ریگ ماینینگ (Mining Rig) چیست؟

ریگ ماینینگ
ارزهای دیجیتال

ریگ ماینینگ (Mining Rig) چیست؟

ریگ ماینینگ به مجموعه‌ای از تجهیزات اشاره دارد که برای استخراج ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریگ به معنای یک پک از سخت‌افزارهاست. طبق تعریفی که در سایت بیت کوین‌ دات ایت آمده این ریگ ممکن است یک تجهیزات اختصاصی باشد که صرفا با کاربرد استخراج ارزهای دیجیتال ساخته شده و یا ممکن است که یک کامپیوتر باشد که استفاده چندگانه‌ای مثل بازی و کار و غیره از آن شود و به صورت نیمه وقت برای استخراج نیز مورد استفاده قرار گیرد.

منظور از استخراج فرآیندی است که طی آن تراکنش‌های انجام شده در شبکه توسط ماینرها تایید و پردازش می‌شوند و به عنوان پاداش از شبکه به صورت ارز دیجیتال پاداش دریافت می‌کنند.

سه دسته اصلی سخت‌افزارهای استخراج ارز دیجیتال وجود دارند که هر کدام گران‌تر و قوی‌تر از دیگری است. شاید شما علاقه‌مند به ساختن ریگ ماینینگ و به دست آوردن ارز دیجیتال باشید. اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که در مورد سخت‌افزار خود تصمیم‌گیری کنید و باید بدانید که در هنگام انتخاب آن دو نکته مهم وجود دارد.

هش ریت (توان پردازشی)

هش ریت همان قدرت سخت افزاری است که صرف پردازش اطلاعات می‌شود. هر تجهیزاتی هش ریت مختص به خود را دارد و این اطلاعات بر روی آن سخت افزار مشخص شده است. لازم به ذکر است اگر تعداد زیادی از این تجهیزات را در کنار هم قرار دهید، هش ریت یا قدرت سخت افزاری شما برای استخراج افزایش پیدا می‌کند. بنابراین این فاکتور را به عنوان عاملی مهم در استخراج ارزهای دیجیتالی در نظر داشته باشید. به عبارتی دیگر، هر چه هش ریت دستگاه‌های شما بیشتر باشد، سود بیشتری دریافت می‌کنید.

هرچه تعداد ماینرها بیشتر شود، سختی محاسبات کریپتو نیز بیشتر می‌شود. هش ریت رمز ارزها با یکدیگر تفاوت دارند و میزان سرعت حل کردن معادله رمزنگاری شده فرق می‌کند. مقدار سود برای ماینر، وابسته به قدرت هش او در شبکه دارد. نرخ هش، یک مقیاس برای قدرت سخت افزار ماینر است و به ازای هر ثانیه محاسبه می‌شود. این بدین معنی است که دستگاه‌ شما، در ثانیه چند بار ورودی‌های اتفاقی را ارسال می‌کند تا پاسخ صحیح را پیدا کند.

هش ریت شبکه‌ها، مدام افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر نرخ هش ریگ ماینینگ شما ثابت بماند، قدرت شما در شبکه کاهش می‌یابد و در نتیجه، سود شما نیز کاهش می‌یابد. پس با افزایش هش ریت شبکه، شما نیز باید تجهیزات خود را آپدیت کنید و تعداد آنها را افزایش دهید.

مصرف انرژی

تمام این توان محاسباتی موجب مصرف شدید برق می‌شود و هزینه زیادی در بر دارد. بنابراین زمانی که می‌خواهید سخت‌افزار خود را انتخاب کنید، نگاهی هم به مصرف انرژی آن که به وات (Watts) نوشته می‌شود بیاندازید. شما باید مطمئن شوید تمام چیزی که استخراج می‌کنید را برای پرداخت قبض برقتان هزینه نخواهید کرد.

با استفاده از این دو فاکتور شما می‌توانید متوجه شوید که به ازای هر وات برق چه مقدار هش می‌گیرید. کافی است تعداد هش را بر عدد وات تقسیم کنید.

برای مثال، اگر شما یک دستگاه ۵۰۰ GH/s دارید و توان آن ۴۰۰ وات است، پس شما به ازای هر وات ۱.۲۵ GH/s دریافت خواهید کرد. برای این‌که بدانید هزینه آن چقدر می‌شود، شما می‌توانید نگاهی به قبض برقتان بیاندازید و یا از ماشین‌حساب‌های آنلاین استفاده کنید.

هزینه اولیه برای راه اندازی ریگ استخراج

نکته قابل توجه دیگر هزینه مربوط به تهیه این سخت افزارهاست که درباره آن صحبت کردیم. جدای از هزینه برق و خرید تجهیزات برای کاهش صدا و خنک شدن ریگ ماینینگ، هزینه خرید و راه اندازی آن را نیز باید در نظر بگیرید که به نسبت هزینه قابل توجهی است. اکنون، با افزایش قیمت دلار در ایران، کارت‌های گرافیک به نسبت قدرت پردازشی آنها قیمت زیادی دارند. با داغ شدن صنعت ماینینگ و افزایش تقاضا برای GPUها، قیمت این تجهیزات در دنیا افزایش پیدا کرد. حال تهیه تعداد زیادی از این کارت‌های گرافیکی به افزایش هزینه ثابت شما منجر می‌شود. بنابراین برای این که وارد صنعت ماینینگ شوید، می‌بایست ROI یا بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنید تا ببینید برایتان این کار به صرفه هست یا خیر.

در ادامه به معرفی برخی از بهترین ریگ‌های ماینینگ می پردازیم:

  • ریگ ماینینگ شارک مینی (Shark Mini)

این ریگ ماینینگ یکی از ریگ‌هاییست که جای کمی می‌گیرد و همچنین گرمای زیادی تولید نمی‌کند. اگر نمی‌خواهید خیلی تحقیق کنید و در بازار بگردید، این مدل را حتما مد نظر داشته باشید. شارک مینی از ۴ کارت گرافیک AMD RX570/580 پشتیبانی می‌کند و با توان پردازشی ۱۲۰ مگاهش بر ثانیه به استخراج می‌پردازد. البته می‌توانید این GPUها را با NVIDIA GTX 1070 یا 1070 Ti جایگزین کنید، تا سود استخراج قابل توجه‌تری دریافت کنید. حتی می‌توانید یک صفحه لمسی بر روی آن نصب کنید، تا هر لحظه بتوانید ریگ خود را زیر نظر داشته باشید.

با Shark Mining می‌توانید ماهیانه ۲۰۰ دلار از استخراج زی کش و ۳۰۰ دلار از ماینینگ اتریوم درآمد داشته باشید، که البته با جایگزین کردن GPUها این میزان درآمد نیز تغییر می‌کند. قیمت این ریگ در سال ۲۰۲۰، ۲۶۹۰ دلار است.

  • بیت کوین گلد GPU ماینر (Bitcoin Gold GPU Miner)

صرفه اقتصادی برای هزینه اولیه ریگ ماینینگ از جمله مسائل مهمی در استخراج ارزهای دیجیتالی است که از ویژگی‌های این ریگ ماینینگ است. این ریگ از ۸ کارت گرافیک RX570 استفاده می‌کند و با قدرت ۲۴۰ هش در ثانیه به استخراج می‌پردازد. این ریگ استخراج محصول شرکت اتریوم ماینر است که شرکت تخصصی در زمینه ساخت دستگاه‌های استخراج است.

این ریگ از هارد ۱۲۰ گیگابایتی SSD استفاده می‌کند و پاور آن EVGA با قدرت ۱۲۰۰ وات است. فریم این ریگ آلومینیوم است و به خاطر فضاهای باز آن، هوا کاملا جریان دارد. ریگ ماینینگ Bitcoin Gold GPU Miner تنها برای استخراج بیت کوین گلد استفاده می‌شود و قیمت آن نیز در زمان ادیت مقاله، ۲۲۷۵ دلار است.

  • پانداماینر B۵ پلاس (PandaMiner B5 Plus)

این ریگ ماینینگ یک محصول خوب در زمینه استخراج ارزهای دیجیتالی است و دارای ۸ کارت گرافیک AMD Radeon RX460 است و با هش ریت ۱۱۰ مگاهش بر ثانیه به ماینینگ می‌پردازد. این پکیج قیمت بالاتری نسبت به پکیج‌های معرفی شده دارد و در بازار نیز به راحتی یافت نمی‌شود. بسیاری از کارشناسان استخراج ارزهای دیجیتالی اعتقاد دارند که این پکیج برای استخراج اتریوم گزینه بسیار مناسبی است.

ریگ پانداماینر دارای ۶ فن و پاور  ۸۰۰ واتی است. قیمت این دستگاه حدود ۱۸۰۰ دلار است. دو مدل بالاتر از این، یعنی B7 و B9 نیز موجود هستند که قیمت آنها به ترتیب ۲۱۰۰ و ۳۲۸۰ دلار است.

  • شارک پرو ۲ (Shark Pro 2)

این ریگ ماینینگ برای ماینرهای حرفه‌ای طراحی شده است. این دستگاه دارای ۶ کارت گرافیک AMD RX570/580 است؛ اما می‌توانید تا ۸ GPU آن را ارتقا دهید. همچنین اگر این کارت‌ها را با NVIDIA GTX 1070, GTX 1070 Ti, GTX 1080 Ti NVIDIA RTX 2080 Ti جایگزین کنید، راندمان بسیار بهتری خواهید داشت. با این ریگ می‌توانید زی کش، اتریوم، مونرو و چند کوین دیگر را استخراج کنید.

شارک پرو دارای کیفیت ساخت بسیار عالی است؛ به همین دلیل قیمت آن کمی زیاد است. این ریگ استخراج را می‌توانید با قیمت ۳۷۹۰ دلار بخرید.

اجزای یک ریگ ماینینگ

یک ریگ استخراج رمز ارز، کامپیوتری با تعداد زیادی کارت گرافیک ولی فاقد مانیتور است. در اینجا داخل کیس را با تعداد زیادی پردازشگر گرافیکی، پاور برای تامین انرژی، یک مادربورد و البته یک سیستم خنک‌کنندگی قوی پر می‌کنید. با توجه به تعدد کارت‌های گرافیک قرار گرفته، اهمیت پیاده کردن یک سیستم کولینگ قدرتمند چند برابر می‌شود.

اگر یک مانیتور به این کیس متصل کنید، تبدیل به یک سیستم عادی خواهد شد. با در نظر گرفتن کارت‌های گرافیک متعددی که در ساخت ریگ ماینینگ استفاده کرده‌اید، نتیجه، یک کیس گیمینگ قوی نیز تلقی خواهد شد!

ریگ استخراج به اینترنت و در نتیجه شبکه بلاک چین رمز ارز مورد نظر متصل است. این شبکه برای پردازش تراکنش‌های کاربران، متکی به قدرت کارت‌های گرافیک ریگ‌های متصل به آن است. به طور دقیق‌تر، ریگ ماینینگ متشکل از اجزای زیر است:

  • یک مادربورد عادی با توانایی پیوند دادن به تعدادی کانکتور برای کارت‌های گرافیک
  • یک هارد دیسک (HDD) با حافظه‌ای بین 100 الی 250 گیگابایت به منظور ذخیره کردن والت‌ ارز دیجیتال. به عنوان نمونه یک کیف پول اتریوم حدود 25 گیگابایت و کیف پول بیت کوین حدود 50 گیگابایت فضا نیاز دارد.
  • تعدادی پردازشگر گرافیکی که مهمترین اجزای یک ریگ ماینینگ محسوب می‌شوند.
  • تعدادی پاور. یک ریگ استخراج متشکل از چهار پردازشگر گرافیکی به بیش از یک پاور نیاز دارد. معمولا ماینرها چند واحد 750 واتی به هم متصل می‌کنند.
  • یک پاور آداپتور برای کارت‌های گرافیک. کارت‌های ویدیو با استفاده از کار‌ت‌های توسعه مخصوص به مادربورد متصل می‌شوند. انواع مختلفی از آن‌ها نظیر PCI-E 1x (ورژن 006) وجود دارد.
  • یک پاور سوئیچ
  • یک سیستم خنک‌کنندگی. بهتر است برای داشتن تهویه مناسب، چند فن مناسب در نظر بگیرید.

از اهمیت یک فریم مناسب برای تمامی این قطعات نباید غافل شد. بهتر است کیس از جنس چوب یا آلومینیوم ساخته شده باشد. اندازه ریگ ماینینگ در نهایت به خاطر قسمت‌های بیرون زده، آداپتورها و سیستم خنک‌کنندگی دارای چند فن، کمی از فریم آن بزرگتر خواهد بود. به عنوان مثال، یک ریگ دارای 7 کارت گرافیک دارای عرض حدودا 53 سانتی‌متر و طول و ارتفاع 30 سانتی‌متر است.

جمع بندی

ریگ‌های ماینینگ برای استخراج رمز ارزها استفاده می‌شوند. این ریگ‌ها از چند کارت گرافیک تشکیل شده‌اند. یکی از مزایای ریگ‌ها این است که صدای چندان زیادی تولید نمی‌کند و به راحتی می‌توانید در منزل به استخراج رمز ارزها بپردازید. همچنین برق مصرفی آنها به اندازه ایسیک‌ها نیست.

با این که ریگ‌های استخراج قدرت ایسیک‌ها را ندارند، اما همین قدرت برای ماینینگ بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده کافی است و می‌توانید به کسب درآمد بپردازید. البته قبل از تصمیم گیری برای خرید یا راه اندازی یک ریگ ماینینگ، حتما بررسی‌های لازم را انجام دهید و با ماشین حساب هزینه‌ها و بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *