شکست قیمت یا بریک اوت (Breakout) چیست؟

شکست قیمت
فارکس

شکست قیمت یا بریک اوت (Breakout) چیست؟

شکست قیمت (Breakout) به زمانی گفته می شود که قیمت یک دارایی بالاتر از یک منطقه مقاومت یا در زیر منطقه حمایت حرکت می کند. بریک آوت نشان دهنده پتانسیل قیمت برای شروع روند در جهت شکست است. به عنوان مثال ، شکست از روند صعودی از یک الگوی نمودار می تواند نشان دهد که قیمت روند صعودی بیشتری را شروع می کند. شکستگی هایی که در حجم زیاد رخ می دهد (نسبت به حجم عادی) تاکید بیشتری را نشان می دهد و این بدان معنی است که احتمالاً قیمت در این جهت روند بیشتری دارد.

بریک اوت حاوی چه پیامی می باشد ؟

بریک اوت زمانی میباشد که قیمت برای مدت زمانی در زیر یا بالای سطوح حمایت و مقاومت بوده است و در یک زمان این سطوح را میشکند.سطوح حمایت و مقاومت سطوحی با اهمیت بسیار برای معامله گران میباشد زیرا از آن برای نقاط ورود و خروج خود استفاده میکنند.هر زمان که سطوح مقاومت و حمایت می شکند معامله گرانی که منتظر بریک اوت هستند وارد معامله می شوند و کسانی که فکر نمیکردند قیمت بریک اوت کند از معامله جهت جلوگیری از ضرر خارج می شوند.

معمولا این شکست ها با افزایش حجم معاملات روبه رو می شود که نشان دهنده آن است که معامله گران زیادی منتظر شکست این سطوح می باشند.حجم بالاتر از حجم میانگین نشان دهنده تایید بریک اوت می باشد.اگر بریک اوت با حجم کمی همراه باشد اکثر معامله گران آن را تایید نمیکنند در واقع برای آنها معنی دار نمی باشد در جهت ورود به معامله و به احتمال زیاد این شکستها با موفقیت همراه نیست .در بریک اوت های صعودی در صورت عدم موفقیت شکست سطح ، قیمت دوباره به زیر سطح مقاومت باز میگردد و بلعکس در بریک اوت های نزولی ناموفق قیمت بعد از شکست به بالای سطح حمایتی برمیگردد.

شکست قیمت

بریک اوت ها معمولا با روند رنج یا بعضی از الگوهای نموداری مانند : مثلث ، پرچم ، مثلث جمع شونده و الگوی سر و شانه همراه است. 

در بریک اوت ها با حجم بالا امکان این وجود دارد قبل از حرکت در جهت بریک اوت به نقطه شکست برگردد یا اصطلاحا پوبلک بزند، این امر بدین دلیل است که معامله گران کوتاه مدت اغلب در بریک اوت وارد معامله می شوند اما بعد از آن برای سیو سود معامله خود را می بندند که این امر به طور موقت قیمت را به نقطه شکست برمیگرداند.

پیشگویی های کلیدی

  • بریک اوت  (شکست) زمانی است که قیمت از یک سطح مقاومت بالاتر می رود یا پایین تر از سطح پشتیبانی حرکت می کند.
  • بریک اوت ها می توانند ذهنی باشند زیرا همه معامله گران سطح حمایت و مقاومت یکسان را نمی شناسند یا از آنها استفاده نمی کنند.
  • بریک اوت فرصت های تجاری احتمالی را فراهم می کند. رسیدن به فرصت معاملاتی در صرافی های صعودی برای صعود از موقعیت های کوتاه یا طولانی ممکن است.
  • بریک اوت با حجم نسبتاً بالایی تاکید و علاقه را نشان می دهد و بنابراین احتمالاً قیمت همچنان در جهت برک آوت ادامه خواهد یافت.
  • بریک اوت در حجم نسبی کم بیشتر در معرض اشتباه است ، بنابراین احتمالاً قیمت در جهت برک کمتر حرکت می کند.

شکست قیمت

محدودیت های شکست قیمت

دو مشکل اصلی در رابطه با بریک اوت وجود دارد . اولین مشکل عدم ادامه روند در جهت بریک بریک اوت می باشد. در این حالت قیمت اغلب اندکی بالای سطح حمایت و مقاومت می رود و معامله گرانی که بر اساس بریک اوت معامله میکنند را فریب می دهد و قیمت در جهت مخالف بریک اوت شروع به حرکت می کند.

دوم اینکه تشخیص سطوح حمایت و مقاومت نیز بستگی به هر فرد دارد. همه معامله گران سطوح مقاومت یا حمایت یکسانی را در نظر ندارند.به همین دلیل می باشد که بررسی حجم معاملات می تواند مفید واقع شود.افزایش حجم معاملات در زمان شکست سطوح نشان دهنده اهمیت آن سطح می باشد.در صورت کاهش معاملات حاکی از آن است که این سطوح چندان اهمیت خاصی را نداشته اند و یا اینکه معامله گران حرفه ای که حجم بالایی وارد معامله می کنند اماده ورود به معامله نیستند.

در تصویر زیر میتوان چندین الگو در زمان بریک اوت را مشاهده کنید.

تفاوت بین یک برک آوت و بالا / پایین ۵۲ هفته ای

اگر یک بریک اوت در نزدیکی بالا / پایین قبلی اتفاق بیفتد ، ممکن است منجر به افزایش قیمت در تایم فریم بالا یعنی ۵۲ هفته جدید شود. اما همه اوج / پایین ترین سطح ۵۲ هفته نتیجه یک شکست اخیر نیست. قیمت بالا یا پایین ۵۲ هفته ای است که به سادگی بالاترین یا پایین ترین قیمت در طی سال گذشته است. بریک اوت حرکتی بالاتر  یا پایین تر  از مقاومت است.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام