تعریف حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت
حسابداری

تعریف حسابداری مدیریت

همیشه این تصمیمات هستند که بیش از هر فاکتور دیگری می توانند در سرنوشت یک واحد اقتصادی تاثیرگذار باشند. از تصمیم هایی که توسط مدیران میانی گرفته می شود تا آن هایی که توسط مدیران بالا رده اتخاذ می شود همه و همه می توانند در پیشرفت یا افول یک کسب و کار دخیل باشند.

اما تصمیم گیرندگان استراتژیک در یک کسب و کار قطعا برای انتخاب بهترین گزینه ها نیاز به اطلاعات دارند. اطلاعاتی که برای کمک به کار آن ها طبقه بندی و آماده شده باشد. در بحث مالی، وظیفه تهیه این اطلاعات بر عهده عنوانی به نام حسابداری مدیریت است. اگر نمی دانید حسابداری مدیریت چیست، چه کاربردهایی دارد و وظایف این شخص یا این تیم شامل چه مواردی است تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

در این مقاله تنها به تعریف حسابداری مدیریت نمی پردازیم و هر آنچه که به واقع لازم است در مورد حسابداری مدیریت بدانید را توضیح می دهیم.

حسابداری مدیریت یا Management Accounting

حسابداری مدیریت در همه دنیا استفاده می‌شود تا برای مدیر کسب‌وکار اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری را فراهم کند.

اطلاعات حسابداری مدیریت در داخل سازمان به‌صورت انحصاری به اشتراک گذاشته می‌شود که در تناقض با حسابداری مالی است که برای اطلاع سانی عملکرد شرکت به سهام‌داران، سرمایه‌گذاران و موسسات مالی برای یک دوره زمانی مشخص طراحی شده است.

علاوه بر این، حسابداری مدیریت آینده‌نگر است و راه‌هایی را جستجو می‌کند تا بازده کسب‌وکار را افزایش دهد و درعین‌حال مدیریت را با ابزارها و منابع لازم تامین کند تا قوانین و ساختارهای قوی‌تری بسازد.

انواع متداول حسابداری مدیریت:

  • مدیریت استراتژی
  • مدیریت عملکرد
  • مدیریت ریسک

با توجه به شرایط و اطلاعات موردنیاز، هر سه نوع حسابداری مدیریت ممکن است به‌صورت هم‌زمان استفاده شوند یا شاید مدیر تصمیم بگیرد که فقط یک یا دو متد را استفاده کند.

حسابداری مدیریت

رشته حسابداری مدیریت – حسابدار مدیریت کیست؟

رشته حسابداری مدیریت از این جهت بسیار پرطرفدار است که متخصصان آن را در مسیر تبدیل شدن به مدیران مالی قدرتمند قرار می دهد. نکته مهم دیگر این است که به دلیل اهمیت و استراتژیک بودن این رشته از بخش های مختلف حسابداری، حسابداران مدیریت معمولا حقوق و دستمزد بیشتری دریافت می کنند.

حسابدار مدیریت با تحصیل در این رشته و کسب مهارت و تخصص در این زمینه تقریبا به توانایی های مدیریتی بسیاری هم دست پیدا می کند. علاوه بر اینکه حسابدار مدیریت در زمینه های مختلف مالی به دانش خوبی دست پیدا می کند، می تواند این دانش حسابداری خود را با توانایی های مدیریتی کسب شده ترکیب کند و در کسب و کارها نقش مهمی ایفا کند. قطعا این مزایا در میزان دریافتی و حقوق یک متخصص حسابداری مدیریت تاثیرخواهد داشت.

تفاوت حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی در چیست؟

حسابداری مالی و مدیریت هر دو ابزار مهم برای یک کسب و کار هستند، اما اهداف متفاوتی دارند. یک کسب و کار برای تعیین برنامه های عملیاتی خود در آینده، برای بررسی عملکرد گذشته و بررسی عملکرد فعلی کسب و کار خود از حسابداری استفاده می کند. حسابداری مدیریتی مالی مخاطبان مختلف است، زیرا سرمایه گذاران معمولا در فعالیت های روزمره کسب و کار دخیل نیستند، اما در مورد سرمایه گذاری خود نگران هستند، در حالی که مدیران نیاز به اطلاعات سریع برای تصمیم گیری در مورد کسب و کار روزانه دارند.

حسابداری مدیریتی داخلی است، در حالی که حسابداری مالی برای سهامداران خارجی در نظر گرفته شده است. اگر چه این موضوع اهمیت زیادی برای سرمایه گذاران فعلی و بالقوه دارد، مدیریت حسابداری برای مدیران لازم است تا تصمیم های مالی فعلی و آینده را در نظر بگیرد. این مورد بسیار دقیق است و باید به کلیه اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) پایبند باشد، اما حسابداری مدیریتی اغلب بیشتر از یک حدس یا برآورد است، زیرا اکثر مدیران زمان لازم برای ارقام دقیق را در صورت تصمیم گیری لازم ندارند.

هدف: تهیه اطلاعات از نظر مالی و نتایج عملیات و جریان وجه نقد می باشد در صورتی که هدف از حسابداری مدیریتی، تهیه اطلاعات مورد نیاز مدیریت برای برنامه ریزی، کنترل و تصمیم گیری می باشد.

استفاده کنندگان:  درون سازمانی و استفاده کنندگان حسابداری مدیریتی برون سازمانی است.

استانداردهای حسابداری: در حسابداری مالی رعایت استانداردهای حسابداری الزامیست ولیکن در حسابداری مدیریتی رعایت استانداردهای حسابداری الزامی نیست.

نوع گزارش گیری: در حسابداری مالی محدود به صورتهای مالی اساسی است اما در حسابداری مدیریت بسته به نیاز مدیریتی است.

واحد اندازه گیری:  تنها پولی است اما واحد اندازه گیری حسابداری مدیریتی می تواند هر واحدی (وزن، حجم، سطح و …) باشد.

محتوای گزارش: در حسابداری مالی گذشته نما و واقعی، ولیکن در حسابداری مدیریتی آینده نگر و برآوردی می باشد.

مبنای ارزش یابی: بهای تمام شده تاریخی ، در حسابداری مدیریتی تاکید بر قیمتهای جاری است.

تاکید بر خصوصیت کیفی اطلاعات:  قابل اتکا بوده ولیکن در حسابداری مدیریتی تاکید بر مبنای مربوط بودن است.

رعایت استاندارد و اصول پذیرفته شده حسابداری: در حسابدار مالی بر اساس اصول و استانداردها عمل می کند ولیکن در حسابداری مدیریتی کاملا عکس این مورد است.

نوع گزارشات:  محدود به صورتهای مالی است، در حسابداری مدیریتی بسته به نیاز مدیریتی است و قواعد خاصی را دنبال نمی کند.

جامعیت:  فعالیت ها را به صورت یک مجموعه قرار می دهد، در حسابداری مدیریتی به هر فعالیت در چهار چوب کل فعالیت ها تاکید دارد.

فراهم کنندگان اطلاعات: در حسابداری مالی، حسابداران مستقل و مالی هستند در حسابداری مدیریتی مدیریت، حسابداران صنعتی و سایرین.

ارتباط با تخصص ها: حسابداری مالی با تخصص های دیگر ارتباطی ندارند، ولیکن حسابداری مدیریتی با رشته های دیگری همچون رشته های مالی، اقتصاد، تحقیق در عملیات، آمار و ریاضی  ارتباط دارد.

نگاه کلی: درنگاه کلی حسابداری مالی بعنوان نتیجه نهایی است، ولیکن حسابداری مدیریتی بعنوان سیله ای برای نتیجه نهایی است.

 
گزارش‌های متداول حسابداری مالی گزارش‌های متداول حسابداری مدیریت
ترازنامه عملکرد مالی به تفکیک واحدهای شرکت
صورت سود و زیان موجودی کالا
صورت جریان وجه نقد بهای تمام شده کالای فروش رفته به تفکیک هر کالا

حسابداری مدیریت

کاربردهای حسابداری مدیریت

کاربردهای حسابداری مدیریت فراوان هستند. در حال حاضر این بخش از حسابداری روز به روز بیش از پیش توسعه می یابد و در بسیاری از واحدهای اقتصادی متوسط و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به مهمترین کاربردهای آن اشاره می کنیم.

کمک به برنامه ریزی

یکی از مهمترین کاربردهای حسابداری مدیریت کمک به برنامه ریزی با استفاده از اطلاعات مالی است. عدم برخورداری از این اطلاعات و عدم اطلاع تیم مدیریت نسبت به آن ها می تواند باعث اشتباه در برنامه ریزی و اتخاذ تصمیم های غلط و در نهایت تضرر کسب و کار شود. این اطلاعات که توسط حسابداری مدیریت ارائه می شود باید شامل پیش بیینی های مالی، بودجه ها جزئیات مربوط به آن و تجزیه و تحلیل اطلاعات مختلف مالی باشد.

تصمیم گیری درست

اطلاعات مالی باید در زمان های مشخص و زمانبندی های مشخص به تیم مدیریت ارائه شود تا تیم مدیریت با بهره گیری از آن ها بهترین تصمیم ها را اتخاذ کند. حسابداری مدیریت برای کمک به تصمیم گیری باید از نمودارهای مختلف، پیشبینی ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی استفاده کند تا در تصمیم گیری ها به کمک تیم مدیریت بیاید.

شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای استراتژیک مدیریتی

اطلاعاتی که توسط تیم حسابداری مدیریت تهیه می شود همچنین می تواند در شناسایی مشکلات یک کسب و کار و ارائه راه حل های استراتژیک برای آن ها کمک کننده باشد. در واقع می توان با برخورداری از این اطلاعات مشکلات و محدودیت ها را شناسایی کرد، راهکارهای استراتژیک برای حل آن ها ارائه داد و باعث جلوگیری از مشکلات بعدی شد.

سودآوری و پیش بینی

حسابداری مدیریت همچنین می تواند به پیش بینی بحران ها و تاثیرات آن ها بر یک کسب و کار بپردازد. حتی با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط حسابداری مدیریت می توان سود حاصل از فعالیت های تجاری اعم از ارائه یک محصول یا خدمت را پیشبینی نمود که این مسئله بسیار پراهمیت است.

دیگر کاربردهای حسابداری مدیریت

در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که کاربردهای حسابداری مدیریت بی شمار است و می توان از اطلاعات ارائه شده توسط آن در بحث های ارزیابی سهام، تحلیل واریانس، تجزیه و تحلیل بودجه بندی سرمایه و بسیاری از موضوعات دیگر استفاده نمود.

حسابداری مدیریت

برخی موسسات مرتبط با حسابداری مدیریت

Chartered Institute of Management Accountants(CIMA)

Chartered Global Management Accountant (CGMA)

Certified Management Accountant (CMA)

Institute of Management Accountants (IMA)

The Institute of Certified Management Accountants (ICMA)

The Institute of Cost Accountants of India ICAI-CMA

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با انواع حسابداری در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *