درآمد رشته حسابداری

حسابداری
حسابداری

درآمد رشته حسابداری

حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که با فراهم کردن اطلاعات لازم کمک می‌کند تا سرمایه‌گذارها، اعتباردهندگان، مدیران شرکت‌ها و نهادهای دولتی نسبت به مسائل اقتصادی بهتر بتوانند تصمیم بگیرند.

برای مثال اگر شخصی بخواهد در شرکتی سرمایه‌گذاری کند، تمایل دارد که وضعیت مالی آن شرکت و یا نتایج عملیات آن شرکت را در طی سال‌های قبل بداند.

حسابداری به منظور جوابگویی به نیازهای انسان بوجود آمده است، به همین دلیل با گذشت زمان و به موازات گسترش فعالیت‌های اقتصادی و افزایش پیچیدگی آن، هدف‌ها و روش‌های حسابداری برای جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی، توسعه یافته است چرا که اشخاص، شرکت‌ها و دولت برای تصمیم‌گیری در مورد توزیع مناسب منابع مالی، نیاز به اطلاعاتی قابل اتکا دارند که این اطلاعات را به یاری حسابداری می‌توان به دست آورد.

آینده شغلی رشته حسابداری در ایران

به نظر می‌رسد فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی این رشته، آمادگی و پختگی بیشتری برای حضور در بازار کار دارند.

فرصت‌های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر می‌گیرد.

با وجود این که در دانشگاه‌های مختلف کشور اعم از دولتی، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تحصیل می‌کنند اما تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار این رشته از سایر رشته‌ها کمتر است، چون از یک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه‌های کشور – حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی – به حسابدار نیازمند هستند.

حسابداری

وظایف یک حسابدار در ایران چیست؟

یکی از اصلی‌ترین وظایف هر حسابدار در ایرانی این است که معاملات شرکت‌ها را مدیریت کند و روی آنها نظارت داشته باشد. او باید مطمئن شود که تمام معاملات شرکت از نظر قانونی درست باشد.

در زیر چند نمونه از وظایفی که برعهده حسابدار است را بیان می‌کنیم:

  • بررسی تمام فاکتورها و هزینه و همچنین تهیه لیستی از آنها
  • کار با دیگر حسابداران خارج از شرکت
  • بررسی سود و زیان شرکت و ارائه گزارش ماهانه از آنها
  • تهیه و پرداخت دستمزد کارکنان شرکت
  • بررسی درآمد و سود ماهیانه شرکت
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی شرکت
  • رسیدگی به کارهای مالیاتی

چارت سازمانی بخش حسابداری هر شرکتی، پایه و اساس هماهنگی و مدیریت سیستم مدیریت حسابداری هر شرکتی را فراهم می‌کند. افراد موجود در این چارت سازمانی، هر کدام مسئولیت‌های خاص خودشان را دارند و نقش خاصی در شرکت‌ها ارائه می‌دهند. اصلی‌ترین فرد در این بخش مدیر مالی است، که به صورت واضح جایگاه آن را می‌توانید ملاحظه کنید.

نمودار زیر نمایی کلی از نحوه چیدمان نقش‌های این قسمت در شرکت را نشان می‌دهد. چارت سازمان مربوط به قسمت مالی هر شرکت ممکن است نسبت به بزرگی و کوچک بودن هر سازمان بزرگ‌تر و کوچک‌تر شود.

بازار کار رشته حسابداری

کلیه فارغ التحصیلان رشته حسابداری می توانند در کلیه موسسات (تجاری – دولتی – خصوصی) در شاخه های زیر مشغول بکار شوند:

  • حسابداری دولتی (در ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذی حساب)
  • حسابداری مالی (در موسسات تجاری و خصوصی)
  • حسابداری صنعتی (در شرکتهای تولیدی و کارخانه های صنعتی)
  • حسابداری مالیاتی ( در ادارات دارایی)
  • بیمه ها ( موسسات بیمه)
  • بانک ها (در شعبه ها و سرپرستی بانک ها)

همچنین این فارغ التحصیلان به دلیل بازار کار این رشته می توانند به عنوان حسابرس نیز فعالیت کنند. سازمان حسابرسی در ایران به عنوان یک سازمان دولتی، بزرگترین سازمان حسابرسی محسوب می شود. بنابراین بازار کار رشته حسابداری در بخش حسابرسی نیز پررونق و پردرآمد است.

میانگین حقوق حسابدار در ایران

طبق اطلاعات به دست آمده از وب‌سایت ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد، افرادی که به عنوان حسابدار در ایران کار می‌کنند به طور معمول حقوق تعریف شده‌ای دارند، که میانگین آن معمولاً هر ماه حدود ۴.۹۰۰.۰۰۰ تومان است. میزان حقوق حسابدار در ایران از ۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

این میانگین حقوق ماهیانه شامل حق مسکن، هزینه رفت و آمد و سایر موارد می‌شود. حقوق حسابدار براساس تجربه، مهارت و جنسیت تغییر می‌کند. در ادامه شرح مفصلی از میانگین حقوق یک حسابدار براساس این معیارها عنوان خواهیم کرد.

حسابداری

مقایسه حقوق و دستمزد حسابدار بر اساس سابقه کاری

سطح تجربه مهمترین عامل در تعیین حقوق حسابدار است. طبیعتا هرچه حسابدار در این حرفه بیشتر فعالیت کرده باشد، حقوق بیشتری نیز دریافت می‌کند. در ادامه میزان حقوق هر حسابدار را در براساس تجربه کاری آنها تقسیم بندی کردیم.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از گزارش حقوق و دستمزد سال ۹۹ وب‌سایت ایران سلری، حقوق یک حسابدار با تجربه کمتر از سه سال به طور میانگین در حدود ۳،۶۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه درآمد است. حقوق این افراد از ۱,۶۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۶,۱۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

در حالی که انتظار می‌رود شخصی با سطح تجربه بین سه تا هفت سال به طور میانگین ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در ماه کسب کند، که ۲۲ درصد بیشتر از کسی که تجربه کمتر از سه سال دارد. حقوق این افراد از ۲,۳۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

هر چه سال‌های کسب تجربه برای حسابدار بیشتر می‌شود حقوق او نیز بیشتر می‌شود؛ در نتیجه با هفت تا پانزده سال سابقه، درآمد ۵.۷۰۰.۰۰۰ تومان در ماه برای او انتظار می‌رود که ۳۰ درصد بیشتر از کسی که بین سه تا هفت سال سابقه کاری دارد. حقوق این افراد از ۲,۷۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

سرانجام، حسابدارانی با بیش از پانزده سال سابقه کار حرفه‌ای در هر ماه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند که ۱۹ درصد بیشتر از افرادی که هفت تا پانزده سال تجربه دارند. حقوق این افراد از ۳,۱۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۲,۴۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

باید عنوان کنیم که این چارت حقوقی براساس معادله ریاضی است و همان‌طور که ابتدای مقاله عنوان کردیم، میزان حقوق حسابدار در ایران تمام و کمال بستگی به نوع سیاست شرکت‌ها دارد.

مقایسه حقوق و دستمزد حسابدار بر اساس تحصیلات

همه ما می‌دانیم که تحصیلات عالی داشتن مساوی است با حقوق بالاتر، اما مدرک تحصیلی شما چه مقدار به درآمد شما اضافه می‌کند؟ ما برای رسیدن به پاسخ این سوال، میزان حقوق حسابدار در ایران را بر اساس مدرک تحصیلی آن مقایسه کردیم.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از گزارش حقوق و دستمزد سال ۹۹ وب‌سایت ایران سلری، میانگین حقوق یک حسابدار با مدرک دیپلم ۳,۸۰۰,۰۰۰ تومان در هر ماه است. حقوق این افراد از ۲,۲۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۶,۲۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

این مبلغ برای حسابدارانی با مدرک فوق دیپلم به طور میانگین ماهانه ۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان حقوق می‌گیرد، که این میزان ۷٪ کمتر از شخصی که با مدرک دیپلم است. حقوق این افراد از ۲,۱۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۶,۴۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

در حالی که شخصی با مدرک لیسانس ماهانه ۴,۵۰۰,۰۰۰ تومان حقوق می‌گیرد، که این میزان ۲۸٪ بیشتر از شخصی که با مدرک فوق دیپلم است. حقوق این افراد از ۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

حسابداری با کارشناسی ارشد به طور میانگین ۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان در ماه حقوق دارد، که این میزان حقوق ۲۲٪ بیشتر از فردی با مدرک لیسانس است. حقوق این افراد از ۲,۱۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

حسابدارانی با مدرک دکترا و بالاتر به طور میانگین ماهانه ۵,۲۰۰,۰۰۰ تومان در ماه حقوق دارد، که این میزان حقوق ۵٪ کمتر از فردی با مدرک کارشناسی ارشد است. حقوق این افراد از ۲,۱۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۲,۴۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

در حال حاضر در بسیاری از شرکت‌ها شاهد این هستیم، که خیلی به دنبال مدرک نیستند و بیشتر سابقه کاری حسابدار برای آنها مهم است. این موضوع در شرکت‌های دولتی درست برعکس است و ورود به شرکت‌های دولتی قوانین و ضوابط خاص خود را دارد که یکی از آنها داشتن مدرک تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا است.

حسابداری

آیا داشتن مدرک بالاتر از لیسانس، در حقوق تاثیر می‌گذارد؟ لازم است ادامه تحصیل بدهید؟

دوره کارشناسی ارشد یا مقطع تحصیلی بالاتر در ایران در هر جایی ۲۲.۴۰۰.۰۰۰ تا ۶۷.۲۰۰.۰۰۰ تومان هزینه دارد و تقریباً دو سال طول می‌کشد. این یک سرمایه گذاری خوبی است که می‌تواند در آینده شغلی شما بسیار تاثیر می‌گذارد.

اگر در حال حاضر شاغل هستید، نمی‌توانید توقع افزایش حقوق داشته باشید. بیشتر کسب و کارها خصوصا کسب و کارهای دولتی، پس از اتمام تحصیلات و کسب مدرک، شرایط شما را بررسی می‌کنند سپس حقوق را افزایش می‌دهند.

بسیاری از افراد به تحصیلات به عنوان یک تاکتیک برای افزایش درآمد نگاه می‌کنند. با انتخاب این تاکتیک می‌توانید انتظار افزایش ۱۰٪ نسبت به حقوق فعلی خود را داشته باشید.

اگر بتوانید هزینه‌های تحصیل را بپردازید، مطمئنا سرمایه گذاری روی تحصیل برای آینده شغلی شما و درآمدتان بسیار ارزشمند است. همچنین، می‌توانید با یک سال کار کردن هزینه تحصیل خود را جبران کنید. اما در نهایت توجه داشته باشید که این اطلاعات نشان می‌دهد مه مدرک تحصیلی در میزان درآمد به آن صورت تأثیر ندارد و بیشتر مهارت و تجربه است که باعث افزایش حقوق می‌شود.

مقایسه حقوق و دستمزد حسابدار با توجه به نوع شرکت

بر اساس اطلاعات به دست آمده از گزارش حقوق و دستمزد سال ۹۹ وب‌سایت ایران سلری، حقوق یک حسابدار در شرکت دولتی به طور میانگین در حدود ۵،۵۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه درآمد است. حقوق این افراد از ۲,۸۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

حقوق یک حسابدار در شرکت خصوصی به طور میانگین در حدود ۴،۱۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه درآمد است. حقوق این افراد از ۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۷,۴۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

حقوق یک حسابدار در شرکت بین المللی به طور میانگین در حدود ۵،۶۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه درآمد است. حقوق این افراد از ۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

این اطلاعات تنها میانگینی از آنچه حسابداران دریافت می‌کنند را ارائه می‌دهد و این ارقام، شرکت به شرکت و شهر به شهر می‌تواند متغیر باشد. اما، شغل حسابداری معمولا در میان مشاغل آینده دار به شمار می‌آید و می‌توان گفت که هر شرکتی به یک حسابدار نیاز دارد.

درآمد حسابدار در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :

آمریکا – متوسط حقوق و درآمد سالانه حسابدار  61.690 دلار (برای همه مشاغل 33.840 دلار) در سال 2010 و مطابق با آخرین آمارها در سال 2013، 63,100 دلار بوده است.

استرالیا – متوسط حقوق و درآمد سالانه حسابداران  67.200 دلار (قبل از کسر مالیات) است.
حسابداری

پیش‌نیازهای ورود به بازار کار حسابداری

اگر می‌خواهید شانس بیشتری را برای ورود به بازار حسابداری داشته باشید و یا به صورت حرفه‌ای کار کنید و درآمد بیشتری به دست آورید، باید مهارت و پیش‌نیازهایی را فرا گیرید.

هفت مهارت که باید یک حسابدار به صورت حرفه‌ای قبل از ورود به بازار کار داشته باشد، عبارتند از:

1. داشتن دانش و تجربه در زمینه استانداردها و اصول پایه رشته حسابداری (کارآموزی، یکی از بهترین شیوه‌های کسب تجربه است)،

2. آشنایی با نرمافزارهای ICDL و اینترنت،

3. اکسل یکی از مهمترین ابزارهایی است که یک حسابدار باید با آن آشنا باشد،

4. تسلط به قوانین مالیاتی،

5. تسلط به قوانین تأمین اجتماعی و قوانین کار،

6. ایجاد رزومه و مستندسازی،

7. مهارت‌های ارتباطی.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه موضوعات در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام