تحلیل تکنیکال بورس

تحلیل تکنیکال
بورس

تحلیل تکنیکال بورس

تحلیل تکنیکال در بازار های مالی روشی برای پیش بینی رفتار احتمالی نمودار از طریق داده های گذشته همچون قیمت و تغییرات آن، حجم معاملات و … است. این روش در تمام بازار هایی که بر اساس عرضه و تقاضا فعالیت می کنند کاربرد دارد، بازار هایی همچون ارزهای خارجی، بورس اوراق بهادار و بازار طلا، فلزات گران بها و مسکن را با استفاده از این روش می توان تحلیل کرد. تحلیلگران تکنیکال بر خلاف تحلیلگران بنیادی ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری نمی‌کنند، آنها از روی تحلیل و بررسی نمودارها رفتار آتی قیمت را پیش بینی می کند.

به علم بررسی نمودارهای قیمتی و پیش بینی رشد یا نزول بازار ها توسط نمودارها را علم تکنیکال می گویند. به صورت کلی می‌توان آن را به ۳ روش ذیل توضیح داد:

  • تحلیل نوسان‌های گذشته قیمت با انگیزه پیش بینی تغییرات آینده قیمت
  • تحلیل مبتنی بر رفتارهای بازار از طریق مطالعه نمودار قیمت، میانگین متحرک قیمت‌ها، حجم معاملات، حجم معاملات باز، شکل گیری الگوها و سایر شاخص‌های تکنیکال
  • روشی برای پیش بینی قیمت کالاها بر اساس الگوی تغییرات قیمت و تغییرات حجم معاملات بدون در نظر گرفتن عوامل بنیادین بازار را گویند.

تحلیل تکنیکال بر سه اصل استوار است:

  1. همه چیز در نمودار قیمت دیده شده است.
  2. قیمت ها طبق روند مشخصی حرکت می کنند.
  3. تاریخ تکرار می شود.

۱- همه چیز در نمودار قیمت است.

یک انتقاد عمدۀ تحلیل تکنیکال آن است که صرف نظر از عوامل فاندامنتال شرکت، فقط حرکت نموداری قیمت را در نظر می گیرد، اما قیمت هر سهمی همه عوامل فاندامنتالی که بر شرکت تاثیر دارد یا می تواند داشته باشد را منعکس می کند.

تحلیل گران تکنیکال بر این باورند که عوامل بسیار زیادی همچون فاکتورهای اقتصادی کلان و روان شناسی بازار سرمایه و بسیاری فاکتور های دیگر، قیمت سهام را تعیین می کند که این فقط تحلیل رفتار نمودار قیمت است که حاصل از بررسی عرضه و تقاضا برای یک سهم خاص در بازار است، به آن توجه دارد.

۲- قیمت ها طبق روند مشخصی حرکت می کنند.

در تحلیل تکنیکال، باور بر این است که حرکت قیمت ها از روند خاصی تبعیت می کند یعنی بعد از استقرار یک روند، حرکت قیمت در آینده، در همان جهت خواهد بود مگر عوامل و ابزار های تحلیل تکنیکال روندجدیدی برای سهم بیابند.

۳- تاریخ تکرار می شود.

یک ایدۀ مهم دیگر در تحلیل تکنیکال، آن است که تاریخ عمدتا از لحاظ حرکت قیمت، تمایل به تکرارشدن دارد. ذات تکراری حرکت قیمت، به روانشناسی بازار نسبت داده می شود، به بیان دیگر، شرکت کنندگان در بازار تمایل دارند که در طول زمان واکنش مشابهی نسبت به نوسانات بازار ارائه دهند.

تحلیل تکنیکال، از الگوهای نموداری برای تحلیل حرکت های بازار و درک الگوها استفاده می کند. هرچند که بسیاری از این نمودارها، بیش از ۱۰۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرند، اما تصور می شود که هنوز با اطلاعات امروزی مرتبط هستند چون آنها الگوهای حرکت قیمت را به گونه ای نشان می دهند که اغلب خودشان را تکرار می کنند.

تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال

شاید بسیار در باره این ۳ اصل شنیده یا خوانده باشید در این مقاله می‌خواهیم از منظری دیگر تحلیل تکنیکال را مورد بررسی قرار دهیم. در علم تکنیکال روش و ابزارهای بسیار متنوعی وجود دارد یادگیری آن‌ها خالی از لطف نیست اما بدلیل تعداد بسیار زیاد این ابزار، ما در این مقاله به مهترین و پرکابردترین این ابزار اشاره می‌کنیم.

فراموش نکنیم که علم تحلیل بازار های مالی فقط مختص به یادگیری نمودارها و مفاهیم مالی نیست توجه به رواشناسی بازار و مدیریت سرمایه می‌توان ما را در سرمایه گذاری موفق یاری دهد.

تحلیل تکنیکال چه کاربردی دارد؟

تحلیل تکنیکال در تمامی بازار‌هایی که نمودار قیمتی دارند، کاربردی است.

تحلیل تکنیکال در بازار بورس، اوراق بهادار، بازار سکه، بازار طلا، بازار دلار کارایی دارد. همچنین برای تحلیل قیمت نفت، زعفران و پسته نیز کارایی دارد؛ اکنون فعالان اقتصادی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

همچنین تحلیل تکنیکال برای تمامی بازارهای جهانی نظیر بازار فارکس کارآمد است. علاوه بر بازارهای گفته شده، حتی برای تحلیل ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، لایت کوین و اتریوم کارایی دارد.

تحلیل تکنیکال ذهنی

تحلیل تکنیکال ذهنی به معنای تماشای الگو‌های نمودار است.
فعالان بازار با تماشای نمودار سهام یکسری از الگو‌های تحلیل را برداشت می‌کنند وطبق آن اشکال نظر می‌دهند ممکن است برخی افراد بنا بر دلایلی آن الگو را شناسایی نکنند. به این نوع تحلیل، تحلیل ذهنی می‌گویند.

تحلیل تکنیکال عینی

تحلیل تکنیکال عینی به معنای قیمت گذاری به صورت دقیق است.
تحلیلگران به وسیله‌ی محاسبات دقیق می‌توانند سهام را ارزش گذاری کنند و هدف قیمت سهام شرکت را به دست بیاورند. معمولا تحلیل عینی دقیق‌تر است و تحلیلگران بیشتری با آن قیمت اتفاق نظر دارند.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال بورس در بازارهای مالی به چه روشی انجام می شود؟

تحلیل تکنیکال بورس در بازار‌های مالی روشی است که با آن به پیش بینی آینده بازار می‌پردازند.

تحلیل تکنیکال در بورس با ساز و کار شرکت کاری ندارد. در تحلیل تکنیکال به جای بررسی بنیاد و کالای شرکت، به عرضه و تقاضای آن شرکت دقت می‌کنیم.

تحلیل تکنیکال در تمامی بازارهایی که بر اثر عرضه و تقاضا نوسان می‌کند، کارایی دارد.

جنس تحلیل تکنیکال به صورتی است که ما به رفتار معامله گران دقت می‌کنیم، و می‌توانیم آینده‌ی سهام شرکت را طبق این رفتار به دست بیاوریم.

تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی از بهترین روش‌های تحلیل بازار مالی هستند اما روش تحلیلی هر کدام متفاوت است.

  • در تحلیل تکنیکال ما به نمودار سهام توجه می‌کنیم. در تحلیل تکنیکال به قیمت توجه داریم و با خود کالا یا کمپانی توجه نمی‌کنیم. در تحلیل تکنیکال اعتقاد داریم همه چیز در قیمت لحاظ می‌شود و نیاز نیست به خود کالا توجه کنیم.
  • در تحلیل بنیادی ما به صورت‌های‌مالی شرکت توجه می‌کنیم. سعی می‌کنیم با توجه به صورت مالی شرکت ارزش سهام رو محاسبه کنیم. در تحلیل بنیادی باید به دیگر متغیرات توجه کنیم. به طور مثال، در سهام‌های پالایشی علاوه بر صورت مالی شرکت ما باید به قیمت نفت توجه کنیم و شرکت را طبق قیمت نفت ارزش گذاری کنیم.

تحلیل تکنیکال

محدودیت های تحلیل تکنیکال

در تحلیل تکنیکال محدودیت‌های اندکی وجود دارد که به صورت اجمالی به آنها می‌پردازیم.

  • اگر سهامی به تازگی وارد بازار سرمایه شود (عرضه اولیه)، نموداری ندارد که بخواهیم سهام را تحلیل کنیم؛ هرچند تمام مردم عرضه اولیه را میخرند و می‌دانند که سود آور است.
  • برخی از تحلیلگران بنیادی بر این باورند که همه چیز در گذشته‌ی نمودار وجود ندارد و ممکن است قیمت به صورت اتفاقات بنیادی رشد کند، هرچند که تحلیلگران تکنیکال بر این باوراند که همه چیز در قیمت لحاظ شده است.

تحلیل تکنیکال به سرمایه گذار کمک می‌کند تا روند آینده‌ی سهام یک شرکت را پیش بینی کند و موقعیت خرید و فروش سهام را به دست بیاورد. سرمایه گذار با تماشای تغییر نوسانات گذشته بازار و تحلیل آنها به وسیله‌ی تکنیکال می‌تواند روند آینده سهام را تشخیص دهد.

علم تکنیکال دست‌رنج سالها تحقیق بر روی بازار سرمایه و پدر علم تکنیکال، آقای چارلز داو است که با همکار تجاری‌اش آقای ادوارد جونز پایه‌های تحلیل تکنیکال را بنا کرده‌اند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام