مشاوره راه اندازی کسب و کار

مشاوره راه اندازی کسب و کار چه کمکی به ما می‌کند؟ 

این روزها مباحثی همچون کارآفرینی و کسب درآمد برای بسیاری از افراد اهمیت پیدا کرده است. در همین زمینه بسیاری از افراد به دنبال موضوعاتی همچون کارآفرینی در خانه، کسب درآمد از اینترنت، کار تولیدی پرسود و مواردی از این قبیل هستند.

اما صرف داشتن ایده‌های جذاب کسب‌وکار، نمی‌تواند راه به جایی ببرد. در این راه نیاز است تا شما از مشاوره راه اندازی کسب و کار نیز بهره ببرید. خدماتی که یک مشاور کارآفرینی ارائه می‌دهد می‌تواند در برگیرنده موارد زیر باشد:

  • بتواند در زمینه ارائه ایده‌های کسب‌وکار و فرصت‌های بازار در جهت کسب درآمد به شما کم کند. به عنوان مثال، اگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید، یک مشاور خوب باید بتواند به شما ایده‌های کسب‌وکار اینترنتی و کسب درآمد از اینترنت ارائه دهد. به نوعی به شما بگوید که خلاء بازار در این حوزه در چه بخشی است.
  • صرف معرفی ایده‌های کسب‌وکار نمی‌تواند برای شما راه‌گشا باشد. بنابراین مشاوره جهت راه‌اندازی کسب‌وکار در خصوص نحوه درآمدزایی از آن ایده نیز به شما کمک کند.
  • از طرفی شما نیاز دارید تا چم‌و‌خم کار را دانسته و با مشکلات پیش‌رو آشنا باشید. ممکن است راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی بسیار پرسود باشد. اما آیا انجام این کار برای هر فردی میسر است؟ بنابراین این وظیفه مشاور کسب‌وکار است که به شما بگوید چه چالش‌هایی برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید وجود دارد و آیا شما پتانسل ورود به این حوزه را دارید یا خیر؟
  • مهم‌ترین بخش راه‌اندازی کسب‌وکار تامین سرمایه یا جذب سرمایه لازم برای شروع فعالیت است. ممکن است شما برای شروع کار سرمایه لازم را در اختیار داشته باشید. اما در صورت عدم سرمایه، می‌توانید روش‌های تامین مالی و جذب سرمایه را از مشاور بپرسید. در واقع یک مشاور خوب باید در خصوص مشاوره تامین مالی و سرمایه‌گذاری نیز تا حدودی آشنایی داشته باشد.

مشاوره جهت راه‌اندازی کسب‌وکار شامل چه حوزه‌هایی می‌شود؟

فردی که سال‌ها در زمینه‌های مختلف کسب‌وکار فعالیت داشته و خود به صورت عملی اقدام به راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید کرده باشد، قطعا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این تجربه‌ها چنانچه به درستی منتقل شود، قطعا می‌تواند بسیار راهگشا باشد. چنین فردی از چندین جنبه قادر است به شما کمک کند:

مشاوره راه اندازی کسب و کار جدید

گاهی اوقات امکان دارد که شما با سرمایه شخصی یا از محل تسهیلات و وام قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید را داشته باشید. در حالی که پیش‌تر در آن حوزه فعالیت چندانی نداشته و تجربه خاصی ندارید. حتی ممکن است تا به حال یک کسب‌وکار شخصی نیز نداشته باشید.

در چنین مواقعی مشاوره راه‌اندازی کسب‌وکار جدید به شما کمک می‌کند که اولا فرصت‌ها و ایده‌های ایجاد کسب‌وکار را به درستی تشخیص دهید، ثانیا به بهترین نحو بتوانید این ایده‌ها را در حوزه عمل اجرایی کنید.

مشاوره کسب درآمد

 در بسیاری از اوقات صاحبان سرمایه ممکن است حتی نیازی به مشاوره راه‌اندازی کسب‌وکار جدید نداشته باشند، بلکه آنها به دنبال کسب درآمد از سرمایه و دارایی خود هستند. در چنین مواقعی مشاوره کسب درآمد می‌تواند به آنها کمک کند. این دسته از افراد ممکن است خود صاحب یک کسب‌وکار سنتی باشند و به دنبال افزایش درآمد از طریق روش‌های جدید باشند.

البته مشاوره کسب درآمد را نباید با مشاوره اقتصادی یا مشاوره سرمایه‌گذاری اشتباه گرفت. در این نوع مشاوره شما به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مانند طلا، ارز و مسکن نیستید. بلکه بیشتر به دنبال کسب درآمد از طریق یک کسب‌وکار تولیدی یا خدماتی هستید.

مشاوره راه اندازی کسب و کار

بهترین مشاوره راه اندازی کسب و کار در ایران چه کسی است؟

شاید به تعداد افرادی که این سوال را مطرح می‌کنند، پاسخ‌های متفاوت بشنویم. نمی‌توان گفت چه فرد یا افرادی بهترین مشاور کسب‌وکار هستند. اما قطعا می‌توان فهرستی از ویژگی‌ها و وظایف یک مشاور کارآفرینی را بیان کرد:

  • مهم‌ترین ویژگی چنین مشاوری این است که حداقل توانسته باشد یک کسب‌وکار را راه‌اندازی و توسعه داده باشد.
  • تحصیلات، پژوهش‌ها، سخنرانی‌ها و حداقل دغدغه اصلی او مربوط به جنبه‌های مختلف کسب‌وکار باشد.
  • توانسته باشد در چند پروژه مختلف به افراد یا مجموعه‌های مختلف مشاوره بدهد و در کنار آنها باشد.
  • با زمینه‌‌های کسب‌وکار مانند بازاریابی و فروش، تامین مالی، ثبت و امور حقوقی و نوشتن بیزینس پلن آشنایی داشته باشد.

هزینه و تعرفه مشاوره راه اندازی کسب و کار به چه صورت است؟

پاسخ به این سوال نیز بسته به اینکه چه کسی پاسخ می‌دهد می‌تواند متفاوت باشد. هر چند مشاوره کسب‌وکار رایگان نیز وجود دارد. اما عواملی هستند که می‌تواند بر روی هزینه مشاوره کسب‌وکار تاثیرگذار باشند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی کسب‌وکار: بدون شک قطعا دریافت مشاوره به صورت تلفنی هزینه کمتری نسبت به حالت حضوری آن خواهد داشت.
  • سوابق و رزومه مشاور: طبیعی است که هر اندازه یک فرد دارای سوابق بهتری باشد، هزینه گرفتن مشاوره از او نیز بالاتر می‌رود.
  • اهمیت مشکل یا مساله مورد مشاوره: ممکن است با یک مشاوره تلفنی به پاسخ سوال خود برسید یا حتی چند جلسه حضوری نیز کافی نباشد.

دریافت مشاوره تلفنی و حضوری راه‌اندازی کسب‌وکار

مرکز کارآفرینی  خوارزمی به عنوان مرکز تخصصی ارائه مشاوره کسب‌وکار در زمینه‌های مختلف، این امکان را فراهم آورده تا شما بتوانید به صورت حضوری یا تلفنی از مشاوران مطرح هر حوزه بهره بگیرید. اگر شما قصد دارید در یک حوزه خاص نسبت به راه‌اندازی کسب‌وکار اقدام کنید، می‌توانید در زمینه‌های زیر سوالات خود و چالش‌های خودر را با مشاوران ما در میان بگذارید:

  • تشخیص فرصت‌ها و ایده‌های کسب‌وکار
  • مشاوره راه اندازی کارخانه
  • مشاوره بازاریابی صادرات واردات
  • مشاوره راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی
  • مشاوره راه‌اندازی مغازه
  • مشاوره راه‌اندازی رستوران
  • مشاوره راه‌اندازی فست‌فود
  • مشاوره راه اندازی باشگاه ورزشی
  • مشاوره راه اندازی کلینیک پزشکی
  • مشاوره راه‌اندازی سایر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

انگیزه شما از راه اندازی یک کسب و کار جدید چیست؟

قبل از هر چیز، بیایید با خودمان صادق باشیم و ببینیم چرا می‌خواهیم کسب و کار جدید راه بیندازیم.

 این که فکر می‌کنم مدیر من بی‌شعور است، حتی به فرض درست بودن، دلیل منطقی برای کارآفرین شدن نیست.

همچنین اینکه احساس کنم این همه زحمت می‌کشم و دیگران پولش و سودش را می‌خورند، نمی‌تواند به تنهایی برای اینکه یک کسب و کار جدید شروع کنم، کافی باشد.

به فرض اینکه واقعاً مصمم هستید که کاری را آغاز کنید، پیشنهاد می‌کنیم به سوالاتی که در اینجا مطرح شده است فکر کنید.

بهتر است کاغذی را کنار دست خود بگذارید و در زمینه‌‌ی هر یک از سوال‌ها،‌ هر چه به ذهن‌تان می‌رسد بر روی کاغذ بیاورید.

اگر چند دقیقه فرصت دارید، می‌توانید کلیپ ویدیویی نکاتی در ایجاد کسب و کار جدید را هم ببینید:

 نکاتی ساده اما مهم در ایجاد کسب و کار جدید

واقعاً می‌خواهید در این کسب و کار جدید چه کنید؟

نمی‌توانیم فعلاً یک شرکت تاسیس کنیم و بعد بنشینیم و فکر کنیم که با این شرکت چه می‌توان کرد. یا اساسنامه‌ای تنظیم کنیم و همه‌ی فعالیت‌های قابل تصور را در آن فهرست کنیم که اگر روزی تصمیم به کاری گرفتیم محدودیتی نداشته باشیم!

بنابراین اولین سوال مهم این است که  قرار است چه کنم؟

آیا می‌توانم داستانی از کسب و کارم تعریف کنم که ضمن جذاب بودن، اجرایی هم باشد؟

در این مرحله مناسب است بحث مدل کسب و کار و داستان آن را مطالعه کنید.

حالا تلاش کنید در چند سطر، داستانی از کسب و کار مد نظر خود بنویسید.

 جذاب بودن و هیجان انگیز بودن کافی نیست. مهم این است که این داستان اجرایی باشد.

به خاطر داشته باشید که تا امروز، شما وجود نداشته‌اید و کار دنیا هم بدون شما لنگ نبوده.

کسی که فردا قرار است کالا یا خدمتی را از شما بخرد، امروز آن محصول یا خدمت را از جای دیگری تهیه می‌کند یا لااقل جایگزینی داشته است که باعث شده تا امروز بدون محصول و خدمت شما، به زندگی‌اش ادامه دهد.

پس شما باید به یک سوال مهم پاسخ دهید: «چرا من؟ چرا باید به سراغ من بیاید؟».

باید توجیهی داشته باشید و بتوانید لااقل به خودتان اثبات کنید که در حوزه محصول یا فرایند، نوآوری مهمی انجام داده‌اید.

بسیاری از افرادی که کسب و کار جدید ایجاد می‌کنند، اصرار دارند که هیچ کس در هیچ جا تاکنون محصول یا خدمتی مشابه آنها ارائه نکرده است.

این حرف اگر چه برای ایجاد روحیه خوب است،‌ اما ادعای ساده‌ای نیست.

دیر یا زود، درستی یا نادرستی این ادعا، توسط حساب بانکی شما اثبات خواهد شد.

پس بد نیست یک بار دیگر روی محصول خود فکر کنید.

مشاوره راه اندازی کسب و کار

با ایجاد کسب و کار جدید چه ارزشی ایجاد می‌کنید؟

فراموش نکنید که  ارزش چیزی است که مشتری حاضر باشد به خاطر آن پول پرداخت کند. در غیر این صورت شاید شما یک کار خیر انجام داده باشید اما کسب و کاری بنا نکرده‌اید

چه کسی قرار است به شما پول بدهد؟

چه کسی قرار است برای محصول یا خدمت شما پول بدهد؟ یا هزینه کسب و کار شما را تامین کند؟

همه‌ی ما الزاماً از مشتریان خودمان کسب سود نمی‌کنیم.

شاید دیالوگ یکی از فیلم‌های قدیمی هالیوودی را به خاطر داشته باشید که در آن مسافر از راننده تاکسی می‌پرسد: من چقدر باید به شما پول بدهم؟ و راننده تاکسی پاسخ می‌دهد: هر چقدر راحت هستید. من سخت‌گیر نیستم. اصل پول را از کسی که جنازه‌ی شما را تحویلش می‌دهم خواهم گرفت!

یک نکته دیگر را هم مد نظر داشته باشید:

اینکه شما به عنوان کسی که علاقمند به کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید هستید، آیا واقعا توانایی ایجاد ارزش دارید و برای ایجاد ارزش برنامه ریزی کرده اید، یا صرفا با ایجاد یک شخصیت حقوقی، میخواهید قلابی در رودخانه فرصتها بیندازید و به انتظار یک ماهی راه گم کرده بنشینید؟

حتما قبول دارید که خروجی هر کسب و کاری، نهایتا توسط بازار آن، سنجیده میشود.

ما و شما نمیتوانیم یک کسب و کار جدید ایجاد کنیم و وقتی که دیدیم مردم حاضر نیستند خدمات را خریداری کنند، بگوییم ما تلاش کردیم، ولی جامعه قدر ما را نمیدانست!

بازار، معیار نهایی سنجش ارزشی است که ما برای مردم ایجاد میکنیم.

مردم با پرداخت پول، جدای از تامین هزینه اجرای کسب و کار، از میان فعالیتهای مختلف، به فعالیتهایی که آنها را راضی تر و خوشحالتر کرده است، رای میدهند.

آیا صنعتی را که می‌خواهید در آن فعالیت کنید، می‌شناسید؟

بد نیست قبل از اینکه در یک صنعت مشغول به فعالیت شوید، تحلیلی استراتژیک از آن صنعت هم داشته باشید.

تا چه حد با مسائل مالی مرتبط با راه اندازی کسب و کار آشنا هستید؟

بسیاری از کارآفرینان، میانه‌ی خوبی با بحث‌های مالی ندارند.

آنها با خود فکر می‌کنند که برای شروع کار جدید، مهم ایده است که ما داریم. کسب و کارمان که راه افتاد و جان گرفت، حسابدار و مدیرمالی را هم به خدمت می‌گیریم تا به رشد کسب و کار ما کمک کنند.

شاید بتوان استفاده از نیروی مختصص مالی را کمی به تعویق انداخت، اما فکر کردن به مسائل مالی و چالش‌های مالی چیزی نیست که به دست فراموشی سپرده شود.

بحث مالی هم، صرفاً به تامین سرمایه محدود نیست. بلکه بیشتر به فهم درست از پول و سرمایه و مدیریت سرمایه باز می‌گردد.

اکثر کارآفرینانی که نمی‌توانند سرمایه گذاران خصوصی یا دولتی را جذب ایده‌ی خود کنند، به فرض جذاب بودن و عملی بودن ایده، احتمالاً از ناآشنایی با پول و سرمایه رنج می‌برند.

هر سرمایه گذاری، با چند جمله صحبت، می‌تواند درک کند که آنها، چاهی هستند که اگر چه تابلوی یک ایده‌ی زیبا بر بالای آن آویخته است، اما پولی که درون این چاه ریخته می‌شود، هرگز بازنخواهد گشت.

برخی از مفاهیمی که باید در ابتدای راه اندازی کسب و کار به خوبی و به شکل عمیق درک کنیم، موارد زیر هستند:

  • سرمایه در گردش
  • هزینه‌های جاری
  • مزایا و معایب واگذاری سهم به دیگران
  • تفاوت سود اسمی و سود واقعی
  • تفاوت مکانیزمهای مختلف رشد مالی
  • مزایا و معایب وام‌های کوتاه مدت و بلندمدت
  • ساختار هزینه
  • نقدینگی
  • مفروضات و ریسک های مالی

آیا می‌توان همزمان با راه اندازی کسب و کار جدید به کار قبلی هم ادامه داد؟

اگر بخواهیم از لحاظ آماری به مسئله کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید نگاه کنیم، کسب و کارهای موفق زیادی را می‌توانیم بیابیم که بنیان‌گذاران آن‌ها، در زمان تاسیس، تا مدت‌ها به کار دیگری هم اشتغال داشته‌اند.

معمولاً در کسب و کار خانگی یا هر کسب و کار کوچک دیگری، تامین مالی از طریق کار کردن در محل دیگر، انتخابی رایج است.

اما به خاطر داشته باشیم که نهایتاً یک کار جدید زمانی ریشه می‌گیرد که شما تمام وقت خود را برای آن بگذارید و دیر یا زود به نقطه‌ای می‌رسید که نمی‌توانید وقت و انرژی و منابع خود را به صورت همزمان برای کار قبلی و کسب و کار جدید صرف کنید.

من در امور زیر مشاوره می خواهم

  • برندینگ و تبلیغات
  • بازاریابی و رونق فروش داخلی
  • بازاریابی صادراتی و بین الملل
  • تحقیقات بازاریابی و توسعه بازار
  • بازاریابی دیجیتال و فضای مجازی
  • بازاریابی صنعتی؛ B2B Marketing
  • اجرای کمپین های تبلیغاتی دیجیتالی
  • راه اندازی سامانه امور مشتریان(CRM)
  • مشکل بازاریابی و فروش دارم و دقیقا نمی دونم نیازم کدوم یک از موارد بالاست!