برند سازی بین المللی

برند
مدیریت کسب و کار (MBA)

برند سازی بین المللی

برند سازی بین المللی :

برند سازی بین المللی یا برندینگ فرآیندی است که در آن شما نام برند خود را برای مخاطبین معنا می کنید. برند سازی یعنی تلاش برای رسیدن به معروفیت و محبوبیت. این موارد می تواند برای یک کسب و کار یا یا برای یک شخص باشد که در آن شهرت و اعتبار مدنظر است. فرآیند برندسازی به‌ روش های مختلفی انجام می‌شود اما هدف نهایی آن تنها آگاهی مردم نسبت به نام و برند شما است.

برند سازی بین المللی

در دنیای رقابتی امروز شرکت ها ناچار اند جهت ادامه حیات و کسب موفقیت در محیط های در حال تغییر جهانی، مزیتی رقابتی کسب کنند و یکی از راه های رسیدن به این مهم، برند سازی در مقیاس جهانی است.

چون امروزه مرزهای کشورها به روی سایر ملل باز شده و مشتریان قدرت انتخاب بیشتری نسبت به گذشته دارند، شرکت ها همواره مقتضیات بازارهای جهانی را در راستای کسب رضایت مشتری و نیز جلب حداکثری سود در نظر داشته باشند.

برند سازی بین المللی در بازارهای بین المللی دشواری های فراتر از برندسازی داخلی خواهد داشت؛ مهمترین علت این دشواری، وجود رقبای بیشتر و از کشورهای مختلف می باشد. بنابراین کوچکترین ضعفی، با فرصت طلبی رقبای جهانی روبرو خواهد شد.

محصولات ایرانی در حال حاضر به جز برخی، شرایط برندسازی مناسبی ندارند. تنها محصولاتی که منشا ایرانی دارند، مانند پسته و زعفران جایگاه خود را تا حدودی حفظ کنند اما آن ها هم برند “ تولید ایران ” را یدک می کشند نه برند یک محصول از یک شرکت.

بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی توانایی ورود به بازارهای جهانی را دارند اما نقطه ضعف اصلی آن ها نداشتن یک برنامه حرفه ای برندسازی می باشد. با مقداری هزینه برای برندسازی می توان از منفعتی بلندمدت بهره مند شد. به همین دلیل است که خیلی از صاحبنظران به آن هزینه نمی گویند و آن را ابزار کسب منفعت می دانند.

تولیدکنندگان ایرانی، از طریق همکاری با شرکت هایی که به طور حرفه ای در زمینه برندسازی خصوصا برند سازی بین المللی فعالیت دارند، می توانند برای محصولات خود در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی بیابند و چرخه صادراتی پویایی را به زنجیره ارزش های شرکت خود بیافزایند.

بازاریابی و برند سازی بین المللی

شیوه بازاریابی صادراتی و برندسازی (EMB) در ITC(International Trade Centre) به صادرکنندگان کشورهای در حال توسعه کمک می کند تا صلاحیت های بازاریابی خود را اعم از استراتژیک و عملیاتی از طریق مجموعه ای جامع از ظرفیت سازی و خدمات مشاوره ای برای برآورده کردن نیازهای بازاریابی و برندسازی مؤسسات صادر کننده ارتقا دهند.

بازاریابی

ITC با ارائه آموزش یا خدمات مشاوره ای که ظرفیت آن ها برای ایجاد و پیاده سازی یک استراتژی تعریف شده دراز مدت در بازار پایان می یابد ، از SMEs و TSIs در تکالیف محور بازاریابی پشتیبانی می کند. به ذی نفعان ابزارها و فنون بازاریابی برای حمایت از اجرای استراتژی یاد داده می شود.

برند سازی

در تکالیف محور برندسازی ، ITC به طراحی استراتژی های برندسازی و تفسیر عملی آن در خروجی های ملموس مانند مشخصات محصول و خدمات ، بسته بندی ، مواد ارتباطی و طراحی یا استراتژی های دیجیتال مارکتینگ کمک می کند. چالش های ارتباطات و موقعیت یابی مؤثر یک محصول، خدمات، بخش یا کشور به طور موثر برطرف می شود. در ادامه جهت اطلاع از نحوه بسته بندی کالا های صادراتی ، به مقاله بسته بندی کالا ی صادراتی سایت ixport مراجعه نمایید.

فروش و مذاکره

ITC مهارت های قدرتمندی را در شركت ها برای تهیه جلسات و مذاكرات با خریداران بالقوه بین المللی و همچنین در مدیریت ارتباط با مشتری فراهم می كند.

بازاریابی و مارک تجاری : دو طرف یک سکه

بازاریابی و برندسازی در کنار هم هستند و می توان دو طرف یک سکه در نظر گرفت.  ITC به SMEs(Small and medium-sized enterprises) کمک می کند تا نیازهای بازار را درک کنند و به طور موثری محصولات و خدمات خود را برای مشتری نهایی قرار دهند.

Small and medium-sized enterprises : شرکت های کوچک و متوسط

برند سازی بین المللی چقدر می‌تواند بر روند توسعه صادرات اثر گذار باشد

در صورتی که توسعه برندهای صادراتی مورد توجه و حمایت قرار گیرد، در بلندمدت موفقیت‌های صادراتی بیشتری را عاید کشور خواهد کرد. در استراتژی برند سازی بین المللی باید بر تصویر کشور در بازارهای جهانی، سازمان‌هایی که کشور در آن ها عضویت دارد و نیز در بین ملل هم پیمان، تاکید شود.

برندسازی در یافتن بازارهای صادراتی و توسعه این بازارها و در نتیجه کسب سهم بیشتر از تجارت جهانی و ارتقای زنجیره تولید ارزش، در بخش‌های مختلف نقش به سزایی دارد

  • به جذب سرمایه‌ها کمک می‌کند
  • باعث توسعه صادرات می‌شود
  • هویت ملی را تقویت کرده و اعتماد ملی را افزایش می‌دهد
  • دیپلماسی عمومی را بهبود بخشیده و باعث ارتقای اعتبار بین‌المللی می‌شود
  • افزایش نفوذ سیاسی در عرصه بین‌المللی و تقویت نماد ملی را به همراه دارد
  • همچنین برندسازی ملی می‌تواند در زدودن تصورات و ذهنیات غلطی که نسبت به یک کشور وجود دارد، تاثیر به سزایی داشته باشد و کمک کند تا به نحو مطلوب در مواجهه با بازارهای هدف اقدام به جایگاه‌یابی مجدد کند.

مزیت های ثبت برند جهانی

  • ثبت جهانی برند می تواند برای شرکت ها وجهه و شهرت ایجاد کند و ابزار مناسبی جهت بازاریابی باشد.
  • پس از ثبت با قرار دادن علامت مخصوص بالای نام تجاری خود ، اعتبار بین المللی به دست می آورید.
  • با ثبت برند ، گسترش تجارت جهانی امکان پذیر می گردد و طیف وسیعی از مصرف کنندگان مختلف در سراسر جهان با این برندها آشنا خواهند شد.
  • ثبت قانونی یک نام تجاری برای آن حمایت قانونی فراهم می کند و از سوء استفاده طرح توسط تقلید کنندگان جلوگیری به عمل می آورد.
  • ثبت برند هزینه های بازاریابی کمتر و در مقابل کسب سود بیشتر را به همراه خواهد داشت.

نکات مورد توجه در برندسازی بنگاه های صادراتی

  • نگاه بلند مدت در فعالیت های تجاری
  • تفکر بازارگرا، به جای تفکر تولیدگرا
  • نگرش سرمایه ای (دارایی محور) نسبت به برند، به جای نگرش هزینه ای
  • فراهم کردن زیر ساخت های تولید انبوه، با کیفیت بالا و قیمت رقابتی برای موفقیت در برندسازی صادراتی
  • با توجه به عصر تجارت جهانی، تمرکز بر زمینه های دارای مزیت نسبی و رقابتی به جای اصرار به خودکفایی در همه ی زیر بخش ها
  • فراگیری و به کارگیری فنون و مهارت های تجارت بین الملل ( تحقیقات بازار، مذاکرات تجاری و … )
  • مجهز شدن به علم بازاریابی نوین و ابزار شناخت فرهنگ های مختلف در بازارهای هدف
  • تلاش در جهت جلب اعتماد طرف خارجی با حفظ کیفیت و تحویل به موقع
  • حرفه ای عمل کردن (جهان امروز، محل حرفه ای حرف زدن، حرفه ای فکر کردن و حرفه ای عمل کردن است.)

در ۶ مرحله برند سازی بین المللی انجام دهید

در فضای کسب و کار و تجارت امروزی، بی گمان برند سازی بین المللی از اهمیت بسیاری برخوردار است. با این وجود اصلی ترین دغدغه بسیاری از شرکت های ایرانی همچنان تولید، فروش و در نهایت بازاریابی است و کمتر به مقوله برندسازی و مدیریت برند توجه می شود.

تاکنون در داخل کشور تلاش ها و فعالیت های زیادی نظیر انتخاب نام محصول، طراحی لوگو ، یکنواخت سازی یا سازگار سازی در کسب و کار، تبلیغات یا ایجاد آگاهی انجام گرفته است. اکثر برندهایی که در بازار ایران وجود دارند، دارای برنامه برند و عناصر برند منسجم و قوی نیستند. این خود باعث می شود در بازارهای داخلی، برندهای داخلی معمولا دارای موضع ضعیف تری نسبت به برندهای خارجی باشند.

وقتی که شرکت ها بخواهند در بازارهای خارجی حضور یابند، شرایط معمولا سخت تر شده و فعالیت های بازاریابی و برندسازی در فراسوی مرزها به مراتب پیچیده تر می گردد. این امر در نهایت سبب حضور کوتاه مدت و کم رنگ کالا های ایرانی در بازارهای بین المللی می گردد. لذا ضروری است شرکت های ایرانی برای حضور پررنگ تر در بازارهای بین المللی، مطالعات، برنامه ریزی و سرمایه گذاری کافی در خصوص بازاریابی و برند سازی بین المللی داشته باشند.

مراحلی که به طور مختصر در ذیل آورده شده است می تواند کسب و کارها را در ساختن یک برند جهانی و یا بین المللی راهنمایی کند

۱اطمینان پیدا کردن از وجود بازار

موفقیتی که شرکت در بین مشتریان هدف فعلی در بازار کنونی به دست آورده است، دارای این معنی نیست که مشتریان هدف جدید نیز در بازار جدید با کالا یا خدمات ارتباط برقرار خواهند کرد. موثرترین اقدام در حل این مساله انجام تحقیقات بازار است تا برای شرکت یک برنامه کسب کار در بازار جدید فرآهم آورد.

مهم ترین اطلاعاتی که در این زمینه باید کسب شود، این است که ارزیابی گردد نیازها و خواسته هایی که کالا و خدمات شرکت پاسخ می دهد، تا چه حدی توسط دیگر شرکت ها به طور کامل پاسخ داده نشده است و اگر رقبایی در این بازار از لحاظ مشتریان بالقوه وجود دارد، چه چیزی در نظر مشتریان بالقوه شرکت و برند را متمایز خواهد کرد.

۲اطمینان پیدا کردن از ارائه کالا و خدمات در بازار جدید

باید تمهیدات و بسترهای لازم در خصوص ورود کالا به آن کشور و یا تولید در آنجا در نظر گرفته شود. قوانین وارداتی و تولیدی در بین کشورها بسیار متغیر و متفاوت است. لذا بایستی اطمینان حاصل کرد که محصولات به طور مداوم و پیوسته در دسترس مشتریان هدف جدید قرار می گیرد.

همچنین نیاز است تا دانسته شود که محصولات استانداردهای محلی را در مواد شیمیایی، اجزای ساختاری به کار رفته، بسته بندی و برچسب گذاری مناسب و … را رعایت می نماید.

۳نام محصول و خدمات، مورد بررسی و بازنگری مجدد قرار گرفته شود

برای انتخاب نام محصول و یا خدمات خود، باید به حساسیت های فرهنگی در مکان های مختلف توجه نمود. ضروری است، نام کالا برای مشتریان هدف در بازار جدید دارای معنی مناسب در ترجمه انگلیسی و یا محلی باشد.

در بسیاری موارد مشاهده شده که بعضی از نام های برندها در کشورهای جدید دارای معانی و الفاظ نزدیکی بوده اند که دارای بار منفی می باشند. برای بر طرف کردن این مشکلات می توان از افراد محلی کمک گرفت تا حساسیت های فرهنگی و زبانی مشخص گردد.

۴لوگو و هویت بصری مورد بررسی و بازنگری مجدد قرار گرفته شود

لوگو و نشانه ها مورد بررسی قرار گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که کلمه یا نشانه ای نا خوشایند را در بازار جدید تداعی نکند. همچنین یک تحقیق بین المللی را نیز انجام شود تا مشخص گردد، لوگوی شرکت در بازارهای بین المللی دارای تشابه با دیگر لوگو ها می باشد یا نه؟

مثال

برای نمونه لوگویی که تداعی کننده چهره یک زن است، شاید کاربرد آن در برخی کشورهای مسلمان مناسب نباشد. بهترین راه برای درک و جلوگیری کردن از تاثیر منفی فرهنگی، مشاوره گرفتن از شرکت های محلی و سایر شرکت هایی است که حساسیت های فرهنگی و اجتماعی را مورد ارزیابی قرار می دهند

۵نیازمندی های بسته بندی در بازار جدید درک شود

اگر شرکتی قصد داشته باشد تا کالایی را در بازار جدید بفروشد، نیاز دارد تا قوانین، سلایق مشتریان و نیازهای بسته بندی را در این بازار مورد توجه قرار دهد. فرهنگ های مختلف برداشت های متغیری از رنگ ها دارند لذا رنگ های بسته بندی کنونی می تواند عامل منفی برای فروش شرکت باشد. همچنین نوع بسته در برخی موارد می تواند اثرات منفی داشته باشد.

مثال

یک کمپانی تولید کننده لوازم ورزشی توپ های تنیس و تنیس روی میز را در بسته های ۴ تایی در ژاپن ارائه می کرد، حال آن که عدد ۴ به عنوان عدد نحس در ژاپن شناخته می شود و طبیعتا شرکت مجبور شد تا کالا های خود در بسته بندی های جدید ارائه دهد

بسته بندی ها به قدری حساس هستند که موانع و مشکلات باورنکردی را می توانند برای شرکت ها در بازارهای بین المللی ایجاد کنند. به علاوه شاید بسته بندی ها با توجه به فرهنگ خرید مرسوم در بازار فعلی متفاوت از بازار هدف جدید شما باشد.

این نکات می تواند شرکت ها را در موقعیتی ضعیف تر نسبت به رقبا قرار دهد به خصوص در مورد صنایعی مانند مواد غذائی شاید نیاز داشته باشند اطلاعات بیشتری با زبان های بیشتر را بر روی بسته بندی ها قرار دهید. علاوه بر کالا در برخی موارد، بسته بندی ها نیز دارای استانداردها و مقررات محلی می باشد، لذا در بسته بندی ها باید این موارد در نظر گرفته شود.

۶ثبت نام های تجاری و دامنه های اینترنتی

در صورت قصد ورود به بازارهای جدید فرآیندهای ثبت اختراع و یا نام تجاری را در بازارهای جدید باید آغاز شود، تا شرکت مطمئن گردد نام تجاری، کالا و خدمات حفظ خواهد شد.

مثال

برای تجارت در آمریکای شمالی سایت موسسه NAFTA و برای تجارت در اروپا موسسه CTM از نام های تجاری شما حفاظت خواهند نمود. ملاحظه دیگر که بایستی در نظر گرفت این است که دامنه اینترنتی به اسم شرکت در دامنه های بین المللی نظیر COM , NET ,… و دامنه های محلی بازار جدید( به طور مثال BR برای برزیل) ثبت و یا در صورت امکان خریداری نمایید. اگر شرکت قصد دارد در ۲ یا ۳ کشور فعالیت نماید، بهتر است، برنامه برای فراهم آوردن ترجمه و به روزرسانی سایت بدان زبان ها داشته باشد.

در صورت قصد ورود به بازارهای جدید فرآیندهای ثبت اختراع و یا نام تجاری را در بازارهای جدید باید آغاز شود، تا شرکت مطمئن گردد نام تجاری، کالا و خدمات حفظ خواهد شد. مطالعات محلی در برند سازی بین المللی و بازاریابی بین المللی نقش اساسی را دارد.

مطالعات و تحقیقات می تواند از هزینه های غیر ضروری و اتلاف منابع شرکت و یا حتی شکست تلاش های بازاریابی و برند سازی بین المللی جلوگیری نماید. به عبارت دیگر در وهله اول مطالعات محلی ریسک سرمایه گذاری بر روی برند سازی بین المللی و بازایابی بین المللی و یا جهانی را کاهش داده و بازده آن را بیشتر نماید.

برای انجام این مراحل و برند سازی بین المللی ، همیشه استفاده از منابع محلی بهترین بازده و دست آورد خواهد داشت تا به شرکت ها کمک کنند، بازارهای جدید را درک کرده و وارد آن شوند. تقریبا غیر ممکن است که کارکنان و مدیران شرکت بتوانند فقط با ملاقات از کشورها فرهنگ ها و حساسیت های آن کشورها را درک و شناسایی نمایند.

چه نوع علائم تجاری بین المللی را می توان ثبت کرد

تعداد علائمی که در سطح جهان می توان به ثبت رساند تقریبا نامحدود می باشند و ممکن است از یک یا چند حرف و عدد تشکیل شده باشند. علائم تجاری بین المللی ممکن است برگرفته از اشکال سه بعدی، نمادهای صوتی، رایحه و یا رنگ، دارای ویژگی متمایز کننده باشد.

علاوه بر این ها چند دسته دیگر از علائم نیز وجود دارند :

  1. علائم جمعی : علامت هایی هستند که به یک مجموعه و یا انجمن تعلق دارند و اعضای آن خودشان را با آن علامت ها معرفی می کنند.
  2. علائم تائیدی : این علامت ها در قبال رعایت و اجرای یکسری از استانداردهای تعریف شده به تولید کننده و یا ارائه کننده خدمات اعطا می شود. به عنوان مثال می توان از استاندارد های کیفی ISO 9000که در جهان شناخته شده اند نام برد.

چگونگی ثبت برند جهانی

ثبت برند جهانی در واقع هم معنی با دو کلمه‌ی جهانی سازی” و ” تجاری سازی” برند است. نماد ثبت برند جهانی R است و این علامت نشانی هویت جهانی برند شما می باشد.

شما با ثبت برند جهانی، خدمات یا کالا ی خود را می توانید جهانی کنید ولی این جمله به این معنا نیست که برند شما را همه‌ی کشورهای جهان بشناسند بلکه فقط با ثبت برند جهانی خود از حمایت های آن بهره خواهید برد.

با ثبت برند جهانی می توانید فعالیت‌ها را برای پیشرفت های آینده در سطح دنیا فراهم آورید و الویت بیشتری نسبت به رقبا در ورود به بازارهای دور دست برخوردار خواهید شد. ثبت جهانی برای یک دوره ده ساله می باشد و در صورتی که صاحب علامت قصد تمدید دوباره را داشته باشد، این امکان وجود دارد و در صورتی که تمدید در زمان مشخص شده انجام نشود،علامت بی ارزش می‌شود و مالکیت برند از بین می رود.

این نکته نیز باید ذکر شود که ثبت برند جهانی به دو روش موافقتنامه (trips) و مادرید انجام می‌شود.

توضیحی خلاصه در رابطه با موافقتنامه (trips) و مادرید

توافق نامه trips

این توافق نامه بر پایه WTO (سازمان بین المللی است که قانون های جهانی مربوط به تجارت را تنظیم می کند و به حل اختلافات میان اعضا می پردازد) است. بیشتر از ۱۵۰ کشور این موافقت نامه را امضا کرده اند و عضو آن هستند.

براساس این توافق نامه، برند بدون هیچ واسطه ای در سوئیس ثبت جهانی می شود، به این معنی که متقاضی ثبت برند برای جهانی شدن لازم نیست برند خود را در کشور مبدأ ثبت کند.

قابل ذکر است که کشور ما یعنی ایران عضو این توافق نامه نیست.

توافق نامه مادرید

در این توافق نامه شرط اول برای ثبت جهانی یک برند، ثبت آن در کشور مبدأ می باشد. ۸۵ کشور عضو این توافق نامه هستند.

جهت عضویت در این نوع سیستم، افراد متقاضی باید یک اظهارنامه بین المللی را به سازمان مالکیت صنعتی بدهند و از بین کشورهای عضو این توافق نامه، کشورهای مورد نظر خود را انتخاب و فعالیت خودشان را در آن ها شروع کنند و هم چنین از حمایت های آن ها نیز بهره مند شوند.

شخص متقاضی (حقوقی یا حقیقی) باید اظهارنامه مذکور را به یکی از زبان های اسپانیایی، انگلیسی یا فرانسه ترجمه کند.

کشورهای عضو سیستم بین المللی مادرید

ایرانآنتیگوا و بارباردوسوازیلندارمنستانبحرینفنلانداسپانیااتحادیه اروپاایتالیاموروکوهلند
زامبیاسائوتومه و پرنسیپکوراکائواسترالیابوتانقبرسفرانسهلیختن اشتاینلیبریاموناکوعمان
ویتنامسینت مارتینازبکستانآذربایجانکنیاجمهوری چکانگلستانکره شمالیلسوتومولداوینروژ
ترکیهبوسنی و هرزه گوینآمریکابلغارستانژاپنآلمانگرجستانکره جنوبیلتونیسان مارینونامیبیا
آلبانیقرقیزستاناوکراینبوتسوانغنادانمارکمجارستانقزاقستانلیتونیسنگاپورموزانبیک
بن ایرمونته نگروترکمستانبنلوکسچینالجزیرهایسلندمقدونیهسوئدرومانیمغولستان
اتریشماداگاسکارتاجیکستانبلاروسکوبااستونیکرواسیاسلوواکیسودانپرتغال 
بلژیکسبیرالئونسوریهسوئیسمصریونانایرلنداسلوونیروسیهلهستان 

نحوه ثبت برندهای جهانی برای متقاضیان ایرانی

از آن جایی که ایران فقط عضو توافق نامه مادرید است، شما می توانید برندی را که مطابق قانون های وضع شده در استانداردهای جهانی (مربوط به ثبت برند) باشد را به آسانی و به صورت جهانی ثبت کنید، اما همان طور که بیان شد، اولین شرط در این توافق نامه این است که برند در کشور مبدأ ثبت شده باشد.

در کشور ما قانون های مربوط به ثبت برند مانند قوانین بین المللی است، اما تفاوت های جزئی با آن دارد.

  • شخص متقاضی پس از ثبت برند خود در ایران، لازم است درخواست خود را به دفاتر سازمان ثبت جهانی، ارسال نماید. در این درخواست باید نام اداره ای که نام تجاریرا ثبت کرده است، آورده شود و هم چنین باید اسامی کشورهایی که می خواهد برند او را حمایت کنند را نیز در فرم ثبت کند.
  • پس از آن همان مدارکیکه برای ثبت برند در ایران ارائه کردید را باید برای ثبت جهانی نیز ارائه نمایید (نباید تفاوتی میان مدارک باشد).
  • چنان چه متقاضی یک شخص حقوقی باشد، لازم است معرفی نامه ای نیز به همراه وکالت نامه(در صورت وجود) یا نماینده مربوط به ثبت برند به سربرگ اصلی پیوست و ارائه شود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت جهانی برند

 شخص حقیقیشخvص حقوقی
۱) حق ثبت اظهارنامه به ازاء یک طبقه۲۰۰.۰۰۰۴۰۰.۰۰۰
برای هر طبقه اضافی۲۰.۰۰۰۴۰.۰۰۰
۲) حق ثبت علامت به ازای یک طبقه۱.۲۰۰.۰۰۰۲.۴۰۰.۰۰۰
حق ثبت هر طبقه اضافی۱۰۰.۰۰۰۲۰۰.۰۰۰
۳) حق ثبت تمدید دوره های ده سالهمعادل حق ثبت علامتمعادل حق ثبت علامت
۴) جریمه ی تاخیر در تمدید ثبتمعادل نصف حق ثبت علامتمعادل نصف حق ثبت علامت
۵) هزینه استعلام برای انتقال،اجازه ی بهره برداری یا اعراض۵۰.۰۰۰۱۰۰.۰۰۰
۶) حق ثبت انتقال قراردادی و قهری به ازاء هر طبقه ( با هر تعداد کالا و خدمات )۱۰۰.۰۰۰۲۰۰.۰۰۰
حق ثبت انتقال برای هر طبقه اضافی۵۰.۰۰۰۱۰۰.۰۰۰
۷) حق ثبت مجوز بهره برداری یا فسخ و خاتمه ی آن به ازاء یک طبقه ( با هر تعداد کالا و خدمات )۱۰۰.۰۰۰۲۰۰.۰۰۰
حق ثبت اجازه ی بهره برداری یا فسخ و خاتمه ی آن به ازای هر طبقه اضافی۵۰.۰۰۰۱۰۰.۰۰۰
۸) هزینه ی هر بار اصلاح اظهارنامه و ضمائم آن۵۰.۰۰۰۱۰۰.۰۰۰
۹) حق ثبت انتقال اظهارنامه یا اجازه ی بهره برداری از آن۵۰.۰۰۰۱۰۰.۰۰۰
۱۰) حق ثبت تغییرات ( غیر از انتقال مالکیت و اجازه ی بهره برداری )۵۰.۰۰۰۱۰۰.۰۰۰
۱۱) هزینه صدور گواهی المثنی۱۰۰.۰۰۰۲۰۰.۰۰۰
۱۲) هزینه رونوشت مصدق۵۰۰۰۱۰.۰۰۰
۱۳) هزینه اخذ تاییدیه تسلیم اظهارنامه یا صدور گواهی نامه۱۵.۰۰۰۳۰.۰۰۰
۱۴) هزینه رسیدگی به اعتراض به رد ثبت۵۰۰.۰۰۰۷۵۰.۰۰۰
۱۵) هزینه ی رسیدگی به اعتراض به تقاضای ثبت۱.۵۰۰.۰۰۰۳.۰۰۰.۰۰۰
۱۶) ودیعه ی تسلیم دادخواست ابطال به دادگاه۳.۰۰۰.۰۰۰۴.۵۰۰.۰۰۰
۱۷) هزینه بررسی اظهارنامه ی ثبت بین المللی به عنوان اداره مبدا۲۰۰.۰۰۰۴۰۰.۰۰۰
  • دریافت اطلاعات مربوط به ثبت و فرم تقاضا و محاسبه هزینه­ ها را می توان از طریق آدرس اینترنتی INT/MADRID SISTEMبه دست آورد.
  • نامه درخواست ثبت بین المللی علامت خطاب به اداره ثبت علائم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظر
  • معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت همراه با امضاء مدیران و دارندگان حق امضاء همراه با مهر شرکت ( اشخاص حقوقی ) و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالتنامه دادگستری
  • تکمیل فرم مخصوص لاتین پس از تعیین کشورهای مورد نظر متقاضی
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضاء شرکت و روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت ( در صورت وجود)
  • برگه محاسبه هزینه ها همراه با مهر و امضاء متقاضی (Fee Calculation)
  • ارائه وکالتنامه رسمی در صورتی که امور توسط وکیل انجام می شود.

چنانچه تمایل به ثبت علامت تجاری ( ثبت برند ) در ایران را دارید، می توانید به وب‌سایت iripo.ssaa.ir مراجعه نمایید و بدون مراجعه حضوری و پر کردن اظهارنامه اقدام به ثبت علامت تجاری خود نمایید.

 

نحوه محاسبه و پرداخت هزینه های مربوط به ثبت برند جهانی

در نهایت هزینه های مربوط به ثبت برند به فرانک (واحد پول سوئیس) پرداخت می شود و میزان هزینه های آن بستگی به تعداد کشورهایی است که درخواست حمایت برند خود را از آن ها کرده اید و هم چنین کالا هایی که متقاضی ثبت برند جهانی برای آن ها هستید، دارد.

هزینه ی واریزی بر حسب حقیقی یا حقوقی بودن متقاضی ثبت برند تجاری متفاوت و به شرح زیر است:

علائم تجاری تا کجا حمایت می شوند

تقریبا تمامی کشورهای جهان، علائم تجاری را ثبت و حمایت می کنند و اداره ثبت هر منطقه مجموعه ای از اطلاعات علامت های تجاری ثبت شده را نگهداری می کنند که شامل تمامی درخواست ها چه ثبت شده، تمدید شده، اعتراضات و … می باشند.

برای آن که دیگر نیاز به ثبت علامت تجاری به صورت جداگانه نباشد، سازمان جهانی WIPO سیستمی را برای ثبت بین المللی علائم تجاری ایجاد کرده است.

چگونه می توان درخواست لغو یا تغییرات ثبت برند بین الملل را انجام داد

قبل از آن که برند بین المللی در اداره مالکیت ثبت شود باید کالا ی تولید شده توسط شرکت متقاضی از نظر کیفیت و مرغوبیت مورد بررسی قرار گیرند و در صورتی که اجازه انجام این کار داده نشود اظهارنامه ثبت برند او نیز باطل می شود.

هر گونه برندی که برای فریب دادن عموم مردم باشد ثبت آن لغو و باطل می شود. همچنین اگر مالکی از علامت صنعتی خود به مدت ۳ سال استفاده نکنند این امکان را داشته تا لغو برند شرکت را از دادگاه درخواست نمایند. سیستم مادرید شما را در طول دوره زندگی علامت تجاری خود از برنامه تا بازسازی پشتیبانی می کند.

سازمان جهانی ثبت برند در هر منطقه نمایندگی هایی را دارد که باید برای ثبت برند از این نمایندگی ها اقدام شود و درخواستی به زبان انگلیسی ، فرانسوی و یا اسپانیایی برای این نمایندگی ها ارسال و پس از تایید مدارک فوق الذکر توسط کارشناسان این سازمان به راحتی تقاضای شما مورد موافقت قرار می گیرد و برند شما به ثبت می رسد.

برند سازی محصولات کشاورزی برای صادرات

ﺑﯽ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ ﺩﺭ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻻﯾﻞ ﺿﻌﻒ ﺩﺭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﻏﯿﺮﻧﻔﺘﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﻠل ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭﯼ ﻧﺸﺎﻥﻫﺎﯼ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﻣﺤﯿﻂ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﮐﺴﺐﻭﮐﺎﺭ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﮕﺎﻩﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺤﻮﻻﺕ ﺭﻭﺯ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﯽﮐﻨﻨﺪ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﺕ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﻣﺤﻮ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.

ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﻩ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﺯﻋﻔﺮﺍﻥ، ﭘﺴﺘﻪ ﻭ ﻋﺴﻞ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺿﻌﻒ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ، ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪﯼ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ، ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯼ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﮔﻮﯼ ﺳﺒﻘﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺭﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻗﻄﺐ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﻮﺩ.

ﺗﻮﺟﻪ ﻧﮑﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻩ ﺗﺎ ﺭﻗﯿﺐ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﺍﺳﭙﺎﻧﯿﺎ ﺑﺎﺷﺪ چون در ۵۰ سال اخیر ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ ﺣﻮﺯﻩ ﺯﻋﻔﺮﺍﻥ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽﮐﺮﺩﯾﻢ ﺍﺳﭙﺎﻧﯿﺎ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ ﻭ ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ ﺟﺎ ﭘﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺤﮑﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺎ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺻﺎﺩﺭﮐﻨﻨﺪﻩ ﻓﻠﻪ ﺍﯼ ﺯﻋﻔﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﯾﻢ.

ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺳﻬﻢ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺯﻋﻔﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ ﺣﺮﮐﺖ ﮐﻨﯿﻢ.
ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﺻﻠﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ به قدری ﺑﺎ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺧﻠﻖ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯼ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺻﻠﯽﺗﺮﯾﻦ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎﯼ ﺩﻭﻟﺖ ﺩﺭ ﺗﺤﻘﻖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﻣﻘﺎﻭﻣﺘﯽ ﺍﺳﺖ.
ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺯﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎﯼ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯼ ﻣﻠﯽ ﻭ ﺗﻘﻮﯾﺖ آن ها می تواند ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺳﺎﺯ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻤﮏ می کند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *