فریلنسر موفق کیست؟

فریلنسر
دیجیتال مارکتینگ مدیریت کسب و کار (MBA)

فریلنسر موفق کیست؟

هرکسی می تواند کنترل زمان خود را از طریق ترک شیوه غلط زندگی به دست گرفته، برای خودش کار کند تا به یک فریلنسر موفق تبدیل شود. اما به نظر می رسد تغییر روانی سخت ترین بخش این ماجرا باشد. ذهن برخی از افراد برای مدت طولانی پس از تبدیل شدن به یک فریلنسر مستقل، همچنان بر روی زندگی کارمندی تنظیم شده است و نمی داند چگونه موفق باشد.

ما در دوران دورکاری و کارآفرینی زندگی می کنیم. فریلنسری قطعا می تواند باعث موفقیت باشد و مراحل رسیدن به آن هم آسان است. شما نیاز دارید تا خدمتی ارائه کنید، البته اگر یک نویسنده هستید، دیگر لازم نیست نگران باشید. روز به روز اهمیت محتوای نوشتاری آنلاین بیشتر می شود و هر شرکتی بدون در نظر گرفتن صنعت و اهدافش نیاز به داشتن یک وبلاگ یا وبسایت بروز دارد.

این زمانی است که آن ها تصمیم می گیرند یک تیم از نویسندگان را استخدام کنند و یا حتی به صورت پروژه ای کار را پیش ببرند. این زمانی است که شما با بهترین کارتان، به کمک آن ها برای تثبیت رتبه و به دست آوردن مشتریان جدید می آیید. مزایای کار به صورت فریلنسرینگ بسیار زیاد است، اما کسانی که هنور مشغول کار ثابت هستند و احساس راحتی و امنیت می کنند، از آن سر در نمی آورند.

فریلنسر

فریلنسر (Freelancer) کیست؟ به چه کسی فریلنسر یا (آزاد کار) می گویند؟

در تعریفی ساده و مختصر می توان گفت وقتی شما در زمینه تخصص تان اما بدون تعهد با یک سازمان و یا شرکت مشخص و با مجموعه های گوناگون فعالیت حرفه ای خویش را دنبال کنید، شما یک فریلنسر خواهید بود. که می توانید بنابر نیاز و پروژه های در دسترس کارفرمایان خود را تغییر دهید.

در صورتی که شما شیفته حرفه تان هستید اما از شرایط شغلی خود رضایت ندارید و تصمیم دارید تا مسیر جدیدی را در زندگی شغلی خود ایجاد کرده و به عنوان یک فریلنسر موفق شروع به کار کنید این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

شاید این تصور به اشتباه در مورد آزاد کاری وجود داشته باشد که شخص فریلنسر در خانه می نشیند و کارها به سراغ او میایند! اما یک فریلنسر موفق بایستی برای بدست آوردن پروژه های کاری و داشتن یک وضعیت ثابت به همراه امنیت شغلی، تلاش زیادی را به کار گیرد. اگر شما می خواهید یک فریلنسر موفق باشید، در این مطلب راهکارهایی ارائه می شود تا با به کار گیری آن ها بتوانید کلید موفقیت در این مسیر را به دست بگیرید.

چگونه یک فریلنسر موفق باشیم؟

اگر در دنیای اشتغال و فریلنسری افرادی توانسته اند موفقیت زیادی را کسب کنند، پس شما نیز می توانید. ممکن است برای روزها، هفته ها و حتی ماه ها مسیر دشوار و چالش برانگیزی را پشت سر بگذارید. اما در نهایت شما می توانید مهارت لازم برای موفقیت را کسب کنید.

روزی که تصمیم می گیرید تا یک فریلنسر باشید باید بدانید که این مسیر سبک زندگی شما را تغییر خواهد داد. و نمی توان آن را تنها یک تغییر وضعیت شغلی تلقی کرد. در صورتی که شما تجربه لازم و کافی را در زمینه تخصص و حرفه خود داشته باشید، این مسیر برایتان هموارتر خواهد بود. شما به عنوان یک فریلنسر موفق مدیریت زمان خود را در دست خواهید داشت، و می توانید برای به روز کردن دانش و ارتقا سطح تحصیلی تان زمانی را در نظر بگیرید. و آن را در کنار انجام پروژه های کاری پیش ببرید.

حالا به سراغ رازهای یک فریلنسر موفق بودن و راهکارهای موجود برای دستیابی به این موفقیت می رویم. در زیر و در قالب چند نکته کلیدی و موثر، می خوانید که چگونه از صفر و گام به گام در مسیر فریلنسری قدم بگذارید و موفق شوید.

فریلنسر

مراحل تبدیل شدن به یک فریلنسر

1. ابتدا خودتان را تغییر دهید

شما نمی توانید به راحتی کار دیگران را رها کرده و کار برای خودتان را آغاز کنید. قبل از هر چیز شما احتیاج دارید تا کار را از سمت خودتان آغاز کنید، تا بتوانید رابطه برقرار کرده، پروفایل خود را بسازید، تحقیقات خود را انجام داده و کسب درآمد کنید. زمانی که کارتان به اندازه کافی گسترده شود، می توانید آن را به حرفه اصلی خود تبدیل کرده و تمام وقت خود را به آن اختصاص دهید و یک فریلنسر موفق شوید.

ولی در حال حاضر بهترین کار این است که کارتان را در تعطیلات آخر هفته و قبل و بعد کار اصلی و روزانه خود پیگیری کنید. اما همواره درباره آن جدی باشید. با انتخاب بین کارهایی که توانمندی اجرایشان را دارید و مواردی که فکر می کنید برایتان مناسبتر است، شروع کنید. درباره این که دیگر فریلنسرها چگونه کار می کنند مطالعه کرده و از آن ها یاد بگیرید. این موارد همچنین کمک می کنند از ذهن تان برای پرورش ایده های جدیدتر استفاده کنید.

2. همین امروز ساخت برند شخصی خودتان را شروع کنید

برای شروع، یک وبسایت بسازید. این امر می تواند یک وبلاگ با نوشته های شما باشد که شما باید آن را معروف کنید و یا یک دامنه باشد تا کاری که انجام می دهید را معرفی کند. اما مهم این است که بدانید، این قرار است خانه آنلاین شما باشد که در آن مشتریان خود را در آینده خواهید پذیرفت.

اگر نمی خواهید با مسائلی همچون طراحی، بهینه سازی و غیره سر و کله بزنید، بهتر است کسی را استخدام کنید که این کار را برایتان انجام دهد. اما به طور ویژه صفحه ای که درباره خودتان است را مورد توجه قرار دهید. داستان خود را تعریف کنید، کارتان را به نمایش بگذارید و ارتباط افراد با خودتان را آسان تر کنید.

بعد از آن، در هر شبکه اجتماعی حضور داشته باشید و از آن برای رسیدن به اهداف خود به عنوان یک فریلنسر استفاده کنید. برای ساخت پروفایل تان زمان صرف کنید. از یک تصویر خوب برای تصویر پروفایل استفاده کنید. یک لینک از وبسایت خود بگذارید و ارتباط برقرار کنید. توضیحات کوتاه بگذارید و بگویید در چه کاری بهترین هستید و به چه آرمان هایی باور دارید. یادتان باشد که به عنوان یک فریلنسر موفق باید بتوانید هرچه زودتر ارتباط برقرار کردن با افراد را شروع کنید.

همچنین، پست هایی که نوشته شما هستند، مطالب جذابی که شما به صورت آنلاین خوانده اید، یا اخبار صنعت خود را به اشتراک بگذارید. از کلمات کلیدی و هشتگ های درست استفاده کنید تا دیگران هم بتوانند شما را بیابند و بخاطر بسپارند. هر لحظه ممکن است فردی شما را از طریق چیزهایی که به اشتراک گذاشته اید، پیدا کند، به شما شغلی پیشنهاد دهد و شما را تبدیل به یک فریلنسر موفق کند.

3. گاهی مجانی کار کنید

حالا که کار خود را به عنوان یک نویسنده دورکار آغاز کرده اید، اولین مشتری خود را یافته و سرویس خود را به صورت رایگان ارائه دهید. با شرکت هایی که وبلاگ خود را به صورت متوالی بروزرسانی نمی کنند، ارتباط برقرار کرده یا ایمیل ارسال کنید و یا به هر شکل دیگری با آن ها ارتباط برقرار کنید. هدف شما اینجاست که همه چیز را درباره دورکاری یاد بگیرید و یک سابقه کار در وبسایت خود بسازید تا بتوانید یک مشتری واقعی به دست بیاورید.

فریلنسر

4. به وبسایت های فریلنسرینگ بپیوندید

حالا در سایت هایی که برای فریلنسرها تعبیه شده است، مانند پونیشا، انجام میدم و یا موارد مشابه عضو شوید. باز هم تاکید می شود، به دقت روی تمامی چیزهایی که در پروفایل خود وارد می کنید، فکر کنید. در آنجا رقابت زیادی وجود دارد، اما این نباید شما را از یافتن مشتریان باز دارد. مدام پیشنهادهای شغلی را مرور کرده (با توجه به جزئیات نوشته شده) و پیشنهاد خود را ارسال کنید.

اولین مشتری خود را پیدا کرده و کار را به خوبی برایش به انجام برسانید، تا بقیه هم بتوانند تجربیات شما را در سایت مشاهده کنند. به زودی شما بازخوردهای مثبتی خواهید داشت و می توانید بسیار آسان تر در شغل های جدید پذیرش شوید و مسیر یک فریلنسر موفق را طی کنید.

بعضی از این قراردادها، فقط یکبار اتفاق می افتند. اما بقیه می توانند به روابط تجاری طولانی مدت تبدیل شوند. لازم نیست این مراحل زیاد طولانی باشد، زمان بستگی به شما دارد، همه چیز در این کار نیاز به یک اولویت بندی درست و تلاش روزانه برای رسیدن به هدف دارد.

برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق چه باید کرد

در ادامه به مواردی خواهیم پرداخت که برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق به آن نیاز دارید:

1. ساعات کار غیرثابت

یکی از بدترین موارد درباره یک شغل این است که شما باید بهترین بخش از روزتان را برایش بگذارید و حداقل زمانی وجود دارد که بتوانید کار دیگری انجام دهید. اما اگر شما یک فریلنسر هستید، خودتان تصمیم می گیرید چه زمانی کار کنید. علاوه بر این، در صورتی که شما از خواسته های یک مشتری راضی نیستید یا ارتباطات همواری با او ندارید، می توانید درخواستش را رد کنید، به همین راحتی! بنابراین همین آزادی در انتخاب ساعات کاری می تواند شما را به یک فریلنسر موفق تبدیل کند.

2. همان قدری که می خواهید کار می کنید

اگر احساس خستگی می کنید، استراحت کنید. کار خود را برای پربارترین زمان ممکن تنظیم کرده و آن را سریع تر انجام دهید. البته یک فریلنسر موفق به خوبی می داند به همان اندازه ای که کار بیشتری بگیرد، درآمد بیشتری هم خواهد داشت. فریلنسرها همواره در انتظار مقاله بعدی که باید نوشته شود، قرارداد بعدی و مشتری بعدی هستند.

3. شما کاری را انجام می دهید که در آن خوبید و عاشقش هستید

این یک مزیت بزرگ و یک تغییر در زندگی به شمار می رود. در یک شغل ثابت، حتی اگر از آن لذت ببرید، شما مجبورید برخی از چیزهایی که همیشه از آن ها متنفر بوده اید را بپذیرید و حتی ممکن است در انجام آن ها خوب نباشید و دیگران بتوانند در انجامشان بهتر عمل کنند. به همین خاطر است که شما اغلب در طول یک کار خسته کننده احساس بدی دارید، که در نهایت باعث نفرت از دفتر کارتان می شود.

اما خوشبختانه فریلنسری این گونه نیست و شما با فراغ بال می توانید کاری را انجام دهید که واقعا آن را دوست دارید. همین موضوع هم می تواند از شما یک فریلنسر موفق با درآمد بالا بسازد.

فریلنسر

4. استقلال مکانی دارید

شما به عنوان یک فریلنسر موفق می توانید به راحتی در خانه خود کار کنید. در این شرایط شما طبق قوانین خود عمل می کنید. علاوه بر این، هیچ محیط کار دور از دسترس و یا غیردوستانه ای وجود ندارد. اما این همه ماجرا نیست.

اگر شما ماجراجو هستید، می توانید به هر جایی که می خواهید بروید، زیرا مکان دیگر مسئله نیست. شما از راه دور کار می کنید و حتی می توانید در حین کسب درآمد و انجام کاری که عاشقش هستید، به سرتاسر جهان سفر کنید. پس تنها چیزی که می ماند این است که شما خودتان را تنظیم کنید و به یک فریلنسر تبدیل شوید.

5. شما می توانید مقایسه کنید

یک شغل معمولی مانند یک زندان است، شما نمی توانید روی پروژه های جدیدی کار کنید و زمانی که آن را دوست ندارید، نمی توانید استعداد خود را نمایش دهید و همچنین زمانی که ایده های خلاقانه ای دارید، نمی توانید حرفی به میان بیاورید.

اما هنگامی که برای خودتان کار می کنید، فرصت واقعی دارید تا مهارت های خود را به یک کسب و کار موفق تبدیل کنید. این اتفاق زمانبر است، قاعدتا یک روش جامع با اشتباهات بسیار اولیه برای به نتیجه رسیدن، زمان می برد. اما هنگامی که اغلب فریلنسرها زندگی کنونی خود را پس از گذشت چند سال با زندگی گذشته مقایسه می کنند، خود را در میان دنیای جدیدی از امکانات می یابند که با کار کردن برای دیگران امکان نداشت به آن دست پیدا کنند.

6. از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

هیچ‌کس نمی‌تواند تأثیر شبکه‌های اجتماعی و روابط آن بر زندگی افراد را انکار کند. اصلا مهم نیست که در کدام شهر زندگی می‌کنید، استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند ارتباط شما را با دنیای اطراف‌تان گسترده‌تر کند و فضای جدیدی را برای جلب مشتری‌های جدید رقم بزند. عضویت در فیسبوک و انجمن‌های مختلف مرتبط با حوزه‌ی کاری شما، در رشد فضای کسب‌وکار اهمیت زیادی دارد. بنابراین فرصت استفاده از توئیتر، فیسبوک و عضویت در انجمن‌ها را از خود نگیرید. اگر یک طراح هستید، بهتر است نگاهی به deviantart و YouTube بیندازید. چند تا از این شبکه‌ها را انتخاب کنید و در آنها فعالیت داشته باشید. اما مراقب باشید فقط در راستای معرفی خود و حرفه‌تان و به‌صورت محدود و حساب‌شده در این شبکه‌ها فعالیت داشته باشید.

فریلنسر

7. خلاق باشید

روش‌های زیادی برای خلاق‌بودن وجود دارد تا هم مشتریان بیشتری را جذب کنید و هم از تجهیزات و فضای کاری استفاده‌ی بهتری کنید. اگر هزینه‌ی کافی برای خرید رایانه‌ی نو ندارید، شاید ارتقای سیستم به جای خرید یک رایانه‌ی جدید، گزینه‌ی بهتری باشد. به‌روزرسانی تجهیزات قدیمی هم کارتان را راه‌ می‌اندازد و می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. اگر توان اجاره‌ی یک مکان مجزا برای شروع کار را ندارید، از همان فضای فعلی خود استفاده کنید و با کمی خلاقیت و تغییر دکوراسیون منزل، محیط مناسبی را برای کار ایجاد کنید. یک محصول یا خدمات جدید را به لیست کارها و توانایی‌های خود اضافه کنید، برای این کار، می‌توانید از دوستان یا خانواده‌تان نیز مشورت بگیرید. گزینه‌های زیادی برای ایجاد خلاقیت در کار وجود دارد که فقط لازم است کمی فکر کنید، مطمئنا خودتان روش‌های بهتر و جدیدتری را پیدا خواهید کرد.

8. جوری با مشتری رفتار کنید که انگار فقط همین یک مشتری را دارید

ارائه‌ی خدمات خوب به مشتریان اهمیت زیادی دارد. به‌خاطر داشته باشید که همیشه بهترین سرویس را به مشتریان‌تان بدهید. اگر مشتری احساس کند که برای شما مهم است، حس وفاداری بیشتری نسبت به شخص شما پیدا می‌کند و درنتیجه، برای کارهای بعدی خود نیز باز هم شما را انتخاب خواهد کرد. در هنگام گفت‌وگو با مشتریان، از کلمات مثبت استفاده کنید. همیشه به مشتریان خود بگویید «تمام تلاش خود را برای جلب رضایت مشتری و ارائه‌ی بهترین محصول و یا خدمات می‌کنید.» از مشتری بخواهید حتما نظر خود را در مورد محصول و یا خدماتی که به او ارائه شده است به شما اعلام کند.

این روش به پیشرفت شما کمک بیشتری می‌کند و رضایت مشتریان هم بیشتر می‌شود. فراموش نکنید که مشتریان فعلی بهترین تبلیغات برای کار شما هستند و جلب رضایت آنها یعنی افزایش تعداد مشتریان.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون انواع کسب و کار در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *