جدول مقایسه صرافی های ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز به همراه مزایا و معایب

صرافی
ارزهای دیجیتال

جدول مقایسه صرافی های ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز به همراه مزایا و معایب

یکی از ملزومات سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال انتخاب صرافی متناسب با نیاز کاربر است. بسیاری از تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که اگر افراد در همان ابتدا تجربه‌ی خوبی از صرافی‌ انتخابی خود داشته باشند، فعالیت در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال را در آینده هم ادامه خواهند داد. بنابراین با توجه به این نکته، درمی‌یابیم که انتخاب صرافی متناسب تا چه حد حائز اهمیت است. در این مقاله شما را با صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز آشنا می‌کنیم و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را به‌صورت مجزا مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم پس با ما همراه باشید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

«صرافی ارز دیجیتال» (Cryptocurrency exchange)،‌ خرید و فروش ارزهای دیجیتال را برای شما امکان‌پذیر کرده‌ است. به بیان ساده‌تر شما با استفاده از خدمات صرافی‌ها و به ازای پرداخت یک مبلغ مشخص، ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری می‌کنید. البته ناگفته نماند که صرافی،‌ خدمات مربوط به تبدیل ارزهای دیجیتال مختلف به یکدیگر را هم تحت پوشش قرار می‌دهد. برای مثال، می‌توانید بیت کوین موجود در حساب کاربری خود را بفروشید و به ازای آن اتریوم دریافت کنید. با این حساب می‌توان گفت که هر فرد برای فعالیت در این حوزه لازم است که یک صرافی را برگزیند. در این مقاله شما را با کاربردها و ویژگی‌های منحصر به فرد صرافی‌ های عیرمتمرکز و متمرکز آشنا می‌کنیم تا در نهایت بتوانید با آگاهی بیشتری گزینه‌ی مناسب و مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

صرافی

صرافی متمرکز

منظور از صرافی متمرکز صرافی‌ایست که توسط شخص یا سازمانی ثالث کنترل و مدیریت می‌شود. همان‌طور که در بخش‌های قبل هم گفته شد، صرافی‌ها با ارائه‌ی خدمات مختلف خرید و فروش ارزهای دیجیتال را امکان‌پذیر می‌کنند. اما منظور ما از صرافی‌ متمرکز چیست؟ شما برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های متمرکز از شخص ثالث کمک می‌گیرید. پس معاملات شما با سایر کاربران به‌صورت غیر مستقیم، با دخالت و کنترل نهادهای سازمانیِ صرافی، در شبکه به ثبت می‌رسند. در حقیقت یک صرافی متمرکز وظیفه‌ی ارائه و تأمین خدمات امنیتی تراکنش‌های کاربران را برعهده‌ دارد. با این حساب، صرافی‌ های متمرکز برای کنترل و تأیید تراکنش‌ها، نیازی به بلاک چین ندارند و همین موضوع باعث شده است تا ثبت تراکنش‌ها مستلزم به دریافت اطلاعات شخصی کاربران باشد. طبق تحقیقات صورت‌گرفته، شرکت‌ها هم باید به هنگام دریافت خدمات شبکه اطلاعات مشخصی را به صرافی‌ ارائه دهند. جالب است بدانید کاربرانی که اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری به صرافی می‌دهند، حق برداشت مبلغ بیشتری از حساب کاربری خود را دارند. از سوی دیگر کاربران می‌توانند برای رفع خطاهای فنی و بازیابی رمز حساب کاربری خود با تیم پشتیبانی شبکه تماس بگیرند. محبوبیت صرافی‌های متمرکز در بین کاربرانِ ارزهای دیجیتال به نسبت بیشتر است. برای مثال می‌توان به صرافی «بایننس» (Binance) و «کوین بیس» (Coinbase) اشاره کرد.

صرافی

مزایا و معایب صرافی متمرکز

هر سیستم‌ اجرایی نقاط ضعف و قوت خاص خودش را دارد. شناخت ساختار و ویژگی‌ صرافی‌ ها، تصمیم‌گیری را برای شما ساده‌تر می‌کند. به همین دلیل در این بخش مزایا و معایب صرافی‌ های متمرکز را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

مزایای صرافی‌ متمرکز

  • اعتماد به صرافی‌ های قانونی و تحت نظارت برای کاربران راحت‌تر است.
  • ارائه خدمات پشتیبانی مناسب
  • نقدینگی بالا، خرید و فروش راحت و آسان ارزهای دیجیتال
  • امکان بازیابی رمز حساب کاربری
  • حجم بالای معاملات
  • تجربه‌ی کاربری مطلوب به دلیل سرعت بالای ثبت تراکنش‌ها

معایب صرافی‌ متمرکز

  • ارائه‌ی رمز شخصی حساب کاربری به صرافی احتمال توقیف سرمایه‌ی شما را افزایش می‌دهد.
  • ضعف سیستمی برای جلوگیری از حملات سایبری
  • ارائه‌ی اطلاعات غلط در زمینه‌ی حجم معاملات و قیمت ارزهای دیجیتال توسط برخی از صرافی‌ ها
  • افزایش صرافی‌ های غیرمتمرکز و ارائه‌ی خدمات کاربردی، جایگاه صرافی‌ های متمرکز را به خطر انداخته است.
  • عدم ثبت اطلاعات در شبکه‌ی بلاک چین

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی مجری رسمی برگزاری دوره های آموزشی ارزهای دیجیتال (بازارهای مالی بین المللی) به صورت حضوری و آنلاین. ارائه ی گواهینامه بین المللی مورد تایید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قابل ترجمه با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه

صرافی غیرمتمرکز

منظور از صرافی غیرمتمرکز صرافی‌ایست که توسط هیچ شخص یا سازمانی ثالث کنترل و مدیریت نمی‌شود. کاربرد و ساختار کلی صرافی‌ های غیرمتمرکز و متمرکز مشابه یکدیگر است، تنها با این تفاوت که در صرافی‌ های غیرمتمرکز شخص ثالثی وجود ندارد که مسائل امنیتی و مدیریت تراکنش‌های شما را بر عهده بگیرد. در حقیقت شبکه‌ی بلاک چین بستری را برای کاربران فراهم کرده است که معاملات خود را مستقیماً و بدون حضور واسطه‌ به ثبت برسانند. تمام اطلاعات مربوط به تراکنش‌های کاربران در شبکه‌‌ی بلاک چین به ثبت می‌رسند. می‌توان گفت که پایگاه داده‌ی بلاک چین با به‌کارگیری این روش مشکلات امنیتی را به حداقل میزان ممکن می‌رساند. Uniswap و MDEX از جمله صرافی‌ های غیرمتمرکز هستند. 

صرافی

مزایا و معایب صرافی غیرمتمرکز

حالا در این بخش مزایا و معایبی که توسط کاربران و تحلیل‌گران درباره‌ی صرافی‌ های غیرمتمرکز در شبکه‌های مجازی به اشتراک گذاشته شده است را با یکدیگر بررسی می‌کنیم، چرا که آگاهی به این نکات شما را به درک بهتری از ساختار کلی این سیستم‌های اجرایی می‌رساند.

مزایای صرافی غیرمتمرکز

  • هویت ناشناس کاربران شبکه؛ در حقیقت شما تنها با ارائه‌ی آدرس کیف پول، تراکنش خود را در شبکه به ثبت می‌رسانید.
  • افزایش محبوبیت صرافی‌ های غیرمتمرکز در بین کاربران طی سال‌های اخیر
  • تطابق ساختار صرافی‌ های غیرمتمرکز با «سیستم مالی غیرمتمرکز» (DeFI)
  • حذف اشخاص ثالث

معایب صرافی غیرمتمرکز

  • عدم اطمینان کاربران به خدمات شبکه
  • افزایش تعداد صرافی‌ های غیرمتمرکز، انتخاب را برای کاربران سخت کرده است.
  • پیدا کردن صرافی غیرمتمرکزِ معتبر و قانونی کار ساده‌ای نیست.
  • نقدینگی پایین صرافی‌ های غیرمتمرکز، در نتیجه سختی خرید و فروش ارز دیجیتال

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﺷﺮﮐﺖ در دوره ي ارزﻫﺎي دﯾﺠﯿﺘﺎل(ﺑﺎزارﻫﺎي ﻣﺎﻟﯽ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ) ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

مقایسه‌ صرافی غیرمتمرکز و متمرکز

نظارت و کنترل: همان‌طور که در بخش‌های قبل هم گفته شد، شما با انتخاب صرافی متمرکز کنترل و مدیریت حساب کاربری خود را به شخص ثالث می‌سپارید، اما در صرافی‌ های غیرمتمرکز کنترل حساب کاربری تماماً بر عهده‌ی خود کاربر است. طبق گفته‌ی کاربران، به‌کارگیری و فعالیت در صرافی‌ های غیرمتمرکز پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، با این حال عدم نظارت و کنترل نهادهای سازمانی باعث فراگیری و استقبال زیاد کاربران از صرافی‌ های غیرمتمرکز شده است.

امنیت: طبق تحقیقات صورت‌گرفته صرافی‌ های غیرمتمرکز خدمات امنیتی بهتری را به کاربران خود ارائه می‌دهند چرا که در برخی از موارد، حملات سایبری به سیستم شخص ثالث موجب هک شدن تمام رمزهای شخصی کاربران شبکه می‌شود. بنابراین احتمال از دست رفتن سرمایه‌ی شما در صرافی‌های متمرکز به نسبت بیشتر است. متأسفانه مشکلات این چنینی در گذشته هم اتفاق افتاده است. البته مسئولین شبکه همواره در تلاش‌اند تا قابلیت‌های سیستم امنیتی را ارتقاء دهند، اما همچنان شاهد ضعف سیستمی صرافی‌ های متمرکز برای مقابله با حملات سایبری هستیم. از سوی دیگر ساختار صرافی‌ های متمرکز با حذف شخص ثالث احتمال حملات سایبری را به حداقل میزان ممکن رسانده است.

محبوبیت: جالب است بدانید که صرافی‌ های متمرکز در ابتدای پیدایش ارزهای دیجیتال فعالیت خود را در بازار آغاز کردند و پیشگامی آن‌ها باعث شده است تا نسبت به صرافی‌ های غیرمتمرکز محبوبیت بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر صرافی‌ های غیرمتمرکز خدمات منحصر‌به‌فردی ارائه می‌دهند، اما با‌این‌حال هنوز مورد استقبال و توجه کاربران قرار نگرفته‌اند. طبق گفته‌ی تحلیل‌گران یکی از دلایل دیگر استقبال کاربران از صرافی‌ های متمرکز نقدینگی بالای آن‌ها است.  

صرافی

کارمزد: صرافی‌ های متمرکز به ازای خدماتی که به کاربران خود ارئه می‌دهند، کارمزد دریافت می‌کنند. مبلغ کارمزد دریافتی صرافی‌ها با توجه به خدمات و سرویس‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهند، متغیر است. اما صرافی‌ غیرمتمرکز با حذف شخص ثالث کارمزد دریافتی را به حداقل میزان ممکن رسانده است، حتی در برخی از موارد تراکنش‌ها بدون پرداخت کارمزد به ثبت می‌رسند.

قابلیت‌های سیستمی: صرافی‌ های متمرکز قابلیت‌ و ویژگی‌های متنوع و بهتری را به کاربران خود ارائه می‌دهند. شما به‌راحتی می‌توانید با مارجین تریدینگ و به‌کارگیری ابزارهای معاملاتی موجود در صرافی از سایر سرمایه‌گذاران بازار پیشی بگیرید و علاوه بر آن سود زیادی هم به دست آورید. صرافی‌های غیرمتمرکز قابلیت مارجین تریدینگ ندارد، اما قطعاً این امکان وجود دارد که با گذشت زمان و تغییر شرایط قابلیت‌ و ویژگی‌های بیشتری به صرافی‌ های غیرمتمرکز اضافه شود.

قوانین و مقررات: اعمال قوانین و کنترل صرافی‌ های متمرکز به نسبت ساده‌تر است، چرا که مسئولین برای راه‌اندازی صرافی به مجوز نیاز دارند. علاوه بر آن پیروی از قوانین کشورها هم به عنوان یکی از الزامات تأسیس صرافی‌ های متمرکز شناخته می‌شود. اما صرافی‌ های غیرمتمرکز توسط هیچ سازمان مشخصی کنترل و مدیریت نمی‌شوند، چرا که شبکه‌ی بلاک چین به عنوان جایگزین شخص ثالث تعیین شده است. بنابراین می‌توان گفت که نهاد‌های دولتی می‌توانند فعالیت صرافی‌ های متمرکز را متوقف کنند اما صرافی‌ های غیرمتمرکز ساختاری کاملاً مستقل دارند که توقیف آن‌ها را غیرممکن کرده است.

نقدینگی: محبوبیت صرافی‌ های متمرکز باعث شده است تا تعداد معاملاتی که توسط این شبکه به ثبت می‌رسند، بیشتر باشد. بنابراین صرافی‌ های متمرکز در مقایسه با صرافی‌ های غیرمتمرکز نقدینگی بیشتری دارند، چرا که خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌ های غیرمتمرکز کار ساده‌ای نیست.

سرعت: سرعت ثبت تراکنش‌ها در صرافی‌ های متمرکز به نسبت بیشتر است. طبق تحقیقات صورت‌گرفته ثبت هر تراکنش در صرافی‌ های متمرکز تنها چند صدم ثانیه طول می‌کشد. این در حالی است که حداقل زمان لازم برای ثبت تراکنش‌ها در صرافی‌ غیرمتمرکز ۱۵ ثانیه تخمین زده شده است. حتی کاربران ادعا می‌کنند که در بیشتر موارد انجام هر تراکنش ۱ دقیقه به طول می‌انجامد. بنابراین صرافی‌ های متمرکز در این زمینه عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

 صرافی غیرمتمرکزصرافی متمرکز
نظارت و کنترلکنترل و نظارت تراکنش‌ها بر عهده‌ی کاربران شبکه استصرافی وظیفه‌ی مدیریت و نظارت بر تراکنش‌ها را بر عهده دارد
امنیتمقاوم در برابر حملات سایبریضعف سیستمی در مقابله با حملات سایبری
محبوبیتمحبوبیت کم در میان جامعه‌ی کاربرانمحبوبیت بالا در میان جامعه‌ی کاربران
کارمزدکارمزد بسیار کم، حتی در برخی از موارد تراکنش‌ها بدون پرداخت کارمزد به ثبت می‌رسندکارمزد استفاده از خدمات شبکه از حساب شما کسر می‌شود
قابلیت‌های سیستمیویژگی و قابلیت‌های کم و محدود ویژگی‌ و قابلیت‌های متنوع
قوانین و مقرراتساختار پیچیده، کاربران بدون کنترل و نظارت نهادهای مسئول در شبکه فعالیت می‌کنند ارائه‌ی خدمات در قالبی ساده و کاربردی، کاربران برای فعالیت در شبکه به تأیید مسئولین نیاز دارند
نقدینگینقدینگی کمنقدینگی بالا
سرعتثبت تراکنش‌ها در‌ ۱ دقیقهثبت تراکنش‌ها در صدم ثانیه

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام