دوج کوین (Dogecoin) چیست؟

دوج کوین
ارزهای دیجیتال

دوج کوین (Dogecoin) چیست؟

دوج کوین (Dogecoin) با واحد اختصاری DOGE یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که در ابتدا فقط برای شوخی ساخته شده بود، اما اکنون ارزش بازار آن به چند صد میلیون دلار می‌رسد. در این مقاله، ابتدا داستان پیدایش این ارز دیجیتال بامزه را می‌خوانید و سپس مروری کوتاه بر تاریخچه قیمت آن خواهیم داشت. در پایان، با بهترین کیف پول‌ها دوج کوین آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چطور آن را خریداری کنید.

کاربران ایرانیِ حوزه ارزهای دیجیتال علاقه زیادی به دوج کوین دارند، اما جالب است بدانید که این علاقه در بین کاربران خارجی هم به‌شدت بالاست. این علاقه می‌تواند ناشی از رتبه تقریباً خوب این ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین قیمت بسیار پایین آن باشد که افراد زیادی را در رویای ثروتمند شدن مجاب به سرمایه‌گذاری در آن می‌کند. اما همه چیز به بحث سرمایه‌گذاری برنمی‌گردد؛ بعضی‌ها دوج کوین را به‌خاطر خودش و هدف پشت آن دوست دارند.

دوج کوین

کاربردهای دوج کوین

همانند سایر رمزارزها، از دوج کوین می‌توان برای سرمایه‌گذاری و ترید به امید کسب سود استفاده کرد. بیشتر طرفداران دوج کوین از این آلت‌کوین به‌عنوان ارز استفاده می‌کنند و از مزایای کارمزد تراکنش بسیار اندک و سرعت تراکنش چشمگیر و پلتفرم استفاده آسان استفاده می‌کنند.

دوج کوین به‌عنوان محبوب‌ترین کوین برای انعام‌دادن به‌منظور ایجاد محتوای جالب در اینترنت استفاده می‌شود. درحقیقت، دوج کوین رمزارزی است که واقعا می‌شود از آن استفاده کرد و صرفا برای سرمایه‌گذاری استفاده نمی‌شود. خیل عظیم کاربران دوج کوین برای تبلیغ آن در بین عموم مردم و تاجران بسیار فعالیت می‌کنند. آن‌ها بر این باورند که این کوین برای کسانی بی‌نظیر است که می‌خواهند وارد دنیای رمزارزها شوند.

جامعه‌ی دوج کوین به‌طور مداوم برای فعالیت‌های خیریه سرمایه جمع می‌کند. ژانویه‌ی ۲۰۱۴، در جمع‌آوری اعانه برای تیم سورتمه‌سواری (Bobsleigh) جامائیکا ۵۰ هزار دلار جمع کردند که توان مالی شرکت در المپیک زمستانی سوچی را نداشتند. همچنین، بنیاد دوج کوین ۱۱ ‌هزار دلار برای ساختن چاه آبی در کنیا و ۵۵ هزار دلار برای حمایت مالی از جاش وایز (Josh Wise)، راننده‌ی مسابقات نسکار (NASCAR)، جمع‌آوری کرد.

مزایای دوج کوین

اگرچه دوج کوین براساس پروتکل اسکریپت (Scrypt) لایت‌کوین ساخته شده است، سرعت بلاک آن یک دقیقه است. این در حالی است ‌که سرعت بلاک لایت‌کوین ۲٫۵ دقیقه و سرعت تأیید تراکنش‌های بیت کوین به‌طور متوسط ۱۰ دقیقه است. این یعنی تراکنش‌ها و تأییدهای دوج کوین سریع‌تر است. علاوه‌بر سرعت تراکنش سریع ذکر‌شده، کارمزدهای تراکنش دوج کوین ناچیز و ۰٫۰۱ دلار است؛ ازاین‌رو، برای کاربران جذاب‌تر است.

اختلاف اصلی دوج با سایر رمزارزها در تورم‌زایی (Inflationary) آن است. کوین‌های تورم‌زدا (Deflationary) حد بالا (Hard Cap یا سقف نهایی) دارند؛ یعنی تعداد آن‌ها محدود است (مانند بیت‌کوین). این کوین‌ها مردم را برای هجوم به‌منظور کسب سود در طول زمان تشویق می‌کنند. وقتی حد بالا به‌دست آمد، استخراج این نوع کوین‌ها دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست. افزون‌براین، کوین‌های تورم‌زا از استخراج همیشگی و جایگزینی کوین‌های از‌دست‌رفته مطمئن می‌شوند.

دوج کوین

دوج کوین چقدر ارزش دارد؟

بر اساس آمار روز یکم اسفند ۱۳۹۹، هر واحد DOGE با قیمت 0.05631 دلار معامله می‌شود و بازار آن بیش از ۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار ارزش دارد. محدودیتی برای تعداد دوج کوین‌های قابل استخراج تعیین نشده و در حال حاضر بیش از ۱۲۸ میلیون واحد DOGE در حال گردش است؛ این تعداد کوین در گردش همراه با قیمت پایین هر واحد، دوج کوین را به یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای انجام تراکنش‌های کوچک تبدیل می‌کند.

موجودی محدود رمز ارزهایی مثل بیت کوین یکی از دلایل مهم افزایش قیمت آن به شمار می‌آید و این تصور وجود دارد که کوین‌هایی که قابلیت صدور نامحدود دارند، افزایش قیمت چندانی را تجربه نخواهند کرد. اما به نظر می‌رسد که حمایت ایلان ماسک و افراد دیگر از دوج کوین، ارزش بازار این رمز ارز از ۴۵۰ میلیون دلار (اوایل دسامبر ۲۰۲۰) به بیش از ۱۰ میلیارد دلار (اوایل فوریه ۲۰۲۱) افزایش داده است! در روزهای ابتدایی دسامبر سال میلادی گذشته، هر واحد دوج کوین 0.003565 دلار ارزش داشت و در هشتم فوریه (۲۰ بهمن) به 0.08495 دلار رسید که بالاترین قیمت ثبت شده برای این رمز ارز محسوب می‌شود.

فناوری و استخراج دوج کوین

توسعه‌دهندگان دوج کوین برای توسعه این شبکه از کدهای یک شبکه به‌نام لاکی‌کوین (Luckycoin) استفاده کردند و به‌نوعی این ارز دیجیتال رو می‌توان فورک (انشعاب) لاکی‌کوین دانست و خود لاکی‌کوین هم فورکی از لایت کوین است. لایت کوین هم خودش فورکی از بیت کوین است. بنابراین، شبکه‌های بیت کوین، لایت کوین و دوج کوین از نظر ساختاری شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند.

دوج کوین هم مانند بیت کوین براساس الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work) یا همان استخراج (ماینینگ) بنا شده است. این شبکه هم مثل بیت کوین به ماینرهایی متکی است که تراکنش‌های آن را تأیید می‌کنند و با قدرت پردازش سخت‌افزارهای خود جلوی تلقب و دستکاری بلاک چین را می‌گیرند.

البته برخلاف بیت کوین، دوج کوین به‌جای الگوریتم رمزنگاری SHA-256 از الگوریتم رمزنگاری Scrypt بهره می‌برد که مصرف برق ماینینگ را کاهش می‌دهد. اولین ارز دیجیتالی که از این الگوریتم استفاده کرد لایت کوین بود.

در ابتدا مشخص شده بود که تعداد دوج‌های موجود به ۱۰۰ میلیارد واحد محدود شود، اما در سال ۲۰۱۴ توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند خاصیت ضدتورمی را از این ارز دیجیتال حذف کنند تا بتواند به‌عنوان روش پرداخت کاربرد خود را حفظ کند. پاداش بلاک این شبکه (پاداش ماینرها به ازای استخراج هر بلاک) ۱۰,۰۰۰ واحد DOGE است و برخلاف بیت کوین همیشه ثابت باقی خواهد ماند.

در اواسط سال ۲۰۱۴، به‌دلیل پایین آمدن قیمت دوج، سودآوری استخراج این ارز دیجیتال تا حد زیادی از دست رفته بود و جامعه دوج کوین نگران بود به این شبکه حمله ۵۱ درصد انجام شود. حمله ۵۱٪ وقتی رخ می‌دهد که یک ماینر خرابکار بتواند بیش از ۵۰٪ از قدرت پردازش شبکه را به‌دست بیاورد. او با این کار می‌تواند بلاک چین را به نفع خود دستکاری کند.

به‌همین دلیل، این شبکه به «استخراج ترکیبی» (merge mining) روی آورد. اکنون دوج کوین از قدرت پردازش شبکه لایت کوین استفاده می‌کند. بنابراین اگر کسی بخواهد دوج استخراج کند، باید به‌سراغ استخراج لایت کوین برود. ماینرهای لایت کوین در هنگام استخراج علاوه‌بر لایت کوین واحدهای DOGE هم به‌دست می‌آورند.

به‌دلیل وجود واحدهای زیاد دوج و در نتیجه قیمت پایین آن، کارمزد تراکنش‌های این ارز دیجیتال بسیار پایین است. برای درک بهتر این موضوع مثالی می‌زنیم:

فرض کنید فردی می‌خواهد برای یک محتوای مفید در شبکه اجتماعی ردیت به فرد دیگری ۴۰ سنت هدیه بدهد. این فرد اگر بخواهد بیت کوین پرداخت کند، این مبلغ با قیمت ۱۰هزار دلاری بیت کوین حدود ۰.۰۰۰۰۴ BTC خواهد بود. ارسال این مبلغ کم با توجه به کارمزدهای شبکه بیت کوین معقول نیست اما در مورد دوج کوین، ۴۰ سنت معادل حدود ۱۷۰ واحد دوج خواهد بود که ارسال آن کاملاً انجام شدنی است.

در روی دیگر سکه، به‌نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان زیادی روی دوج کوین کار نمی‌کنند و روند پیشرفت فناوری آن کاملاً نامعلوم است. مدت‌هاست که به‌روزرسانی مهمی در گیت‌هاب آن صورت نگرفته و بخش بزرگی از مدیریت جامعه را افراد داوطلب برعهده گرفته‌اند. جکسون پالمر، فردی که دوج کوین را با کمک بیلی مارکوس ساخته بود، از توسعه این ارز دیجیتال کنار کشیده است و تنها سه توسعه‌دهنده اصلی روی آن کار می‌کنند.

حتی جکسون پالمر در سال ۲۰۱۸ زمانی که قیمت دوج با رشد نجومی در نزدیک اوج خود قرار داشت، در ویدیویی در یوتیوب گفت که عاشق این ارز دیجیتال است، اما افزایش شدید قیمت آن را حباب و طرح پامپ است. او اذعان داشت برای ارزی که سه سال بدون به‌روزرسانی بوده است، چنین افزایش قیمتی منطقی نیست.

با این حال، جامعه دوج کوین همچنان به‌ پتانسیل‌های این شبکه امیدوار هستند و تاکنون به‌صورت داوطلبانه مبالغ زیادی را برای توسعه بیشتر آن جمع‌آوری کرده‌اند.

دوج کوین

نماد دوج کوین چیست؟

شاید برایتان سوال باشد نماد سگ روی دوج کوین چیست و از کجا آمده است؟ این سگ در واقع یک نژاد سگ ژاپنی با نام شیبا اینو است.

این سگ در واقع از یک میم اینترنتی محبوب شد که دوج نام دارد. در این میم تصویری از یک سگ شیبا اینو را در کنار نوشته‌هایی با فونت comic sans می‌بینید. این نوشته‌ها معمولاً از نظر گرامری به عمد اشتباه هستند.

سازندگان Dogecoin هم برای این‌که ماهیت صمیمی ارز دیجیتالشان را نشان دهند یک رمزارز ساختند و تصویر دوج را روی آن گذاشتند. همین موضوع باعث شده که Dogecoin نسبت به بیت کوین، اتریوم یا لایت کوین کمتر جدی گرفته شود. موضوعی که شاید دقیقاً مورد نظر سازندگان آن بود.

کیف پول‌های دوج

همان‌طور که احتمالاً تاکنون متوجه شده‌اید، دوج فیزیکی نیست و نوعی دارایی دیجیتال است. پس باید آن را روی کیف پول‌های دیجیتال ذخیره کرد. با نرم‌افزارهای رایگانی که تعدادشان بسیار زیاد است، به‌راحتی می‌توانید این ارز دیجیتال را روی کامپیوتر شخصی، گوشی تلفن همراه یا حتی روی اینترنت ذخیره، دریافت و ارسال کنید. برای جلوگیری از خطر بدافزار و سرقت، حتماً کیف پول‌ها را از منابع معتبر دریافت کنید و از آنهایی استفاده کنید که کاربران زیادی دارند و امتحان خود را پس داده‌اند. همچنین اگر سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده‌اید، می‌توانید برای امنیت بیشتر کیف پول سخت‌افزاری خریداری کنید. در جدول زیر نام چند مورد از بهترین کیف پول‌های موجود برای دوج کوین را مشاهده می‌کنید.

نام نوع لینک دانلود/دسترسی
تراست والت نرم‌افزاری/ موبایل دانلود
کوینومی نرم‌افزاری/ موبایل – کامپیوتر دانلود
اتمیک نرم‌افزاری/موبایل – کامپیوتر دانلود
کیف پول موبایل دوج کوین (رسمی) نرم‌افزاری/ موبایل (فقط اندروید) دانلود
کیف پول لجر سخت‌افزاری فیزیکی – باید از فروشگاه‌های معتبر خریداری شود
کیف پول ترزور سخت‌افزاری فیزیکی – باید از فروشگاه‌های معتبر خریداری شود

فراموش نکنید قبل از استفاده از کیف پول یک ارز دیجیتال، حتماً از آن نسخه پشتیبان (بک‌آپ) تهیه کنید. معمولاً کیف پول‌ها برای بک‌آپ به کاربر یک مجموعه ۱۲ تایی از کلمات انگلیسی نمایش می‌دهند که باید آنها را در جایی امن یادداشت کرد. در صورت حذف شدن کیف پول یا هر مشکل دیگری، کاربر می‌تواند دارایی‌های خود را دوباره بازیابی کند. اگر از کیف پول خود بک‌آپ نگیرید، با حذف شدن کیف پول، سرقت و یا خرابی دستگاه، هرگز نمی‌توانید دارایی‌های خود را بازیابی کنید.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام