بیت‌کوین یا بازار جهانی ارز؟

بازار جهانی
ارزهای دیجیتال فارکس

بیت‌کوین یا بازار جهانی ارز؟

برخی از افرادی که در سرمایه‌گذاری و بازارهای سرمایه فعال هستند، در بیت‌کوین و بازار جهانی ارز (فارکس) به صورت همزمان ترید می‌کنند و به دنبال به دست آوردن فرصتی مناسب برای سود کردن هستند.

تریدهای کوتاه‌مدت، بلند‌مدت و تحلیل‌های اقتصادی در هر دو بازار قابل استفاده هستند. با این حال بازار جهانی ارز و بیت‌کوین تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند. تریدرهای تازه‌کار با بررسی مزایا و معایب خاص این دو بازار می‌توانند بازار مناسب را برای معامله‌گری انتخاب کنند.

تاریخچه‌ای مختصر از فارکس و بیت‌کوین

تبدیل ارزهای کشورهای مختلف به همدیگر از اواخر قرن نوزده که استاندارد طلا برای پول به کار گرفته شد رونق خاصی پیدا کرد.

تعیین ارزش ارزها براساس طلا، روشی استاندارد برای ارزشگذاری ارزها ایجاد کرده بود. در آن زمان پوشش دهندگان ریسک و سفته‌بازان می‌توانستند در تلاش برای کسب سود و ثروت، ارزها را به همدیگر تبدیل کنند.

با پیشرفت تکنولوژی، اقتصاد جهانی از نقل و انتقال فیزیک پول به انتقال الکترونیکی آن روی آورد. با آغاز قرن 21 صرافی‌های بین‌المللی تحت یک پلتفرم با نام بازار جهانی ارز یا فارکس در کنار یکدیگر جمع شدند.

با این حال، تکنولوژی حرکت رو به جلوی خود را در مورد بازار الکترونیک پول متوقف نکرد و در سال 2009 یک برنامه نویس کامپیوتر ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو نوعی جدیدی از پول با نام بیت‌کوین را اختراع کرد که انقلابی در این زمینه ایجاد شد.

بیت‌کوین به سرعت تبدیل به نمادی برای دارایی‌های مبتنی بر اینترنت شد که با عنوان کریپتوکارنسی‌ها شناخته می‌شوند. هرچه مقبولیت بیت‌کوین در بین عامه مردم بیشتر می‌شد، تجارت و خرید و فروش آن نیز رونق بیشتری پیدا می‌کرد.

بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به عنوان پول‌ آینده شناخته می‌شوند. هرچند مشخص نیست که این اتفاق در نهایت به وقوع خواهد پیوست و یا خیر؛ اما در حال حاضر نیز سیستم اقتصادی سنتی پرچمدار ارزش‌ مالی و تجارت است.

بازار جهانی

میزان سرمایه موجود در هر بازار

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که می‌خواهید در بازار بیت‌کوین ترید کنید و یا بازار جهانی ارز باید یک نکته مهم را در نظر بگیرید و آن هم درک اندازه و میزان سرمایه موجود در هر کدام از این بازارهاست.

معمولا هرچه یک بازار بزرگتر باشد، نقدشونگی، عمق بازار و پایداری آن بیشتر خواهد بود.

تا به امروز بازار جهانی ارز بزرگترین بازار دنیا است! کاربران از سراسر دنیا در بازار جهانی ارز حضور پیدا کرده و از راه دور و روزانه اقدام به معامله می‌کنند.

این موضوع باعث افزایش نقدشوندگی جفت ارزها و ثبات بازار شده است. پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های اینترنتی باعث شده است که در طول 20 سال گذشته بازار جهانی ارز رشد قابل توجهی را تجربه کند.

گردش سرمایه در بازار جهانی ارز به تریلیون‌ها دلار رسیده است. بالا رفتن اطلاعات مردم و دست یابی هرچه بیشتر به اینترنت این بازار را با سرعت بیشتری به حرکت در آورده است. در بازار جهانی ارز 7 ارز اصلی وجود داشته که سهم زیادی در معاملات دارند و در ادامه لیست این 7 ارز محبوب در بازار جهانی ارز را مشاهده خواهید کرد.

  • دلار آمریکا
  • یورو
  • ین ژاپن
  • پوند بریتانیا
  • دلار استرالیا
  • دلار کانادا
  • فرانک سوییس

از آن طرف بیت‌کوین در یک مقیاس بسیار کوچک‌تر معامله می‌شود و تنها نماینده بخشی از بازار ارزهای دیجیتال است. تعداد بیت‌کوین‌های موجود در دنیا تنها 21 میلیون می‌تواند باشد و از نظر حجم معاملات، بطور کلی حجم معاملات بیت‌کوین در برابر بازار چند تریلیون دلاری بازار جهانی ارز بسیار کوچک است.

در بحث ارزش و سوددهی، بیت‌کوین توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. در سال 2017 قیمت هر بیت‌کوین در یک بازه زمانی کمی 4 هزار دلار افزایش داشت. ارزش بازار بیت‌کوین در حال حاضر 130 میلیارد دلار است و معاملات روزانه بیت‌کوین به 16 میلیارد دلار می‌رسد.

اگر بخواهیم با یک مقایسه کوچک عظمت بازار جهانی ارز را در برابر بیت‌کوین نمایش دهیم، می‌توان به کم معامله‌ترین ارز موجود در بازار جهانی ارز که همان فرانک سوییس است اشاره کرد. گردش روزانه سرمایه برای فرانک سوییس صدها میلیارد دلار است.

در بحث گردش سرمایه و عمق معاملات بیت‌کوین قابل مقایسه با بازار جهانی ارز نیست. بهرحال بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران فعال نکات مثبت زیر را به همراه دارد.

بازار جهانی

مزایای بیت‌کوین

نوسان فوق‌العاده زیاد

گردش محدود بیت‌کوین باعث می‌شود که یک فضای ایده‌آل برای سرمایه‌گذارانی ایجاد کند که به صورت روزانه معامله می‌کنند. افزایش قیمت بیش از 5 درصد در روز چیزی است که کاربران را به حضور در بازار بیت‌کوین علاقه‌مند می‌سازد.

فعالیت آسان

تنها چیزهایی که برای فعالیت در بازار بیت‌کوین نیاز دارید حضور یک پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال و دسترسی به بازار است؛ حتی اگر خواستید بدون پلتفرم معاملاتی، کار خود را ادامه بدهید، می‌توانید تنها با یک کیف پول اقدام به خرید و فروش بیت‌کوین کنید.

هزینه‌ کم

هزینه‌های انجام تراکنش در بیت‌کوین بسیار پایین است. اگر مستقیما اقدام به خرید و فروش بیت‌کوین کنید هزینه‌های انجام تراکنش فوق‌العاده پایین و باعث تعجب است؛ اما اگر از یک بروکر برای این کار استفاده کنید؛ هزینه‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.

عدم تاثیرپذیری

همانطور که می‌دانید بیت‌کوین یک سیستم غیرمتمرکز است و هیچ سازمان و دولتی آن را کنترل نمی‌کند. به همین دلیل اتفاقاتی که گاهی اوقات روی بازار ارز و سرمایه تاثیر می‌گذارد، قدرت نفوذ به بیت‌کوین را نداشته و قیمت‌ آن دستخوش تغییرات نمی‌شود. مشکلات سیاسی و اقتصاد جهانی تاثیر خاصی روی بازار بیت‌کوین ندارند.

معامله بیت‌کوین مزایای فوق‌العاده‌ای برای شما دارد؛ اما برخی مسائل وجود دارند که ممکن است شما را از فعالیت در این بازار دلسرد کند.

معایب بیت‌کوین

هک و دزدی

بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در برابر هک و دزدی امنیت خوبی دارند؛ اما از طرف دیگر این بازار برای هکران و دزدان هدف بسیار خوبی است و در سال‌های اخیر صاحبان بیت‌کوین ضررهای بسیاری از این طریق متحمل شده‌اند.

قطعی

با توجه به ماهیت بیت‌کوین هرگونه تداخل ایجاد شده در بلاکچین و یا قطع شدن و از دسترس خارج شدن کامپیوترتان می‌تواند ضرر بسیاری را روی دوش شما بگذارد.

دسترسی محدود و عدم وجود قوانین ثابت

قوانین معاملات بیت‌کوین در مناطق جغرافیایی مختلف، بسیار متفاوت است. در برخی از کشورها معامله آن ممنوع بوده و یا صرافی معتبری درون آن کشور کار نمی‌کند. هیچ استاندارد خاصی نیز برای معامله بیت‌کوین وجود ندارد و هر صرافی و بروکری می‌تواند به روش خودش عمل کند. این عدم وجود قوانین می‌تواند کمی شما را از حضور در این بازار بترساند.

بازار جهانی

بازار جهانی ارز

بازار ارز بین المللی بازاری است که در آن شرکت کنندگان از سراسر جهان ارزهای مختلفی را خریداری کرده و می فروشند. شرکت کنندگان آن شامل بانک ها، شرکت ها، بانک های مرکزی، شرکت های مدیریت سرمایه گذاری ، صندوق های تامینی، کارگزاران خرده فروشی فارکس و سرمایه گذاران هستند.

بازار ارز بین المللی از این جهت مهم است که به تسهیل معاملات جهانی از جمله وام، سرمایه گذاری، خرید شرکت ها و تجارت جهانی کمک می کند.

بازار جهانی ارز چگونه کار می کند

بازار جهانی ارز با متوسط ​​حجم معاملات روزانه 5 تریلیون دلار، بزرگترین بازار مالی جهان است. در این بازار، معاملات در یک صرافی واحد انجام نمی شوند بلکه در یک شبکه رایانه ای جهانی از بانک ها و کارگزاران بزرگ از سراسر جهان صورت می گیرد.

بازار ارز یا فارکس برای تسهیل مبادله ارز ایجاد شده است که در نتیجه تجارت خارجی ضروری است. به عنوان مثال اگر یک شرکت کانادایی محصولی را به یک شرکت آمریکایی بفروشد، می خواهد به دلار کانادا پرداخت شود.

شرکت آمریکایی برای پرداخت پول به شرکت کانادایی نیاز به تسهیل در تبدیل ارز از طریق بانک خود دارد. حساب بانکی شرکت آمریکایی با دلار آمریکا دریافت می شود. بانک ایالات متحده وجوه را به بانک شرکت کانادایی منتقل می کند. وجوه مذکور با نرخ ارز از پیش تعیین شده به دلار کانادا تبدیل و به حساب شرکت کانادایی واریز می شود.

بازار جهانی ارز به تسهیل تجارت خارجی کمک می کند زیرا به شرکت ها امکان می دهد کالاهای خود را در سطح جهانی بفروشند و با توجه به ارز محلی خود پول دریافت کنند.

در بازار فارکس معاملات به طور مستقیم بین طرفین بدون واسطه انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل می کنند. ارزها با یک قیمت واحد ارائه نمی شوند بلکه با توجه به ارزهای دیگر قیمت گذاری می شوند.

مزایا و معایب بازار جهانی ارز

معامله ارز در بازار جهانی ارز می‌تواند مزایا و معایب فوق‌العاده زیادی را برای کاربران به همراه داشته باشد. بازار جهانی ارز ویژگی‌هایی دارد که بیت‌کوین از آن‌ها بی بهره است. در ادامه بخشی از آن‌ها را می‌خوانید:

گردش سرمایه زیاد

حجم فوق‌العاده زیاد معاملات در بازار جهانی ارز عمق و سود مطمئنی را برای شما به همراه دارد که در آن می‌توانید ارزهای بسیاری را با گستردگی بسیار زیاد معامله کنید.

ثبات

نرخ‌ ارزهای خارجی از ثبات خوبی برخورددارند. حجم زیاد معاملات انجام شده باعث می‌شود که بازار جهانی ارز از ثبات خوبی برخورددار باشد و به طور ناگهانی باعث ورشکست شدن شما نشود.

وجود اهرم

بروکر‌ها و بنگاه‌های فعال در بازار جهانی ارز نرخ‌های مشخصی دارند. سود 50 به 1، 100 به 1 و 200 به 1 از انواع نرخ‌هایی است که در بین بروکر‌ها مرسوم است.

هرچند که بازار جهانی ارز بزرگترین بازار سرمایه‌گذاری و معاملات دنیاست؛ اما برخی مسائل وجود دارند که حضور در بازار جهانی ارز را خطرناک می‌کنند:

نوسان پایین

شاید برخی‌ها نوسان پایین را بهتر بدانند اما برای یک تریدر واقعی، نوسانات است که می‌تواند پولساز باشد. در بازار جهانی ارز به ندرت پیش می‌آید که بتوانید با یک معامله یک شبه زندگی‌تان را تغییر دهید.

حضور رقبای بزرگ

نهادها و شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌داران سرشناس باعث می‌شوند که رقابت برای تریدرهای خرد سخت شود.

هزینه‌ی بالا

هزینه‌های انجام معاملات و تراکنش‌ها مانند اسپرد در بازار جهانی ارز بسیار بالا است و گاهی اوقات سود شما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

تفاوت‌های بیت‌کوین و بازار جهانی ارز

همانطور که تا الان متوجه شده‌اید معامله در بیت‌کوین و بازار جهانی ارز در بسیاری از موارد به همدیگر شبیه هستند. شاخص‌ها، استراتژی‌ها، تحلیل‌ها و… می‌توانند در هردوی این بازارها به کار گرفته شود؛ اما فراتر از بحث ‌های فنی و تکنولوژیکی این دو تفاوت‌های بسیار زیادی دارند.

در ادامه برخی از این تفاوت‌ها را با همدیگر بررسی خواهیم کرد.

ساعات معاملاتی

بازار جهانی ارز و بیت‌کوین هردو به راحتی در دسترس هستند و در سراسر دنیا مردم امکان ورود به آن‌ها را دارند. بازار جهانی ارز از روز دوشنبه تا جمعه به صورت 24 ساعته باز است و شنبه و یکشنبه تنها روزهایی است که بازار جهانی ارز کار نمی‌کند؛ از آن طرف شما می‌توانید در بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال هر روز هفته و تمام ساعات روز اقدام به معامله کنید.

نوسانات

درصد بالا و پایین شدن پول در بازار جهانی ارز و بیت‌کوین متفاوت است. نوسانات برای یک تریدر بسیار مهم است و باعث می‌شود پتانسیل کسب سود بالاتر رود. همانطور که قبلا گفته شد بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در این بخش وضعیت بسیار خوبی دارند و با نوسان‌های ناگهانی می‌توانند در یک معامله سود خوبی نصیب شما کنند.

افزایش توجه به ارزهای دیجیتال و ماهیت آن‌ها باعث که این نوسانات در فضای بیت‌کوین عادی به نظر برسد. هرگونه توییت و خبر کوچکی در مورد بیت‌کوین می‌تواند موج عظیمی را ایجاد کند.

امنیت و اعتبار

مدت زمان زیادی طول کشید تا بازار جهانی ارز توانست اعتماد کاربران را جلب کند و به محلی امن برای معامله تبدیل شود. آیا کلاهبرداران در این فضا وجود دارند؟ قطعا بله؛ اما اطلاعات و اخبار برای پیدا کردن یک بروکر قابل اعتماد به راحتی در دسترس است. تنها کاری که شما باید بکنید تحقیقات برای پیدا کردن یک بروکر خوب است.

دقیقا همین موارد درباره بیت‌کوین و صرافی‌ها و کیف‌پول‌های آن درست است.

امروزه دسترسی مردم به اخبار و اطلاعات بسیار گسترده شده است و همه می‌توانند به راحتی اطلاعات درست را پیدا کرده و تصمیم‌گیری کنند. دزدی و کلاهبرداری هنوز هم وجود دارد؛ اما با کمی تحقیق می‌توان جلوی ضرر را گرفت.

هرچه یک کیف پول و صرافی مدت بیشتری در سطح بالایی بماند، شهرت و اعتبار بیشتری کسب می‌کند.

خطر و ریسک همیشه در بحث معاملات آنلاین وجود دارد؛ اما شما می‌توانید با بالا بردن دانش خودتان بهتر در مورد پول خودتان و میزان ریسک دلخواهتان تصمیم بگیرید.

هرچند قوانین خاصی بر فضای ارزهای دیجیتال حاکم نیست؛ اما با گسترش آن کشورها و دولت‌های مختلف با ایجاد سازمان‌های نظارتی به هرچه امن‌تر شدن آن کمک می‌کنند. درست مثل بازار جهانی ارز روزی می‌رسد که ریسک و دزدی در بیت‌کوین نیز به حداقل برسد.

اما مشکلی که برای ما ایرانیان وجود دارد این است که دسترسی به بسیاری از بروکرها و پلتفرم‌های معاملاتی که اعتبار بالایی دارند مشکل است (به دلیل تحریم‌ها).

همین موضوع و ناآگاهی افراد باعث شده سوءاستفاده‌های زیادی از فارکس شود به همین دلیل سازمان بورس، فارکس را غیرقانونی اعلام کرده است.

اما در مورد بیت‌کوین، به دلیل ویژگی‌های این بازار می‌توان شفافیت بیشتری در معاملات داشت (برخلاف بروکرهای فارکس!). بیت‌کوین راه جدیدی برای تریدرهای ایرانی باز کرده تا بتوانند با امنیت بیشتری به معامله و کسب سود بپردازند.

بازار جهانی

کدام بهتر است؟

این سوال بسیار سختی است؛ زیرا هیچ راهی برای یافتن پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد. بازار جهانی ارز بهتر در میان مردم جا افتاده است و شاید فهم کارکرد آن آسان‌تر باشد؛ اما با کمی تحقیق و مطالعه می‌توان در بیت‌کوین نیز به موفقیت رسید.

هردو بازار فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای عرضه دارند و می‌توانند باعث ثروت و سود شما شوند.

قبل از اینکه بیت‌کوین ظهور کند؛ بازار جهانی ارز تنها منبع معاملات آنلاین و جهانی بود و گاهی به عنوان بهشت سرمایه‌گذاران شناخته می‌شد. به بازار جهانی ارز لقب “آخرین بازار آزاد” را نیز داده‌اند.

اکنون بیت‌کوین نیز به بازار جهانی ارز پیوسته و یک بازار آزاد دیگر به وجود آمده است. بیت‌کوین توسط هیچ کشوری مدیریت نمی‌شود و سازمان خاصی روی آن نظارت ندارد.

بیت‌کوین تنها جاییست که افراد می‌توانند بدون تایید دولت‌ها و یا بانک‌های مرکزی اقدام به خرید و فروش کنند. به جای این موارد، اعتبار بیت‌کوین توسط میلیون‌ها سرمایه‌گذار و ماینر مورد تایید قرار می‌گیرد.

تمام اطلاعات تراکنش‌های بیت‌کوین در یک دفتر کل آنلاین ذخیره شده و هرگونه تلاش برای هک و دستکاری در آن غیر ممکن است. هک و دزدی تنها از کیف پول‌ها امکان‌پذیر است که آن‌ها‌ هم با به کار بردن برخی روش‌های امنیتی در برابر حملات ایمن خواهند شد.

در انتها باید بگویم که هیچ کدام از این بازارها و یا ابزارها لزوما بهتر از دیگری نیستند. اما به دلیل شرایط ایران و ویژگی‌های ذکر شده، ما بیت‌کوین را برای معامله بهتر می‌دانیم. این یک انتخاب و نظر شخصی است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام