ربات های جنگی دنیا

ربات های جنگی
رباتیک

ربات های جنگی دنیا

ربات های جنگی طی چند سال گذشته به توسعه و تکامل زیادی رسیدند. در این مطلب به معرفی چند نمونه ربات جنگی و مزیت‌ها و معایب استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

معمولا در همه جای دنیا ارتش و نیروهای نظامی هر کشوری از جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌هایی که در دسترس قرار دارند استفاده می‌کنند. بنابراین در حال حاضر بروزترین ربات‌های دنیا به منظور پیشبرد اهداف نظامی ساخته می‌شوند. البته برخی از افراد از تولید ربات‌های پیشرفته که ادوات جنگی با خود حمل می‌کنند استقبال چندانی نمی‌کنند اما از طرف دیگر استفاده از این ربات‌ها می‌تواند به اندازه قابل توجهی از تلفات میدان جنگ بکاهد و به سربازان این امکان را بدهد تا در امنیت کامل مواضع دشمن را زیر نظر گرفته و به آن‌ها حمله کنند. علاوه بر این بسیاری از ربات های جنگی نقش پشتیبانی از نیروها را بر عهده دارند و خودشان مستقیما وارد صحنه نبرد نمی‌شوند.

از آنجایی که ربات های جنگی توسط نیروهای نظامی کشورهای مختلف تولید می‌شوند، اکثریت آن‌ها محرمانه هستند ولی تعدادی از این ماشین‌ها نیز هستند که به شکل عمومی در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. در این مطلب به چند نمونه از آن‌ها که جزو پیشرفته‌ترین ربات های جنگی جهان هستند اشاره خواهیم کرد.

ربات جنگی چیست؟

ربات جنگی به ربات خودمختار یا ریموتی گفته می‌شود که برای مقاصد نظامی طراحی شده باشد. این مقاصد از حمل و نقل تجهیزات و کمک رسانی به نیروها گرفته تا حمله به موضع دشمن را شامل می‌شوند. استفاده از این نوع ربات‌ها ابتدا در جنگ جهانی دوم و همچنین در جریان جنگ سرد صورت پذیرفت. مین شنی‌دار جالوت نازی‌ها و تله‌تانک‌های ارتش شوروی اولین نمونه از ربات های جنگی در جهان به شمار می‌آیند. در حال حاضر نیز استفاده از ربات‌ها در درگیری‌های نظامی یکی از مهمترین اهداف ارتش‌های کشورهای مختلف بوده و تحقیقات زیادی در ارتباط با این موضوع در حال انجام است.

البته بر اساس قانون جنگ کنوانسیون ژنو، تجهیزات و ادوات جنگی نباید کاملا خودکار باشند و حداقل یک عامل انسانی باید آن‌ها را کنترل کرده تا مناطقی که حمله به آن‌ها ممنوع است مورد هدف قرار نگیرند.

پیشرفته ترین ربات های جنگی دنیا

در این بخش به معرفی پیشرفته ترین ربات های جنگی دنیا از کشورهایی مانند آمریکا و ایران می‌پردازیم.

1- MAARS

گول جثه کوچک این هیولا را نخورید. ربات MAARS (مخفف Modular Advanced Armed Robotic System) قدرت تهاجمی بسیار سهمگینی را در همین فضای کوچک میزبانی می‌کند. به لطف طراحی ماژولار آن، بازوهای کنترلی این ربات را می‌توان با تسلیحات مختلفی از جمله لیزرهای غیرمرگبار که برای کور کردن دشمنان کاربرد دارند، گاز اشک آور و حتی نارنجک انداز تجهیز کرد. مارس نمونه ارتقا یافته ربات SWORDS است که ارتش آمریکا چند سال پیش آن را در عراق به کار گرفت.

2- DOGO

“چه ربات بامزه ای” ممکن است بعد از دیدن این ربات این جمله به ذهنتان خطور کند. این دستگاه کوچک با دو تسمه در محیط اطراف میگردند و ممکن است با اسباب بازی اشتباه گرفته شوند، حداقل تا زمانی که شکلیک نکرده است. DOGO علاوه بر دوربین که اجازه شناسایی از راه دور را میدهد، یک اسلحه کمری 9 میلیمتری نیز دارد.

3- SAFFiR

زمانی که روباتی برای اهداف نظامی طراحی میشود، یک ماشین کاملاً مسلح شده عموما ایده مد نظر است. با این حال نیروهای نظامی نیازهایی فراتر از شلیک به افراد بد نیز دارد و گاهاً جهت اهداف پشتیبانی ساخته می شوند. سفیر ربات آتش نشانی است که توسط دانشجویان مهندسی دانشگاه ویرجینیا جهت خاموش کردن آتش در کشتی های نیروی دریایی ساخته شده است. این روبات در حال توسعه است و امیدوار است که بتواند با عکس العمل سریع در هنگام آتش سوزی و دمایی که برای بدن انسان غیرقابل تحمل است، باعث نجات جان ملوانان شود.

4- Guardbot

هر ربات نظامی نیاز نیست که به اسلحه تجهیز باشد. شناسایی یک بخش حیاطی در عملیات های نظامی است و Guardbot کوچک و کروی شکل با هدفی در ذهن ساخته شده است. در اصل این روبات برای فضا ساخته شده بود. گاردبات به دوربین های قدرتمندی مجهز شده است و می تواند در محیط های مختلف مانند برف، شن، ماسه و حتی آب هدایت شود.

5- Gladiator

گلادیاتور برای کمک به تفنگداران دریایی ایالات متحده در عملیات مختلف طراحی شده است. این ربات زمینی بدون سرنشین مانند یک تانک کوچک است که می تواند بسته به وضعیتی که در آن قرار دارد به ابزارهای مختلفی مجهز شود. اگرچه که ماکزیمم سرعت گلادیاتور 16 کیلومتر بر ساعت است، مسافتی که طی میکند به نوع سلاحش وابسته است. بدنه آن زرهی است و می تواند مسلسل و نارنجک انداز را به طور مستقیم بر روی بدنه خود سوار کند.

6- Alrobot

براساس داستانی نقل شده از “بغداد پست” این ربات بدون سرنشین توسط دو برادر برای مبارزه با نیروهای داعش طراحی شده است. فیلم هایی از این دستگاه نشان میدهد که این ربات با سلاح های سنگین با چهار چرخ در بیابان های عراق حرکت میکند. باتوجه به خطرات معمول در مبارزه با داعش (بمب های دست ساز، حمله های گازانبری و..) ربات هایی مانند الروبات میتواند به حداقل رساندن تلفات انسانی کمک کند.

7- Anbot

Anbot ربات چینی است که به عنوان یک پلیس مسلح توسط دانشگاه دفاع ملی این کشور طراحی شده است. قادر به رسیدن به سرعت 17.7 کیلومتر بر ساعت است. این ربات برای گشت زنی در مناطق پرخطر در نظر گرفته شده است. این ربات همچنین بازوی الکتریکی به عنوان مکانیسم دفاعی خود دارد که جریان الکتریکی تولید میکند و برای کنترل شورش می تواند مفید باشد.

8- RoboBee

طراحی و توسعه این ربات توسط دانشگاه هاروارد صورت گرفته است. این روبات کوچک قادر است در هوا معلق بماند، اگرچه به نظر میرسد نیاز است که به کابل برق متصل باشد. از لحاظ تئوری روبوبی میتواند گام مهم رو به جلویی در جهت روبات های پرنده که قادر به انتقال صدا و تصویر هستند را بردارد. این نشان میدهد که اطلاعات نظامی در حضور یک مگس کوچک هم میتواند خطر درز کردن داشته باشد. البته این روبات میتواند در جهت غیرنظامی نیز استفاده شود، سازندگان روبوبی، پتانسیل او را برای گرده افشانی محصولات برجسته کرده اند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام