌ها برآید؛ اما مشاور مالیاتی باید در عین ‌حال، سلامت مالی شرکت را تضمین کند.

مشاور مالی و مالیاتی باید در مورد امور مالی تصمیمات درست و مناسبی بگیرد و آن را به مدیریت شرکت ارائه دهد. به همین دلیل است که مشاور مالیاتی از نظر حقوقی وظیفه خطیرتری نسبت به یک حسابدار دارد.

برای استخدام یک مشاور مالی و مالیاتی متخصص و باتجربه باید چه کرد؟

برای اینکه مسیر مالی شرکت اصلاح شود مدیرعامل تصمیم می‌گیرد یک مشاور مالی و مالیاتی باتجربه و موفق را به کار بگیرد تا بتواند به‌خوبی راه‌حل‌هایی ارائه دهد.

این افراد را مدیرعامل می‌تواند به کمک تاجران و مدیران شرکت‌های موفق انتخاب کند تا بتوانند به شرکت برای رسیدن به اهداف کمک کنند. در بعضی‌اوقات مدیرعامل نمی‌داند برای چه کاری می‌تواند مشاور مالی استخدام کند. از نظر حقوقی نیز استخدام این‌گونه افراد برای شرکت بسیار مفید است.

چگونه می‌توان در آینده مشاور مالیاتی شد؟

برای اینکه بتوانید در آینده شغل مشاور مالیاتی را برای خود انتخاب کنید شما می‌توانید از دو راه وارد این شغل شوید:

روش اول اینکه شما می‌توانید تحصیلات خود را در یکی از رشته‌های حوزه‌ی مالی، حسابداری یا بازرگانی بگذرانید و سپس با کسب آموزش‌های بیشتر، کسب تجربه و مهارت‌های لازم وارد این شغل شوید.

در روش دوم نیز شما می‌توانید در دوره‌های تخصصی مربوط به مشاوره‌ی مالیاتی ثبت‌نام کرده و با گذراندن دوره‌های کارآموزی و کارورزی مدرک معتبر این دوره‌ها را دریافت کرده و به این شغل مشغول شوید. شغل مشاوره‌ی مالیاتی بسیار شغل حساس و تخصصی است ازاین‌رو بهتر است زمینه‌ی تحصیلی و دانش علمی خود را در یکی از حوزه‌های مربوط به رشته‌های حسابداری و مالی بگذرانید.

بعد از فارغ‌التحصیلی شما می‌توانید در وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان‌هایی مانند امور مالیاتی مشغول به کار شوید. علاوه بر این‌ها سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی هستند که تمایل دارند افراد متخصص در امور مالیاتی و حسابرسی را استخدام کنند، با این حساب باید گفت بازار کار فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها خوب است.

اگر برای استخدام در جای متقاضی بودید باید بعد از فارغ‌التحصیلی برای شرکت‌های متقاضی مدارک و رزومه‌ی کاری خود را ارسال کنید اگر مورد قبول بود از شما برای طی مراحل بعدی دعوت به عمل می‌آید. شما باید مراحل آزمون‌های کتبی و مصاحبه‌ی شغلی عمومی، یا همان گزینش و مصاحبه‌ی شغلی تخصصی که مربوط به رشته، مدرک تحصیلی، توانایی‌ها و مهارت‌هایتان است را با موفقیت پشت سر بگذارید تا به استخدام شرکت موردنظر دربیایید.

میزان دستمزد مشاور مالی و مالیاتی به چه عواملی مربوط است؟

مهم‌ترین مسئله‌ای که برای انتخاب یک مشاور مالی و مالیاتی موردنظر قرار می‌گیرد، میزان حقوق و دستمزد وی است.

همان‌طور که مشخص است مشاوران مالی کارکشته و متبحر دارای دستمزدهای بالاتری نسبت به مشاوران مالی عادی هستند.

این مسئله را می‌توان به این صورت بیان کرد که مشاور مالی که بتواند شما را در زمینه‌های درست مالی و انجام سرمایه‌گذاری‌های پرسود و جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های زیان آور راهنمایی کند، باید برای انجام این‌گونه فعالیت ها نیز درخواست دستمزد بالایی نیز داشته باشد.

بیشتر مشاوران مالی شرکت ها به صورت درصدی کار می‌کنند، این بدان معناست که آنها یک بخش از حقوق خود را ثابت دریافت می‌کنند و بخش دیگر را به صورت پورسانتی محاسبه می‌کنند. بهتر است بدانید که مشاور مالی و مالیاتی باتجربه و موفق پورسانت خود را بیش از میزان دارایی‌های شرکت محاسبه می‌کنند.

در نتیجه باید مراقب باشید به آن‌ها حقوقی بیش از درآمد شرکت پرداخت نکنید.

مشاور مالیاتی

تفاوت نقش مشاور مالی و مالیاتی در زمینه‌های مختلف

مشاوران مالی شرکت‌ها به صورت گروهی فعالیت می‌کنند که این کار از نظر حقوقی برای شرکت‌ها بسیار مفید است.

در نتیجه مشاوران مالی متناسب با زمینه کاری خود پیشنهاداتی را به شرکت ارائه می‌دهند.

مثلا اگر مشاور مالی در شرکت صنعتی فعالیت می‌کند باید در این زمینه محاسبه مبلغ تمام شده محصول و یا یک کالا را ارائه دهد.

همچنین اگر مشاور مالی در زمینه دولتی کار می‌کند، در مورد بودجه، ثبت و کنترل آن مشاوره‌هایی را ارائه می‌دهد. اگر مدیران نیز به مسائل حقوقی آگاه باشند برای شرکت بسیار مفید است.

در انتها توصیه می‌شود برای شرکت خود از مشاورانی را برای انجام و رسیدگی به فعالیت‌های حقوقی مالی و مالیاتی استفاده کنید، همچنین از یک وکیل خبره و باتجربه در این زمینه مشورت بخواهید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *