استراتژی کاربردی و تشخیص سیگنال های قدرتمند خرید و فروش با اندیکاتور CCI

اندیکاتور CCI
فارکس

استراتژی کاربردی و تشخیص سیگنال های قدرتمند خرید و فروش با اندیکاتور CCI

اندیکاتور CCI یا شاخص کانال کالا (Commodity Channel Index) توسط دونالد لمبرت (Donald Lambert) که یک تحلیلگر تکنیکال است توسعه داده شده است.

این اندیکاتور اولین بار در مجله Commodities (که امروزه با نام Futures خوانده می‌شود) در سال 1980 منتشر شد.

برخلاف نام این اندیکاتور، از آن می‌توان در بازارهای دیگر مانند سهام نیز استفاده کند و فقط مخصوص بورس کالا نیست.

اندیکاتور CCI از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

(0.015 ضربدر میانگین انحراف) / (میانگین متحرک ساده – قیمت معمول)

اندیکاتور CCI در اصل برای یافتن تغییرات روند در بازه طولانی مدت ایجاد شد اما معامله‌گران از آن در همه تایم‌فریم‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب آموزشی از خوارزمی قصد داریم استراتژی‌هایی که هم معامله‌گران و هم سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن استفاده کنند را شرح دهیم.

اندیکاتور CCI

این اندیکاتور قیمت فعلی را با یک قیمت متوسط در یک بازه زمانی مشخص مقایسه می‌کند. اندیکاتور CCI بالا و پایین صفر نوسان می‌نماید و وارد منطقه مثبت یا منفی می‌شود.

با وجودیکه بیشتر مقادیر نشان‌داده شده توسط این اندیکاتور (حدودا 75 درصد مواقع) بین 100- و 100+ است، در 25 درصد از مقادیر نیز خارج از این رنج قرار می‌گیرد که نشان‌دهنده قدرت یا ضعف شدید در حرکت قیمت است.

تصویر شماره 1 : نمودار سهام اپل را با اندیکاتور CCI نشان می‌دهد

اندیکاتور CCI

نمودار فوق از 30 دوره در محاسبه CCI استفاده می‌کند، زیرا نمودار ماهانه است و هر محاسبه براساس 30 ماه اخیر انجام گرفته است. استفاده از CCI در دوره‌های 20 و 40 نیز متداول است.

نکته: منظور از دوره، تعداد میله‌های نمودار است که اندیکاتور در محاسبات خود آنها را لحاظ می‌کند. میله‌های نمودار می‌تواند یک دقیقه‌ای، پنج‌دقیقه‌ای، روزانه، هفتگی یا ماهانه و یا هر بازه زمانی باشد که در نمودار قابل پیاده‌سازی است.

هرچقدر بازه زمانی طولانی‌تری انتخاب شود (میله‌های بیشتری در محاسبه لحاظ شود)، اندیکاتور از محدود 100- و 100+ در دفعات کمتری به بیرون می‌رود.

تریدرهایی که در بازه زمانی کوتاه‌مدت معامله می‌کنند، دوره‌های کوتاه‌تر (میله‌های کمتری در محاسبات) را ترجیح می‌دهند زیرا به این ترتیب اندیکاتور سیگنال‌های بیشتری صادر می‌کند.

از طرف دیگر معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که معامله در طولانی‌مدت را ترجیح می‌دهند، دوره‌های طولانی‌تر مانند 30 یا 40 را ترجیح می‌دهند. استفاده از نمودار روزانه یا هفتگی به معامله‌گران بلندمدت توصیه می‌شود و معامله‌گران کوتاه‌مدتی می‌توانند اندیکاتور را در نمودارهای یک‌ساعته یا حتی 1 دقیقه‌ای اعمال کنند.

محاسبات این اندیکاتور بصورت خودکار توسط نرم‌افزار تحلیل تکنیکال انجام می‌گیرد، فقط باید عدد مربوط به دوره را وارد نمایید و یک تایم‌فریم برای نمودار تعیین کنید (4 ساعته، روزانه و یا…).

لیستی از نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال در این مطلب معرفی شده است که همگی دارای اندیکاتور CCI هستند.

وقتی CCI بالای 100+ است، به این معناست که قیمت به خوبی در بالای قیمت میانگین محاسبه شده قرار دارد. وقتی اندیکاتور عدد زیر 100- را نشان می‌دهد، قیمت پایین‌تر از قیمت میانگین است.

یک استراتژی ساده از CCI

یک استراتژی ساده که می‌تواند با اندیکاتور CCI در پیش گرفته شود این است:

حرکت این اندیکاتور به بالای 100+ سیگنال خرید
حرکت اندیکاتور به پایین 100- سیگنال فروش

سرمایه‌گذاران شاید به دنبال گرفتن سیگنال خرید از این اندیکاتور باشند، سپس وقتی سیگنال فروش از طرف این اندیکاتور صادر شد، از معامله خرید خارج شوند.

نمودار زیر سیگنال‌های صادر شده از اندیکاتور CCI را نشان می‌دهد:

اندیکاتور CCI

نمودارها هفتگی فوق، وقتی CCI به زیر 100- رسیده، یک سیگنال فروش را در سال 2011 صادر کرده است. این موضوع به سرمایه‌گذاران بلندمدتی اینرا می‌رساند که یک روند نزولی احتمالی در پیش است.

اما معامله‌گرانی که فعالیت بیشتری دارند، می‌توانستند از این اندیکاتور برای دریافت سیگنال‌های کوتاه‌مدتی استفاده کنند.

نمودار نشان داده که در ابتدای سال 2012 چگونه یک سیگنال خرید صادر شده و موقعیت خرید تا زمانی که CCI به زیر 100- رسیده حفظ شده است.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی مجری رسمی برگزاری دوره های آموزشی فارکس (بازارهای مالی بین المللی) به صورت حضوری و آنلاین. ارائه ی گواهینامه بین المللی مورد تایید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قابل ترجمه با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه

استراتژی چندبازه زمانی در CCI

اندیکاتور CCI می‌تواند در چندین بازه زمانی نیز به کار رود. یک نمودار بلندمدتی برای تشخیص روند بلندمدت و یک نمودار کوتاه‌مدت برای تعیین کردن پولبک‌ها و نقاط ورود در آن روند بکار می‌رود.

استراتژی چندبازه زمانی معمولا توسط معامله‌گرانی که معاملات بیشتری انجام می‌دهد استفاده می‌شود و می‌توان از آن حتی برای معاملات روزانه نیز استفاده کرد، زیرا “کوتاه‌مدت” و “بلندمدت” فقط به این بستگی دارد که یک معامله‌گر قصد دارد موقعیت‌های معاملاتی خود را تا چه زمانی باز نگه دارد.

وقتی اندیکاتور CCI روی نمودار بلندمدت به بالاتر از 100+ می‌رسد، این موضوع نشان‌دهنده یک روند صعودی است و می‌توانید به دنبال سیگنال خرید روی نمودار کوتاه‌مدت بگردید. تا زمانی که در نمودار بلندمدت‌تر CCI به زیر 100- نفوذ نکند، روند موردنظر به عنوان یک روند صعودی در نظر گرفته می‌شود.

تصویر شماره 2 یک روند صعودی هفتگی را نشان می‌دهد که در اویل 2012 شکل گرفته است. مثلا اگر همین نمودار، نمودار بلندمدت‌تر شما باشد، سیگنال‌های خرید را باید روی نمودار کوتاه‌مدتی بدست آورید.

وقتی از یک نمودار روزانه استفاده می‌شود، معامله‌گران اغلب اوقات زمانی که CCI به زیر 100- می‌رسد و دوباره به بالا بر می‌گردد، دست به خرید می‌زنند. وقتی CCI به بالای 100+ می‌رسد و دوباره به زیر 100+ برمی‌گردد برای احتیاط باید دست به فروش برسید.

به علاوه، وقتی روند روی نمودار بلندمدتی CCI به سمت پایین متمایل می‌شود، نشان‌دهنده سیگنال فروش است.

تصویر شماره 3 : سیگنال‌های خرید و نقاط خروج در روند صعودی بلندمدت

اندیکاتور CCI

تصویر 3 نشان‌دهنده سه سیگنال خرید روی نمودار روزانه و دو سیگنال فروش است. هیچ معامله فروشی انجام نشده، زیرا CCI روی نمودار بلندمدتی یک روند صعودی را نشان می‌دهد.

وقتی CCI در نمودار بلندمدت زیر 100- است، فقط باید سیگنال‌های فروش را در بازه زمانی کوتاه‌مدت‌تر در نظر گرفت. تا زمانی که نمودار بلندمدت‌تر CCI از 100+ عبور نکند، باید روند را نزولی تلقی کرد.

روی نمودار کوتاه‌مدت‌تر وقتی CCI به بیش از 100+ می‌رسد و دوباره به پایین‌تر از 100+ برمی‌گردد، باید موقعیت فروش (Short کردن یا فروش تعهدی) را اتخاذ کرد. همچنین در صورتی که CCI به زیر 100- برسد و دوباره به بالای 100- صعود کند، معامله‌گران باید از معامله فروش تعهدی (Short) خارج شوند.

در صورتی که روند روی نمودار بلندمدت‌تر به سمت بالا تغییر کند، باید از همه موقعیت‌های فروش تعهدی (Short) خارج شد.

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﺷﺮﮐﺖ در دوره ي ﻓﺎرﮐﺲ (ﺑﺎزارﻫﺎي ﻣﺎﻟﯽ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ) ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

تله‌های استراتژی‌ معاملاتی مبتنی بر CCI

در استفاده از اندیکاتور CCI می‌توانید قوانین را سخت‌گیرانه‌تر یا ملایم‌تر تنظیم کنید. برای مثال، وقتی از چندین تایم‌فریم استفاده می‌کنید، می‌توانید در تایم فریم کوتاه‌مدتی‌تر، فقط زمانی دست به خرید بزنید که CCI به بیش از 100+ می‌رسد. با اینکار تعداد سیگنال‌ها را کاهش می‌دهید ولی اطمینان خواهید داشت روندی که وارد آن شده‌اید قوی‌تر است.

قوانین ورود و خروج از معاملات در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت‌تر نیز می‌تواند تنظیم شود. برای مثال اگر روند در نمودار بلندمدت‌تر صعودی است، می‌توانید در نمودار کوتاه‌مدت‌تر، قبل از اقدام به خرید اجازه دهید CCI به پایین‌تر از 100- برسد و سپس (به جای برگشت به 100-) دوباره به بالای صفر برگردد.

اینکار احتمال باعث می‌شود خرید را در قیمت بالاتری انجام دهید ولی اطمینان شما از پایان یافتن پولبک کوتاه‌مدتی و ادامه روند بلندمدت، بیشتر خواهد بود.

برای فروش، می‌توانید اجازه دهید قیمت به بیش از 100+ برسد و سپس به زیر صفر پایین بیاید (به جای 100+) و آنگاه دست به فروش بزنید. با اینکار ممکن است مجبور شوید دارایی را در زمان چندین پولبک کوچک نگهداری کنید ولی به احتمال زیاد در صورت وجود یک روند قوی، سود شما از معامله بیشتر خواهد شد.

اندیکاتور CCI

نمودارهای فوق، نمودارهای بلندمدت هفتگی و کوتاه‌مدت‌تر روزانه هستند. ترکیب سایر نمودارها با بازه‌های زمانی مختلف می‌تواند مناسب باشد، مثلا ترکیب نمودار روزانه و 1 ساعته یا ترکیب نمودار 15 دقیقه‌ای و 1 دقیقه‌ای (در صورت وجود نقدینگی و حجم معاملات بالا در بازارهایی مانند فارکس).

اگر سیگنال‌های خیلی زیاد یا خیلی کمی دریافت می‌کنید، باید دوره CCI را تغییر دهید و ببینید مشکل حل می‌شود یا نه.

متاسفانه این استراتژی نیز همانند بسیاری از استراتژی‌های معاملاتی دیگر، چندین سیگنال اشتباه صادر خواهد کرد و احتمالا چندین معامله را نیز از دست خواهید داد. احتمال اینکه CCI در طول یک سطح واحد نوسان کند نیز وجود دارد که در نتیجه باعث زیان یا مسیر نامعلوم در کوتاه‌مدت می‌شود. در این مواقع، تا زمانی که بازه زمانی بلند‌مدت‌تر ورود شما به معامله صحیح را تایید می‌کند، همچنان به سیگنال اول اعتماد کنید.

در این استراتژی، حدضرر مشخص نشده است، با این حال می‌توانید در زمان خرید، حدضرر را پایین‌تر از کف اخیر قرار دهید و در زمان فروش، حدضرر را بالاتر از سقف اخیر در نظر بگیرید.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *